Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Roger W:

Hmm, har inte lyssnat tillräckligt på 598 för att vara säker... Beror ju på vad du är van vid sen tidigare också!

Grafer ska man väl inte alltid lita på till 100%, men brukar ge en hint, så ta en titt på dessa:

http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD598.pdf
http://www.innerfidelity.com/images/AudioTechnicaATHM50B2012....

HD598 droppar av på ett ganska naturligt sätt under säg 80hz, inget direkt allvarligt egentligen.. (jag kollade just, och skilladen mellan HD598 och tex HD650 och K701 var mycket mindre än jag trodde.. Jämför själva i listan här: http://www.innerfidelity.com/headphone-data-sheet-downloads )

M50 har i och för sig en dipp runt 100hz, men kommer sen enligt grafen in i en (nästan lite artificiellt förstärkt) "andra andning" och ger tryck hela vägen ner i registret på ett annat sätt. Min tolkning av det är att vill man verkligen ha tryck hela vägen ner i registret så är M50 ett bättre val... Men då på bekostnad på ett överlag lite mindre ordnat frekvensregister... Sen beror det på musiken och smaken om man ens behöver gräva så djupt. (Nånstans runt 20-30hz och neråt så är det väl bas man känner snarare än hör)
Jag har även läst att vissa tycker M50 kan bli lite "bumliga" i lågbas (resonanser?) men vet inte hur kinkig författaren var
Tryck lär det bli iallafall!

Ett alternativ är tex Beyerdynamic DT770 eller 990 annars. Sköna kåpor! STX borde kunna driva åtminstone 80ohmiga och 250ohmiga lurarna vettigt.

Det blev en M50, lyssnade på M50 och HD598 idag på DJ Service och tyckte att för mina krav så skulle M50 bli bättre! 300 kr billigare också tack ännu en gång för all hjälp!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Det blev en M50, lyssnade på M50 och HD598 idag på DJ Service och tyckte att för mina krav så skulle M50 bli bättre! 300 kr billigare också tack ännu en gång för all hjälp!

Åhå, de hade 598 också? Praktiskt! Jag har aldrig varit där, så får släpa mig dit nångång...
För din musiksmak tror jag du gjorde rätt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Roger W:

Åhå, de hade 598 också? Praktiskt! Jag har aldrig varit där, så får släpa mig dit nångång...
För din musiksmak tror jag du gjorde rätt!

bor 5 min från DJ Service så det var perfekt!

älskar hörlurarna starkt!

yep dom hade skit mycket olika hörlurar

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Efter mycket provlyssnande så föll ändå valet på ett par Denon AH-D2000. På andra plats (i mitt tycke) kom AKG K 550, hade dock inte lika mycket mysig botten som D2000 och var inte lika sköna (men de var dock skönare än AKG K 701).

Det är så jävla mysigt ljud i Denonlurarna, svårt att beskriva men gillar man det mysiga THX-ljudet som är i biosalonger, med mullrande men distinkt bas, så kommer man älska dessa. Jag var ute efter just fet men kontrollerad bas och kristallklart ljud.

Nu till nästa quest. Vad borde jag införskaffa härnäst, ett nytt ljudkort (kör med inbyggt X-Fi nu) eller en hörlursstärkare? Just nu kör jag lurarna kopplade till mitt Z-5500. Och isåfall, vilket ljudkort eller vilken hörlursstärkare rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Du borde skaffa både ljudkort och förstärkare.
http://epiphany-acoustics.co.uk/our-products/ehp-o2d-miniatur... sådan skulle jag rekommendera. Funderar på att byta ut mitt Xonar STX mot denna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är om man kör med optisk utgång, S/PDIF, har man någon nytta av ett bra ljudkort då eller är det bara förstärkaren som är viktig då (förutsatt att man har en hörlursstärkare med optisk ingång)? Hela grejen är väl att man vill lägga allt krut på stället där det digitala omvandlas till det analoga? Finns ju inte ens optisk utgång på STX, för då har man missat hela poängen med kortet? Så det enda man behöver är egentligen en förstärkare som har D/A omvandlare och så låter man DEN sköta allt istället, eller?

Alternativet är ju att man kör med ett STX och sen en analog stärkare, är det bättre eller sämre? (Mysigt att kunna köra med rörstärkare)

Det jag märker när jag kör optisk ut från datorn är att jag bara kan justera volymen, inga EQ-grejer funkar (vill ju kunna dra upp basen lite när man kör krigsspel), så det är lite av en nackdel kanske. X_x

Permalänk
Medlem

Handen på hjärtat så har jag inte läst igenom tråden, kan inte påstå att jag orkar göra det heller.

Men vilken av dessa "mini-förstärkare" (vad kallar man dom, amplifiers?) som folk har till sina datorer och hörlurar rekommenderar ni till ett par Sennheiser HD555? Behöver man ett fett ljudkort för det?

Jag gillar bang-for-the-buck prylar, alltså inga monsterpriser helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det jag inte förstår är om man kör med optisk utgång, S/PDIF, har man någon nytta av ett bra ljudkort då eller är det bara förstärkaren som är viktig då

Jepp, i princip är det så... Ljudkortet används inte till annat än att skicka den optiska signalen vidare till en extern DAC/förstärkare.
Just det optiska gränsnittet i sig kan dock såvitt jag läst vara av lite blandad kvalitet... Större risk för jitter och känslighet för längre längder om inte gränsnittet är bra. Ingen aning om det går att leta fram moderkort eller ljudkort med mer påkostade optiska utgångar dock.

Skrivet av FL3JM:

Finns ju inte ens optisk utgång på STX, för då har man missat hela poängen med kortet?

Det har ju ingen optisk utgång, men den har ju en koaxial digital SPDIF utgång om du behöver den. Använder man den har man som du säger egentligen missat poängen med kortet (då den inte använder kortets påkostade analogdelar) men fördelen med den är ju att man tex kan använda den för att få ut en 5.1 signal till en surroundförstärkare.

Skrivet av FL3JM:

Alternativet är ju att man kör med ett STX och sen en analog stärkare, är det bättre eller sämre? (Mysigt att kunna köra med rörstärkare)

Svårt att säga. Line out på STX ska vara bra, men risken att fortplanta störningar från datorn vidare till stärkaren lär väl alltid finnas där. (vilket ju är en fördel med optisk) En annan nackdel kan ju vara att det blir mycket bökigare på det viset om du vill ha både högtalare och hörlurar inkopplade samtidigt i STX:et.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/bw_p3_...

Denna nya skapelse verkar mycket intressant, och intressant prislapp! Vad tror ni om dem?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/bw_p3_...

Denna nya skapelse verkar mycket intressant, och intressant prislapp! Vad tror ni om dem?

Såg dem också för ett par veckor sedan, klart intressant men förstår inte varför i hela friden de gjorde dem öppna Försvinner ju hela meningen med att ha dem till sin portabla spelare enligt mig

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonwellander:

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/bw_p3_...

Denna nya skapelse verkar mycket intressant, och intressant prislapp! Vad tror ni om dem?

Låter grymt bra, sitter otroligt bra på huvudet och har en riktigt fin djupbas. Det som fattas är lite mellanregister som storebrorn har. Annars är de helt fantastiska

Skrivet av simonw:

Såg dem också för ett par veckor sedan, klart intressant men förstår inte varför i hela friden de gjorde dem öppna Försvinner ju hela meningen med att ha dem till sin portabla spelare enligt mig

Rent tekniskt sätt är de stänga, de släpper in lite ljud men tar bort en del ändå

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

For den som är på jakt efter DAC och hörlursförstärkare rekommenderar jag ODAC + O2, som flera här redan nämnt. Däremot skulle jag rekommendera att köra från denna sida för att slippa tull m.m, exakt samma innehåll bara annat chassi.
http://www.headnhifi.com/
Jag har byggt ihop två O2 nu men knappt kört dom pga väntan på lurar (ATH-M50) samt DAC som borde skickas relativt snart då det var lite väntetid på odac stand alone case. Dessa dacar finns i begränsad upplaga och enligt återförsäljaren är ingen fler batch planerad i dagsläget så passa på och kör för det lär inte gå att hitta nån dac med bättre prestanda (uppmätt och verifierad) i närheten av den prisklassen. Specifikationerna i tillverkarnas datablad är inte att lita på och det står även på nwavguys blogg.

Här är en länk till bloggen om tillverkningen samt alla tester av odac + o2, rekommenderad läsning för den intresserade. Finns även kul info om andra hörlursförstärkare och deras brister...
http://nwavguy.blogspot.se/

Ps. Det kommer även en mer desktop vänlig variant av dac och hörlursförstärkare, dacen kommer vara den samma som ovan men blir lite vassare hörlursförstärkare då den inte behöver saker för batteridrift samt laddning utan kan lita direkt på matningen. Så köper ni dacen idag kommer det räcka att löda om kablarna på utgången när ODA dyker upp.

Permalänk
Medlem

tjo!
behöver hjälp med nya hörlurar då mina koss porta pro har levt ut sina gladaste dagar.
Krav
1. under 800 kr
2. ska ha dem på stan etc.
3. har glasögon och hyffsat stort huvud (har storlek 8 av 11 på båda sidorna på mitt logitech g35
4. kan också köpa dem på internet och från utlandet
5. har kollat in akg k450 och sony mdr-v55, erfarenheter, tankar mm?

Tacksam för snabb hjälp då jag ska resa om lite mer än om 2 veckor ifall jag ska köpa på ebay
Tack!

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

K450 har ju någorlunda lik form jämfört med Porta Pro, ungefär lika stora kåpor..Dock bättre ljud samt att dom läcker inte heller lika mycket som porta pro som låter mer ut än in Smidigare att vika ihop också, inget hår som fastnar i den hemska bågen..Jag är helt för k450, den är superb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Jag skulle rekommendera att ta funderare på Fischer Audio FA-011. Har gillat mina väldigt mycket men jag har samtidigt inte hört lurar som HD650 eller DT770-990 så jag kan inte säga hur de är jämfört mot dem. Jag har dock ATH-M50 och för mig har de inte en chans mot FA-011, speciellt mellanregistret är mycket bättre. De kan dock vara ganska ljusa beroende på källan.

Edit: Du hittar en recension och en massa info om dem här (köpte mina efter jag läst i den tråden).

Uppföljning på ett tidigare lurtips... Många gillar ju ju FA011, men finns tydligen undantag
http://www.head-fi.org/products/fischer-audio-fa-011/reviews/...

Smaken är som baken dock förstås! (Killen verkar diskantälskare i första hand) Men grejerna han säger om komfort säger att luren nog inte är för mig.
Måste erkänna att suget är stort att sikta högt på ett par LCD2 med velourpads
(Måste väl bränna skatteåterbäringen på nånting?)

...

Annan fråga som varit uppe lite tidigare: var finns det för vettiga, snygga/roliga/funktionella hörlursställ som inte kostar en förmögenhet?
Just nu kör jag en krok under skrivbordet, men misstänker den är för liten för riktigt stora headbands.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Såg ett par Beyerdynamic DT100 igår när jag var på besök i en studio och det var verkligen lustiga lurar, svårt att tro att dom säljs än idag. Tänkt att gå med ett par såna på stan Utöver dom lurarna (som det fanns några styckna av) så fanns det Sennheiser HD600, några andra Beyerlurar men inga AKG-lurar faktiskt. Måste säga åt honom att köpa ett par Pengar har han nog, men tanke på att jag räknade 53st gitarrer i vad som var "en del av" hans samling

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Nu när sommaren är här vill jag passa på att rekommendera en ny sjukt prisvärd lur som låter riktigt bra samt även har plats för många olika modifikationer..Nåt ska man väl pyssla med på semestern?

JVC HA-RX700 och storebror RX900

fick mina för ca 300kr inkl frakt från amazon

http://www.amazon.co.uk/JVC-HA-RX700-Deep-Bass-Headphones/dp/...

Permalänk
Rekordmedlem

Appropå lurar, är det någon som jämfört Beyerdynamic DT 1350 och Sennheiser Amperior och finns det nån här som provat att bygga om ett par hd 25 till amperior?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har testat DT1350 under en veckas tid då jag var sugen på att köpa dom. Grymt ljud med bra balans och en "äkta" känsla på något sätt..Kändes silkeslen precis som beyers dt990..Problemet är dock att om dom inte sitter 100% perfekt på skallen så låter det fruktansvärt illa. Och det är just det som är det största problemet med dom tycker jag, passformen funkade inte alls för mig. Dom är ju byggda helt i metall och väger en del, dom satt också väldigt löst på huvudet vilket inte gjorde saken lättare att få dom att sitta bra. Men i hemmamiljö är det lättare att kontrollera detta men det blir besvärligt i längden tyvärr..Så för just mig funkade det inte alls, men värt att testa om du kan få dom att sitta bra..Gör dom det låter som skitbra!

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Annan fråga som varit uppe lite tidigare: var finns det för vettiga, snygga/roliga/funktionella hörlursställ som inte kostar en förmögenhet?
Just nu kör jag en krok under skrivbordet, men misstänker den är för liten för riktigt stora headbands.

http://www.thomann.de/se/rooms_audio.html
Någon av dessa kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Tackar för tipset! Inte direkt snorbilliga, men tänkvärda...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tackar för tipset! Inte direkt snorbilliga, men tänkvärda...

Lite billigare, men kanske inte lika funktionella/snygga; http://www.wooaudio.com/products/wahps.html

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Tackar för tipset! Inte direkt snorbilliga, men tänkvärda...

Inte de billigaste nej, men de är snygga.

Permalänk
Medlem

Mina hörlurar:

K701 och HD-660 är utlånade för tillfället

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk

Nöjd med superluxarna?? bortsett från den gräsliga färgen då

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Nöjd med superluxarna?? bortsett från den gräsliga färgen då

Mycket nöjd med dem. Använder dem oftast till min mp3 spelare när jag åker tåg/buss. "Vingarna" kändes lite obekväma i början men blev snabbt van med dem. Bra ljud för priset (38€). Inget fel på färgen heller

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Medlem

Ni som lägger tusentals kronor på förstärkare och ljudkort, lyssnar ni enbart eller sitter ni och gör egen musik i datorn? Är det värt pengarna om man bara ska spela spel och avnjuta ett par maidenplattor? Kör G930 nu med det integrerade ljudkortet och tycker det låter bra. Är jag förlorad? Kommer jag upptäcka en ny värld ed nya lurar och ljudutrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Kommer jag upptäcka en ny värld ed nya lurar och ljudutrustning?

Om du går över till ett par stereolurar ämnade för musik istället för ett par gaminglurar så kommer du märka stor skillnad. Skaffar du bra ljudkort/dac och hörlursförstärkare så kommer det bli ännu bättre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Ni som lägger tusentals kronor på förstärkare och ljudkort, lyssnar ni enbart eller sitter ni och gör egen musik i datorn? Är det värt pengarna om man bara ska spela spel och avnjuta ett par maidenplattor? Kör G930 nu med det integrerade ljudkortet och tycker det låter bra. Är jag förlorad? Kommer jag upptäcka en ny värld ed nya lurar och ljudutrustning?

Det beror helt på vad man är för person. Finns de som sitter med något Logitech-headset för 700kr~ och tycker det låter superbra och kommer aldrig tänka tanken på att köpa nytt, tills det provat något nytt..

För att svara på din fråga. Själv använder jag inte min utrustning till någon form av produktion utan endast till musiklyssning. Har en DAC för 2000kr~ och en uppsättning tillräckligt schyssta lurar som passar mig, samt studiomonitorer. Kanske lagt ut 8000-9000kr~ på mina ljudprylar men resonerade som så att jag spenderar så pass mycket tid med musik så det får det vara värt. Minst 80% av min vakna tid (då jag är ensam) så har jag musik i öronen, antingen hemma, på jobbet eller där emellan. Om jag då lyssnar på musik i snitt 6-10 timmar om dagen så är det mycket uppskattat med lite mer påkostade grejer. Så på 3000 timmar årligen är det är mycket god investering enligt mig

Nu vet jag inte vart du bor någonstans. Men mina rekommendationer är att du tar med dig dina lurar och besöker en HiFi-butik och sätter dig och provlyssnar. Först då kan du själv avgöra om du tycker att det är värt det.

Ett exempel på kombination kan vara en Audioengine D1 med AKG K701 eller Beyerdynamic DT770/DT880/DT990.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Ni som lägger tusentals kronor på förstärkare och ljudkort, lyssnar ni enbart eller sitter ni och gör egen musik i datorn? Är det värt pengarna om man bara ska spela spel och avnjuta ett par maidenplattor? Kör G930 nu med det integrerade ljudkortet och tycker det låter bra. Är jag förlorad? Kommer jag upptäcka en ny värld ed nya lurar och ljudutrustning?

Jag producerar ingen musik, och använder min anläggning som vilken annat datorljud som helst till största del. Visst hör man att det låter bättre än genomsnittsanläggningen, men jag skulle lika gärna kunna köpa ett system som kostar en 10del av mitt nuvarande för att vara nöjd vid den typen av användning, Det är inte förän man riktigt finlyssnar som det verkligen kommer till sin rätta, när man får pulserande rysningar i kroppen och börjar hallucinera som man tycker att det är värt pengarna

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT