Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Installera ssd?

Tjenare! Har köpt en OZC Agility 120gb. Orkar inte formatera nu direkt utan kopplar in den för att installera något spel på den bara. Dock kan jag inte använda den.

Den finns i enhetshanteraren, men den finns inte i "den här datorn". Hur ska jag göra?. Jag antar att jag måste formatera den, men hur ska jag göra det när den inte ens går att hitta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bro
Registrerad
Okt 2010

Kolla i BIOS att allt ser rätt ut

7700k @ 4,8GHz Vatten - Delidad | 1080 Ti @ 2GHz Vatten | Corsair 16GB 3200MHz | 2TB 960 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Den finns i enhets hanteraren.

Skriver på engelska eftersom jag har engelsk win 7.

Start > Run > compmgmt.msc /s

Där hittar du disk management. Kolla om du hittar din disk där. Då kan du skapa ett partition på den och formatera

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av zeleni:

Den finns i enhets hanteraren.

Skriver på engelska eftersom jag har engelsk win 7.

Start > Run > compmgmt.msc /s

Där hittar du disk management. Kolla om du hittar din disk där. Då kan du skapa ett partition på den och formatera

Underbart tack!

Btw man kan välja "enable file and folder compression"

Ska man ha det eller ej?

Är det inte komprimerade filer som sandforce 2200 är grymma på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Ja är inte säker men ska inte en ssd vara listad som "AHCI" i bios? Ja satte iaf min som de när ja köpte min och det funkade finfint direkt.

Intel Core I5 760 @ 3,40ghz | Windforce GTX 670 | 500GB , 1TB samt 180GB ssd. | 8GB ram | Chieftec 500W | Antec Nine Hundred Chassi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Ingen komprimering på diskar som används dagligen.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av zeleni:

Ingen komprimering på diskar som används dagligen.

Okok tack:) Får man fråga varför?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av mOOpiTh:

Ja är inte säker men ska inte en ssd vara listad som "AHCI" i bios? Ja satte iaf min som de när ja köpte min och det funkade finfint direkt.

Yes precis

Btw

Allocation Unit size ska vara default va?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Defeat^:

Okok tack:) Får man fråga varför?

Komprimering innebär en sk overhead då processorn måste jobba extra med att beräkna algorithmen för både när filen komprimeras till disk och när den expanderar i ram. Detta tar extratid, vilket är speciellt märkbart på mekaniska hårddiskar.
Hur stor inverkan det har på en SSD vet jag inte, och något jag faktiskt överväger att testa. Något genomslag måste det ha, men frågan är hur stort och om man märker det till vardags... hmm....
Men komprimerar inte hela SSD. Får man problem med systemfilerna på en komprimerad enhet är det god natt.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Dr.Mabuse:

Komprimering innebär en sk overhead då processorn måste jobba extra med att beräkna algorithmen för både när filen komprimeras till disk och när den expanderar i ram. Detta tar extratid, vilket är speciellt märkbart på mekaniska hårddiskar.
Hur stor inverkan det har på en SSD vet jag inte, och något jag faktiskt överväger att testa. Något genomslag måste det ha, men frågan är hur stort och om man märker det till vardags... hmm....
Men komprimerar inte hela SSD. Får man problem med systemfilerna på en komprimerad enhet är det god natt.

Det bör noteras att Sandforce diskar använder intern komprimering som inte tar någon CPU kraft eller orsakar fördröjning.

Detta gör att mjukvaru/manuell komprimering i regel inte har någon effekt, men ändå behöver tid för att dekomprimera och komprimera i mjukvara. Det är därför det är så viktigt att specifiera vad för typ av läs och skriv test man utför med sandforce enheter. En del av dessa är nämligen komprimerbara, andra är det inte, och resultaten varierar kraftigt beroende på detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av eXale:

Det bör noteras att Sandforce diskar använder intern komprimering som inte tar någon CPU kraft eller orsakar fördröjning.

Detta gör att mjukvaru/manuell komprimering i regel inte har någon effekt, men ändå behöver tid för att dekomprimera och komprimera i mjukvara. Det är därför det är så viktigt att specifiera vad för typ av läs och skriv test man utför med sandforce enheter. En del av dessa är nämligen komprimerbara, andra är det inte, och resultaten varierar kraftigt beroende på detta.

Komprimerar sandforce datan själv, eller måste jag själv komprimera den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av eXale:

Det bör noteras att Sandforce diskar använder intern komprimering som inte tar någon CPU kraft eller orsakar fördröjning...

Hade helt glömt bort detta... borde nog sova egentligen...

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net