Överbelasta nätagget, vad händer?

Permalänk
Medlem

Överbelasta nätagget, vad händer?

Jag har ett nätagg på 400W, men tänkte låna ett bättre grafikkort av en kompis för att testa och jag läste på någon sida att man behöver minst 500W för det kortet. Känns lite dumt att köpa nytt nätagg bara för att prova så jag funderar på att testa ändå. Vad är det värsta som kan hända? Vet ju att de brukar överdriva rekomendationerna lite så förhoppningsvis funkar det ändå. Men vetti tusan om jag vågar om det är risk att nätagget smäller eller brinner upp.

Grafikkortet kräver två stycken sånna där pci nät kontakter, svarta med 3x2 hål. Jag hittade en i min låda, är det bara att splitta den eller måste man ha två direkt ut från nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

Märke på agget? Om det är typ Corsair, Silverstone, Enermax, Fractal Design, Cooler Master eller liknande ska det inte vara några problem. Är det Ace är det ett stort no-no.
http://www.hardwarecanucks.com/forum/power-supplies/39142-wha...

Citat:

Being a solid unit if you do hit over its rated capacity it has enough protection built in to just shut the rig down.
Lesser units will usually go pop and you run the risk of deep sixing your rig.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Vad som helst kan nästan hända med ett nätagg som överbelastas. I bästa fall stänger det av sig. I värsta fall börjar det brinna och tar resten av komponenterna med sig (och huset). Ett mittemellanfall är att det säger poff, sprider en vällustig doft av bränd elektronik i rummet och det enda som är trasigt är nätagget.

I ditt fall tror jag det går bra. Grafikkort brukar överdriva vad de kräver för att vara på den säkra sidan. Kolla tester på grafikkortet så ser du vad det krävt i strömförbrukning för hela systemet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Luzer:

Jag har ett nätagg på 400W, men tänkte låna ett bättre grafikkort av en kompis för att testa och jag läste på någon sida att man behöver minst 500W för det kortet. Känns lite dumt att köpa nytt nätagg bara för att prova så jag funderar på att testa ändå. Vad är det värsta som kan hända? Vet ju att de brukar överdriva rekomendationerna lite så förhoppningsvis funkar det ändå. Men vetti tusan om jag vågar om det är risk att nätagget smäller eller brinner upp.

Grafikkortet kräver två stycken sånna där pci nät kontakter, svarta med 3x2 hål. Jag hittade en i min låda, är det bara att splitta den eller måste man ha två direkt ut från nätaggregatet?

Skriv vad du har i din burk nu och vilket kort du vill testa så kan vi göra en bättre bedömning.
Så länge det inte är ett 480 eller något så lär det inte behöva 500w.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Ok here we go, det är ett chieftec 400AA-101 A

Jag har AMD Athlon 4400+ (dual core).
6GB Ram
Grafik kortet jag ska testa är nåt Geforce Gtx 260
Har två extra 12v fläktar.

Vill se om jag kan få upp Diablo 3 till någorlunda medium i allafall, ligger precis under kraven nu och vill se hur stor flaskhals processorn är och om jag klarar mej med ett Gkort uppköp.
Kör på lägsta widescreen upplösning + minimum på rubbet med en snitt fps på 20-25 typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luzer:

Ok here we go, det är ett chieftec 400AA-101 A
http://i47.tinypic.com/2njdnkm.jpg

Jag har AMD Athlon 4400+ (dual core).
6GB Ram
Grafik kortet jag ska testa är nåt Geforce Gtx 260
Har två extra 12v fläktar.

Vill se om jag kan få upp Diablo 3 till någorlunda medium i allafall, ligger precis under kraven nu och vill se hur stor flaskhals processorn är och om jag klarar mej med ett Gkort uppköp.
Kör på lägsta widescreen upplösning + minimum på rubbet med en snitt fps på 20-25 typ

Det är lite tajt med Watten på nätdelen. Men borde funka. Du kan dock inte splitta 6-pin kontakten, då det förstör hela syftet med att ha två PCI-e ström konakter då. En kabel kan inte mata 2 kontakter.
Köp i så fall en sådan adapter: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/stromforsorjning/tillbehor-till-nataggregat/pci-expressadapter-p98140
Fast jag skulle nog rekommendera du köper en bättre nätdel. Det lär bli tajt med watten. Speciellt om nätdelen är några år gammal, då den slit med tiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luzer:

Ok here we go, det är ett chieftec 400AA-101 A
http://i47.tinypic.com/2njdnkm.jpg

Jag har AMD Athlon 4400+ (dual core).
6GB Ram
Grafik kortet jag ska testa är nåt Geforce Gtx 260
Har två extra 12v fläktar.

Vill se om jag kan få upp Diablo 3 till någorlunda medium i allafall, ligger precis under kraven nu och vill se hur stor flaskhals processorn är och om jag klarar mej med ett Gkort uppköp.
Kör på lägsta widescreen upplösning + minimum på rubbet med en snitt fps på 20-25 typ

OffT: ska du köpa ett gtx260!? Varför?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

OffT: ska du köpa ett gtx260!? Varför?

Han sa att han skulle testa och att det var dumt om han skulle behöva köpa ett nytt nätagg bara för det

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Jupp jag ska låna ett gtx260, kom väl 2008 om jag kollade upp rätt. Min plan var att köpa ett passivt Radeon Hd6670 som specar för 400W. Men hade varit kul att veta någorlunda om Gkortet gör så stor nytta när jag har så seg processor. Kanske blir ett nytt nätagg ändå, är julätt att behålla vid nästa större uppgradering.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om det här? Bör jag satsa ännu högre för att vara framtidssäker? Eller klarar man sig ofta på 600W om man inte ska ha en ren speldator?
Eller finns det liknande som är bättre kvalite i samma prisklass?
http://cdon.se/hemelektronik/corsair_cx_600w_v2_atx12v_2.3_%2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luzer:

Vad tror ni om det här? Bör jag satsa ännu högre för att vara framtidssäker? Eller klarar man sig ofta på 600W om man inte ska ha en ren speldator?
Eller finns det liknande som är bättre kvalite i samma prisklass?
http://cdon.se/hemelektronik/corsair_cx_600w_v2_atx12v_2.3_%2...

en moderna dator med bara ett grafikkort ligget typiskt under 400W, även med "värstingaprylar", så 600W kvalitets agg lämnar utrymme för åldersförsämring etc.

CX är väl inte corsairs vassaste serie om man säger så, HX, TX oxh AX är väl bättre, men lite till mycket dyrare.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luzer:

Vad tror ni om det här? Bör jag satsa ännu högre för att vara framtidssäker? Eller klarar man sig ofta på 600W om man inte ska ha en ren speldator?
Eller finns det liknande som är bättre kvalite i samma prisklass?
http://cdon.se/hemelektronik/corsair_cx_600w_v2_atx12v_2.3_%2...

Du klarar dig och det blir över med 600W för en ren speldator (om du inte ska ha flera grafikkort, då kan det behövas mer men det beror på vilka kort).

Bättre kvalitet billigare http://cdon.se/hemelektronik/xfx_550w_core_edition_psu_p1-550...

Det är "bara" 550W men levererar mer ström än CX-agget där det spelar roll, dvs på 12V-linan. CX 600W ger 480W och XFX 550W ger 528W.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du klarar dig och det blir över med 600W för en ren speldator (om du inte ska ha flera grafikkort, då kan det behövas mer men det beror på vilka kort).

Bättre kvalitet billigare http://cdon.se/hemelektronik/xfx_550w_core_edition_psu_p1-550...

Det är "bara" 550W men levererar mer ström än CX-agget där det spelar roll, dvs på 12V-linan. CX 600W ger 480W och XFX 550W ger 528W.

Aha, där ser man, tackar för detta. 5 års garanti på prylarna känns ju som att det måste vara kvalite också. Får nog bli ett sånt!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=46167
Då ditt chieftech nätagg kom ut 2005 (men kan ju vara tillverkat nåt år senare i bästa fall) är ju nu 6-7år gammalt.
Och då klarar det inte sina specificerade 400w längre mer troligt är nog 300-350w (i värsta fall ännu lägre).
Just chieftech är ju ett märke som har hållit sig i budget segmentet hela tiden och kör inte med några 105° kondingar men samtidigt så är dom inte direkt dåliga (för det priset).
Att det nu är ett budget nätagg så innebär det troligen att det inte har lika många skyddskretsar,etc inbyggt och då är risken större att nåt i datorn skadas om nätagget säger upp sig.

Jag skulle absolut inte prova ett grafikkort som drar mer med detta nätagg så du gör rätt i att handla ett nytt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, nytt nätagg är beställt och jag väntar tills det sitter i innan jag provar grafikkortet

Permalänk
Medlem

Nu har du ju redan beställt men även om DiabloIII inte är krävande alls är din Athlon 4400+ riktigt gammal nu och jag gissar att när du testar med nytt grafikkort kommer du kommer få reda på att CPUn är en rejäl flaskhals...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Nu har du ju redan beställt men även om DiabloIII inte är krävande alls är din Athlon 4400+ riktigt gammal nu och jag gissar att när du testar med nytt grafikkort kommer du kommer få reda på att CPUn är en rejäl flaskhals...

Mjo jag misstänker detta Riskerar väl på att åka på att uppgradera processorn också, och det verkar inte helt superlätt att få tag på fetaste AMD processorn till Am2 socket. Läste någonstans att även vissa processorer som passar i am3 socketen ska funkar i am2, kan ju vara ett alternativ. Men jag får se hur jag gör, tanken är att tvingas jag uppgradera mer så ska jag i allafall kunna använda nya PSUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Nu har du ju redan beställt men även om DiabloIII inte är krävande alls är din Athlon 4400+ riktigt gammal nu och jag gissar att när du testar med nytt grafikkort kommer du kommer få reda på att CPUn är en rejäl flaskhals...

Det är ju egentligen det han testar, ger ett bättre grafikkort mer FPS på hans dator. Gör det det kan han investera i ett nytt, gör det inte det får han spara pengar och köpa en ny processor och kanske moderkort också.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Precis, nu har jag börjat spana på begagnade processorer (efter jag jag letat efter nya som passar mitt moderkort utan resultat), och hittat ett par. Ni som är grymma på processorer också får gärna fortsätta läsa i den andra tråden i rätt forumdel.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering nu när jag satt i det nya nätagget och testat med geforce 260 istället. Det är som dag och natt. Nu har jag redan köpt en begagnad fyrkärnig processor också, men hade jag vetat att grafikkortet gjort så stor skillnad så hade jag nog skippat processorn. Körde tidigare allt på lägsta somsagt, och snittade runt 20fps. Nu kan jag köra 1920x1080 men jag ställde ner physics till low och någon mer grej, men efter ett snabbt test iofs utan tokmycket monster och grejer i bild som rör sig så ligger jag stadigt på 60fps med vsync. Ska hårdtesta mer imorgon och jag hoppas nästan att det kommer lagga lite när det händer mycket så jag inte känner att jag köpt processorn helt i onödan :/.