Intel i5 3570k eller Intel i7 3770k?

Permalänk
Medlem

Det är i princip bara i rendering som i7 är snabbare, alltså onödig för de flesta. Förutom klockare då, eftersom i7 i genomsnitt klockar högre och det här är Sweclockers. Men annars så, i5 = bra nog för alla amatörer = inte beroende av datorn för yrkesmässigt mediaskapande.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag lånar din tråd dj christian

Jag har samma fråga men undrar om det är värt att köpa en i7 3770k för spel, videoredigering och bildredigering på filer som är flera gigabyte stora.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Navicula:

Jag lånar din tråd dj christian

Jag har samma fråga men undrar om det är värt att köpa en i7 3770k för spel, videoredigering och bildredigering på filer som är flera gigabyte stora.

Ja, förutsatt att mjukvaran du använder har bra stöd för HT så kan det vara det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Lite självmotsägande

Testa kontakta cdon imorgon, nog inga problem att fixa 5% koden.

Snubblade på tangentbordet.... det händer alla

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Snubblade på tangentbordet.... det händer alla

Om du slutar springa på skrivbordet, så går det nog bättre...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om du slutar springa på skrivbordet, så går det nog bättre...

Ska genast sluta 8-)

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft siktet på 3770K sedan ett par månader innan releasen så beställde jag till slut en 3570k. Det handlar ändå om en tusenlapp i skillnad som man kan lägga på en SSD istället om man nu inte vill köpa bärs för den.

Permalänk
Medlem

Bärs är ju godare! Så kan du ta en bärs varje gång du får vänta de millisekunderna som du hade sparat in tidsmässigt på en i7a.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndiOne:

Bärs är ju godare! Så kan du ta en bärs varje gång du får vänta de millisekunderna som du hade sparat in tidsmässigt på en i7a.

Sanning med modifikation... Beror helt på vad datorn ska användas till. Är det flertrådade program, som t.ex. 3D/film rendrering eller fotoredigering, så är det mer än millisekunder vi pratar om.
Men är det spel så är jag med på noterna..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Notera att nästan alla som rekommenderar dig att köpa en i5 äger någon variant av den själv...

Äger personligen en i7 men har svårt att förstå varför någon skulle vilja lägga extra pengar på en i7 när en i5a ger nästan identisk prestanda förutom i relativt få applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Äger personligen en i7 men har svårt att förstå varför någon skulle vilja lägga extra pengar på en i7 när en i5a ger nästan identisk prestanda förutom i relativt få applikationer.

Antar att du har svårt för att läsa också... För svaret på varför, står i denna tråd mfl.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Värst vad ni bråkar. När jag ändå är inne på ämnet hur står sig en I7:a 3770K mot min Q6600 när det gäller strömförbrukning? Kan någon hitta grafer som jämför de båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sanning med modifikation... Beror helt på vad datorn ska användas till. Är det flertrådade program, som t.ex. 3D/film rendrering eller fotoredigering, så är det mer än millisekunder vi pratar om.
Men är det spel så är jag med på noterna..

Ser inte hur ekvationen: mer än millisekunder = mer bärs Kan va en dålig sak

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Skrivet av Neeb:

Alltså jag har alltid köpt det som kostat lite mer för att kunna ha datorn längre. Även om det kostar lite mer vid inköpts tillfället så tycker jag det är värt i längden.

Personligen hade jag inte köpt en i5a då jag redigerar en hel del bilder och film. Men även om jag bra spelat hade jag gått på en i7a just för att dom håller lite längre. Och med tiden kommer spel att anpassa sig till dom.

Men det är bara jag, kör dessutom T1100 dvs amd den här omgången på prylar.

Sen ska vi säga att I5 orna är inte dåliga processorer. i7 är bara lite bättre.

Men i7ans prestanda är ju verkligen inte proportionell till prisskillnaden. Jag tror knappast att du känner en större skillnad om det tar 5 eller 5,2 sekunder att starta ett program. Det handlar nog mer om känslan om att du vet att du har den bästa av de två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolislove:

Men i7ans prestanda är ju verkligen inte proportionell till prisskillnaden. Jag tror knappast att du känner en större skillnad om det tar 5 eller 5,2 sekunder att starta ett program. Det handlar nog mer om känslan om att du vet att du har den bästa av de två.

Nu nej, om ett år tror jag man är nöjd med att man köpte en i7a istället...

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Nu nej, om ett år tror jag man är nöjd med att man köpte en i7a istället...

Precis som jag är glad nu att min Pentium 4 har HT och att den därför är framtidssäker...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Nu nej, om ett år tror jag man är nöjd med att man köpte en i7a istället...

Planerar du att börja rendera om ett år eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Planerar du att börja rendera om ett år eller?

Sitter och renderar film dagligen, så antar att jag gör det redan då.
Som jag skrev innan, ibland är det värt att betala lite mer så det håller lite längre.
Ibland är det tvärt om, köra lite billigare och byta lite oftare. Det är olika. Jag måste ju få tycka att det är värt att lägga lite extra på en i7a ? Blir helt galen på hypen runt i5.
Men som sagt har man pengarna så tycker jag det är värt att gå på en i7a, Då datorn förmodligen kommer flyt på bättre i spel andra applikationer om några år.

Men jag har säkert fel...

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Sitter och renderar film dagligen, så antar att jag gör det redan då.
Som jag skrev innan, ibland är det värt att betala lite mer så det håller lite längre.
Ibland är det tvärt om, köra lite billigare och byta lite oftare. Det är olika. Jag måste ju få tycka att det är värt att lägga lite extra på en i7a ? Blir helt galen på hypen runt i5.
Men som sagt har man pengarna så tycker jag det är värt att gå på en i7a, Då datorn förmodligen kommer flyt på bättre i spel andra applikationer om några år.

Men jag har säkert fel...

Ja, du har fel. Förutom att HT är bra till rendering. Så om du renderar mkt så är i7 en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Ibland är det tvärt om, köra lite billigare och byta lite oftare. Det är olika. Jag måste ju få tycka att det är värt att lägga lite extra på en i7a ? Blir helt galen på hypen runt i5.

Det är ju en verklighetsfrånvänd hype runt i7 ("framtidssäkert", "i framtiden", "snart kommer spelen stödja HT" osv).

Finns inget som säger att det håller längre, är bara vissa program som har nytta av HT, för många kommer det inte göra någon som helst (positiv) skillnad.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ja, du har fel. Förutom att HT är bra till rendering. Så om du renderar mkt så är i7 en bra idé.

Spännande, att se hur det ser ut om ett år eller två. Vad jag vet klarar Windows att använda mer än en kärna idag? så kanske kommer spel utvecklare att kunna ta nytta av HT så småningom . Jag tror (som du ser över) att man tjänar i lägen på att köpa lite kraftigare komponenter om man vill att det ska hålla längre. Ex valde jag för länge sedan en q9550 istället för en e3400 vilket visade sig vara ett väldigt bra beslut då den datorn kör bf3 utan problem.
Men men, det är ju bara jag. Som hen sa innan i5 + en ssd är inget dåligt val. Handlar ju lite om vad man tycker själv.

Aja, då hen redan har bestämt sig och gjort ett bra val. Så finns det inte så mycket mer att prata om. Jag kommer stå fast vid att jag tycker en i7a är mer värd än i5 om man tänker längre än över sommaren. Men sen byter ju många delar i datorer som jag byter strumpor.
(:

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Spännande, att se hur det ser ut om ett år eller två. Vad jag vet klarar Windows att använda mer än en kärna idag? så kanske kommer spel utvecklare att kunna ta nytta av HT så småningom . Jag tror (som du ser över) att man tjänar i lägen på att köpa lite kraftigare komponenter om man vill att det ska hålla längre. Ex valde jag för länge sedan en q9550 istället för en e3400 vilket visade sig vara ett väldigt bra beslut då den datorn kör bf3 utan problem.
Men men, det är ju bara jag. Som hen sa innan i5 + en ssd är inget dåligt val. Handlar ju lite om vad man tycker själv.

Aja, då hen redan har bestämt sig och gjort ett bra val. Så finns det inte så mycket mer att prata om. Jag kommer stå fast vid att jag tycker en i7a är mer värd än i5 om man tänker längre än över sommaren. Men sen byter ju många delar i datorer som jag byter strumpor.
(:

Det är helt ok att tänka längre fram i tiden och tycka att sin investering är väl grundad, men gör det då utan att bygga en utopi. Dvs. att spel inom den närmaste framtiden kommer dra nytta av HT, vilket det med största sannolikhet inte gör.
Jag läste ett lysande inlägg här på forumet som bla. beskriver komplexiteten med att utveckla mot flertrådad motor, tyvärr minns jag inte var men det var för någon vecka sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Det är helt ok att tänka längre fram i tiden och tycka att sin investering är väl grundad, men gör det då utan att bygga en utopi. Dvs. att spel inom den närmaste framtiden kommer dra nytta av HT, vilket det med största sannolikhet inte gör.
Jag läste ett lysande inlägg här på forumet som bla. beskriver komplexiteten med att utveckla mot flertrådad motor, tyvärr minns jag inte var men det var för någon vecka sedan ungefär.

Lugna sig lite nu va
Det jag påstår är att man i längden tjänar på att ha mycket prestanda från början. Sen kan man självklart ha för mycket för att ex spela ms röj (:
Editerat från

"Det jag säger är att man inte kan ha för mycket prestanda. "

Dold text

Att påstå att mjukvara inte kommer utvecklas är ju bara naivt. Hur vida det är enkelt eller inte låter jag någon annan svara för. Vad vi jobbar i förtids ramar vet jag inte. Jag kan bara konstatera att den tusenlappen jag la extra på min dator för ~4.5a år sedan resulterar i att jag kan lira bf3 på vad jag anser optimala inställningar. När jag köpte den datorn spelade jag bf2 vilket inte alls jobbade bra med fyra kärnor. dvs det hade varit bättre att köpa en snabbare dual core för bf2. Lite måste man ju få tänka på framtiden?

Fel formulering.
Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Lugna sig lite nu va
Det jag säger är att man inte kan ha för mycket prestanda.
Att påstå att mjukvara inte kommer utvecklas är ju bara naivt. Hur vida det är enkelt eller inte låter jag någon annan svara för. Vad vi jobbar i förtids ramar vet jag inte. Jag kan bara konstatera att den tusenlappen jag la extra på min dator för ~4.5a år sedan resulterar i att jag kan lira bf3 på vad jag anser optimala inställningar. När jag köpte den datorn spelade jag bf2 vilket inte alls jobbade bra med fyra kärnor. dvs det hade varit bättre att köpa en snabbare dual core för bf2. Lite måste man ju få tänka på framtiden?

Jag är så lugn man kan vara.

Jag har inga som helst problem med ditt resonemang, det är bara naivt enligt min mening då verkligheten pekar på något annat. Om det är något jag lärt mig efter tjugo år i privat- och arbetslivet med PC och spel så är det att branchen är här för att tjäna pengar. Kan man spendera en miljon mindre på utvecklingstiden så gör man det. Den miljonen kanske ger dig tio procent bättre prestanda, men 20 procent större komplexitet (ja, jag gissar) om man tänker på helheten, vilket såklart inte är försvarbart.
Skulle gärna vilja se en radikal utveckling mot 64-bitar och multikärnor, men det blir som sagt mycket mer komplicerat, vilket tar tid och kostar pengar.

Om tre år kommer du kanske ändå vilja köpa en helt ny processor då mycket annat runt omkring också utvecklas. Prisskillnaden som är mellan dessa två processorer är enligt mig inte motiverad vare sig om du bygger ett system för ett eller tre år. Har inga problem med att du tycker annorlunda.

Förresten, förr kunde man ha för mycket prestanda. Minns ett antal spel som var ospelbara (gick i ultrarapid) på en snabbare processor tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag är så lugn man kan vara.

Jag har inga som helst problem med ditt resonemang, det är bara naivt enligt min mening då verkligheten pekar på något annat. Om det är något jag lärt mig efter tjugo år i privat- och arbetslivet med PC och spel så är det att branchen är här för att tjäna pengar. Kan man spendera en miljon mindre på utvecklingstiden så gör man det. Den miljonen kanske ger dig tio procent bättre prestanda, men 20 procent större komplexitet (ja, jag gissar) om man tänker på helheten, vilket såklart inte är försvarbart.
Skulle gärna vilja se en radikal utveckling mot 64-bitar och multikärnor, men det blir som sagt mycket mer komplicerat, vilket tar tid och kostar pengar.

Om tre år kommer du kanske ändå vilja köpa en helt ny processor då mycket annat runt omkring också utvecklas. Prisskillnaden som är mellan dessa två processorer är enligt mig inte motiverad vare sig om du bygger ett system för ett eller tre år. Har inga problem med att du tycker annorlunda.

Förresten, förr kunde man ha för mycket prestanda. Minns ett antal spel som var ospelbara (gick i ultrarapid) på en snabbare processor tex.

Tjo, vi tryckte enter samtidigt ändrade lite i tråden samtidigt som du svarade, ber om ursäkt.
Hoppas det inte förstörde :/

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

En sån sak får du helt enkelt känna själv, har du lust att lägga lite extra görde! 3770k är helt klart en bättre preossesor men känner du att du inte har behov gå på 3570k

Visa signatur

CpuI7 3770k 5Ghz @ 1.44v Mobo ASUS P8P67 WS Revulotion GPU Evga GTX 780 3GB Ram Corsair vengeance 4x4 1600Mhz Chassi Söndersågat Fractal Design XL R2 Kylning D5 med Bitspower modkit/pumptop med en Bitspower rescombo 150mm, EK GTX TITAN XXL, EK Supremecy Acetal, 2st 360mm rads, 19/13.http://valid.x86.fr/u6qyuw

Permalänk

Har fått för mig att det är RAM-minne som räknas mest i musikproduktion, så lägg mellanskillnaden på bättre sådana. Om det nu stämmer och du behöver, dvs!

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White