Eyefinity med 3 HDMI TV appaater

Permalänk
Medlem

Eyefinity med 3 HDMI TV appaater

Hej, jag har ett problem, jag ska ansluta mina 3 TV apparater via HDMI till min dator genom eyefinity. Problemet är att grafikkortet av någon kass anledning bara har 2 interna klockor så det kan bara driva 2 skärmar via HDMI utan en adapter.

Detta hade vart okej om det fanns någon adapter.. men jag har letat hur länge som helst och inte hittat en Displayport -> HDMI adapter som är Aktiv/powered. är det något som jag missat någonstans eller är det så att man aldrig i adapterbranschen tänkt på att folk kan vilja koppla in saker via HDMI.

Ifall det nu inte finns något direkt till det.. vad är bästa lösningen för att konvertera till innan man konverterar till HDMI så att eyefinity fortf fungerar?

Permalänk

Till att börja med.. vad har du för kort?

Permalänk
Skrivet av DrDark:

Hej, jag har ett problem, jag ska ansluta mina 3 TV apparater via HDMI till min dator genom eyefinity. Problemet är att grafikkortet av någon kass anledning bara har 2 interna klockor så det kan bara driva 2 skärmar via HDMI utan en adapter.

Detta hade vart okej om det fanns någon adapter.. men jag har letat hur länge som helst och inte hittat en Displayport -> HDMI adapter som är Aktiv/powered. är det något som jag missat någonstans eller är det så att man aldrig i adapterbranschen tänkt på att folk kan vilja koppla in saker via HDMI.

Ifall det nu inte finns något direkt till det.. vad är bästa lösningen för att konvertera till innan man konverterar till HDMI så att eyefinity fortf fungerar?

Här har du en: http://www.ramelectronics.net/computer-parts/computer-cables/...

Men jag håller med om att det är konstigt att de är så ovanliga. Kanske man kan köra en aktiv DP -> DVI och sen adapter från DVI till HDMI?

Edit: Är det inte mini-DP du har? Är vanligast på Radeon-korten.
Hittade även det här: http://www.sweclockers.com/nyhet/14214-hundratusentals-mini-d...
kanske har med den dåliga tillgången att göra..

Permalänk
Medlem

1. Kortet är ett: ASUS Radeon HD6970 DirectCU II, har 2 DVI ut och 4 Displayport

2. Licensgrejjen förklarar inte bristen på just adapters som är aktiva vs passiva, passiva finns det gott om. Som jag förstår det är det just sladdar det där gäller främst, inte adapters.

3. Den där adaptern må vara "aktiv" dock står det att den inte är powered, vilket är definitionen av aktiv enligt ATI dvs är det en "aktiv" passiv adapter vilket betyder att den är passiv och bara döpt till aktiv för att lura folk. Står bland annat i beskrivningen av den om man läser vidare att den inte kan användas som en aktiv (powered) adapter. Ingen aning vad de annars kan syfta på som aktiv.

4. DP -> DVI är det jag lutar lite åt. Har 3 samsund 43:or som det står HDMI/DVI på första ingången på. Innebär detta att de kan ta emot en DVIsignal via HDMI? ska försöka undersöka denna saken.. om någon vet kan ni ju säga till här

Permalänk

Du kan leta hur länge du vill, om jag inte mins fel så skulle dessa adaptrar upphöra då Sony kände att de förlorade på det.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits