Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av jaghetermicke:

det är så att alla kylningsdelar kommet ha cirka 30cm gummislang mellan varandra. fast det känns ju lite osäkert ändå.. får se vad jag hittar på. alu och nickel funkar väll ganska bra ?

Skickades från m.sweclockers.com

Hjälper föga när du har nipplar av mässing (brass, 0.40) som dessutom är nickelplatterade (0.30).

Nickel är ädlare än koppar så det blir ännu värre än direktkontakt med koppar.

Om din radiator och dina nipplar reagerar galvaniskt så är det skärbrännare och plasma som gäller när du ska dela på systemet sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jasså?
tjah, själva idén med att låta skruvar agera offeranoder är nog en rätt bra idé, men...

Jag trodde silver var en av dem ädlare metallerna, varav kopparn och aluminium istället kommer att ager offeranod, och därmed "ätas upp".
Det är väl meningen att man skall låta en så pass oädel metall som möjligt agera offeranod.
Återigen, korrigera mig om jag har fel, för fel kan jag ha, då detta är ett ämne jag inte är helt insatt i.

EDIT: När jag tittar i tabellen, och vet själv att man använder bly som offeranod på aluminiumblock när det komemr till båtmotorer, kanske detta är rätt ändå. Bara jag som tänkt lite baklänges här. Det vore bra om någon mer insatt i ämnet, kan rätta till eventuell förvirring jag skapat här.

Tabell över metallers ädelhet: (Ju högre, desto ädlare)

Metall/legering Elektrodpotential, V
Guld +0.42
Silver +0.19
Rostfritt stål (18/8), passivt +0.09
Koppar +0.02
Tenn -0.26
Rostfritt stål (18/8), aktivt -0.29
Bly -0.31
Stål -0.46
Kadmium -0.49
Aluminium -0.51
Förzinkat stål -0.81
Zink -0.860
Magnesium -1.36

Du får ursäkta men jag tror du "vet" fel. Kan det tänkas att du blandar ihop det med någon annan metall? (Angående att bly används som offeranod på aluminiumblock.)

Man använder, som du från början minns, en oädlare metall för att skydda en ädlare.

Den här länken leder till Volvo Pentas rekommendationer för vilken typ av offeranoder man ska ha till deras drev. Dreven är tillverkade i järn, som anoder används aluminuim, zink eller magnesium beroende på vattnets salthalt. Alla dessa är mindre ädla än metallen i drevet.

Jag har själv inte så mycket erfarenhet av småbåtar, min utbildning och arbetslivserfarenhet gäller handelsfartyg, men jag har aldrig hört talas om bly som offeranod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bjjb:

Du får ursäkta men jag tror du "vet" fel. Kan det tänkas att du blandar ihop det med någon annan metall? (Angående att bly används som offeranod på aluminiumblock.)

Man använder, som du från början minns, en oädlare metall för att skydda en ädlare.

Den här länken leder till Volvo Pentas rekommendationer för vilken typ av offeranoder man ska ha till deras drev. Dreven är tillverkade i järn, som anoder används aluminuim, zink eller magnesium beroende på vattnets salthalt. Alla dessa är mindre ädla än metallen i drevet.

Jag har själv inte så mycket erfarenhet av småbåtar, min utbildning och arbetslivserfarenhet gäller handelsfartyg, men jag har aldrig hört talas om bly som offeranod.

Det kan nog stämma. Jag hade "tron" om att offeranoderna var av bly, då dem jag har varit i kontakt med hade en hög densitet och relativt lättsmälta. Smälte ner flertal "uttjänta" offeranoder, som inte hade kooroderat bort helt och gjöt en ny. Har aldrig laggt ner speciellt mycket tankeverksamhet vat för metall det är exakt, men då dem var relativt tunga och samtidigt relativt lättsmälta så antog jag att dem var av bly.

Där ser man, så min ursprungliga tanke om metallers ädelhet var inte helt fel ändå. Var bara jag som "trott" fel om vad för materiell offeranoderna jag varit i kontakt med själv, var av.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

nyss beställt en rad av koppar/mässing. (swiftech 220)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan använda kylarglykol för bilmotorer i kylvätskan, det gjorde jag i flera år på en uppsättning som bestod av ett DangerDen Maze2 (några år sen ja...) och ett alublock på nordbryggan, radiatorn var av något mässingliknande från en bil.

Bilmotorer har oftast lite alla möjliga olika metaller i kylsystemet och det fungerar rätt många år, så länge man inte kör med kranvatten rent (det är inte bara frysskyddsrisken som gör att man har "glykol" i vattnet.).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vatten och glykol Knappt någon beläggning på mina slangar efter ett år och blandar koppar/alu.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Vatten och glykol Knappt någon beläggning på mina slangar efter ett år och blandar koppar/alu.

tråden handlade väll igentligen om galvaniska reaktioner pga av olika ädla metaller. Om du kan kolla att din block är fina inuti så verkar allt ju fungera perfekt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Man kan använda kylarglykol för bilmotorer i kylvätskan, det gjorde jag i flera år på en uppsättning som bestod av ett DangerDen Maze2 (några år sen ja...) och ett alublock på nordbryggan, radiatorn var av något mässingliknande från en bil.

Bilmotorer har oftast lite alla möjliga olika metaller i kylsystemet och det fungerar rätt många år, så länge man inte kör med kranvatten rent (det är inte bara frysskyddsrisken som gör att man har "glykol" i vattnet.).

Tänk på att det siter små pluggar över allt som agerar offeranoder i bilens system där olika metaller har direktkontakt med varandra.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

tråden handlade väll igentligen om galvaniska reaktioner pga av olika ädla metaller. Om du kan kolla att din block är fina inuti så verkar allt ju fungera perfekt

Bara tänkte säga så att folk förstår att allting går inte sönder bara för att man blandar. Kör giftfri glykol från Biltema.

Lite dyrare men det är fan ETT MÅSTE om man har djur i hus/lägenhet.
Kan försöka fixa lite bilder senare.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Bara tänkte säga så att folk förstår att allting går inte sönder bara för att man blandar. Kör giftfri glykol från Biltema.

Lite dyrare men det är fan ETT MÅSTE om man har djur i hus/lägenhet.
Kan försöka fixa lite bilder senare.

Menade inte att du hade fel utan det lät som du inte kollat i blocken och då kan man ju inte vara helt säker.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Vatten och glykol Knappt någon beläggning på mina slangar efter ett år och blandar koppar/alu.

nu har jag redan beställt annan radiator... men av ren nyfikenhet, skulle du kunna kolla upp hur det såg ut i dina block???