AMD A8-3870K + Streacom F7/8C, överlever APUn?

Permalänk
Medlem

AMD A8-3870K + Streacom F7/8C, överlever APUn?

Hej

Jag går i "byggar-tankar" och har svårt att bestämma mig. Jag vill ha en dator/HTPC som dels kan spela upp 1080p men även kunna köra lite enklare/äldre spel, t.ex CS och AoE2.
Jag har tittat runt lite och de chassin jag fastnat för är Streacom F7C och F8C. Jag är ganska säker på 160W picoPSU skulle räcka till men det jag är mest orolig för är värmen i chassit.

Ska man satsa på F7C med ex en Scythe Shuriken CPU-kylare och en Be-Quiet Silentwing eller klarar F8C chassit att kyla tillräckligt?

Jag tänkte använda Asrock mini-ITX och ha 4GB 1600MHz minne, 1st 2,5" HDD och en slimline läsare, streacom fjärrkontroll och annan vanlig kringutrustning

Är tacksam för alla förslag. Vet ni andra chassin som är av liknande storlek så hör av er
Ha det!

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem

Är också sugen på en liknande kombination i F8C fast med A8-3800, iofs kan man ju underklocka/undervolta 3870K för att få ner värmeutvecklingen. "Min" setup är dock tänkt att endast ha en SSD och ingen optisk enhet så den hade dragit lite mindre ström. Funderar på 1866 minnen dock för att ge grafikprestandan en liten extra boost

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Är också sugen på en liknande kombination i F8C fast med A8-3800, iofs kan man ju underklocka/undervolta 3870K för att få ner värmeutvecklingen. "Min" setup är dock tänkt att endast ha en SSD och ingen optisk enhet så den hade dragit lite mindre ström. Funderar på 1866 minnen dock för att ge grafikprestandan en liten extra boost

Tror du att F8Cn räcker till för att kyla? Antar att det blir en del värme i den sluta lådan och har man den i en tvbänk så får den ju inte så mycket sval luft runt sig heller.

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem

F8C ska klara 100W TDP när jag frågade Streacom, men de rekommenderade mindre...

Kör man på en 3870K så kan man ju optimera TDP ganska bra med underklockning och undervoltning så det borde gå bra förutsatt att man har bra ventilering där den står.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

F8C ska klara 100W TDP när jag frågade Streacom, men de rekommenderade mindre...

Kör man på en 3870K så kan man ju optimera TDP ganska bra med underklockning och undervoltning så det borde gå bra förutsatt att man har bra ventilering där den står.

Nu kan jag väldigt lite om undervoltning. Genom att göra det sänker man prestandan mycket, så pass mycket att det är värt att skaffa en "mindre" cpu? Isåfall vilken skulle du föreslå? Måste inte vara amd men ha tillräckligt prestanda för att kunna lira CS utan dedikerad gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwc:

Nu kan jag väldigt lite om undervoltning. Genom att göra det sänker man prestandan mycket, så pass mycket att det är värt att skaffa en "mindre" cpu? Isåfall vilken skulle du föreslå? Måste inte vara amd men ha tillräckligt prestanda för att kunna lira CS utan dedikerad gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Med undervoltning så sänker du inte prestanda alls, utan du gör den bara strömsnålare. AMD har av någon anledning satt 1,4V på alla sina APU:er och CPU vilket man kan sänka någon eller några tiondelar utan att stabiliteten berörs.

Läs mer i Sweclockers test av 3870K

Underklockning däremot sänker prestandan, men då 3870K inte är så mycket dyrare ä dess småsyskon så kan man ju då fortfarande få en snabbare propp men optimerad till ens eget behov och kylprestanda då den är upplåst. Dvs man kan underklocka processordelen separat från grafikdelen och vise versa beroende på vilket behov man har.

Angående rekommendationer för CPU:er för spel så vänd dig till spelsektionen för bra svar - det är inte mitt område!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Med undervoltning så sänker du inte prestanda alls, utan du gör den bara strömsnålare. AMD har av någon anledning satt 1,4V på alla sina APU:er och CPU vilket man kan sänka någon eller några tiondelar utan att stabiliteten berörs.

Läs mer i Sweclockers test av 3870K

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2743?k=f9c0ec4e2af58...

Underklockning däremot sänker prestandan, men då 3870K inte är så mycket dyrare ä dess småsyskon så kan man ju då fortfarande få en snabbare propp men optimerad till ens eget behov och kylprestanda då den är upplåst. Dvs man kan underklocka processordelen separat från grafikdelen och vise versa beroende på vilket behov man har.

Angående rekommendationer för CPU:er för spel så vänd dig till spelsektionen för bra svar - det är inte mitt område!

Tack för svaret. Då blir det nog en A8-3780K.
Skulle det nu vara så att jag inte kan motstå att köpa Trinity, när den väl kommer, så får jag väl sälja denna till farsan

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem

3870 är ju det värsta man kan köpa u APU-hänseende idag. Dock så har den ju 100WTDP vilket kan bli jobbigt att kyla om man inte tänker sig för.

Ska man spöa den i spelprestanda så blir det ju en diskret lösning, dvs CPU + GPU och då ligger ju Intel nära till hands då de har bättre CPU-prestanda än AMD till en lägre TDP. Men räknar man ihop det med grafikkortets TDP så kanske det inte blir så stor skillnad egentligen. Är TDP viktigast så kan man få lägre system-TDP med en Intel+GPU lösning som har samma spelprestanda som en 3870. Dock så blir den garanterat dyrare...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Ja 3870 verkar inte så dum vad gäller spelande. Jag får räkna lite på det prismässigt och se om jag tycker det är värt det.
Då jag ändå bara ska spela counter strike och liknande spel så kanske 3780K är lite overkill men det skiljer ju så väldans lite i pris på dom olika modellerna så varför inte välja det "värsta".

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache