Ny laptop, hållbar och långlivad med speciella krav [13-15"]

Permalänk
Hedersmedlem

Ny laptop, hållbar och långlivad med speciella krav [13-15"]

Det börjar bli dags för mig att se sig om efter en ersättare till min nuvarande laptop då det känns som att den kommer att ge upp inom det närmaste halvåret. Har nu en HP NX7400 som varit med om det mesta men ändå har visat sig vara en överlevare av ganska bra klass. Har haft den sen sommaren 2007 och det enda som har gett upp var hårddisken så nu sitter det en SSD i den istället vilket förlängde livet på den med ett par år till.

Absoluta krav på en ersättare

  • matt skärm

  • minst 1680x1050

  • 13-15"

  • under 3kg

  • vettig batteritid

  • stryktålig/hållbar/företagsanpassad

När jag letar runt lite så är utbudet ganska så skralt och det verkar vara en macbook pro som ligger närmast tillhands. Lite motvilligt kan jag erkänna att nästa generation MBP är lockande, speciellt om de får riktigt högupplösta skärmar.

Prestanda är inte jätteviktigt. Går det att spela på den är det ingen nackdel men troligen blir det inget tyngre än OpenTTD eller Minecraft som ska spelas på den. Lite filmtittande i sängen/sommarstugan och allmänt soffsurfande har högsta prio. Hållbarhet är viktigt, vill ha en dator som klarar sig minst lika länge som den nuvarande med "normal" behandling av den, dvs den ska tåla att bli nerpackad i en kameraväska utan att ta stryk eller gå att ha igång i bilen utan att skaka sönder (ssd blir det i vilket fall som helst).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Lenovo ThinkPads. Bygda som stridvagnar. Jag har spelat bränboll med min gamla trotjänare. Den är visserligen trasig nu xD

Det är dock inga spelmaskiner. De är företagsmaskiner och saknar lite vad gäller grafik.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

HPs nya Envy passar in bra på alla punkter förrutom skärmen.
Jag har alltid varit anti-hp i alla situationer men deras nya lyx-datorer ser riktigt bra ur.
I budgetsegmentet anser jag fortfarande att de är djävulens verk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan rekommendera MBP. Den uppfyller alla dina krav, och är en oerhört njutbar dator på alla sätt. Har dessutom gott andrahandsvärde, vilket jag tycker är en stor fördel jämfört med PC-laptops.

Skrivet av Anaii:

Lenovo ThinkPads. Bygda som stridvagnar. Jag har spelat bränboll med min gamla trotjänare. Den är visserligen trasig nu xD

Det är dock inga spelmaskiner. De är företagsmaskiner och saknar lite vad gäller grafik.

Thinkpads är välbyggda datorer, men jag tycker inte att de kan mäta sig med MBP (jag har personlig erfarenhet av båda). Plast är trots allt plast!

Trackpoint och underbart sköna tangentbort tycker jag är de största fördelarna med Thinkpad. Touchpaden i Macbooks är dock oerhört bra.

Det finns många Thinkpads med rejäla grafikkort (beroende på vad du jämför med, så klart).

Permalänk
Medlem

Skaffa en macbook pro avinstallera sedan mac och lägg in Linux så funkar den.

Med tanke på det du verkar spela så verkar du som en Linux typ!

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar för synpunkterna och förslagen.

Faktum är att jag redan nu kör Linux på min laptop, kastade in ubuntu för snart ett år sedan och har trivts ganska bra med det så det blev aldrig nån ny Windowsinstallation på den.

Ska kolla på lite olika modeller ikväll och försöka få fram några vettiga. HP borde ha några bra i sitt företagsinriktade sortiment, samma sak med dell och lenovo.

Rent mentalt är dock mbp vettigast hittills, trots att den kommer från Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Samsung kommer ju med en ny ultrabook snart. http://www.youtube.com/watch?v=dIz15lOs7pM
Ingen av det datorer jag hittat uppfyller alla krav. Det var riktigt svårt att hitta något som typ passar.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Efter lite letande så har jag hittat några tänkbara kandidater. Det är inte lätt (eller billigt) att vara kräsen.

Lenovo har en dator som stämmer in någorlunda på kravspecen, Thinkpad T520.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1072068
+ Design
+ Tillräckliga prestanda
+ Tangentbord (bra enligt tidigare erfarenhet)

Asus har en del modeller i sitt utbud som på pappret ser okej ut. Känns dock som ett osäkert kort när det gäller både kvalite, bildskärm och tangentbord.

Sen är det MacBook Pro..
+ Rätt upplösning på skärmen (1680x1050)
+ Byggkvalitet
+ Tillräcklig prestanda

Troligen blir det att vänta ut nästa generation MBP och nästa generation Ultrabooks eller AMDs motsvarighet. Behovet av en ny dator är inte akut idag men det är bra att vara lite påläst till den dagen det blir aktuellt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Thinkpads är välbyggda datorer, men jag tycker inte att de kan mäta sig med MBP (jag har personlig erfarenhet av båda). Plast är trots allt plast!

Trackpoint och underbart sköna tangentbort tycker jag är de största fördelarna med Thinkpad. Touchpaden i Macbooks är dock oerhört bra.

Det finns många Thinkpads med rejäla grafikkort (beroende på vad du jämför med, så klart).

Min ThinkPad X41 är då gjord i metall till större delen (locket på undersidan, hela chassit med moderkort, tangentbordsbotten. handledsstödet är dock i plast. Men skärmens metallgångjärn sitter i metallchassit med skruvar från två håll)

Sen är i vissa fall plast betydligt hållbarare, det klarar ju av s k plastisk deformation utan att gå sönder, till en viss gräns.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.