Permalänk
Medlem

mysql - join

Tjena.

Hjärnan fungerar inte alls just nu och jag skulle behöva lite hjälp av någon kunnig inom databaser.

Tabellen mirror innehåller lite uppgifter om personer, exempel:

id
namn
efternamn
adress
Säg att jag har cirka 100 personer i databasen och skulle vilja göra en fulltext search på dessa med följande query:

$result = $mysqli->query("(SELECT orgnummer, company_name, address, county, zip, city, keywords, prio, elo, MATCH(keywords) AGAINST('$get_what' IN BOOLEAN MODE) AS relevance_keyword, MATCH(address,county,city) AGAINST('$get_where' IN BOOLEAN MODE) AS relevance_address FROM mirror WHERE MATCH(keywords,address,county,city) AGAINST('$get_what $get_where' IN BOOLEAN MODE) ORDER BY bump desc, prio desc, (relevance_keyword*1.5+relevance_address) desc, elo desc LIMIT 10) ");

Det jag vill göra nu är följande: få ut en disctinct value på county så ja kan se hur många unika områden det finns för resultaten.

Säg att jag söker på bygg, får 100 träffar men visar endast 10 i resultatlistan. Bredvid resultatlistan vill jag visa områden för alla dessa resultat, utan dubbletter. Exempelvis: Göteborg, stockholm, malmö mm.

Jag tänkte att man kunde köra en left join på samma tabell, och köra distinct city, med samma sökfras, men får inte ordning på querying.

Hur skriver jag en sån query?

Väldigt tacksam för svar.