Väldigt Bra, Prisvärda och Snygga Chassin.

Permalänk
Medlem

Kanske vore något med en sektion för chassin bra anpassade för vattenkylning, annars riktigt bra initiativ!

Permalänk

NZXT Phantom 410 midi tower : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1049107
889 KR-938 KR med frakt.sen var jag och kollade på Alinas sida men tycker att dom över lag är för dyra med sina grejer.

Permalänk
Medlem

Jag har In-win Dragon Slayer samt Fractal Design Arc Mini.. och kan bara säga att jag är sjukt nöjda med dem! bra kabeldragning i båda chassin, chans till mycket luft/fläkt konfigurationer och framförallt CPU tray cutout samt plats för stora grafikkort!

kommer aldrig behöva byta chassi nu

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

http://www.inet.se/produkt/6900466/fractal-design-arc-svart kanske? Tycker det ser ut att vara ett väldigt prisvärt chassi och vad jag har läst är det rätt många som tycker om det. Självklart inte perfekt men det är ju riktigt billigt och ger dig mycket!

Har det chassit, och det är helgrymt! Fläktarna som följde med är grymt tysta plus att det medföljer en fläktkontroller utav enklare slag. Jag märker bokstavligt talat inte ens av att datorn är på, och jag kör med AMD's orginal CPU kylare, och en egen fläktprofil i MSI Afterburner (rekommenderas starkt, för grafikkortet låter avsevärt mindre beroende på vilket kort man har).

Skrivet av Kebabhyvlarn:

Så grymt nice, byggde i det åt en kompis och kyler grymt bra samtidigt som det är hyfsat tyst med en H100 i toppen.

EDIT: Ett chassi jag tycker borde vara med, är Corsair Carbide 400R http://www.youtube.com/watch?v=S-u7FdeLSMI

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Massor av tips, härligt. Lägger up fler chassin senare idag och jag ska se vad jag kan göra angående vattenkylning och sådant. Är sjuk atm så jag ska dra en powernap. Hare gött.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag köpte med ett lika dant chassi på inet för en och en halv vecka sen ett mycket snyggt och bra chassi
Fast jag tog ett Black Pearl

Permalänk

Tycker Corsair 500R passar in på denna lista, hyfsat billigt och får plats med en H100 i top med push/pull.

Permalänk

Skulle kunna rekommendera Silverstone FT02. Bättre kylning om du kör CF/SLI (referenskylare) finns nog inte. (Eller något med kanske 4st 120mm fläktar i sidan som corsair 650 men ljudnivån blir bra mycket högre)
Snyggare chassi enligt mig finns inte många heller.
Och det negativa är priset ca 2000kr men jämfört med andra tex NZXT 810 som är lite små plastig för ca 1500kr tycker jag man kan lägga 500kr till med tanke på chassi är något du kan ha samma i flera byggen)
Det är rejält chassi. Tungt och välbyggt!
Mina topp 3 chassin jag tycker i olika pris är
2000kr FT02
1000kr Silverstone raven03 (smart kylning men rätt ful design) Eller NZXT Phantom, Fractal Design XL
600-800kr Fractal Design ARC, Bra kyling och smarta grejer. Väldigt Prisvärt.
Men personligen tycker jag folk lägger lite för lite på chassin i riktigt gryma system. Som tex någon köper en ny dator för 20000kr och av dom är 700kr chassi. Om man lägger till 700kr på det får du en Låda du kan ha i flera år framåt... Väldigt Off Topic där hehe...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Skulle kunna rekommendera Silverstone FT02. Bättre kylning om du kör CF/SLI (referenskylare) finns nog inte. (Eller något med kanske 4st 120mm fläktar i sidan som corsair 650 men ljudnivån blir bra mycket högre)
Snyggare chassi enligt mig finns inte många heller.
Och det negativa är priset ca 2000kr men jämfört med andra tex NZXT 810 som är lite små plastig för ca 1500kr tycker jag man kan lägga 500kr till med tanke på chassi är något du kan ha samma i flera byggen)
Det är rejält chassi. Tungt och välbyggt!
Mina topp 3 chassin jag tycker i olika pris är
2000kr FT02
1000kr Silverstone raven03 (smart kylning men rätt ful design) Eller NZXT Phantom, Fractal Design XL
600-800kr Fractal Design ARC, Bra kyling och smarta grejer. Väldigt Prisvärt.
Men personligen tycker jag folk lägger lite för lite på chassin i riktigt gryma system. Som tex någon köper en ny dator för 20000kr och av dom är 700kr chassi. Om man lägger till 700kr på det får du en Låda du kan ha i flera år framåt... Väldigt Off Topic där hehe...

I see what you did there. Fractal Design och Cooler Master gör bra chassin för hyffsad penning. Helt rätt har du dock, men med min budget så tror jag nog att jag blir skitnöjd med Define r3!

Hare gött!

Permalänk
Skrivet av Osian:

I see what you did there. Fractal Design och Cooler Master gör bra chassin för hyffsad penning. Helt rätt har du dock, men med min budget så tror jag nog att jag blir skitnöjd med Define r3!

Hare gött!

R3 är ett bra och trevligt chassi, stilrent!
Lycka till!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

R3 är ett bra och trevligt chassi, stilrent!
Lycka till!

Tack!, Det ska bli roligt att få skruva i datan "once again"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Skulle kunna rekommendera Silverstone FT02. Bättre kylning om du kör CF/SLI (referenskylare) finns nog inte. (Eller något med kanske 4st 120mm fläktar i sidan som corsair 650 men ljudnivån blir bra mycket högre)
Snyggare chassi enligt mig finns inte många heller.
Och det negativa är priset ca 2000kr men jämfört med andra tex NZXT 810 som är lite små plastig för ca 1500kr tycker jag man kan lägga 500kr till med tanke på chassi är något du kan ha samma i flera byggen)
Det är rejält chassi. Tungt och välbyggt!
Mina topp 3 chassin jag tycker i olika pris är
2000kr FT02
1000kr Silverstone raven03 (smart kylning men rätt ful design) Eller NZXT Phantom, Fractal Design XL
600-800kr Fractal Design ARC, Bra kyling och smarta grejer. Väldigt Prisvärt.
Men personligen tycker jag folk lägger lite för lite på chassin i riktigt gryma system. Som tex någon köper en ny dator för 20000kr och av dom är 700kr chassi. Om man lägger till 700kr på det får du en Låda du kan ha i flera år framåt... Väldigt Off Topic där hehe...

Skrivet av Osian:

I see what you did there. Fractal Design och Cooler Master gör bra chassin för hyffsad penning. Helt rätt har du dock, men med min budget så tror jag nog att jag blir skitnöjd med Define r3!

Hare gött!

Han menade väl att du skulle lägga till de i din guide? Silverstones Fortress / Raven serie är mycket bra chassin, ett av de bästa chassin för att kyla flera grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Han menade väl att du skulle lägga till de i din guide? Silverstones Fortress / Raven serie är mycket bra chassin, ett av de bästa chassin för att kyla flera grafikkort.

Det jag menade, men också för att hjälpa han men såg inte att han hade redan köpt ett chassi:)
Men till andra personer som är ute efter chassi är raven/ft02 Gryma chassin. Jag kör CF 7970 gigabyte windforce3. Funkar fint men referens är endå lite bättre i ett sånt chassi;)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kommer nog lägga till dom senare, chillar just nu

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut! Vart nice med [Vattenkylnings Anpassad] också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Skulle kunna rekommendera Silverstone FT02. Bättre kylning om du kör CF/SLI (referenskylare) finns nog inte. (Eller något med kanske 4st 120mm fläktar i sidan som corsair 650 men ljudnivån blir bra mycket högre)
Snyggare chassi enligt mig finns inte många heller.
Och det negativa är priset ca 2000kr men jämfört med andra tex NZXT 810 som är lite små plastig för ca 1500kr tycker jag man kan lägga 500kr till med tanke på chassi är något du kan ha samma i flera byggen)
Det är rejält chassi. Tungt och välbyggt!
Mina topp 3 chassin jag tycker i olika pris är
2000kr FT02
1000kr Silverstone raven03 (smart kylning men rätt ful design) Eller NZXT Phantom, Fractal Design XL
600-800kr Fractal Design ARC, Bra kyling och smarta grejer. Väldigt Prisvärt.
Men personligen tycker jag folk lägger lite för lite på chassin i riktigt gryma system. Som tex någon köper en ny dator för 20000kr och av dom är 700kr chassi. Om man lägger till 700kr på det får du en Låda du kan ha i flera år framåt... Väldigt Off Topic där hehe...

Raven 03 och Fortress FT02, är de Midi Tower chassin? FT02 Är ju lite av en specialare också. Har dom på Midi Tower tsv.

Permalänk
Medlem

Du borde nog kunna uppdatera Define R3 nu då den sjunkigt i pris till ca 700 Kr!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Du borde nog kunna uppdatera Define R3 nu då den sjunkigt i pris till ca 700 Kr!

Ska Bli!

Skulle dessutom vilja ha lite feedback på det senaste jag gjorde med tråden, Konstruktiv kritik only.

Permalänk
Avstängd

Chassin i högre prisklasser kanske skulle kunna vara med. Exempelvis så är lian li´s chassin v2120 och x2000f helgrymma men på grund utav prisspannet du satt kan de inte komma med.

Medveten om att många inte vill spendera en krona över 2000 kr på ett chassie och visa sätter gränsen på en tusenlapp så marknaden är inte så stor för denna typ utav lådor. Men finns ju vissa som gärna lägger lite mer. Personligen hade jag inga problem att lägga 4000 kr på mitt chassie eftersom man kan ha det i många många år och tycker att utseende är viktigt om lådan är synbar. Lika viktigt tycker jag också att det är att det är lätt att skruva och jobba i och ett stort chassie är oftast bra angående det. Visst kan man med finurliga lösningar göra ett litet chassie lättanvänt men i riktigt stora burkar är det oftast jättelätt att skruva i.

I just v2120 är det jättelätt att arbeta i och dessutom är det riktigt tyst. Bra luftombyte i lådan och det går att ändra o ha sig ganska mycket i lådan dvs anpassa så att man får det som man själv vill utan att behöva ta fram vinkelslipen. Vattenkylning finns det också gott om plats för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingobelle:

Chassin i högre prisklasser kanske skulle kunna vara med. Exempelvis så är lian li´s chassin v2120 och x2000f helgrymma men på grund utav prisspannet du satt kan de inte komma med.

Medveten om att många inte vill spendera en krona över 2000 kr på ett chassie och visa sätter gränsen på en tusenlapp så marknaden är inte så stor för denna typ utav lådor. Men finns ju vissa som gärna lägger lite mer. Personligen hade jag inga problem att lägga 4000 kr på mitt chassie eftersom man kan ha det i många många år och tycker att utseende är viktigt om lådan är synbar. Lika viktigt tycker jag också att det är att det är lätt att skruva och jobba i och ett stort chassie är oftast bra angående det. Visst kan man med finurliga lösningar göra ett litet chassie lättanvänt men i riktigt stora burkar är det oftast jättelätt att skruva i.

I just v2120 är det jättelätt att arbeta i och dessutom är det riktigt tyst. Bra luftombyte i lådan och det går att ändra o ha sig ganska mycket i lådan dvs anpassa så att man får det som man själv vill utan att behöva ta fram vinkelslipen. Vattenkylning finns det också gott om plats för.

Okej, ska ta en titt på det senare, Lägg märke till att det står 1600-1999+ vilket betyder att prisklassen 2k hör hemma där men även chassin som kostar 200 000kr, om man nu skulle vilja ha ett Hus gjort i chassin. Men du förstår vad jag menar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar initiativet och tycker faktiskt detta är en ganska bra samling utav chassin. Tråden upplägg tycker jag däremot kan modifieras lite smått på några ställen, t.ex. nedanstående citat:

Skrivet av Osian:

Att Leta efter i ett bra chassi:

1. Bra Luftflöde, Lagomt många Intags fläktar och Utblås fläktar
2. Dammfilter på Intags fläktarna, Damm kan orsaka temperatur problem när det samlas vid t.ex Cpu'n
3. Bra möjligheter att komma åt och dra kablar bakom moderkorts plattan.
4. Smarta och praktiska Lösningar, t.ex att inga verktyg behövs för att installera en DVD brännare i chassit, Tumskruvar eller annan lösning vid PCI expansions platserna.
5. Ljud Isolerande material, USB 3.0 portar, Fläkt kontroller.
6. Snyggt och stadigt, ej för plastigt och instabilt.

Bra punkter, men jag tycker det känns ganska grötigt. Vissa punkter har flera sub-punkter som egentligen inte är relevant över huvud taget till de andra sub-punkterna. Organisera lite bättre i mer sammanhängande punkter utan att gå allt för djupt in i detaljerna, t.ex.:

1. Ventilation: Bra luftflöde i förhållande till prestandan, fläktfilter m.m.
2. Funktionalitet: USB 3.0, verktygslös montering av hårddiskar, kabeldragning bakom moderkortet, fläktkontroll m.m.
3. Ljudnivå: Ljudisolering
4: Kvalitet: Plastigt och rangligt eller plåtigt(?) och stabilt

Skrivet av Osian:

Saker att tänka på:
1. Om du har ett långt grafikkort så vill du ta reda på om det ryms i chassit du funderar på att köpa.
2. Se till så att chassit du funderar på att köpa är kompatibelt med ditt moderkort d.v.s att det passar. (mATX, ATX, E-ATX etc.)
3. Och glöm inte att kolla om det finns någon bonus: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Punkt 1 och 2 tycker jag personligen du kan slå ihop med ovanstående punkter, eller skapa en ny punkt: "Passform: Passar dina komponenter i chassit du är intresserad av? Passar den på ditt skrivbord?" Punkt 3 kan du egentligen ha som någon typ av rekommendation i slutet av tråden, eller efter introduktionen, inte nödvändigtvis som en helt egen punkt.

Mina åsikter om vad som kan förbättras i en övrigt bra tråd.

Edit;

Skrivet av Osian:

Okej, ska ta en titt på det senare, Lägg märke till att det står 1600-1999+ vilket betyder att prisklassen 2k hör hemma där men även chassin som kostar 200 000kr, om man nu skulle vilja ha ett Hus gjort i chassin. Men du förstår vad jag menar.

Varför inte döpa om till 1600+? Eller 1600-1999 och en till med 2000+?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Osian:

Raven 03 och Fortress FT02, är de Midi Tower chassin? FT02 Är ju lite av en specialare också. Har dom på Midi Tower tsv.

Silverstone har Mid-Tower med. Men dom är full Tower. Raven 03 är ett litet full-Tower:)
Men R3 är ett fint chassi som sagt!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

Får man efterlysa chassin i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Får man efterlysa chassin i tråden?

Hur menar du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Osian:

Hur menar du?

Typ "Finns det något chassi med ******** Som ska kosta **** "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag gillar initiativet och tycker faktiskt detta är en ganska bra samling utav chassin. Tråden upplägg tycker jag däremot kan modifieras lite smått på några ställen, t.ex. nedanstående citat:

Bra punkter, men jag tycker det känns ganska grötigt. Vissa punkter har flera sub-punkter som egentligen inte är relevant över huvud taget till de andra sub-punkterna. Organisera lite bättre i mer sammanhängande punkter utan att gå allt för djupt in i detaljerna, t.ex.:

1. Ventilation: Bra luftflöde i förhållande till prestandan, fläktfilter m.m.
2. Funktionalitet: USB 3.0, verktygslös montering av hårddiskar, kabeldragning bakom moderkortet, fläktkontroll m.m.
3. Ljudnivå: Ljudisolering
4: Kvalitet: Plastigt och rangligt eller plåtigt(?) och stabilt

Punkt 1 och 2 tycker jag personligen du kan slå ihop med ovanstående punkter, eller skapa en ny punkt: "Passform: Passar dina komponenter i chassit du är intresserad av? Passar den på ditt skrivbord?" Punkt 3 kan du egentligen ha som någon typ av rekommendation i slutet av tråden, eller efter introduktionen, inte nödvändigtvis som en helt egen punkt.

Mina åsikter om vad som kan förbättras i en övrigt bra tråd.

Edit;

Varför inte döpa om till 1600+? Eller 1600-1999 och en till med 2000+?

Bra Feedback! Jag har ändrat lite, vad tycks?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Osian:

Bra Feedback! Jag har ändrat lite, vad tycks?

Mycket lättare att få en överblick över punkterna nu tycker jag. Bra gjort!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Typ "Finns det något chassi med ******** Som ska kosta **** "

Självklart får du fråga om tips och hjälp. Tråden är ju till för att hjälpa

Permalänk

I Fractal Desing Define R3 kan man ha både 3,5 och 2,5 diskar du skrev nej på 2,5
Nu har du fått till listan riktigt bra måste jag säga