Ersätter smartphones PC:n helt inom kort?

Permalänk
Avstängd

Ersätter smartphones PC:n helt inom kort?

Man läser då och då såna här förutsägelser:
http://www.guardian.co.uk/technology/2011/jun/05/smartphones-...
http://www.pcworld.com/article/249313/smartphone_sales_boom_w...

Jag ser det inte riktigt som samma sak. TV dödade inte radion heller.
Personligen tror jag de kommer leva sida vid sida på samma sätt.
Visst har PC försäljningen minskat men att den skulle dö ut helt tror jag inte riktigt på.
Tomi Ahonen har en rätt bra analys (och underhållande) om mobiltelefoner, som visar att det är ett annat massmedium:
http://www.youtube.com/watch?v=Wb0_jShWBD4

http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_mass_media

Permalänk
Inaktiv

Inte en chans!;)

Permalänk
Medlem

Media vill gärna tycka att PC'n snart är borta för att dom ser det enbart ur sitt eget perspektiv.

Personligen så tror jag att PC'n kommer fortsätta att vara grundbulten i vår kontakt med omvärden.
"Smarta" telefoner och surfplattor kommer att fungera mer som ett interface för att använda PC'n var man än är.
Ganska snart så kommer folk att tröttna på stora företag som använder personlig data som valuta, och att konstant få sin personliga data stulen.
Så tjänsterna kommer att "flytta hem" igen.

Permalänk
Medlem

begreppen kommer förändras, inte minst så står ju PC för "Personal Computer", så en smartphone är snarare på väg att bli en PC...

Permalänk

kanske inte smartphone:en, men tablet tar har nog en stor marknad inom kort, ser hur dom attackerar företagsvärlden, med dockning har dom kraft för vad 9/10 gör på de flesta företagen, och när windows 8 kommer med ordentligt office för plattor...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Tror lite som inlägget ovan. Jag tror att man kommer ha en dator hemma som är kopplad till det mesta (främst TV och datorskärm). Utöver det kommer telefoner och surfplattor vara mer sömlöst kopplade till datorn och det kommer vara allmänt smidigare att inte sitta hemma framför datorn.

Alternativt ligger allt i molnet (en konsekvens av snabbare och snabbare bredband) och man köper t. ex 3 år av en viss processorkraft, grafikkort med mera. På så sätt kan flera olika personer dela "samma" processor och allt annat då inte alla använder det samtidigt (detta sker naturligtvis smidigt med att det t. ex finns 500 personer på 250 processorer och ingen märker av någon annan). Då kan man också få samma kraft i mobilen som i datorn så länge man har tillräckligt snabbt internet.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Nej, det lär knappast hända de närmsta åren. PC kommer ha sin plats som arbetsredskap, speldator m.m och kommer ju alltid vara klart kraftfullare än vad som en smartphone/tablet är och således vara lämpligare för tyngre uppgifter.

Dock är jag övertygad om att tablets kommer ta marknadsandelar från PC (vilket redan sker). Många som bara har sin dator för surf, email och kanske kolla lite web-tv/film kan klara sig utmärkt med en tablet.

Permalänk
Medlem

Beror ju på definitionen av "inom kort".

Men ja, troligen.
Mobiler börja närma sig den prestanda som behövs för att kunna utmana, så med en bra dockningslösning är det nog bara en tidsfråga.

Jag kan t ex redan idag logga in via citrix från telefonen och sköta det mesta av mitt jobb även om det fortfarande inte är lika effektivt som att sitta på en laptop.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Här ser man lite bättre, ett annat av Tomi Ahonens föredrag men man ser siffrorna man inte såg i det första föredraget också.
http://www.youtube.com/watch?v=swvRYB76Y1I&feature=related

I stort sett går det ut på att det är ett annat internet för Smartphones, och ett annat för PC.
Visst kan man docka mobilen till en större skärm, men det är ju ändå bekvämare att ha en dator på plats.
Men de som har mest påverkats av mobilen ser ut att vara kameratillverkarna.

Permalänk
Entusiast

Jag kan tänka mig att "kameran" blir smält som smör i solen av mobiltelefoner snart men datorer kommer nog alltid att ha sin plats, åtminstone som speldatorer för jag har svårt att se att en mobiltelefon med en sketen integrerad grafikkrets kan spöa dom externa

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag kan tänka mig att "kameran" blir smält som smör i solen av mobiltelefoner snart men datorer kommer nog alltid att ha sin plats, åtminstone som speldatorer för jag har svårt att se att en mobiltelefon med en sketen integrerad grafikkrets kan spöa dom externa

Har du sett moderna mobilspel kopplat till tv?
Visst är det inte i närheten av ett maxat BF3 på pc, men det närmar sig PS3/Xbox.
Ge det några år till så.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du sett moderna mobilspel kopplat till tv?
Visst är det inte i närheten av ett maxat BF3 på pc, men det närmar sig PS3/Xbox.
Ge det några år till så.

Det säger väll mer om hur dålig hårdvara det är i PS2/Xbox än hur "bra" den är i telefoner? Hårdvaran i PS3/Xbox var ju gammal redan när de släpptes.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Man läser då och då såna här förutsägelser:
http://www.guardian.co.uk/technology/2011/jun/05/smartphones-...
http://www.pcworld.com/article/249313/smartphone_sales_boom_w...

Jag ser det inte riktigt som samma sak. TV dödade inte radion heller.
Personligen tror jag de kommer leva sida vid sida på samma sätt.
Visst har PC försäljningen minskat men att den skulle dö ut helt tror jag inte riktigt på.
Tomi Ahonen har en rätt bra analys (och underhållande) om mobiltelefoner, som visar att det är ett annat massmedium:
http://www.youtube.com/watch?v=Wb0_jShWBD4

http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_mass_media

Aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag kan tänka mig att "kameran" blir smält som smör i solen av mobiltelefoner snart men datorer kommer nog alltid att ha sin plats, åtminstone som speldatorer för jag har svårt att se att en mobiltelefon med en sketen integrerad grafikkrets kan spöa dom externa

Ja visst för digital zoom är ju bättre än ett riktigt objektiv som låter dig ta närbilder utan att trycka upp telefonen framför den du tar kort på. Kameror på mobiltelefoner är inget annat än ett dumt ofog som uppmuntrar till företagsspionage. Kommer man till ett företag som ex Saab Automobile så ska mobilen lämnas till vakten eller hållas avstängd. Undantaget om mobilen saknar kamera eller om personen har tryckt en mejsel genom kameran. Då efter att vakten inspekterat den och gett en klartecken får man lov att ha den på.

Permalänk
Medlem

Ersätta tror jag inte men fler o fler kommer nog gå åt att koppla upp sig till den stationära från mobiler/tablets för att kunna använda dess större kapacitet. Tänker främst streamingapplikationer så som plex, splashtop med mera. Använder idag både min mobil och tablet till detta i väldigt stor utsträckning både på jobbet och i skolan.

Permalänk
Medlem

Även om mobiler hela tiden blir mer och mer kraftfulla, så kommer även PC komponenterna fortsätta utvecklas. Vill man ha den absolut bästa prestandan så tror jag att det kommer krävas mer än en mobil. I alla fall till dom kommit på ett sätt att gå runt batteri- och värmeproblemen.

Och visst, som några säger så kommer det säkert komma cloud computing-tjänster och dylikt, men jag tror ändå dom flesta (entusiast) användarna hellre vill ha allting "hemma" - både för att ha kontroll på sin egna data och för att kunna pilla med hårdvara och så vidare.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det säger väll mer om hur dålig hårdvara det är i PS2/Xbox än hur "bra" den är i telefoner? Hårdvaran i PS3/Xbox var ju gammal redan när de släpptes.

Spelar ingen roll. Telefonerna behöver bara bli tillräckligt bra för att kunna ersätta både konsoller och speldatorer för den stora massan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Spelar ingen roll. Telefonerna behöver bara bli tillräckligt bra för att kunna ersätta både konsoller och speldatorer för den stora massan.

Eftersom även den stora massan ständigt rör sig mot bättre grafik så kommer telefonen aldrig ta över helt. Snart kommer nya konsoller och sätter den nya ribban och då är telefoner på efterkälken igen. Sen kommer det fortsätta likadant, detta bygger på det enkla fakum att människan aldrig blir nöjd. Varför hade vi annars gjort något bättre än Nintendo 8bit jag tyckte grafiken var grym när det var nytt.

Dock kan jag tänka mig att gameboy likande saker kommer försvinna eftersom de inte har någon större fördel mot telefoner.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Snarare surfplattor kommer att dö när smartphone blir större.
Jag gav bort min surfplatta när min Note var i rätt storlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PerZerk:

Ja visst för digital zoom är ju bättre än ett riktigt objektiv som låter dig ta närbilder utan att trycka upp telefonen framför den du tar kort på. Kameror på mobiltelefoner är inget annat än ett dumt ofog som uppmuntrar till företagsspionage. Kommer man till ett företag som ex Saab Automobile så ska mobilen lämnas till vakten eller hållas avstängd. Undantaget om mobilen saknar kamera eller om personen har tryckt en mejsel genom kameran. Då efter att vakten inspekterat den och gett en klartecken får man lov att ha den på.

Det är klart att kameror alltid kan vara bättre men en mobilkamera fyller redan de flestas behov som att kunna filma i 1080p och dom kommer förmodligen vara ännu bättre i framtiden, sen finns det ju dom som får för sig att dom är fotografer och köper dyra kameror av hög kvalité med funktioner dom inte behöver och det är väl i så fall dom människorna och riktiga fotografer som kameran får försöka leva vidare på...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Man läser då och då såna här förutsägelser:
http://www.guardian.co.uk/technology/2011/jun/05/smartphones-...
http://www.pcworld.com/article/249313/smartphone_sales_boom_w...

Jag ser det inte riktigt som samma sak. TV dödade inte radion heller.
Personligen tror jag de kommer leva sida vid sida på samma sätt.
Visst har PC försäljningen minskat men att den skulle dö ut helt tror jag inte riktigt på.
Tomi Ahonen har en rätt bra analys (och underhållande) om mobiltelefoner, som visar att det är ett annat massmedium:
http://www.youtube.com/watch?v=Wb0_jShWBD4

http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_mass_media

För väldigt många så behövs inte en dator utan de klarar sig med en mobil av senaste snitt. Skulle man behöva göra nått som absolut kräver dator så har de flesta tillgång till det på jobbet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Eftersom även den stora massan ständigt rör sig mot bättre grafik så kommer telefonen aldrig ta över helt. Snart kommer nya konsoller och sätter den nya ribban och då är telefoner på efterkälken igen. Sen kommer det fortsätta likadant, detta bygger på det enkla fakum att människan aldrig blir nöjd. Varför hade vi annars gjort något bättre än Nintendo 8bit jag tyckte grafiken var grym när det var nytt.

Dock kan jag tänka mig att gameboy likande saker kommer försvinna eftersom de inte har någon större fördel mot telefoner.

Jag tror du har fel där. Wii sålde bättre än både xbox360 och ps3 t ex. Det är alltså något annat än bara grafik som är styrande.
Och de grafiska skillnaderna minskar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

För väldigt många så behövs inte en dator utan de klarar sig med en mobil av senaste snitt. Skulle man behöva göra nått som absolut kräver dator så har de flesta tillgång till det på jobbet.

Och kommer din arbetsgvare/chef tillåta att du använder din dator till privata uppgifter? Min skulle sparka mig direkt och han visste att jag använde datorn till privata syften.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem

''The smartphones in our pockets are far more powerful than the desktop computers we dreamed of in the 1980s. This year they are outselling PCs – and soon they could replace our wallets as well.''

Om man ska svara ur rent prestanda perspektiv så kommer väl den gamla hederliga Person datorn alltid vara mer kraftful. Visst om 4-10år (eller mindre) kanske det finns telefoner med en 3960x fast med samma storlek som en stortånagel men då borde en bra PC ha 4x (eller mer) starkare cpu än det. Och programmen måste ju bli mer avancerade det är ju inte bara hårdvaran som kommer gå framåt.

Såg på Curiosity här om dagen och de var någon snubbe som trodde att datorn kommer vara lika smart som oss människor år 2029:O

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag tror du har fel där. Wii sålde bättre än både xbox360 och ps3 t ex. Det är alltså något annat än bara grafik som är styrande.
Och de grafiska skillnaderna minskar.

Kan ju vara att det var väldigt nytt och häftigt med rörelse styrning som alla ville prova? Samt att det funkar bra på fester då man kan bowla med sina vänner. Dock går den hype över rätt fort jag känner inte många som sitter och nöter på sitt wii fortfarande. Så detta är redan gjort och kommer det inte något häftigare än att man kan svinga telefonen för att bowla tror jag ingen kommer bry sig.

Visst börjar grafiken bli så bra att man inte ser större skillnad mellan titlar. Men det kommer alltid andra saker som är krävande folk vill ha och innan det krymps till telefon storlek så har det gått något år och finns en produkt så kommer den stor massan köpa den om inte av sig själv så med påtryckning av reklam.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Nej, men jag befarar att kraftfullare "suftplattor/läsplattor" kommer ta över efter stationära datorer, huvudsakligen i kontorsmiljö. Bara att kolla på Eureka så förstår ni

RÄTTELSE: I episod 13(som inte kommit ut ännu..) så kör Zane med en iPad..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

''The smartphones in our pockets are far more powerful than the desktop computers we dreamed of in the 1980s. This year they are outselling PCs – and soon they could replace our wallets as well.''

Om man ska svara ur rent prestanda perspektiv så kommer väl den gamla hederliga Person datorn alltid vara mer kraftful. Visst om 4-10år (eller mindre) kanske det finns telefoner med en 3960x fast med samma storlek som en stortånagel men då borde en bra PC ha 4x (eller mer) starkare cpu än det. Och programmen måste ju bli mer avancerade det är ju inte bara hårdvaran som kommer gå framåt.

Såg på Curiosity här om dagen och de var någon snubbe som trodde att datorn kommer vara lika smart som oss människor år 2029:O

Jag vet många som redan är omsprunga av datorer

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Nej. Det tror jag aldrig kommer hända. Olika verktyg för olika saker. Plattor/telefoner kommer alltid vara mer begränsade än en vanlig dator av den enkla anledningen att tillverkarna vill ha kontroll över sin hårdvara för att kunna ha bättre säkerhet/support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag vet många som redan är omsprunga av datorer

Hehehe^^

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

När man kan komma hem och plugga in mobilen i en docka och på så sätt surfa, använda enklare program och inte förlora mobilens funktioner (alltså typ högtalartelefon/trådlöst headset) så kommer nog många inte behöva en dator, istället är en online back-up mer relevant.

Majoriteten (inte av oss på SC) använder ju datorn för att typ kolla blocket, facebook och bloggar, vilket inte kräver någon speciell prestanda.

Jag tror inte att det inom kort blir helt ersättande, möjligtvis om kanske 40-50 år med tanke på hur snabbt utvecklingen går.

EDIT: Som någon nämnde tidigare så tror även jag att surfplattor komma ta över laptop marknaden

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4