Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Ja, O2+ODAC är ju det som gäller...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag kanske kommer att ha en O2+ODAC till salu snart, ni får hålla ögonen öppna

Gillade du dem inte ? =O

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Gillade du dem inte ? =O

Inte fått den än

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tjena

Min kusin är på jakt efter bra ljud ur hörlurarna. Han vill ge max 1500 pix totalt.

Frågan är då, ska han köpa ett par fina lurar o koppla till sin 5.1 förstärkare ( denna http://www.fynda.se/produkt/pioneer-vsx-422-svart/5094/ )
eller ska han satsa på ett par billigare o köpa en DAC stärkare för hörlurarna?

Menar , hur stor e skillnaden mellan en DAC och en 5.1 förstärkare?

Visa signatur

11600KF, RTX3090 Gamerock, 16gb 3600mhz , LG CX 48"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PyzzeN:

Kommer om ett tag flytta till en 1:a på ca 30 kvm och har då planerat att köpa ett par högtalare till datorn. Sitter just nu med ett Xonar Essence STX och hade väll varit bra om jag kan använda det. Har ej bestämt mig om jag ska köra på aktiva högtalare för att då slippa en förstärkare eller om jag ska köra passiva. Kom gärna med förslag på högtalare som kan fungera.

Mjae, ska vi vara kinkiga är det här ju snarare en hörlurstråd än en högtalartråd... Men iallafall!

Att använda STX:et borde inte vara några problem. Du kan ha lurar och högtalare inkopplade samtidigt, men visst kan det bli lite bök med volymskillnader mellan dem. Om du är van att ställa volymen för lurarna via datorn så tror jag dock inte det blir några problem: du bör kunna ställa volymen på högtalarna så de kommer på ungefär samma nivå som lurarna, och sen använda volymkontrollen till båda utan något större bök.
Du kan inte ha volym i lurar och högtalare samtidigt (man måste switcha mellan dem i mjukvaran) men det är väl inte ett problem antar jag?

Ett kul högtalaralternativ annars är väl XTZ MH-800 DSP:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1018725
Lite över budget dock, och om jag fattar det rätt så använder det inte interna ljudkortet?

Annars kanske Audioengine 5+ eller några passande studiomonitorer? (KRK, Yamaha, M-Audio, Behringer osv)
Annat lite halvdyrt alternativ jag läst bra om är Elac AM150.

Jag tror nog det är enklare och smidigare att köra på studiomonitorer som redan är byggda för närlyssning till en datorlösning. Smidigt med inbyggd stärkare så det inte tar extra plats.
Ska högtalarna stå en bit bort på stativ eller liknande så är det en annan femma...
Och finns intresse till surround så kanske det ska tänkas om igen också.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, ska vi vara kinkiga är det här ju snarare en hörlurstråd än en högtalartråd... Men iallafall!

Att använda STX:et borde inte vara några problem. Du kan ha lurar och högtalare inkopplade samtidigt, men visst kan det bli lite bök med volymskillnader mellan dem. Om du är van att ställa volymen för lurarna via datorn så tror jag dock inte det blir några problem: du bör kunna ställa volymen på högtalarna så de kommer på ungefär samma nivå som lurarna, och sen använda volymkontrollen till båda utan något större bök.
Du kan inte ha volym i lurar och högtalare samtidigt (man måste switcha mellan dem i mjukvaran) men det är väl inte ett problem antar jag?

Ett kul högtalaralternativ annars är väl XTZ MH-800 DSP:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1018725
Lite över budget dock, och om jag fattar det rätt så använder det inte interna ljudkortet?

Annars kanske Audioengine 5+ eller några passande studiomonitorer? (KRK, Yamaha, M-Audio, Behringer osv)
Annat lite halvdyrt alternativ jag läst bra om är Elac AM150.

Jag tror nog det är enklare och smidigare att köra på studiomonitorer som redan är byggda för närlyssning till en datorlösning. Smidigt med inbyggd stärkare så det inte tar extra plats.
Ska högtalarna stå en bit bort på stativ eller liknande så är det en annan femma...
Och finns intresse till surround så kanske det ska tänkas om igen också.

Kom på att jag skrev i fel slags tråd och tog bort posten men du han svara iaf

Just nu har jag alltid 100% volym i Windows och justerar ljudet sedan i de olika programmen (spel, mediaspelare mm) och att byta källa mellan högtalare och hörlurar i Windows är inga problem. Det jag tänkte var att jag kunde ha en fysisk volymkontroller som kan justera volymen på högtalarna så att jag slipper sänka i Windows varje gång jag ska använda högtalarna.

Men som sagt, eftersom detta är en tråd om hörlurar mm så kan jag söka hjälp i andra trådar, alt skapa egen.

Tack för infon, hjälpte lite och det lutar mer mot aktiva studiomonitorer.

Permalänk
Medlem

Måste hedra JDSlabs för deras otroliga leveranstid! Gjorde min order 10e 16:45 skickad samma dag fick hem lapp på posten igår den 15e och har mina varor på 5 dagar från USA. Helt jävla toppen! Har inte ens fixat lurar pga att jag trodde att jag skulle få den sent nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0shy:

Måste hedra JDSlabs för deras otroliga leveranstid! Gjorde min order 10e 16:45 skickad samma dag fick hem lapp på posten igår den 15e och har mina varor på 5 dagar från USA. Helt jävla toppen! Har inte ens fixat lurar pga att jag trodde att jag skulle få den sent nästa vecka.

Nice, skriv gärna vad du tycker om den sen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Får nog min O2 och ODAC på måndag eller tisdag enligt grannen. Får hoppas att han har rätt. Räknar med en dag till att bygga ihop och testa den...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Får nog min O2 och ODAC på måndag eller tisdag enligt grannen. Får hoppas att han har rätt. Räknar med en dag till att bygga ihop och testa den...

Tycker du ska göra en liten projekttråd om det. Och lycka till!

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Tycker du ska göra en liten projekttråd om det. Och lycka till!

Nja, kommer dokumentera det i min blogg som du hittar länk till i min signatur

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Bygger du dom som separata enheter eller bygger du in ODACen i 02'an? Anledningen till att jag frågar är om du tänkt prova ditt STX som DAC och O2'an som amp.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Bygger du dom som separata enheter eller bygger du in ODACen i 02'an? Anledningen till att jag frågar är om du tänkt prova ditt STX som DAC och O2'an som amp.

Kommer bygga in ODAC i O2 lådan. Men kommer nog göra så att man kan koppla förbi ODAC om man vill. Ska gå att göra så, då det fanns någon switch i ingången som man kan nyttja.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kommer bygga in ODAC i O2 lådan. Men kommer nog göra så att man kan koppla förbi ODAC om man vill. Ska gå att göra så, då det fanns någon switch i ingången som man kan nyttja.

Okaj, schysst om du löser det så. Blir mer flexibelt om man vill testa andra dacar.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kommer bygga in ODAC i O2 lådan. Men kommer nog göra så att man kan koppla förbi ODAC om man vill. Ska gå att göra så, då det fanns någon switch i ingången som man kan nyttja.

Har för mig jag läste att om man kopplar in något i O2an så tar den det som källa istället för ODACen automatiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Okaj, schysst om du löser det så. Blir mer flexibelt om man vill testa andra dacar.

Mm. Har aldrig testat två olika dacar men tänker göra det nu när jag har chansen, och se ifall den ena är bättre än den andra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

http://www.headnhifi.com/components/com_jshopping/files/demo_... Står där att det ska gå.

För att citera "utilizing the switch of the input socket, this way the ODAC will be
disconnected from the O2 if another input device is connected".

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalium:

Mm. Har aldrig testat två olika dacar men tänker göra det nu när jag har chansen, och se ifall den ena är bättre än den andra.

Tänk på att kalibrera nivåerna mycket noga, de måste mätas och ska absolut inte skilja mer än 0,1 dB (helst mindre än så)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk på att kalibrera nivåerna mycket noga, de måste mätas och ska absolut inte skilja mer än 0,1 dB (helst mindre än så)

Sådant seriöst test kommer jag inte göra. Kommer inte göra A/B switching eller liknande utan jag kommer att använda den ena i ett par dagar och sedan byter jag till den andra och använder den några dagar innan jag byter tillbaka till första. Så gör jag mina test Inte vetenskapligt på något vis alls, snarare sbujektivt. Men det här med ljud är ju ändå rätt subjektivt?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna montera in sin standalone ODAC i O2an utan att behöva löda kablar inuti den då jag aldrig har lött innan och inte har utrustning för det. Så kopplar jag in ODACen som vanligt som att den skulle vara separat ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Skulle man kunna montera in sin standalone ODAC i O2an utan att behöva löda kablar inuti den då jag aldrig har lött innan och inte har utrustning för det. Så kopplar jag in ODACen som vanligt som att den skulle vara separat ?

Såg du länken jag skickade? Man måste löda om man ska montera in standalone ODAC i O2. Men om du jättegärna vill det så skulle jag kanske kunna fixa det åt dig för en liten slant så fort jag byggt ihop min och vet hur man gör.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Såg du länken jag skickade? Man måste löda om man ska montera in standalone ODAC i O2. Men om du jättegärna vill det så skulle jag kanske kunna fixa det åt dig för en liten slant så fort jag byggt ihop min och vet hur man gör.

Man kan väl montera in den utan att löda och istället för att den är ansluten till O2an inuti så ansluter man med en 3,5mm kabel utanför lådan ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Man kan väl montera in den utan att löda och istället för att den är ansluten till O2an inuti så ansluter man med en 3,5mm kabel utanför lådan ?

Förstår inte riktigt hur du menar... Men du lär även behöva göra ett hål för USB-kontakten någonstans på chassiet också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av reaperishere:

Man kan väl montera in den utan att löda och istället för att den är ansluten till O2an inuti så ansluter man med en 3,5mm kabel utanför lådan ?

Kanske, kanske inte, det finns ju lite olika varianter på lådor, elektriskt så funkar det men du får kolla om det går att lösa mekaniskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kanske, kanske inte, det finns ju lite olika varianter på lådor, elektriskt så funkar det men du får kolla om det går att lösa mekaniskt.

Finns färdiga plåtar till O2 lådan där de har gjort hål för USB och 3,5mm kontakten för ODACen som jag antagligen kommer köpa om jag ska bygga in den

Så jag ersätter min nuvarande plåt som är helt stängd med denna http://www.jdslabs.com/item.php?fetchitem=49

Dock förstår jag inte varför de skriver såhär på den produkten "Using the 3.5mm output jack of an ODAC wired to an Objective2 is not recommended."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Tjenare alla, tänkte kolla om ni har koll på bra slutna hörlurar att ersätta mina Philips SBC HP890 med? Så prisklass <1000kr och dom ska inte släppa in ljud och inte heller släppta ut ljud. Därav jag letar nya hörlurar är just pga att dom låter en hel del för resten av omgivningen. Kommer främst lyssna på musik men även spel.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Vad är du ute efter för fokus på ljud? balans, bas, detaljer osv?

Ska du ha dom till bärbart eller stationärt?

Permalänk
Medlem

Vill ha bas till musik och detaljer i spel så nån typ av balans blir det väl antar jag. Är inte kunnig inom ljud direkt.
Dom blir till min stationära dator.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Sådant seriöst test kommer jag inte göra. Kommer inte göra A/B switching eller liknande utan jag kommer att använda den ena i ett par dagar och sedan byter jag till den andra och använder den några dagar innan jag byter tillbaka till första. Så gör jag mina test Inte vetenskapligt på något vis alls, snarare sbujektivt. Men det här med ljud är ju ändå rätt subjektivt?

Ett tips är iaf att försöka göra ett blindtest, det kan göras utan stora svårigheter ifall du har någon polare eller liknande i närheten
Även utan nivåmatchning hade det varit kul att veta resultatet iaf.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Själv gillar jag M-Audio Q40 lurar då jag gillar förstärkt basrespons men jämfört med billigare lurar är de också mycket detaljrika tack vare väldigt jämnt mellan och högre frekvensregister. Kostar runt 1000 lappen i Sverige, bra ljud för pengarna, tycker de lugnt är värda 1500kr ljudmässigt och basresponsen ännu mera, de bästa jag har hört hittills, tror inte det går att hitta bättre basrespons (kvalité) för under 2000kr iaf. De är nästan helslutna, har väl några små öppningar där bak nånstans för att förbättra "ljudscenen" (eller vad nu man använder för ord på svenska ).

M-Audio Q40 + digiZoid ZO2.1 portabel lurförstärkare... mums speciellt för hardstyle, brukar ge feedback åt en producent med dessa lurar, själv använder han KRK Rokit 5 monitorer som är kanske de mest populära bland nya producenter.

Hörlurar jag har/haft är bl.a. BeyerDynamic DT770 Pro, Audio Technica ATH-M50, Denon D1100, V-Moda Crossfade LP2, Sony XB700, XB500, Panasonic HTF600, AKG K518 DJ, Sennheiser HD 212 pro men M-Audio Q40 är klart de bästa bland dessa för mig även om de inte är de dyraste.

Jag har oxå köpt dedär Panasonic HTF600 lurarna från amazon.co.uk och använde dem tidigare också, ovanligt bra ljud för pengarna, typ ljudmässigt kan konkurera med de flesta runt 1000kr hörlurar. Dock har de inte den allra bästa kvalitén. Kan hända att vänster sida låser sig i fel position så blir lägre volym så får man ta och blåsa mot den för att få den tillbaka i rätt position. För mig började det felet inträffa efter att jag tappat dem en gång men för vissa var det ett problem redan vid början även om man tagit väl hand om dem.

Är det stor uppgradering för mig att gå från Sennheiser HD 212 pro till HTF600?
Är själv ingen audiofil men vid datorbruk så ställer jag in i windows 7 equalizer till bass boost och är otroligt nöjd med de.

Tydligen så ska HTF600 vara utmärkta för hiphop, tycker vissa hiphop låtar får man ont i orönen av, vet inte om det beror på hörlurarna.