Fick paket jag inte beställt :O olagligt att behålla det?

Permalänk

Bäst att lämna tillbaka den och säga att du fick någon annans paket..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Posten har haft problem med sina SMS Aviseringar, så det kanske har något med saken att göra?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Posten har haft problem med sina SMS Aviseringar, så det kanske har något med saken att göra?

Ja, men varför står hans namn på paketet då?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

hehe klart jag har öppnat det:) Det stod ju mitt namn på paketen.
Det var en mobil

Tre har kört den på mig också, de har säkert skrivit upp dig på ett abbonemang också

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade blivit orolig och kollat om någon försökt stjäla min identitet eller använda mig som målvakt i ett bedrägeriförsök, speciellt om det är en telefon, någon har beställt den i falskt namn och ska sedan försöka länsa posten för att komma över abonnemanget, sen kan man ringa sina kumpaners betalnummer i Thailand och på så sätt få bra betalt för det, hade det varit ett feladresserat paket hade det inte kännts lika illa, men dyker det upp en telefon med rätt adress utan att man beställt så skulle jag bli mycket orolig för det, omedelbart kontakta levererande företag och kanske även göra en polisanmälan direkt utifall det handlar om att tvätta pengar via nått betalnummer.

Och angående det med att returnera en produkt om det fellevererats så ska leverantören stå för kostnaden för det, det är reglerat i Konsumentköplagen (1990:932)

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.

Felaktig kvantitet på en vara är att betrakta som fel, och ersättningen för att reda upp det ska alltså täcka alla utgifter och ev inkomstbortfall, lön och transportkostnader betalas alltså av den som levererat fel, om det nu är det det handlar om i det här fallet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade blivit orolig och kollat om någon försökt stjäla min identitet eller använda mig som målvakt i ett bedrägeriförsök, speciellt om det är en telefon, någon har beställt den i falskt namn och ska sedan försöka länsa posten för att komma över abonnemanget, sen kan man ringa sina kumpaners betalnummer i Thailand och på så sätt få bra betalt för det, hade det varit ett feladresserat paket hade det inte kännts lika illa, men dyker det upp en telefon med rätt adress utan att man beställt så skulle jag bli mycket orolig för det, omedelbart kontakta levererande företag och kanske även göra en polisanmälan direkt utifall det handlar om att tvätta pengar via nått betalnummer.

Och angående det med att returnera en produkt om det fellevererats så ska leverantören stå för kostnaden för det, det är reglerat i Konsumentköplagen (1990:932)

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.

Felaktig kvantitet på en vara är att betrakta som fel, och ersättningen för att reda upp det ska alltså täcka alla utgifter och ev inkomstbortfall, lön och transportkostnader betalas alltså av den som levererat fel, om det nu är det det handlar om i det här fallet.

Håller helt och hållet med dig.

Denna tråden kan vara av olika anledningar;

- låg moral (vilket redan känns bevisat)
- försök till bedrägeri (målvakt)
- fylletråd/trollning

Det är ditt namn, din adress och aviseringen står på dig. Du har antagligen beställt varan själv och känner för att provocera på Swec, eller så är du bara otroligt korkad.

Det kommer ett gäng polska 2-meters herrar som är sugen på att hämta ut lite pengar av dig (DET hade varit skoj!), eller så får du snart en fet faktura i brevlådan (lika skoj!).

Man kan ju hoppas att du kan sova gott om nätterna, eller njuter av din bedrift på Flashback där folk tenderar att hylla dig som en hjälte för dina insatser i ärendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Intressant att se hur låg moral alla har på forumet, så fort man får något av misstag så slår man på stora trumman och ska behålla varan eller ha betalt för att lämna tillbaka varan. Hur svårt kan det vara att klistra på en ny fraktsedel och lämna in den på posten igen? Tvivlar på att alla jobbar 24/7 och måste ta ledigt från jobbet för att hämta paket? Om inte så har man kanske en bekant som kan lämna paketet åt en om de har vägarna förbi?

Neee det går inte, posten är 2mil bort uppe på höga berget hos gamla farmor och man måste ha en burk med dunder honung innan man vågar sig dit upp.... Innan man kommer dit så ska man gå genom mörka skogen och segla över två världshav.

När ni gör misstag och butikerna trollar till det på godwill så är det bra, men att man själv skulle vara hjälpsam finns inte på världskartan just nu. Skrämmande över hur låg moral det är på forumet....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Klart du far beholla det nar det ar adresserat till dig. Om nagon fragar sa sager du bara att du trodde polaren hade skickat den till dig. Hur ska du veta?

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

Klart du far beholla det nar det ar adresserat till dig. Om nagon fragar sa sager du bara att du trodde polaren hade skickat den till dig. Hur ska du veta?

En normalt funtad person med lite läsförståelse fattar att det inte är någon "kompis"
när det står Cdon på paketet och dessutom ligger en följesedel i paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Intressant att se hur låg moral alla har på forumet, så fort man får något av misstag så slår man på stora trumman och ska behålla varan eller ha betalt för att lämna tillbaka varan. Hur svårt kan det vara att klistra på en ny fraktsedel och lämna in den på posten igen? Tvivlar på att alla jobbar 24/7 och måste ta ledigt från jobbet för att hämta paket? Om inte så har man kanske en bekant som kan lämna paketet åt en om de har vägarna förbi?

Neee det går inte, posten är 2mil bort uppe på höga berget hos gamla farmor och man måste ha en burk med dunder honung innan man vågar sig dit upp.... Innan man kommer dit så ska man gå genom mörka skogen och segla över två världshav.

När ni gör misstag och butikerna trollar till det på godwill så är det bra, men att man själv skulle vara hjälpsam finns inte på världskartan just nu. Skrämmande över hur låg moral det är på forumet....

------------------------------------------
Håller med dig på alla ovanstående punkter.
Okej om man är same och bor på fjället 120mil från postkontoret, men hur många gör det liksom, säger sig självt att man isf redan på postkontoret hade kollat vad sjutton är detta, detta är inte mitt paket och sen skickat tillbaka det direkt... varför i heeela fridens namn ens ta med sig det hem? ^^

Har själv råkat ut för detta, det var en känd webbutik som då skickade två paket av samma vara pga nåt misstag någonstans, kollade var det var i lådan under personalen på postens ställe och såg att det var dubbelt, vi tejpade igen lådan och skickade tillbaka det efter att ha ringt kundtjänsten dessutom.
Det hela snodde tio minuter av mitt liv och belönades med en rabatt på 300kr att köpa valfri vara av -summan av det var, att vara ärlig lönade sig.

Ibland får jag lust att anmäla skaparna av sådana här trådar till admins, när de börjar leta kryphål för att få behålla något som inte ens är deras och som de VET inte är deras.

Seriöst, detta borde någon högre upp, få läsa, så jäkla beklämmande att se:(

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

En normalt funtad person med lite läsförståelse fattar att det inte är någon "kompis"
när det står Cdon på paketet och dessutom ligger en följesedel i paketet.

Har dock för mig att min mormor en gång beställt ett paket som skulle vara en present till mig, som hon adresserade till mig (på företagets hemsida alltså) men betalat själv, vilket alltså ledde till en liknande situation som TS är i, ringde till butiken i fråga och frågade vad som hade hänt och de förklarade att jag redan hade betalt, en vecka senare ringde hon och frågade om jag vart nöjd xD

Dock är det väl inte speciellt vanligt att det händer, och TS bör som sagt ringa CDON oavsett för att reda ut situationen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Låt det här jävla trollet hållas, han vill ju uppenbarligen försöka behålla paketet så låt honom då. Precis som någon skrev så får vi väl hoppas det kommer en faktura bara. TS namn och ort står ju på profilen och avsändaren har han ju redan outat.

Påstå att det är för jobbigt att skicka tillbaka och massa jidder om kompensation...
Hoppas du drabbas själv av samma sak, att något du beställt hamnar hos en granne eller dylikt.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solding:

Man "tar sig tid"
Har fått gå ifrån jobbet 1 timme eller 2 innan då jag varit tvungen att sköta lite ärenden på posten mm(jobbar på en mindre firma, så övertid är inget ovanligt)
Men även om jag skulle komma hem så jag hinner iväg o posta det så är jag inte så sugen på att lägga tid på det då jag har annat o göra
Dom kan ju skicka ut en "budbil" o hämta det hos mig, vilket jag tycker inte är mer än rätt då dom råkat göra ett misstag
räcker med tiden jag får lägger ner på mailkontakt med dom, o hjälpa dom lösa detta:)
Sen är det lite en "principsak" dom gjort fel = dom får lösa problemet.

Mvh

Du är rolig du... ett tips är att nästa gång du hämtar ut en grej eller går o handlar från ett ställe som har postbud eller nått... Ta med dig den och fixa till det, principen sitter i den egna varelsens förstånd m.m. till det som är rätt inte att "någon" har sagt principer är si eller så... hoppas du förstår, titta en extra gång till i spegeln hemma och tänk efter... vare sig hur du tänker, så tycker jag du skall ha en trevlig fortsatt helg ... ha det så bra sålänge...:)

Permalänk
Medlem

många som har PMS eller allmännt aggressiva??
Då jag inte visste varför/hur jag kunde fått hem den mm. då det stod mitt namn mm.
Ville mest få lite klarhet i det vad som hänt? om det är ett misstag från cdon eller ngt annat skumt :/ ..?
CDON är kontaktade både här på swec och via deras hemsida, har förklarat läget och paketet kommer att skickas tillbaka!
så ni kan ta era lugnade tabletter o slappna av
Ni/jag vet ju inte vad det är som gott snett, så ni kan sluta komma med diverse anklagelser..
Men tack för era vänliga o hjälpsamma ord!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

lols. är tydligen såpass reguljär hos CDON att tips i signaturen var nödvändigt men "har inte tid att springa till posten".

ja, PMS och har inga piller som hjälper mot det.

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om det nu är någon som försökt beställa i TS namn så är det ju den sämst genomförda identitetsstölden någonsin, då de valt sms-avisering. Om alla bara drar i sig ett gäng valium och väntar tills nästa vecka så kan vi nog få svar utan att anklagelser ska kastas till höger och vänster.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

lols. är tydligen såpass reguljär hos CDON att tips i signaturen var nödvändigt men "har inte tid att springa till posten".

ja, PMS och har inga piller som hjälper mot det.

Dold text

jo klart jag har tid att gå till posten, då jag tar mig tid isf
klart jag hade kunnat gå ner och posta det, det säger sig själv!
Men väntar på svar från CDON så får jag se vad det är som har hänt, och hur vi ska göra

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com