Sanslöst billig deal för alla er med S1155/s1156

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jofa86:

om man inte har nån kylare idag ska beställa en dator idag och 212+ har utgått så försöker hitta en ersättare till den.
datorn jag ska beställa är http://www.inet.se/kundvagn/visa/1500497/intel-dator

Då skulle jag utan tvekan köpa Thermalrighten.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Jag fick hem kylaren här om dagen, är mycket nöjd med den. Skrev en recension på Inet.

Det var lite krångligt att få på den, då man behövde lista ut allt själv. (försökte googla mig fram till instruktioner, men hittade inga)

Hittar inte, kanske står på något ställe. Men är det PWM fläkt?

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Trolla? bra försvar där...

Som sagt är valet av fläkt och hastighet direkt avgörande för tdp på en kylare och det finns inget som säger att kylaren som presterar bäst på hög fläkthastighet presterar bra på låg fläkthastighet. Av just denna anledningen är tdp från tillverkaren inget bra mått eftersom du inte vet om den är testad med en 1200RPM fläkt eller 2500RPM fläkt pga att det inte finns någon standard för detta. Om du jämför lite tdp värden så lovar jag dig att de inte kommer vara listade i samma ordning som uppmätt prestanda i tester av kylarna.

ja troll att säga TDP inte är viktigt på en cpu kylare är att trolla eller ett grovt missförstånd över konceptet med TDP. Sen tar man också förslagsvis och mäter TDPn med fläkten som följer med det är ju ganska nobrainer? du försöker göra det onödigt komplicerat för att få nån slags poäng som inte existerar.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plesjoor:

Hittar inte, kanske står på något ställe. Men är det PWM fläkt?

Ja, tyst och fin.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

ja troll att säga TDP inte är viktigt på en cpu kylare är att trolla eller ett grovt missförstånd över konceptet med TDP. Sen tar man också förslagsvis och mäter TDPn med fläkten som följer med det är ju ganska nobrainer? du försöker göra det onödigt komplicerat för att få nån slags poäng som inte existerar.

Stirra dig inte blind på TDP. Skit i det och lyssna på recensioner ist. Våra kära Emil och Jonas har ju t.o.m sagt det själva.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Billig är den, däremot är jag tveksam till att den skulle vara bättre än min gamla NH-U12F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Stirra dig inte blind på TDP. Skit i det och lyssna på recensioner ist. Våra kära Emil och Jonas har ju t.o.m sagt det själva.

Men då pratade dom väll om CPU'er. Processortillverkare är lite lata ibland och sätter samma TDP värde på flera modellen. Fast de sämre modellerna inte alls blir så varma att den kylningen behövs.

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plesjoor:

Men då pratade dom väll om CPU'er. Processortillverkare är lite lata ibland och sätter samma TDP värde på flera modellen. Fast de sämre modellerna inte alls blir så varma att den kylningen behövs.

Nä, men då faller ju hela idéen ändå med TDP eller hur? Jätte bra idé som inte följs till punkt o pricka.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Trolla? bra försvar där...

Som sagt är valet av fläkt och hastighet direkt avgörande för tdp på en kylare och det finns inget som säger att kylaren som presterar bäst på hög fläkthastighet presterar bra på låg fläkthastighet. Av just denna anledningen är tdp från tillverkaren inget bra mått eftersom du inte vet om den är testad med en 1200RPM fläkt eller 2500RPM fläkt pga att det inte finns någon standard för detta. Om du jämför lite tdp värden så lovar jag dig att de inte kommer vara listade i samma ordning som uppmätt prestanda i tester av kylarna.

En bra jämförelse kanske skulle vara att se hur mycket de klarar fläktlöst?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
99:e percentilen

1. Buy cooler, but don't use it.
2. Wait until it's SEK 449 again.
3. Sell cooler for SEK 250.
4. ???
5. PROFIT!!!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Hraf:

Helt klart en riktigt bra deal! Om jag nu inte hade överflöd av kylare så hade jag också beställt den. Det är tom värt det endast för fläkten galet nog.

Du har igen till am3+? Skriv ti mig på mail.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Tack för tipset! synd dock att den enda lådan i huset med modern intel sockel kör regäl vattenkylning. Har dock "några" 775 socklar i huset, blir till att modda i sådana fall

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av jofa86:

om man inte har nån kylare idag ska beställa en dator idag och 212+ har utgått så försöker hitta en ersättare till den.
datorn jag ska beställa är http://www.inet.se/kundvagn/visa/1500497/intel-dator

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev... Bra bytts ut;) Får ju kolla lite:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Står faktiskt "CPU Compatible:Socket 1366/1156/775 & AMD Socket AM2/AM3" i specs. Borde ju passa till 775 då också, gissar jag på ;>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Då skulle jag utan tvekan köpa Thermalrighten.

Kan bara hålla med!
Det finns ju även en uppföljare till 212plus som heter 212 Evo, men Thermalrighten är tveklöst en bättre deal! Bättre fläkt, ungefär samma eller bättre kylförmåga, och halva priset.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddiis:

Står faktiskt "CPU Compatible:Socket 1366/1156/775 & AMD Socket AM2/AM3" i specs. Borde ju passa till 775 då också, gissar jag på ;>

Kan vara så att just dom delarna inte följer med paketet och därför det är så billigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

ja troll att säga TDP inte är viktigt på en cpu kylare är att trolla eller ett grovt missförstånd över konceptet med TDP. Sen tar man också förslagsvis och mäter TDPn med fläkten som följer med det är ju ganska nobrainer? du försöker göra det onödigt komplicerat för att få nån slags poäng som inte existerar.

TDP är inte alls viktigt i detta sammanhang. Det är en tower variant med en 120 mm fläkt. Den kommer varken vara gigantisk bättre eller sämre än någon annan liknande kylare. Vill du veta vilken kylare som är bättre/sämre så ska du kolla på oberoende tester.

Hur använder du TDP?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

var kan man få tag på fästen för 775 sockel måntro? blev sugen

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Rätt nice, trist att jag köpte en 212 Evo för 290spänn på cdon förra veckan.. Säkert ingen skillnad mellan dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

var kan man få tag på fästen för 775 sockel måntro? blev sugen

Testa och maila Thermalright

Visa signatur

Mainburken: P67A-GD55 - Intel 2500k kyls med Corsair A50 - 2xGigabyte HD 6950 1GB OC - Corsair XMS3 8GB 1333MHz - Corsair GS800 - Corsair R500

"HTPC" ASRock 970 extreme4 - 1090T BE kyls med CM 212+ PnP - Asus HD 6870 DirectCU - Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz - Corsair TX 650 - CM 690

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Stirra dig inte blind på TDP. Skit i det och lyssna på recensioner ist. Våra kära Emil och Jonas har ju t.o.m sagt det själva.

Nu pratar vi om äpplen och päron, Dom pratade om TDP för att säga hur mycket ström en CPU drar. Jag pratar om att man inte ska köpa en underdimensionerad CPU kylare.

Skrivet av Rizzt:

Nä, men då faller ju hela idéen ändå med TDP eller hur? Jätte bra idé som inte följs till punkt o pricka.

Åter igen nej då om du sitter på en 2600k så är nog det där TDP värdet ganska viktigt och rätt många på Sweclockers har nog ganska "varm gående system" så att säga. Sätter du en CPU kylare med en TDP på 95W och du har en processor som behöver spotta bort 120W vid full load så kommer det inte funka. Det är också ännu viktigare pga att många här överklockar sina system och värme utvecklingen brukar skena vid högre frekvenser.

Skrivet av superdupernemo:

TDP är inte alls viktigt i detta sammanhang. Det är en tower variant med en 120 mm fläkt. Den kommer varken vara gigantisk bättre eller sämre än någon annan liknande kylare. Vill du veta vilken kylare som är bättre/sämre så ska du kolla på oberoende tester.

Hur använder du TDP?

TDP är vist viktigt tänk om den där bara har ett TDP värde på 85 Watt och du överklockar din CPU då kommer den inte kunna göra av med tillräckligt mycket värme och din cpu kommer få förhög temp. Det finns ingen anledning till att inte skriva ett TDP värde på en CPU kylare även om det bara är en fingervisning så är det en indikator på hur effektiv CPU kylaren är.

Skrivet av ChipZ:

En bra jämförelse kanske skulle vara att se hur mycket de klarar fläktlöst?

Nej man behöver inte mäta så det kommer med en fläkt då mäter man med den då det är ett "cpu kylar paket" man köper. Han försöker vinna nån sorts poäng genom att vända och vrida på saker så dom blir onödigt komplicerade.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

TDP är vist viktigt tänk om den där bara har ett TDP värde på 85 Watt och du överklockar din CPU då kommer den inte kunna göra av med tillräckligt mycket värme och din cpu kommer få förhög temp. Det finns ingen anledning till att inte skriva ett TDP värde på en CPU kylare även om det bara är en fingervisning så är det en indikator på hur effektiv CPU kylaren är.

Varför skulle du överklocka med ett sån liten kylare? Det gäller att ha en viss hum över vad som gäller vid överklockning. Håller du inte med?

Stock kylaren ska gälla vid orginalklock. Den enda kylaren jag hittar som är sämre är Arctic Coolings lågsegment. Så varför skulle man köpa en mindre kylare än sin nuvarande och hoppas på bättre kylning?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Någon som fått sin ?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan klämma in den i ett FD Core 1000 chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Nu pratar vi om äpplen och päron, Dom pratade om TDP för att säga hur mycket ström en CPU drar. Jag pratar om att man inte ska köpa en underdimensionerad CPU kylare.

Tycker inte att den är underdimensionerad. Däremot väldigt prisvärd.

Att enbart tala om TDP när det gäller kylare är i det närmaste irrelevant då kylkapaciteten i relation till luftflödet inte är linjär på de flesta highend-kylare och du vill snarare åt kylförmågan med en undervoltad fläkt. TDP anger bara kylkapacitet med medföljande fläkt på maxvarv och det är inte jag intresserad av.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

är det du som är ute nu i farten? men varför ska man behöva googla för att ta reda på vad för avledningsförmåga en cpu kylare har? brukar stå på dom flesta. brukar du googla på hur många hästkrafter en bil har när du går in till en bilförsäljare?

Ehmm... ja... recensioner är väl aldrig fel att läsa?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Ehmm... ja... recensioner är väl aldrig fel att läsa?

Att inte nämna TDP på en fläkt skulle kunna liknas med att inte nämna Watt på ett nättagg, Ska du behöva googla på vad ett nätagg har för kapacitet eller borde en återförsäljare skriva det i sin produkt beskrivning?

Skrivet av Typhonos:

Tycker inte att den är underdimensionerad. Däremot väldigt prisvärd.

Att enbart tala om TDP när det gäller kylare är i det närmaste irrelevant då kylkapaciteten i relation till luftflödet inte är linjär på de flesta highend-kylare och du vill snarare åt kylförmågan med en undervoltad fläkt. TDP anger bara kylkapacitet med medföljande fläkt på maxvarv och det är inte jag intresserad av.

Jag har inte sagt att den är underdimensionerad, jag vet inte vad den har för TDP värde eller någon recension så jag kan inte utala mig ang det. men TDP ger en fingervisning om den har en TDP på 200W med en original fläkt som går på 1200 rpm så vet du att den är bättre än en fläkt som har ett TDP värde på 125W med en liknande fläkt på 1200rpm. även vid undervoltade senarion, Vad jag har argumenterat för är att jag tycker det är dåligt av inet att inte nämna vad den har för TDP alls då det är oavsätt om kylningsförmågan är linjär eller inte det enda som visar vad för kapacitet kylaren har.

Som jag skrev ovan, det är lite som att inet inte skulle nämna vad deras nätagg ligger på för Watt och att man måste googla på det själv.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Att inte nämna TDP på en fläkt skulle kunna liknas med att inte nämna Watt på ett nättagg, Ska du behöva googla på vad ett nätagg har för kapacitet eller borde en återförsäljare skriva det i sin produkt beskrivning?

Klart det borde stå men det är en petitess i detta fallet, samtidigt är det alltid bra att kolla recensioner då vi sett förr att officiella specs inte alltid stämmer alá Ace of Sweden

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Klart det borde stå men det är en petitess i detta fallet, samtidigt är det alltid bra att kolla recensioner då vi sett förr att officiella specs inte alltid stämmer alá Ace of Sweden

sant men jag tror inte så stora namn som Thermalright skulle sätta värden som är helt upp åt väggarna

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Till er med AMD, detta borde väl vara lösningen för er: https://www.inet.se/produkt/6308707/thermalright-bolt-thru-ki...
Hittar dock ingen riktig info på deras hemsida om det går eller inte, men det borde nästan göra det, annars får man väl modda lite...

EDIT: Ser ut som det är den som används för AMD versionen av denna kylare i installationsmanualen som finns på deras hemsida.