Steam är 30% snabbare via linux än win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IQTRM:

Nu är det väl snarare så att OpenGL var snabbare än DirectX för just Left for Dead 2 på just denna hårdvaran efter att man har optimerat koden.
Tyvärr betyder det inte så mycket i realiteten.

Och jag skulle så gärna se Linux som en fungerande gamingplattform med stort stöd från speltillverkarna.. men om inte Microsoft av nån anledning lyckas trixa bort alla användare med windows 8 så är jag tveksam till att det händer. =(

Snarare att Linux (kärnan) + OpenGL är effektivare än Microsofts kärna + DirectX.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Låsa in sig i DRMSteam är bara dumt! Passar inte riktigt in i Linuxvärlden. Keep up the Freedom. Köp spelen utan Steam.

Ja det med.

Men tack vare Steam klienten så kan vi förvänta oss fler cross-platform spel. Tyvärr så fungerar spelvärldens tänk annorlunda idag. Men förstår din tanke helt

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

fz skrev något om det var 16% ökning och inte 30% som tråd skaparen skrev?
Eller har jag missat något i texten eller något?

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Wow, från 270 FPS till 300 i ett gammalt spel! Jag måste verkligen byta till Linux nu för jag nöjer mig minsann inte med 270 jag vill ha 300!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawaii:

Jag ville bara vissa att statistik kan man göra lite vad man vill med. Det är ju roligare att skriva 30% än 0,2 sek snabbare typ.

Jo det är klart.
Men har du en lite segare PC så är ju det en stor fördel att få 30% snabbare

Permalänk
Medlem

Jag är iaf en av dem som alltid kört win hemma. Min maskin är huvudsakligen en spelmaskin = win enda alternativet i dagsläget. Jag har försökt ha linux på dual boot etc, men insett att jag ändå bara använder win eftersom det är för jobbigt att boota om för att starta ett spel.

Kommer spelen till linux och FUNGERAR vilket de sällan gör genom tex wine idag så kommer jag säga adjö till win. Jag har väntat i många år på denna utvecklingen.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Rätt så irrelevant att opengl ger 45 mer fps än directx när det ändå handlar om runt 300fps. Få samma resultat i ett spel där en medelmåttig speldator inte får över 60fps så dualbootar jag linux

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Om alla spel börjar fungera på linux så byter jag gärna över till Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja om de släpper en egen konsol om det ryktas om som kör linux så är det ju inte svårt att köra samma mjukvara på en normal pc, själv så skulle jag aldrig överväga apple pga deras innlåsningsfilosofi och samtidigt så ogillar jag metro nått enormt, jag har ETT winprogram jag vill köra som gör att jag kör win, men går det att lösa att köra det i linux så står linux högst på byteslistan, valet för mig och antagligen rätt många andra som använder linux sporadiskt är troligen mellan win 7 och linux, och kommer det igång mera spel på linux så kan det nog få många att gå dit.
Win 8 och mac är inga seriösa alternativ.

Kommer det en egen konsol som kör x86 och tillåter dual boot så blir det win! Skulle helt klart kunna tänka mig en sådan maskin då övergången blir mer mjuk. Kan ju bli att man kör två maskiner på samma sätt som jag kör PC+ps3. Tror det blir svårt att få till bra stöd att för att lyfta ut mjukvara ut steam-konsolen men man ska aldrig säga aldrig. I och för sig skulle en steam linux dist vara rätt cool!

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk

Det är också missvissande som jag förstått det så använder de en modern version av OpenGL (hittar inte källan på det atm tyvärr), medan de fortfarande kör med directx 9, så vitt jag vet så stödjer inte sourcemotorn dx10 eller högre ännu. Då är det inte en rättvis jämförelse. Däremot är det väldigt kul att de för utvecklingen framåt.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk

The real deal när det gäller källa:

http://www.geeks3d.com/20120802/valve-opengl-is-faster-than-direct3d/

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTE1MjI

- Tycker att Sweclockers rubrik känns lite fel, det är inte steam som är snabbare, snarare APIt OpenGL + drivers som fungerar stabilt och bättre i det här fallet.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Först skriver du slutsatsen men sedan att man inte kan se det som bevis. Kan inte se att du redan påpekat det jag citerade dig.

Slutsattsen Valve ville framhäva med resultatet. Men känns ju som att vi är överens om att man inte kan dra någon generell slutsatts utifrån att Valve visat upp dessa resultat. (Även om jag tydligen uttryckt det väldigt otydligt)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄