Chassi med bättre dammfilter än Fractal Design R2

Permalänk
Medlem

Chassi med bättre dammfilter än Fractal Design R2

Jag sitter för närvarande med en äldre Core i7 -burk i ett Fractal Design R2. Den burken skall nu pensioneras och jag letar nytt chassi.
Jag gillar verkligen designen på R1/2/3, så när som på en sak. Dammfiltren.

R2 har i mina ögon endast ett riktigt sammfilter och det är det utdragbara som sitter under nätagget. Det är av en mycket finmaskigare typ än resterande filter, som inte heller är löstagbara.
De stormaskiga filtren har efter ett par år gjort att det bildats ett äckligt lager av fint damm inne i datorn, något som aldrig hände med mitt gamla antec sonata.

Nar jag nu bygger en ny burk, skulle jag vilja använda ett chassi som ha mer eller mindre samma design som R2, men där samtliga fläkthål (de två i fronten + det i botten på chassit) har riktiga dammfilter. Helst skall de vara utdragbara så att man bara kan spola av dem under en kran när man rengör.
Jag skulle även helst satsa på 140mm-fläktar istället för 120mm.

Någon som har erfarenhet av lite olika och kan ge mig förslag på lämpliga chassin?
Jag har egentligen ingen budget jag måste hålla mig till om jag hittar rätt produkt. Att chassit är lättmeckat och håller sig dammfritt och svalt är det allra viktigaste. Om PSU ingår måste den vara tyst, modulär och leverera tillräckligt på 12V för att palla både Core i7 3770 och ett Radeon HD 7970, men helst köper jag utan PSU.

Permalänk
Medlem

Kolla Min Chassi Guide!

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1...

Ska själv uppgradera från ett In-Win Fanqua till ett Fractal Design Define R3, Chassin är lite av min specialitet, Inet har REA på R3:rna just nu så 800 spänn för ett R3 Vit är inte dåligt för en student med liten budget. Kolla verkligen min tråd, alla chassin där är bra på olika områden, kolla på Video Recensionerna och hitta ditt favourit chassi. Kan Rekommendera Just nu i Midi Tower klassen: Cooler Master HAF 912+, Fractal Design Define R3, NZXT Phantom 410, Corsair Carbide 500R, Corsair Graphite 600T, Corsair Obsidian 650D.

Alla dom finns i min tråd och video recensioner finns länkade.

Ha det bra!

Patrik

Permalänk
Medlem

Antec p280 är bra, precis köpt ett.

Permalänk

Köp nya/gör egna snyggare dammfileter kan kanske?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag kapar tråden lite, jag såg att du hade haft en sonata och jag undrar om en sonata 2 med ett 650 w corsair duger för ett modernt datasystem i fråga om luftflöde?

Min tråd:http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1109899

Vad jag kan se verkar nzxt h2 ha ett hyggligt dammfilter, priset ligger runt 900 kr.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk

FD arc Har rätt bra dammfilter i kombination med god ventilation, även dammfilter i taket så att damm ej faller ner när den är avstängd.

http://www.sweclockers.com/recension/13888-fractal-design-arc...

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Ursäkta om jag kapar tråden lite, jag såg att du hade haft en sonata och jag undrar om en sonata 2 med ett 650 w corsair duger för ett modernt datasystem i fråga om luftflöde?

Min tråd:http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1109899

Vad jag kan se verkar nzxt h2 ha ett hyggligt dammfilter, priset ligger runt 900 kr.

Jag vet inte riktigt eller vad du menar med "modernt" Har en bekant som kör en QC-propp och ett GTX 560 med S2 iaf. Det är ett antal snäpp bättre än mitt gamla sonata 1 iallfall, så mycket kan jag säga.

Tack för tipset om h2. Det verkar intressant. Om man bortser att diskvaggorna är vända inåt i chassit och att man inte kan byta till andra fläktar i fronten (verkar det som), så ser det mycket fint ut. Flera smarta lösningar.
Jag skall nog försöka få kika på det live i nån datorbutik tror jag

Permalänk
Medlem

Mitt Sonata 2 har varit hyfsat tyst (innan jag satte in mitt 4870). Det jag funderar på om man kan få ett bra löftflöde om man monterar in en ytterligare fläkt på hddburen jag planerar att sätta in en sandybridge I5 och klocka upp ett 7850 med en 30-40% har redan sett ett par 7850 som ligger på 21 cm längd.

Jag har en känsla av att det kan bli ganska varmt därinne. Jag har tidigare kört en e 5200 och ett sapphire 4870 vaporX med endast medföljande utblåsfläkt. grafikortet har varit allt annat än tyst. Jag funderar om det är värt att behålla denna låda eller om det är dags att kasta in handduken och skaffa ett r3 eller h2.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en sonata 2 och ett club3d hd4870. När jag satte i detta grafikkort blev jag tvungen att ta bort fläkten på hdd-buren pga grafikkortets strömkablar. Sonata lådorna är mycket trevliga om man inte har behov av lite större grafikkort.

Permalänk
Medlem

Filter finns ju att köpa lite varstans.. (om man inte vill/kan göra egna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Filter finns ju att köpa lite varstans.. (om man inte vill/kan göra egna)

Visst gör det det, jag har även gjort egna filter till tidigare burkar. (Tex Sonata Elite)

Det jag är ute efter här, är att de inbyggda filtren är så finmaskiga som möjligt och dessutom löstagbara på ett enkelt sätt, likt filtren på Sonata 2.

En annan fundering. Vilka chassin finns därute som har ett fläkthål i botten, likt de olika fractal design define -lådorna? Har inte hittat några andra än just de chassina som har funktionen...

Permalänk
Medlem

Det börjar luta år Corsair Obsidian D550. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1079488
PGA:
1. Finmaskiga dammfilter som enkelt avlägsnas/tvättas.
2. Två 120-200mm fläktplatser i sidan som kan blåsa rakt på grafikkortet. (istället för fläkt i botten)
3. Dubbla fläktplatser i toppen för Corsair H100.
4. Bra med utrymme inuti.

Det enda jag inte hör nämnas i recensionerna är utrymmet mellan moderkortsplåt och höger chassisida.
Någon som har chassit och vill berätta lite?

Priset är förstås en nackdel, men inte en katastrof.

Edit: Recensionen som fått mig att bestämma mig: http://www.hardwaresecrets.com/article/Corsair-Obsidian-550D-...