Guide: En liten guide angående svenska språket

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Är det bara jag som brinner av (Ja, jag blir faktiskt arg inombords) när jag ser någon som skriver "bytat" eller "bytade"? Vart kommer dessa ord ifrån egentligen?

Jepp, samma här - jag (och någon till) tog upp det i tråden för nån sida sen.
Det ser verkligen illa ut

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av KKay:

Är det bara jag som brinner av (Ja, jag blir faktiskt arg inombords) när jag ser någon som skriver "bytat" eller "bytade"? Vart kommer dessa ord ifrån egentligen?

Skulle säga skånskan
Hör de där "orden" överallt här nere, haha!

Visa signatur

I7 4790K @ 4.0GHz | GTX 780Ti | Corsair TX 750W/ 80+ | 8GB DDR3 1600MHz | NZXT H440W | Corsair K70 Cherry Red | Corsair Vengance 2100 | Mionix Naos 7000 | Sennheiser HD 558 | Asus Xonar D2 |

Permalänk
Skrivet av AssassinM12345:

Skulle säga skånskan
Hör de där "orden" överallt här nere, haha!

Vad heter dom orden annars då? Bytt?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Vad heter dom orden annars då? Bytt?

För mig har det alltid varit, även om jag bara är en skånsk 14 åring, bytt och bytte

Visa signatur

I7 4790K @ 4.0GHz | GTX 780Ti | Corsair TX 750W/ 80+ | 8GB DDR3 1600MHz | NZXT H440W | Corsair K70 Cherry Red | Corsair Vengance 2100 | Mionix Naos 7000 | Sennheiser HD 558 | Asus Xonar D2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twister86:

Man kan skriva omständig likaväl som omständlig.

Citat:

Adjektiv

omständig
(vardagligt) omtvistad variant av omständlig

http://sv.wiktionary.org/wiki/omständig

Notera "vardagligt" och "omtvistad variant". SAOL ger det inte som ett alternativ.

Skrivet av Twister86:

Overall bra guide, tror jag hittade 2 fel i den.

Om du då skriver vad det är du har hittat så kan trådskaparen ju rätta till det, eller i alla fall få igång en diskussion om huruvida det faktiskt är rätt eller fel. Som på någon sorts "diskussionsforum", eller något .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Läste guiden och det enda som jag reagerade på var omständlig och omständig. Då är min grammatik i hyfsat skick

Skrivet av AssassinM12345:

För mig har det alltid varit, även om jag bara är en skånsk 14 åring, bytt och bytte

Japp, så ska det vara

byt, byta, byter, bytte, bytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Följande ska läggas till när jag får tid:

Innan/före
Radbrytningar
Semikolon
Bindestreck
Styckeindelning

ett stycke om den lavinartade utbredningen av ord och uttryck som inte finns vore väll bra?

exempel:

mappa - kartlägga?
underskriva - skriva under?
breifa - underrätta?
ta notiser - anteckna? observera?
rådjursyn - hindsight???

jag svär alltså, såna här saker börjar bli ganska frekvent i textningen på de mindre nogräknade kanalerna (TV3 till TV11 osv) i TV-nätet, och var förbehållet pirattexter innan. antar grabbarna har tagit meriten därifrån till arbetsintervjun, eller så är det Google som borde ha lönen på sina håll.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Geeks
SweClockers

#1 - Vinnare!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Min signatur gillar denna guide.

Permalänk
Medlem

Ifall man har svårt med de och dem så översätt meningen till engelska. T.ex.: Jag ska spela fotboll med 'dom' -> I'm going to play soccer with them. They=De, them=dem, denna "regel" funkar i 9.5/10 fall. I detta fall blir det: Jag ska spela fotboll med dem.

Visa signatur

• Intel i7 2600K @ 4.3GHz • ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 • 8GB Corsair Vengeance • Corsair SSD Force 3 Series 120GB • Win 7 64-bit • Corsair TX 850W • Corsair Graphite 600T Vit • Corsair Cooling Hydro H80

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

ett stycke om den lavinartade utbredningen av ord och uttryck som inte finns vore väll bra?

exempel:

mappa - kartlägga?
underskriva - skriva under?
breifa - underrätta?
ta notiser - anteckna? observera?
rådjursyn - hindsight???

jag svär alltså, såna här saker börjar bli ganska frekvent i textningen på de mindre nogräknade kanalerna (TV3 till TV11 osv) i TV-nätet, och var förbehållet pirattexter innan. antar grabbarna har tagit meriten därifrån till arbetsintervjun, eller så är det Google som borde ha lönen på sina håll.

Har du sett någon översätta hindsight till rådjurssyn?

Annars så finns briefa i SAOL. Där hittar du även mappning, underskriva och ta notis.

Permalänk

Grattis till första priset!

Permalänk
Medlem

Stort grattis, hade inte läst denna innan men ser ut att vara värdig priset!

Permalänk
Inaktiv

Grattis till ett välförtjänt pris!

Permalänk
Skrivet av the_raz:

Ifall man har svårt med de och dem så översätt meningen till engelska. T.ex.: Jag ska spela fotboll med 'dom' -> I'm going to play soccer with them. They=De, them=dem, denna "regel" funkar i 9.5/10 fall. I detta fall blir det: Jag ska spela fotboll med dem.

Läste du guiden innan du kommenterade detta?

I vilket fall, en bra guide som många bör läsa på och lära i. Finns säkert en hel del saker som en annan kan tänka på också, men som jag ser det just nu så funkar mitt språk rätt bra. Folk brukar kunna förstå vad jag skriver iallafall...

De och Dem blir jag rätt ofta förvirrad av när det ska användas flera gånger i samma mening, men har inte har någon klaga på mig än så länge.

Intressant det där med omständlig, det visste jag faktiskt inte. Det ska jag lägga på minnet

En annan kul böjning av ord som många inte känner till: Få färre färst!
Alla hade få poäng, men vem hade färst?

Edit: och Grattis till storvinsten, väl mött!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ett stycke om den lavinartade utbredningen av ord och uttryck som inte finns vore väll bra?

exempel:

mappa - kartlägga?
underskriva - skriva under?
breifa - underrätta?
ta notiser - anteckna? observera?
rådjursyn - hindsight???

jag svär alltså, såna här saker börjar bli ganska frekvent i textningen på de mindre nogräknade kanalerna (TV3 till TV11 osv) i TV-nätet, och var förbehållet pirattexter innan. antar grabbarna har tagit meriten därifrån till arbetsintervjun, eller så är det Google som borde ha lönen på sina håll.

Då stör jag mig mer på "episk" och "retarderad" (där det senare faktiskt verkar ha hittat in i SAOL..).

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

En annan kul böjning av ord som många inte känner till: Få färre färst!

Det glömde jag faktiskt ta upp. Folk brukar inte ens tro på en när man tar upp den böjningen. Få, färre, minst har så gott som tagit över helt, men det kan så klart leda till missförstånd.

Tack till alla grattis och er som trycker på "gilla"!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Skrivet av husqvarnaff:

Det glömde jag faktiskt ta upp. Folk brukar inte ens tro på en när man tar upp den böjningen. Få, färre, minst har så gott som tagit över helt, men det kan så klart leda till missförstånd.

Tack till alla grattis och er som trycker på "gilla"!

Kan säga att våran professor vid en opponering av uppsats kommenterade ordet med "ni har använt ett ord som inte finns... vad är färst?"
Vi bad han vänligt men bestämt att slå upp ordet

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Fin guide, men palla omständig->omständlig. Eftersom det går att skriva det som det låter gör jag hellre det

Permalänk
Medlem

Skönt att du skrev denna guiden så folk lär sig! Grattis till första priset, väl värd.

Permalänk

Kul guide.
Välskriven för detta forum!

Skrivet av husqvarnaff:

...
- Omständlig (inte omständig)
...

Just angående detta tycker jag dock att det kan vara värt att notera båda ordens existens men att det ena ofta används i fel sammanhang.

Vänligast

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk

Läste denna guide och sedan hoppade jag över till guiden på andra plats. Omgående ser jag det här, "....ofarligt att överklocka om det ända du gör...."

Fick mig ett extra gott skratt ;).

Visa signatur

Cooler Master Nepton 120XL | i7 3820 @ 4,2ghz | Asus P9X79 Pro | 16 GB Kingston HyperX DDR3 PC12800 | Sapphire r9 290x Tri-X | Samsung 250gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av stukastini:

Läste denna guide och sedan hoppade jag över till guiden på andra plats. Omgående ser jag det här, "....ofarligt att överklocka om det ända du gör...."

Fick mig ett extra gott skratt ;).

Fixat!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Hej, kan någon ge mig en länk med förklaringen på ordet "Stilren, Stilrent"? Har sökt länge men inte hittat ordets rätta innebörd. Tycker att det kastas omkring till höger och vänster här och var!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av azezl:

Hej, kan någon ge mig en länk med förklaringen på ordet "Stilren, Stilrent"? Har sökt länge men inte hittat ordets rätta innebörd. Tycker att det kastas omkring till höger och vänster här och var!

Hehe, har vi en flashbackare här?
Jag skulle säga att det betyder att den håller sig ren till stilen som är aktuell. Den har inte flera olika stiler och sätt att vara utan är aktuell till ett mode.
Inte att förväxla med minimalistiskt.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg rensat*

Inlägg enbart bestående av icke-konstruktiv kritik undanbedes i tråden. Har man synpunkter så definiera vad dessa är så att det åtminstone finns en grund till diskussion.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.