Vilka grafikkort stöder VILOLÄGE i Windows7?

Permalänk
Medlem

Vilka grafikkort stöder VILOLÄGE i Windows7?

Det handlar här inte om "idle", de nya strömsparfunktionerna på 7000-serien vid avstängd skärm, eller strömsparläge. Utan om vilka kort som stöder viloläge, dvs där sessionen sparas, och datorn därefter stängs av. (Det funkade på mitt HD4670 men så vitt jag förstått inte på mitt HD6850?!)

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Om allt är rätt installerat och allt fungerar som det är tänkt så skall detta funka med samtliga kort från Intel, nVidia och AMD.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant

Det är normalt enklare om man använder de engelska uttrycken. Sleep för "strömsparläge" (save-to-RAM, där datorn startar igen på typ 2 sekunder), och Hibernate för "viloläge" (save-to-disk, där datorn måste boota och sedan läser in sessionen).

Båda ska fungera oavsett om din dator är rätt konfigurerad, och det som oftast strular till endera är USB-enheter. Däremot förstår jag inte varför du vill ha just hibernate i och med att det permanent tar 8 GB av din SSD, och värt att tänka på kan vara att många som kör SSD-optimeringar (eller X antal program av den typen) stänger av just hibernatefunktionen.

Hibernate används för den delen sällan just i stationära med SSD'er, man använder oftast sleep (strömsparläge) eller stänger av datorn då boottiden är såpass kort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

Skrivet av Jalle64:

Om allt är rätt installerat och allt fungerar som det är tänkt så skall detta funka med samtliga kort från Intel, nVidia och AMD.

Jag vet inte hur jag felaktigt kom fram till att mitt g-kort inte stöder viloläge, men jag vet att det började med att jag tänkte "vafan, jag testar Windows-hjälpen" :).

Skrivet av Zcenicx:

Det är normalt enklare om man använder de engelska uttrycken. Sleep för "strömsparläge" (save-to-RAM, där datorn startar igen på typ 2 sekunder), och Hibernate för "viloläge" (save-to-disk, där datorn måste boota och sedan läser in sessionen).

Båda ska fungera oavsett om din dator är rätt konfigurerad, och det som oftast strular till endera är USB-enheter. Däremot förstår jag inte varför du vill ha just hibernate i och med att det permanent tar 8 GB av din SSD, och värt att tänka på kan vara att många som kör SSD-optimeringar (eller X antal program av den typen) stänger av just hibernatefunktionen.

Hibernate används för den delen sällan just i stationära med SSD'er, man använder oftast sleep (strömsparläge) eller stänger av datorn då boottiden är såpass kort.

Det kan ha varit något USB-fel tidigare då jag försökte. Nu var det inga problem.

Tycker mycket om att s.a.s. stänga datorn och sedan fortsätta ett antal timmar senare. Då vill jag inte behöva starta alla de program och dokument jag hade öppna och åter arrangera dem som jag vill ha dem. Det är helt klart värt 8GB SSD för att slippa sitta och klicka ett par monotona minuter varje dag. Sleep ser jag inte riktigt meningen med då datorn drar nästan lika mycket ström som i idle.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.