långa eller korta namn på mappar: spelar det nån roll?

Permalänk
Medlem

långa eller korta namn på mappar: spelar det nån roll?

Hej,
Säg att jag har 100 000 mappar fyllda med filer på en mekanisk hårddisk.
Spelar det nån roll för datorprestandan (windows 7 filhanterare, defragmenteringsprocess, risk för datakorruption etc) om namnen på mapparna är långa eller korta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
Säg att jag har 100 000 mappar fyllda med filer på en mekanisk hårddisk.
Spelar det nån roll för datorprestandan (windows 7 filhanterare, defragmenteringsprocess, risk för datakorruption etc) om namnen på mapparna är långa eller korta?

Google is your friend.

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gardart:

Google is your friend.

Inte i det här fallet. Han ställde en fråga vars svar man inte enkelt kan googla upp, och då tycker jag man ska svara på den (om man kan) istället för att säga att han ska googla.

Själv har jag inte full koll, men jag har läst att 255 tecken är gränsen. Jag vet inte om det gäller Windows 7. Jag vet inte om det gäller namnet på själva filen eller hela dess sökväg, så jag kan tyvärr inte ge något bra svar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte i det här fallet. Han ställde en fråga vars svar man inte enkelt kan googla upp, och då tycker jag man ska svara på den (om man kan) istället för att säga att han ska googla.

Själv har jag inte full koll, men jag har läst att 255 tecken är gränsen. Jag vet inte om det gäller Windows 7. Jag vet inte om det gäller namnet på själva filen eller hela dess sökväg, så jag kan tyvärr inte ge något bra svar.

Det är väl 255 för hela sökvägen vad jag har förstått. Frågan är om 100 000 sökvägar med 255 tecken drar ner prestandan jämfört med säg 100 000 x 24 tecken.
?

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Det är väl 255 för hela sökvägen vad jag har förstått. Frågan är om 100 000 sökvägar med 255 tecken drar ner prestandan jämfört med säg 100 000 x 24 tecken.
?

Med den prestanda dagens datorer har så tror jag att oavsett om det blir en prestandaförlust eller inte så märker du ingen som helst skillnad. Det är ju inte som på den tiden när ett dedikerat ljudkort gav högre FPS i spel.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...