installera linuxmint 13 mate 64 bit på 320 gb hårddisk?

Permalänk
Medlem

installera linuxmint 13 mate 64 bit på 320 gb hårddisk?

Hej

Jag har nu slängt ut windows helt då jag hade dualboot med linux mint först men nu bestämde jag mig att sopa rent allt o lägga in bara linux min på hela disken 320 gb Allt funkar som det ska o installera men så fort jag startar om efter installationen säger den att det ej finns något system på disken?

Är det inte möjligt att ha mint på så stor disk?

Har ni något tips på hur jag ska få igång datorn igen ?

Mvh

Permalänk
Medlem

Kolla i bios-setupen bootordningen för hårddiskarna (hard disk priority kan det heta). Den kanske försöker starta upp någon annan hårddisk istället för den du installerade på. Går det ändå inte så kanske det var så att grub installerades på någon annan hårddisk som du sedan tagit bort? Går att fixa genom att boota med installationsskivan igen och installera om grub i så fall. Kan bli sådana där luriga grejer om man installerar först och sedan ändrar hårddiskarnas setup.

Har man större hårddisk än 2 TB kan man behöva trixa lite men det är inget du behöver tänka på med 320 GB.

Permalänk
Medlem

Hur installerar jag om grub?
Har nu testat partionera manuellt och automatiskt men den vill ej boota?

Har nu testa med en gammal 80 gb disk jag hade låg och den funkade att boot på . Vad kan det då vara för fel?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej Lyckades nu Ladda ner och installera från en ny cd och då funkar det konstigt nog, trotts att jag har installerat med samma skiva på flera andra datorer utan problem. Men skönt att datorn är igång nu. Men känns som Linux halkar efter när det gäller större hårddiskar

Permalänk
Medlem

Jag kan egentligen för lite för att svara, ta mitt svar med en skopa salt.

- Kanske att disken inte är formaterad ordentligt och gamla grub ligger kvar och pekar på fel plats? Om du inte lyckas rädda installationen enl guiden ovan, ta disken och sätt den i en annan dator och formatera. Kör inte "snabbformatering" utan en riktig. Jag har för mig att det var nåt skumt med grub eller nåt liknande som kunde ligga kvar även efter formatering, men jag kan inte specificera det tyvärr.

- Nu vet jag inte om mint har det problemet, men jag installerade FreeBSD 8 på en burk som inte hade AHCI igång automatiskt. När jag satte på det i systemet ändrade alla diskarna namn så jag var tvungen att ändra fstab med nån slags rescue mode för att systemet skulle boota.

Rätta mig gärna om jag snackar skit eller sprider felaktig information

edit: Ser att du löste det. Najs! Måste ha blivit nåt skumt med din installation för linux har inget problem med stora diskar annars.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mickej79:

Hej Lyckades nu Ladda ner och installera från en ny cd och då funkar det konstigt nog, trotts att jag har installerat med samma skiva på flera andra datorer utan problem. Men skönt att datorn är igång nu. Men känns som Linux halkar efter när det gäller större hårddiskar

Jag tror inte det har med storleken på disken att göra. Man kan boota diskar >2TB på Linux, även om datorn har BIOS, det är mer än vad man kan köra med Windows som kräver UEFI boot för att klara boota >2 TB. Rent tekniskt partitionerar man då som GPT, skapar en liten 2 MB "grub firmware" partition någonstans inom de 2 första TB på disken så kan GRUB2 boota upp och ladda operativsystemet utan problem även om det liggar någonstans >2 TB på disken. Men som sagt var det behövs inte på diskar <2 TB som ju kan köra MBR. På min htpc bootar jag Arch Linux på en 1 TB disk utan några som helst konstigheter (har i och för sig kionverterat till GPT på den disken men det funkade även innan då jag körde MBR på den).

Om man inte dual bootar med Windows rekommenderas att man kör GPT även på bootdisken, det är robustare än MBR.

Permalänk
Medlem

Man behöver egentligen inte formatera så grundligt om det bara är grub som spökar; skriv över bootmanagern bara.

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=1M count=1

bs - block size
count - antal block sizes som ska skrivas.
Du skriver alltså nollor till första 1MB på disken.

Där X är din enhets bokstav. Mycket behändigare än att formatera, särskilt när det kommer till tröga media som ex usb-pinnar.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64