Råd och tankar kring Serverköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Ser ingen som helst anledning till att ni ska köra med 64 GB ram, det räcker med 16/32GB helt klart. Sen kanske ni kan överklocka processorn lite, dock måste det vara stabilt till 100 eftersom det är en server.

Anledningen till att din kompis säger att det tar mycket RAM att virtualisera är att man kanske dedikerar t.ex. 4GB RAM till varje maskin, dock kommer inte dessa 4GB användas konstant och kanske inte ens peeka så högt.
Därför räcker 16/32 GB.

Lycka till med projektet och kom ihåg att det är hur ni använder hårdvaran som bedöms (som någon i tråden skrev ).

Efter att ha läst allt som ni skrivit här så kommer jag nog sikta lägre gällande minnet. Är ju inte värre än att man får köpa lite extra om det skulle behövas.

Tackar! Precis, men vi planerar att köpa något som vi kommer ha nytta av även i framtiden. Därav den ganska höga budgeten.

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem

Återkom gärna med vad ni gjort med servrarna, detta låter spännande.

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mowge:

God eftermiddag!

Jag ska under kommande termin (åk3 på gymnasiet) ha ett valfritt projektarbete som skall vara minimum 100timmar. Jag och en polare skall då köpa varsin identisk server som vi skall viritualisera på. Vi vill hålla det så avancerat och verklighetstroget som möjligt. Killen jag ska ha projektet med är riktigt duktig på nätverk och viritualisering (han jobbar på ett "datacenter") så även om jag är väldigt okunnig så ska det nog gå bra

Vi planerar i dagsläget hårdvara. Vi har plockat ihop ett par alternativ, både konsumentdelar och delar gjorda för servrar. Konsumentprylar är ju helt klart billigare, men då kan vi ju inte använda oss av ECC/Reg. minne.

Så min fråga är nu om vi verkligen behöver ECC/Reg. minne. Vad jag har förstått så är det bara när man har mer än 64GB som man bör använda sig av reggade moduler? Behöver vi verkligen ECC? Det kommer aldrig ligga "viktiga" saker igång på servrarna så en eventuell dataförlust/downtime kommer inte vara en big deal. Vi kommer köra automatisk backup mot en tredje enhet, denna antagligen med ECC.

Så vad tycker ni? Är det värt de extra tusenlapparna för ECC? För oss är detta bara ett sätt att ha lite roligt och lära oss mer om diverse server/datacenter relaterat.

Ursäktar om mitt inlägg blev rörigt! Om det är något mer ni vill veta så fråga!!!

Det finns begagnade servrar/rackservers med 16GB minne, quad-core, 2x 147GB SAS 15k rpm diskar för runt 6000 kr + frakt.
Kolla på ebay så finns det en hel uppsjö.

Skrivet av Mowge:

Alright! Tror knappast vi kommer belasta dem särskilt mycket Tack för ditt inlägg!
Njet, det var lite så vi resonerade
Som det ser ut nu kommer vi köra på i7 3820+64GB RAM. Några tankar om det?

Som övriga redan sagt, även om du ger en virtuell maskin 4GB minne som max, så dedikeras inte den 4GB minnena direkt, utan dem reserveras/delas även med andra maskiner.

Så även om du har 6 maskiner med 4GB minne tilldelat till varje maskin så kan du ändå klara dig på t.ex. 16GB fysiskt minne i hosten, då minnet delas mellan dem virtuella maskinerna, då dem virtuella maskinerna sällan/inte så ofta maxar och använder allt minne själv.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kooffe:

Återkom gärna med vad ni gjort med servrarna, detta låter spännande.

Det ska jag se till att göra

Skrivet av PowerNet:

Det finns begagnade servrar/rackservers med 16GB minne, quad-core, 2x 147GB SAS 15k rpm diskar för runt 6000 kr + frakt.
Kolla på ebay så finns det en hel uppsjö.

Som övriga redan sagt, även om du ger en virtuell maskin 4GB minne som max, så dedikeras inte den 4GB minnena direkt, utan dem reserveras/delas även med andra maskiner.

Så även om du har 6 maskiner med 4GB minne tilldelat till varje maskin så kan du ändå klara dig på t.ex. 16GB fysiskt minne i hosten, då minnet delas mellan dem virtuella maskinerna, då dem virtuella maskinerna sällan/inte så ofta maxar och använder allt minne själv.

Jo, det har du antagligen rätt i. Hade jag inte planerat behålla den så länge och bara ha den och genomföra projektet på så hade jag självklart tänkt lite annorlunda. Jag kanske inte har varit så tydlig med att uttrycka detta men servern ska behållas ett par år efter projektet är avslutat och jag vill gärna slippa känna mig hindrad att göra det jag vill för att min maskin inte orkar med.

Men nu har vi faktiskt bestämt oss vad vi kommer köpa.

Om någon undrar: https://www.servershop24.de/en/server/hp/se-series/hp-prolian...

Stort tack till simonw som tipsade om sidan

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Avstängd

Det låter som att din kompis är en riktig amatör, när man hur han resonerar. "Vi ska ha värsta feta prylarna ba, ashäftigt ba, jag vet inte vad vi ska använda de till, men det är ashäftigt".

Seriöst. Vad ska ni göra med prylarna? Om du någon gång jobbar på ett företag så kommer du få en begränsad budget för att lösa en uppgift. Allt kretsar kring uppgiften. Sen köper man prylar. Det är oseriöst och du lär dig inget, genom att göra tvärtom.

"Vi ska köpa kläder för 20.000kr var. Klänningar, kjolar, skjortor, kostymer, damskor, allting. Vi tänker inte prova något och vet inte vad vi ska ha kläderna till, huvudsaken är att vi spenderar 20.000kr var. Min kompis vet massor". Det låter helt j-vla pantat.

Om du bara ska lattja lite med virtualisering och vill köra en proffslösning så är det VMware ESXi som gäller. Den är gratis upp till 32GB RAM. Nöj dig med 8 eller 16GB, och starta upp några virtuella maskiner med 1-2GB RAM vardera. Sen kopplar du ihop dem och leker lite. Det räcker fan. Man får ju magsår när man hör hur din noobiga kompis resonerar.

Du behöver inte server prylar för detta. Spendera dina pengar på en gaming PC istället. Annars, Efter 1 år kommer du sitta med en fet server, som du absolut inte har någon som helst användning av eller vet vad man kan använda den till. Men en gaming PC har du alltid användning av, även efter 1 år.

Det bästa vore om din noobiga amatör kompis köpte en serverPC, och sen att du fick koppla upp dig mot den på något sätt. Sen efter ett år när du tröttnat, så slipper du ha spenderat 20.000kr på något du inte vet hur man använder.

Skärp dig fan. Köp en gaming PC med 16GB RAM och sen köper du en sån här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=589974
Då kan du ha en hårddisk med ESXi och labba med. När du tröttnat på den efter ett år, så stoppar du in en annan hårddisk med Windows så kan du spela feta spel. Det har du mycket roligare med.

Vad ska du med Enterprise servrar till? Du vet ju inte hur man använder den, eller till vad man använder den. Knappast du kommer köra Oracles databas på den. Du låter bara som att du vill lira med de stora grabbarna, men vet inte vad de gör. Jag själv lirar med de riktigt stora grabbarna, men har absolut ingen användning av att köra stora Oracle databaser hemma. Det räcker med VirtualBox och 8-16GB RAM på min PC för att göra hyfsade saker.

Om du ska köra många virtuella maskiner så behöver du en SSD disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det låter som att din kompis är en riktig amatör, när man hur han resonerar. "Vi ska ha värsta feta prylarna ba, ashäftigt ba, jag vet inte vad vi ska använda de till, men det är ashäftigt".

Seriöst. Vad ska ni göra med prylarna? Om du någon gång jobbar på ett företag så kommer du få en begränsad budget för att lösa en uppgift. Allt kretsar kring uppgiften. Sen köper man prylar. Det är oseriöst och du lär dig inget, genom att göra tvärtom.

"Vi ska köpa kläder för 20.000kr var. Klänningar, kjolar, skjortor, kostymer, damskor, allting. Vi tänker inte prova något och vet inte vad vi ska ha kläderna till, huvudsaken är att vi spenderar 20.000kr var. Min kompis vet massor". Det låter helt j-vla pantat.

Om du bara ska lattja lite med virtualisering och vill köra en proffslösning så är det VMware ESXi som gäller. Den är gratis upp till 32GB RAM. Nöj dig med 8 eller 16GB, och starta upp några virtuella maskiner med 1-2GB RAM vardera. Sen kopplar du ihop dem och leker lite. Det räcker fan. Man får ju magsår när man hör hur din noobiga kompis resonerar.

Du behöver inte server prylar för detta. Spendera dina pengar på en gaming PC istället. Annars, Efter 1 år kommer du sitta med en fet server, som du absolut inte har någon som helst användning av eller vet vad man kan använda den till. Men en gaming PC har du alltid användning av, även efter 1 år.

Det bästa vore om din noobiga amatör kompis köpte en serverPC, och sen att du fick koppla upp dig mot den på något sätt. Sen efter ett år när du tröttnat, så slipper du ha spenderat 20.000kr på något du inte vet hur man använder.

Skärp dig fan. Köp en gaming PC med 16GB RAM och sen köper du en sån här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=589974
Då kan du ha en hårddisk med ESXi och labba med. När du tröttnat på den efter ett år, så stoppar du in en annan hårddisk med Windows så kan du spela feta spel. Det har du mycket roligare med.

Vad ska du med Enterprise servrar till? Du vet ju inte hur man använder den, eller till vad man använder den. Knappast du kommer köra Oracles databas på den. Du låter bara som att du vill lira med de stora grabbarna, men vet inte vad de gör. Jag själv lirar med de riktigt stora grabbarna, men har absolut ingen användning av att köra stora Oracle databaser hemma. Det räcker med VirtualBox och 8-16GB RAM på min PC för att göra hyfsade saker.

Om du ska köra många virtuella maskiner så behöver du en SSD disk.

Jag har min budget. Den ligger på 10.000kr och det är exakt så mycket jag tänker lägga oavsett vad någon tycker om det. Speldator har jag redan så jag förstår inte meningen med att köpa en till?

Hela tanken med projektet är ju att jag ska lära mig använda en server, så att jag inte kan någonting idag är väll självklart?

Jag förstår lite hur du resonerar, men nu ligger det till så att jag har 10k att spela med.

SSD'er har jag 2st hemma som ligger och väntar

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Avstängd

Uppgradera din gaming PC istället. Och köp en hårddisk vagga, och då kan du installera ESXi på en separat hårddisk och leka med. Du kommer fort att tröttna på att leka med en server, de är fan astråkiga. De har ingen grafik eller nånting, de bara sitter där och kör en databas. Hur jävla kul är det att läsa/skriva massa data? Inte vidare.

Gör nåt coolt istället! Bygg ett kluster, kör lite tunga beräkningar, installera en databas i en VM, och koppla upp dig lite, etc. Det räcker med 16GB, det är fan overkill. För 10 år sen hade en fet server 4GB RAM, och det räckte att göra allt möjligt.

Tro mig, du kommer ångra dig när du sitter med en fet server utan grafik eller nåt coolt alls. Vad ska man med en fet cpu och mycket RAM, om inga server program använder grafikkortet alls? Det enda som kommer hända är att du loggar in på servern med SSH, och ser lite rader text. Spännande, va? Nej.

Gör nåt coolt istället. Typ, lite fraktalberäkningar i ett kluster, eller nåt. Du skapar ett kluster rent virtuellt, så slipper du köpa massa datorer. Skapa 10 VM med 1GB RAM styck, sen kör du lite beräkningar på dem, om du installerar någon Linuxdist. Beräkna lite fraktaler eller nåt sånt. Nåt grafiskt så man kan se något kul, istället för bara några siffror.

Att beräkna Pi=3.14 med 1 miljard decimaler, hur kul är det? Du ser lite text, thats it. När du beräknat Pi så vad ska du göra sen? Beräkna det igen? Beräkna "e"? Sånt är fan astråkigt.

Gaming PC är mycket roligare och med en separat ESXi disk tjänar dig bättre.

Ursäkta tonen, men din kompis låter noobig. Lyssna inte på honom. Chocka honom, bygg ett kluster med tunga beräkningar. Eller programmera nåt. Eller folda i kluster. Då får du lära dig ESXi och kluster. Kolla in Beowulf(?) Det är en Linux dist för att beräkna saker.

Eller sätt upp Maya kluster, eller nåt. Men sitt inte och beräkna Pi med 1 miljard decimaler, så jävla kul är det inte. Din kompis ska inte lura i dig att det är kul. Och att köra server grejer, är precis lika kul som att beräkna Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Uppgradera din gaming PC istället. Och köp en hårddisk vagga, och då kan du installera ESXi på en separat hårddisk och leka med. Du kommer fort att tröttna på att leka med en server, de är fan astråkiga. De har ingen grafik eller nånting, de bara sitter där och kör en databas. Hur jävla kul är det att läsa/skriva massa data? Inte vidare.

Gör nåt coolt istället! Bygg ett kluster, kör lite tunga beräkningar, installera en databas i en VM, och koppla upp dig lite, etc. Det räcker med 16GB, det är fan overkill. För 10 år sen hade en fet server 4GB RAM, och det räckte att göra allt möjligt.

Tro mig, du kommer ångra dig när du sitter med en fet server utan grafik eller nåt coolt alls. Vad ska man med en fet cpu och mycket RAM, om inga server program använder grafikkortet alls? Det enda som kommer hända är att du loggar in på servern med SSH, och ser lite rader text. Spännande, va? Nej.

Gör nåt coolt istället. Typ, lite fraktalberäkningar i ett kluster, eller nåt. Du skapar ett kluster rent virtuellt, så slipper du köpa massa datorer. Skapa 10 VM med 1GB RAM styck, sen kör du lite beräkningar på dem, om du installerar någon Linuxdist. Beräkna lite fraktaler eller nåt sånt. Nåt grafiskt så man kan se något kul, istället för bara några siffror.

Att beräkna Pi=3.14 med 1 miljard decimaler, hur kul är det? Du ser lite text, thats it. När du beräknat Pi så vad ska du göra sen? Beräkna det igen? Beräkna "e"? Sånt är fan astråkigt.

Gaming PC är mycket roligare och med en separat ESXi disk tjänar dig bättre.

Ursäkta tonen, men din kompis låter noobig. Lyssna inte på honom. Chocka honom, bygg ett kluster med tunga beräkningar. Eller programmera nåt. Eller folda i kluster. Då får du lära dig ESXi och kluster. Kolla in Beowulf(?) Det är en Linux dist för att beräkna saker.

Eller sätt upp Maya kluster, eller nåt. Men sitt inte och beräkna Pi med 1 miljard decimaler, så jävla kul är det inte. Din kompis ska inte lura i dig att det är kul. Och att köra server grejer, är precis lika kul som att beräkna Pi.

Kan väll göra precis det du säger med den servern jag tänkt köpa? Ett virtuellt kluster alltså Som sagt förstår jag hur du resonerar, och jag respekterar och tar till mig av dina åsikter.

Men jag står fortfarande fast vid att det är ca 10k som ska spenderas på detta projekt. Om det sedan är roligt eller ej är väll en annan femma.

Ang. att uppgradera min spelrigg/surfdator/arbetsstation etc. så vet jag inte riktigt vad det skulle vara? Sitter ju med ganska fina grejer i dagsläget. Uppgradera från 3930K till en 3960X kanske? Men kan vi skippa speldator snacket i fortsättningen? Jag är nöjd med den burken för tillfället.

Måste tacka för din ide om ett virtuellt kluster. Finns säkert lite tid över till att pilla med det också

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mowge:

Kan väll göra precis det du säger med den servern jag tänkt köpa? Ett virtuellt kluster alltså Som sagt förstår jag hur du resonerar, och jag respekterar och tar till mig av dina åsikter.

Men jag står fortfarande fast vid att det är ca 10k som ska spenderas på detta projekt. Om det sedan är roligt eller ej är väll en annan femma.

Ang. att uppgradera min spelrigg/surfdator/arbetsstation etc. så vet jag inte riktigt vad det skulle vara? Sitter ju med ganska fina grejer i dagsläget. Uppgradera från 3930K till en 3960X kanske? Men kan vi skippa speldator snacket i fortsättningen? Jag är nöjd med den burken för tillfället.

Måste tacka för din ide om ett virtuellt kluster. Finns säkert lite tid över till att pilla med det också

Varför lägga ner 10k på egentligen inget som du kan ha nytta av?
Du har ju själv inte kunskapen till att driva en server, utan det är din "vän" som ska lära dig?
Låter mer som om din "vän" inte har råd själv att köpa en stor fet server för att kunna skryta med, utan lägger delvis det på dig så han får mer serverkraft till sina idéer själv på din bekostnad.

Som det tidigare sagts så sätt i en extra disk i din nuvarande dator och kör dual boot med ditt ordinarie system och t.ex. ESXi för att testa virtualisering.
Som det även sagts så är det inget egentligen jobb att sköta en server när den väl satts upp, utan det är mest att konfigurera upp den som tar en viss tid, vilket i dagens läge även har reducerats till närmst minsta nivån, då man kan "rulla ut" färdiga vm ar som man redan konfigurerat (kopierar en existerande vm som man konfigurerat upp som syfte att ha som mall) och då är det ip, dns, och serverns namn man behöver ändra och lägga till t.ex. vhost för hemsida eller så som ska pekas mot den maskinen, sen är det fit for fight.

Så tiden det tar att "rulla ut" en server har minskat från att behöva installera den från grunden till att använda färdiga grundkonfigurerade och installerade med dem serverprogrammen som behövs har gjort att tiden förkortats avsevärt, och det är inte bara tiden som förkortats, utan även dmängden manuellt arbete som måste göras har minimerats, och då minimeras även misstagen för att det blir fel.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Hedersmedlem

Två frågor dyker lätt upp av denna tråden:

1. Hårdvara
Som typ alla som svarat i tråden har påpekat: det är totalt onödigt att brassa på med hårdvara i detta läge. Ingen lär sig något av det, och har ni inte en specifik uppgift klar som ni räknat på och kommit fram till kräver sådan hårdvara så är det i det närmaste oansvarigt att bara slänga pengar på problemet och ha överkapacitet. Om inte oansvarigt så är det okunnigt, och hade jag varit lärare så hade jag dragit i handbromsen. Vid en bedömning av arbetet så hade jag värderat en ordentlig analys och inköp av rimlig hårdvara högt, men i nuläget känns det som att denna analys helt saknas. Det är negativt för ert arbete att hårdvaran ni verkar sikta på att köpa inte är i paritet med uppgiften.

Ni missar en chans att lära er något väsentligt om dimensionering av hårdvara och det kostar mer. Varför är det så järnspikarns fastslaget med 10k? Alla i tråden råder er till att inte göra det. Rådfråga med en lärare gällande vad läraren tror är bra.

2. Projektet
Under min gymnasietid så hade detta aldrig blivit godkänt som ett projektarbete i sitt nuvarande stadie av vad som framkommit. Har ni svart på vitt att en lärare godkänt era tankar? Har ni en titel på arbetet? En frågeställning? Något förarbete öht? I läroplanen för projektarbetet står en del väldigt specifika saker om vad ett projektarbete ska innehålla. Ett förarbete som i detta fall skulle leda till en korrekt dimensionering av hårdvara är enligt läroplanen definitionsmässigt en del av ett projektarbete. Det är ett uttalat kriterium för G-nivån (se "relevanta redskap").

Återigen: prata med en lärare och säkerställ allt detta innan ni drar iväg och köper hårdvara.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

10k för en server med 2(?) users? Jag byggde(eller snarare konfigurerade, bygget tog ju en halv kväll) också en server som projetarbete i gymnasiet. En Novell Netware 6 där jag installerade FTP, MySQL, Apache, Perl, PHP,VPN, Stöd för Roaming profiles på klient (Tror de hette Zen Desktop). Sen körde jag den som min egen filserver, men även som Webserver i webdesignkursen. Jag hade remote login via både SSH och Novells klientprogramvara. Sen vart det att skriva login script och mecka med rättigheter så att allt skulle lira snyggt. Gjorde en massa annat också, ugglade mycket på novells supportforum och fick mycket hjälp av proffsen där när jag hade meckat för mkt med nätverksinställningarna så att allt jag skickade från servern vart korrupt. Detta arbete la jag runt 150timmar på i konfig + problemlösning.

Hårdvaran detta kördes på vart
Athlon 2400+
512MB ram (kan ha varit 1GB också.. kommer fan inte ihåg:P)
20GB disk för systemet
120GB lagring

Hårdvaran gickpå dryga 3000kr och av detta så sponsrade mina föräldrar med 1500kr.

Och angående lärar stöd, så vart Håkan, entusiastisk men tveksam till om man kunde få ihop till allt som krävs för ett MVG. Men när han läst igenom rapporten och varit bollplank i ett antal timmar så vart det ett solklart MVG och jag vet att minst en annan kört samma koncept på projektarbetet.

Men att bara "bygga en server och virtualisera lite" tror jag blir svårt att nå de 100timmar som är minimum.

Permalänk
Avstängd

När du arbetar i ett företag, så får du en uppgift att lösa, och du får en budget. Detsamma med skolarbetet, du ska lösa en uppgift. Det är orealistiskt att bara slänga ut pengar och sedan leta efter en uppgift, du lär dig inget vettigt och du lär dig tänka i fel banor. Du kör bakvänt, börja i rätt ände istället:

Vilken uppgift ska du lösa? Bryr du dig om ditt betyg? Är det ett virtuellt kluster du vill sätta upp? Vad vill du göra? Vad vill din lärare att du gör?