Permalänk
Medlem

Har en beställning hos min lokale Phonehouse handlare, det är nära nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Vad tråkigt. Så med andra ord finns det bara tillgång till vanliga applikationer? Jag som skulle vilja använda plattan som e-boksläsare.

Finns andra appar som låter dig läsa e-böcker, även sådana du lånat på ett e-bibliotek, så det går aldeles utmärkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Finns andra appar som låter dig läsa e-böcker, även sådana du lånat på ett e-bibliotek, så det går aldeles utmärkt..

Helt rätt! T.ex Aldiko som är en gratis eBoksläsare som även klarar av biblioteksböcker. Finns fler läs-appar att välja mellan, så det ska väl vara tusan om man inte ska hitta någon man trivs med!
Jag har inte testat just Nexus, men andra surfplattor i olika storlek och tycker att en 7" platta är perfekt som läsplatta eftersom den är så behändig att hålla.

Permalänk
Medlem

Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi förvänta mig svar av den här kalibern! Utförande och genomgående. Jag bugar och bockar.

Skrivet av Pewtah:

Vafalls?! Anpassar du inte din månadsbudget efter det du vill ha?! Själv har jag gett upp godis, läsk och har beräknat på att göra storkock med köttbullar och billig pasta (ica basic!<3) för att ha råd med detta mesiga studentbidrag+lån..

Hursomhelst, dito kanske annars är ett alternativ för mer litteratur på svenska?

Har såklart inte testat det själv men någon annan i detta forum kanske har?

Med tanke på hur pass positiva svar, sett till kontexten, ni ger mig kommer jag med största sannolikhet arrangera om min månadsbudget så att en Nexus 7 kan inhandlas nästa vecka. Kanske till och med avbokar Dishonored, bara för att få lite extra pengar i kassan. Ica Basic är inget jag äter, tyvärr, tycker oftast deras produkter är lite smaklösa i jämförelse med andra märken.

I mina öron låter det kalas. Dito känns som ett riktigt bra val om man vill rikta sig mot svensk litteratur, men även engelsk. Särskilt då priserna verkar vara i linje med vad jag kan tänka mig betala. The Hobbit för 84 kronor, på engelska, är ändå ungefär vad det kostar hos Amazon!

Skrivet av medstud:

Den låter en inte bara shoppa utan också läsa. Och då kan man byta storlek på texten, läsa svart på vitt/sepia eller vitt på svart och ändra ljusstyrka, och så synkar den med alla andra enheter man har med kindle, så man kan ligga på samma sida i surfplattan, mobilen (Android/iOS/WP), eventuell läsplatta och på datorn. Och så håller den koll på hur många procent av boken man läst så man känner sig duktig också. Allt jag kan önska mig i alla fall. Gamla böcker som upphovsrätten gått ut på är ofta helt gratis också, vilket såklart uppskattas. Svenskar får köpa från amazon.com och det funkar mycket smidigt.

Sen finns ju Barnes and Nobles Nook också, som jag inte testat själv, men som är stor nog att vara ganska bra i alla fall. https://play.google.com/store/apps/details?id=bn.ereader&feat...

I mina öron låter även detta kalas. Att Amazons egna tjänst fungerar ypperligt för oss svenskar får mig att skutta omkring i lägenheten. Speciellt när Google själva inte verkar få tummen ur baken och fixa till stöd för oss svenskar i deras egna shop. Synkningen med Kindle for Android och allt däromkring låter som ett solklar applikation att spara på hemskärmen. Jag vet att e-boksläsande kommer bli ett stort användningsområde, och det verkar inte nu finnas någonting som sätter stopp för det. Att det finns gratisböcker är inte heller något man ska klaga på!

En applikation med tidningar? Intressant. Bör studeras närmare när jag väl köpt plattan.

Skrivet av AtreX:

Finns andra appar som låter dig läsa e-böcker, även sådana du lånat på ett e-bibliotek, så det går aldeles utmärkt..

Perfekt!

Skrivet av asawi:

Helt rätt! T.ex Aldiko som är en gratis eBoksläsare som även klarar av biblioteksböcker. Finns fler läs-appar att välja mellan, så det ska väl vara tusan om man inte ska hitta någon man trivs med!
Jag har inte testat just Nexus, men andra surfplattor i olika storlek och tycker att en 7" platta är perfekt som läsplatta eftersom den är så behändig att hålla.

Jag provade mina föräldrars Ipad, och den är på ungefär... 10 tum? Det var alldeles för stort. Och den var lite för tung också. Låg inte bra i handen när man endast höll den med en.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Hmmm, varför äter OS:et upp mer minne på 16 GB-versionen än 8 GB-versionen? 16 GB-versionen har kvar 12.97 GB (3.03 GB för OS) när 8 GB-versionen har 5.67 GB (2.33 GB för OS).

Permalänk

Hur mycket i produktivitet tror ni man tappar om man kört på nexus 7 istället för en bärbar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur mycket i produktivitet tror ni man tappar om man kört på nexus 7 istället för en bärbar?

Skickades från m.sweclockers.com

En surfplatta kan aldrig ersätta en dator helt, och har du en stationär eller bärbar så kan plattan vara ett bra komplement.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

En surfplatta kan aldrig ersätta en dator helt, och har du en stationär eller bärbar så kan plattan vara ett bra komplement.

Beror på vad du använder laptopen till och vad du tänkt använda läsplattan till.

En kompis har tex inte använt sin bärbara sedan hen skaffade sin iPhone tex...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Skrivet av Sargan:

Beror på vad du använder laptopen till och vad du tänkt använda läsplattan till.

En kompis har tex inte använt sin bärbara sedan hen skaffade sin iPhone tex...

En tablet är bra när du skall konsumera data men rätt kass när du skall producera data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankensteiner:

En tablet är bra när du skall konsumera data men rätt kass när du skall producera data.

Åter igen, det beror på...

Ska du skriva dokument eller arbeta med stora mängder data, kalkyler etc... Då är det inte lämpligt.

Ska du däremot ta bilder så kan det vara ett bra alternativ med en platta (inte med Nexus 7 då den inte har någon bakre kamera). Bilder är data.

Det gäller att tänka i nya banor. Självklart är den inte bättre än en dator på samma saker datorn är bra på... Men andra saker, nya appar med nytt tänk skapar nya möjligheter, ofta på platser där man ej kunnat jobba förut...

Tex så är min plan att använda plattan för att läsa, plugga på olika sätt Samt spela en del.

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Någon som vet när, eller om, Nexus 7 Premium Cover kommer till Sverige?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Söker man på nätet så finner man hur mycket inlägg som helst på forum runt om i världen där man skriver om kvalitetsproblem. Samma om man söker på Youtube. Sida efter sida med filmer som visar problem efter problem.

Av det jag har läst så verkar det som att enheter med serienummer och batch C70 har flest problem. Ska bli intressant att se vilka vi får här i Sverige. Jag kommer i varje fall att avvakta innan ett ev köp.

Skrivet av Megahurtz:

Hmmm, varför äter OS:et upp mer minne på 16 GB-versionen än 8 GB-versionen? 16 GB-versionen har kvar 12.97 GB (3.03 GB för OS) när 8 GB-versionen har 5.67 GB (2.33 GB för OS).

Ingen som har svaret på denna fråga? Har mailat Google men man har inte svarat ännu.

Permalänk
Skrivet av Sargan:

Beror på vad du använder laptopen till och vad du tänkt använda läsplattan till.

En kompis har tex inte använt sin bärbara sedan hen skaffade sin iPhone tex...

För min del så kommer den ersätta laptopen helt. Har ju ändå stationär till mer avancerade uppgifter. 15" laptopen känns alldeles för stor och bökig numer, halvdött batteri så man måste ha sladden i hela tiden osv.. den tjänar inte sitt mobila syfte längre och blir aldrig använd.

Soffa-/borta-/resesurfar i dagsläget på min gamla HTC Desires 3,7 tums skärm så en dubbelt så stor Nexus blir förmodligen inte för liten med sina 'bara' 7 tum. + för den fina prestandan. Dessutom har den ju ungefär lika stor upplösning som ändå som laptopen. Tror den kommer bli ett bra komplement till stationära och mobilen, laptopen försvinner.

Tillägg: Skyndaskynda ni som inte beställt än! Vet att första leveransen är uppbokad hos både Inet och Webhallen. Av Alina fick jag svar tidigare idag att första lev. inte är uppbokad än förutsatt att de får in så många som de blivit lovade.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Skrivet av Sargan:

Åter igen, det beror på...

Ska du skriva dokument eller arbeta med stora mängder data, kalkyler etc... Då är det inte lämpligt.

Ska du däremot ta bilder så kan det vara ett bra alternativ med en platta (inte med Nexus 7 då den inte har någon bakre kamera). Bilder är data.

Det gäller att tänka i nya banor. Självklart är den inte bättre än en dator på samma saker datorn är bra på... Men andra saker, nya appar med nytt tänk skapar nya möjligheter, ofta på platser där man ej kunnat jobba förut...

Tex så är min plan att använda plattan för att läsa, plugga på olika sätt Samt spela en del.

Nej, det finns ingen anledning att använda en tablet för att ta bilder. En kamera tar såklart bättre bilder och det är betydligt enklare och smidigare att ta bilder med en mobilkamera om du nöjer dig med den kvaliten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Någon som vet när, eller om, Nexus 7 Premium Cover kommer till Sverige?

Premium Cover? Har de släppt någon sådan?

Har bara sett sunkiga Travel Cover http://www.webhallen.com/se-sv/sok/?Change=1&Text=Asus+Nexus7... och de verkar komma in den 15e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankensteiner:

Nej, det finns ingen anledning att använda en tablet för att ta bilder. En kamera tar såklart bättre bilder och det är betydligt enklare och smidigare att ta bilder med en mobilkamera om du nöjer dig med den kvaliten.

Förutsatt att personen har en mobil med kamera...

Du kan inte alltid förutsätta att folk sitter med systemkameror, värstingmobiler med grymma kameror, grymma kompaktare, ja hela kittet.

Ett öppet sinne för användningssområden kommer man långt med

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Premium Cover? Har de släppt någon sådan?

Har bara sett sunkiga Travel Cover http://www.webhallen.com/se-sv/sok/?Change=1&Text=Asus+Nexus7... och de verkar komma in den 15e.

Det kanske inte var officiellt än, men detta läckte för ett tag sedan.

http://www.slashgear.com/nexus-7-premium-cover-and-dock-detai...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Sargan:

Förutsatt att personen har en mobil med kamera...

Du kan inte alltid förutsätta att folk sitter med systemkameror, värstingmobiler med grymma kameror, grymma kompaktare, ja hela kittet.

Ett öppet sinne för användningssområden kommer man långt med

Knppast så att man behöver ha någon av top modellerna för att ha en mobiltelefon som tar bättre bilder än merparten av alla plattor. Men visst, vill du tramsa in dig i ett hörn och gå runt och använda din tablett som kamra så är det ju ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankensteiner:

Knppast så att man behöver ha någon av top modellerna för att ha en mobiltelefon som tar bättre bilder än merparten av alla plattor. Men visst, vill du tramsa in dig i ett hörn och gå runt och använda din tablett som kamra så är det ju ditt problem.

Tror nästan det är ett vanligt fenomen för dem som har en ipad men ingen iphone..

Föressten nu när jag har tagit upp appleprodukter som referens så har väl deras ipad 3 endast 5mp på sin kamera, kan vara samma sensor som iphone 4 har..

Föressten när jag kollar upp på prisjakt så är det bara Asus transformers, Sonys xperia tablet s och någon fijutsu tablet som har 8 mp kamera på baksidan, medans det känns som mainstream på mobilfronten att alla "high end" enheter har. .

Nog för att hur många mp den har inte kanske representerar effektiv kameraprestanda, men tillverkarna vet väl om att större delen inte (precis som du säger) använder kameran på plattan till samma extrem som den på mobilen!

Skrivet av Sargan:

Förutsatt att personen har en mobil med kamera...

Du kan inte alltid förutsätta att folk sitter med systemkameror, värstingmobiler med grymma kameror, grymma kompaktare, ja hela kittet.

Ett öppet sinne för användningssområden kommer man långt med

Isåfall är det väl synd att knappt några tablets lanseras med otroliga kameror?

Men nu är det ju inte så för att det är väldigt få personer som köper en tablet för att ha den som kamera. .:/

Eller väljer en tablet istället för en annan för att den har en bättre kamera (något som har förekommit mycket oftare än vad man kan acceptera att tro) inom mobilmarknaden

Dold text
Permalänk
Medlem

Är det någon annan som beställt ifrån inets första leverans? Tycker folk kan hojta till när de får hem plattan!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Är det någon annan som beställt ifrån inets första leverans? Tycker folk kan hojta till när de får hem plattan!

Jag har en beställning liggandes hos Webhallen, vill jag så kan jag hämta ut den på fredag. Återstår att se var plånboken säger.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag har en beställning liggandes hos Webhallen, vill jag så kan jag hämta ut den på fredag. Återstår att se var plånboken säger.

Fick ett mail ifrån inet i förmiddags. De verkar kunna skicka på torsdag.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ja jag har nog en från första leveransen med vad jag vet då jag ringde innan jag beställde som jag skrev tidigare. Så hoppas på att jag får den på fredag. Är den kass med skärmproblem osv så lär ni veta det fort som fan för jag har låg tolerans för defekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja jag har nog en från första leveransen med vad jag vet då jag ringde innan jag beställde som jag skrev tidigare. Så hoppas på att jag får den på fredag. Är den kass med skärmproblem osv så lär ni veta det fort som fan för jag har låg tolerans för defekter.

Detta är den största anledningen till varför jag håller mig avvaktande om Nexus 7... Har ju hört många kvalitetsproblem med den.

Permalänk
Medlem

Lite random och kanske dum fråga men har inte hittat ett konkret svar.

Går det att använda alla appar som finns till android mobiler på sin nexus 7?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Skrivet av m1ntos:

Fick ett mail ifrån inet i förmiddags. De verkar kunna skicka på torsdag.

Står fortfarande på hemsidan att man får den på fredag om man beställer nu idag så De fick tydligen hem fler än väntat så det finns lediga. Kul för de som inte redan beställt från annat ställe och betalat, annat ställe som fortfarande inte kan meddela ett saldo eller om de kommer kunna leverera på fredag.. blir fan galen men orkar inte ändra

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Står fortfarande på hemsidan att man får den på fredag om man beställer nu idag så De fick tydligen hem fler än väntat så det finns lediga. Kul för de som inte redan beställt från annat ställe och betalat, annat ställe som fortfarande inte kan meddela ett saldo eller om de kommer kunna leverera på fredag.. blir fan galen men orkar inte ändra

Nu vet jag exakt vad jag ska göra i helgen.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Lite random och kanske dum fråga men har inte hittat ett konkret svar.

Går det att använda alla appar som finns till android mobiler på sin nexus 7?

Såklart!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av m1ntos:

Nu vet jag exakt vad jag ska göra i helgen.

Håller tummarna för att min dimper ner också.. Kvinnan får en tråkig helg isf x)

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Tror nästan det är ett vanligt fenomen för dem som har en ipad men ingen iphone..

Föressten nu när jag har tagit upp appleprodukter som referens så har väl deras ipad 3 endast 5mp på sin kamera, kan vara samma sensor som iphone 4 har..

Föressten när jag kollar upp på prisjakt så är det bara Asus transformers, Sonys xperia tablet s och någon fijutsu tablet som har 8 mp kamera på baksidan, medans det känns som mainstream på mobilfronten att alla "high end" enheter har. .

Nog för att hur många mp den har inte kanske representerar effektiv kameraprestanda, men tillverkarna vet väl om att större delen inte (precis som du säger) använder kameran på plattan till samma extrem som den på mobilen!

Isåfall är det väl synd att knappt några tablets lanseras med otroliga kameror?

Men nu är det ju inte så för att det är väldigt få personer som köper en tablet för att ha den som kamera. .:/

Eller väljer en tablet istället för en annan för att den har en bättre kamera (något som har förekommit mycket oftare än vad man kan acceptera att tro) inom mobilmarknaden

Dold text

Men ingen vettigt människa använder väl en tablet som kamera annat än som nödfall? Det måste vara historiens sämsta ergonomi att använda en (iaf större tablet) som kamera.