Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Så klart den inte kyler med varmluft (det är ju logiskt..) Man ska INTE ha in sug i toppen! värmen stiger uppåt och varför ska man ha in sug där då?

ja luften utanför datorn är nog kallare än luften i datorn, alltså oavsett vart du tar in luft. kör själv 2 fläktar i pull i toppen (alltså radiator i toppen sedan fläktar)

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Så klart den inte kyler med varmluft (det är ju logiskt..)

Den "kyler" utmärkt med varmluft. Enda nackdelen är att man inte kan få ner vattentemperaturen under temperaturen på luften, vilket betyder att t.ex. processortemperaturen kan vara lufttemperaturen + c.a. 5 grader.

Skrivet av jakob.ee.:

Man ska INTE ha in sug i toppen! värmen stiger uppåt och varför ska man ha in sug där då?

Man kan ha insug i toppen om man vill. Konvektionseffekten är inte särskilt stark jämfört mot fläktar, så det går utmärkt att ha insug i toppen trots att varmluft egentligen vill stiga.

"Varför ska man ha insug där då?"
Det svarade du själv på, enligt dig fick din kompis för hög temperatur med fläktarna på utblås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Den "kyler" utmärkt med varmluft. Enda nackdelen är att man inte kan få ner vattentemperaturen under temperaturen på luften, vilket betyder att t.ex. processortemperaturen kan vara lufttemperaturen + c.a. 5 grader.

Man kan ha insug i toppen om man vill. Konvektionseffekten är inte särskilt stark jämfört mot fläktar, så det går utmärkt att ha insug i toppen trots att varmluft egentligen vill stiga.

"Varför ska man ha insug där då?"
Det svarade du själv på, enligt dig fick din kompis för hög temperatur med fläktarna på utblås.

stämmer bra då jag har rumstemp +24 och cpu på +19 och +29 i burken med insug från toppen

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Men tänk såhär.. Du har vattenkylning till CPU:n och har radiatorn i toppen. och du kör även med 2 grafikkort (som inte har vattenkylning..) och du kör även 5 hårddiskar) Då ska radiatorn kyla.. tror du verkligen den kyler om värmen stiger uppåt och den ska kyla vattnet med varmluft..
Detta hände min kompis.. Han bytte tillbaka till fläktar igen..

Läs kommentaren soom jag skrev till snubben över..

Nu pratar du ju om något helt annat. Det du sa var ju att om man inte har stor tank så blir vattnet för varmt.....

Och en radiator i toppen går alldeles utmärkt.
Det som hände din polare hade förmodligen mer med att göra att han försökte kyla för mycket med för liten radiator. Eller alla andra 100 saker som kan orsaka att det blir varmare än vad man bör ha. Som tex för mycket luft i systemet. Men det berodde inte på att radiatorn satt i toppen. Det är alltid bäst med "frisk luft" för att kyla men inte ett måste.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av matte2k11:

stämmer bra då jag har rumstemp +24 och cpu på +19 och +29 i burken med insug från toppen

Du får gärna förklara hur din processor kyler ner rummet när det är 30-95W i ren förbrukning. Skippa Speedfan och kör HWMonitor istället.
Har du samma siffror där så har du ett riktigt problem istället, nämligen trasiga sensorer.

Processorn kommer aldrig att vara kallare än luften den kyls med, det är fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte2k11:

jag sitter med Ek-kit h30 240 hfx, alltså en tjockare radiator (64mm) och den kyler bara cpu väldigt bra (30 grader lägre än corsair h80 vid load). kan räcka för gpu också då tempen ligger på ca 60 grader vid spel (85 grader vid 3d-test) annars räcker det att lägga till en 120 för gpu. själv ska sätta in en 240 xtx till mina gpu (SLI)

Sänkte du temperaturen med 30 grader måste du monterat din h80 fel... Min 2600k ligger på 4-5 grader över rumstemperatur idle, och aldrig över 60 grader @4.5 ghz full load ... Med en h80, iofs med GT-fläktar på ca 1000 rpm ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte2k11:

stämmer bra då jag har rumstemp +24 och cpu på +19 och +29 i burken med insug från toppen

Kör du med flytande kväve i ditt system =S.. eller tjursperma? (den ligger också på minusgraden för folk som aldrig varit ute på landet)
vad en fläkt gör= Flyttar luft
Vad en radiator gör= Överför kyla/värme från vättska som rinner innut i radiatorn med luft på utsidan..

Dessvärre jag antar att du kyler din radiator med luft som är inne i datorn så du kyler ner till 19C med 24 eller 29 graders luft.
om du har 24 på rummet och 29 i datorn så ligger din cpu närmare 36-40C än 19.
Kan tänka mig 24 på cpuun och 19 på rummet..

Hade fysiken varit som du påstår hade uppvärmning av en villa varit galet billigare med sådan teknologi.

Annars har du troll failat;)

Visa signatur

1992-Amiga600 7(Mhz) \|/ 1993-Intel 80486SL (10/20Mhz) \|/ 1995-Intel P2 (333Mhz) \|/ 1998-Intel P3 (733Mhz@ 830mhz) \|/ 2001-Amd Athlon 2200 (2.4Ghz) \|/ 2004-Amd Athlon 64 2600 (2Ghz) \|/ 2008-Intel core Duo (3.16Ghz) \|/ 2014-Intel Core i7 4790K (4GHz @ 4.4 Ghz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Du får gärna förklara hur din processor kyler ner rummet när det är 30-95W i ren förbrukning. Skippa Speedfan och kör HWMonitor istället.
Har du samma siffror där så har du ett riktigt problem istället, nämligen trasiga sensorer.

Processorn kommer aldrig att vara kallare än luften den kyls med, det är fakta.

ja rumstemperaturen är 24 grader och cpun 19 grader vid IDLE och i BURKEN är det 29 grader. hur läser du egentligen

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAPONE:

Kör du med flytande kväve i ditt system =S.. eller tjursperma? (den ligger också på minusgraden för folk som aldrig varit ute på landet)
vad en fläkt gör= Flyttar luft
Vad en radiator gör= Överför kyla/värme från vättska som rinner innut i radiatorn med luft på utsidan..

Dessvärre jag antar att du kyler din radiator med luft som är inne i datorn så du kyler ner till 19C med 24 eller 29 graders luft.
om du har 24 på rummet och 29 i datorn så ligger din cpu närmare 36-40C än 19.
Kan tänka mig 24 på cpuun och 19 på rummet..

Hade fysiken varit som du påstår hade uppvärmning av en villa varit galet billigare med sådan teknologi.

Annars har du troll failat;)

jävlar va klagomål termometern i rummet visar 24 grader, cpu 19 grader idle och i burken är det 29 grader, jag kyler med luft utifrån (pull) just nu i load ligger burken på 31 grader och cpu på 50 grader. Allt enligt termometer och hwmonitor

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Sänkte du temperaturen med 30 grader måste du monterat din h80 fel... Min 2600k ligger på 4-5 grader över rumstemperatur idle, och aldrig över 60 grader @4.5 ghz full load ... Med en h80, iofs med GT-fläktar på ca 1000 rpm ..

Skickades från m.sweclockers.com

Min kylde inte bra vid load men kan bero på kylpastan. iofs var det inte 30 grader men väl 20 och jag kör 4.8Ghz full load

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Du får gärna förklara hur din processor kyler ner rummet när det är 30-95W i ren förbrukning. Skippa Speedfan och kör HWMonitor istället.
Har du samma siffror där så har du ett riktigt problem istället, nämligen trasiga sensorer.

Processorn kommer aldrig att vara kallare än luften den kyls med, det är fakta.

angående watt: jag kör offset viket gör att cpun går på 1.6Ghz vid idle och ca 10w, vid load 4.8Ghz och ca 90w och det är rummet som kyler ner cpun inte tvärtom då jag kör pull (radiatorn monterad i taket och fläktar under) kör inte undermåliga speedfan utan hwmonitor

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av matte2k11:

ja rumstemperaturen är 24 grader och cpun 19 grader vid IDLE och i BURKEN är det 29 grader. hur läser du egentligen

Skrivet av matte2k11:

angående watt: jag kör offset viket gör att cpun går på 1.6Ghz vid idle och ca 10w, vid load 4.8Ghz och ca 90w och det är rummet som kyler ner cpun inte tvärtom då jag kör pull (radiatorn monterad i taket och fläktar under) kör inte undermåliga speedfan utan hwmonitor

Det är ingen idé att ha en diskussion med någon som inte förstår fysikens lagar, men som jag skrev innan.
Det är en omöjlighet, dina sensorer är defekta (inte direkt första fallet i världen) om du får dessa mätningar.

Processorn kommer aldrig att vara kallare än luften den kyls med, det är fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är ingen idé att ha en diskussion med någon som inte förstår fysikens lagar, men som jag skrev innan.
Det är en omöjlighet, dina sensorer är defekta (inte direkt första fallet i världen) om du får dessa mätningar.

Processorn kommer aldrig att vara kallare än luften den kyls med, det är fakta.

näe du kan ju inte läsa mina termometrar och se hwmonitor så håll dig till din teori och skit i verkligheten

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matte2k11:

näe du kan ju inte läsa mina termometrar och se hwmonitor så håll dig till din teori och skit i verkligheten

Hur dum är du riktigt ? det handlar om fysik, inte vad din hwmonitor och felande termometrar säger.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="WongFeiHung;12167708"]Hur dum är du riktigt ? det handlar om fysik, inte vad din hwmonitor och felande termometrar säger.[/QUOTE

ja fysik kan jag också, visst kan processorn vara kallare än luften då den kyls med vatten och sen beror det på vilka mätpunkter man använder och det har ingen frågat av er "fysiker"

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk

[QUOTE="matte2k11;12167733"]

Skrivet av WongFeiHung:

Hur dum är du riktigt ? det handlar om fysik, inte vad din hwmonitor och felande termometrar säger.[/QUOTE

ja fysik kan jag också, visst kan processorn vara kallare än luften då den kyls med vatten och sen beror det på vilka mätpunkter man använder och det har ingen frågat av er "fysiker"

du kyler med något som är varmare och det blir kalare Not bad

Permalänk
Avstängd

You can take a horse to water, but you cant make it drink...eller i det här fallet tänka.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WongFeiHung:

ja fysik kan jag också, visst kan processorn vara kallare än luften då den kyls med vatten och sen beror det på vilka mätpunkter man använder och det har ingen frågat av er "fysiker"

Men snälla du... Vattnet kyler processorn precis som du skriver, vad kyler då vattnet?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

[QUOTE="matte2k11;12167733"]

Skrivet av WongFeiHung:

Hur dum är du riktigt ? det handlar om fysik, inte vad din hwmonitor och felande termometrar säger.[/QUOTE

ja fysik kan jag också, visst kan processorn vara kallare än luften då den kyls med vatten och sen beror det på vilka mätpunkter man använder och det har ingen frågat av er "fysiker"

Jaha...och hur får du vattnet att va kallare än luften? Enda sättet att få vattnet kallare än luften är att kyla vattnet i ett kylskåp eller liknande.
Lyckas du kyla vattnet under lufttemperaturen med bara luft så har du löst ett av fysikernas drömmål och kommer blir otroligt rik på detta! Så vore jag som dig så skulle jag illa kvickt ringa patentverket och ta världspatent på din lösning...innan nån annan får samma ljusa ide...

NEJ, såvida du inte kyler vattnet med nån form av kylkompressor eller för den delen kranvatten eller is så har du trasiga tempsensorer!

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

You can take a horse to water, but you cant make it drink...eller i det här fallet tänka.

[QUOTE="dannydallas;12167786"]

Skrivet av matte2k11:

Jaha...och hur får du vattnet att va kallare än luften? Enda sättet att få vattnet kallare än luften är att kyla vattnet i ett kylskåp eller liknande.
Lyckas du kyla vattnet under lufttemperaturen med bara luft så har du löst ett av fysikernas drömmål och kommer blir otroligt rik på detta! Så vore jag som dig så skulle jag illa kvickt ringa patentverket och ta världspatent på din lösning...innan nån annan får samma ljusa ide...

NEJ, såvida du inte kyler vattnet med nån form av kylkompressor eller för den delen kranvatten eller is så har du trasiga tempsensorer!

säger jag rumstemperatur 25 grader och processor 33 grader blir ni nöjda då ELLER

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk

Nöjd, har inget med det att göra...det jag stör mig på är att du sitter och påstår med fullt allvar att du löst en av fysikens stora gåtor med din dator...

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:

Nöjd, har inget med det att göra...det jag stör mig på är att du sitter och påstår med fullt allvar att du löst en av fysikens stora gåtor med din dator...

påstår och påstår lägg inga jävla ord i min mun, jag har inte påstått någonting , bara läst vad termometer och hwmonitor visar

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Hedersmedlem

Vi släpper det nu, alldeles för otrevlig stämning i tråden och fysikens lagar rår vi inte på, hur gärna vi än vill.

Ni som känner att ni vill diskutera vidare gör det inte i tråden, använd till exempel PM-funktionen.

*Åter till topic!*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.