Bedragen på Tradera, värt att anmäla till Polisen för 569:-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Den absolut enda anledningen att polisanmäla ett brott i Sverige är för att ditt försäkringsbolag kräver det för att du ska få ut ersättning.

Det finns ingen som helst anledning att polisanmäla något i annat fall, eftersom polisen i princip aldrig utreder vardagsbrottslighet i Sverige längre. Behöver du inte anmäla så låt bli, det är ett slöseri med både din tid (du har säkert roligare saker för sig) och polisens tid (de har innebandyträningar och jämställdhetskurser och fikaraster att hinna med).

Min bil blev stulen och total förstörd för ett par år sedan. Bilen vart inte värd mer än 30.000 med jag anmälde till polisen att fordonet har blivit stulet. Polisen drog slutsatsen att det kunde varit jag som förstört den för jag vart "ung" >.< (18år) Försäkringsbolget tog samma slutsats som polisen och jag fick inga pengar av försäkringsbolaget alls. Fick betala bärgning av bilen och betala av lånet på bilen. Dom letade inte ens efter bilen, mycket att göra sa dom på telefon. 2 dagar senare hittas bilen av en privat person i en skogsdunge inte långt ifrån området jag bor. Mitt förtroende för polisen är mycket lågt. Polisen hade dock tid för annat! kom hem till oss vid ett annat tillfälle när vi kollade på eliteserie finalen mellan Frölunda och Färjestad 2005. Blev mycket skrikande och sådant då man är från Göteborg. Någon förbipasserande hade ringt polisen och sagt att dom tror att vi slogs hemma, hur jaaaaaaaaaaaaaaaa och neeeeeeeeeeeeeeeeeeej skrik kan associeras med våld hemma är för mig helt sjukt, men men!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Bara för att du har haft en dålig upplevelse med polisen behöver det inte betyda att alla andra också har det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Det enda sättet jag har fört över pengar på till någon jag inte känner är via Paysongaranti.
Payson håller inne med pengarna tills köparen fått och godkänt varan.
Skulle aldrig falla mig in att göra överföring bank->bank till någon jag inte känner.
www.payson.se/tjänster/paysongaranti

Har själv handlat på blocket och Tradera de senaste kanske 8-10 åren och det har, fram tills förra veckan, gått bra och under alla dessa år har det nästan alltid, förutom kanske en handfull gånger, varit direkt till konto. Nåja, man får väl se det som tur att det inte var mer än en femhundring, hade blivit oerhört mycket mer sur om det varit när jag köpt något av de betydligt dyrare kameraobjektiven eller liknande. :/

Skrivet av Trollet23:

Riktigt noll uppklarningsprocent är det inte. Jag anmälde en dårjävel i Boden för 3-4 år sen, riktig storbedragare med spelmissbrukproblem. Han blev fälld i rätten och åklagaren gjorde ett grymt bra jobb. Det som är viktigt är att spara sms, mail inkl headers och all annan korrespondens. I mitt fall (jag var en av många käranden i det målet) utgjorde det nästan hela bevisningen. Kontoutdrag osv är inte lika viktigt att spara, de finns alltid hos banken ändå.

Förutom sitt straff (samhällstjänst och villkorlig fängelsedom) så blev den här killen förstås skyldig att återbetala. Handlar om nästan en miljon och det kommer han aldrig att klara. Men en gång om året skickar Kronofogden ett brev till oss där de frågar om man vill fortsätta bevaka sin fordran. Varje gång det brevet kommer så njuter jag av att han aldrig ens kommer kunna skaffa ett telefonabonnemang om han inte betalar. Mina 1400 kr ser jag förstås aldrig till men en viss revansch är det att han fått sitt straff den vägen.

Efter att ha googlat på kontot som han använt så verkar det som om det dykt upp många gånger tidigare, förstår inte hur en sådan person kan få fortsätta. Jag hoppas, eftersom det är så pass många som blivit lurad av samma person att de faktiskt kan göra något åt idioten.

Skrivet av RepZi:

Go for it. Man måste ange personnummer för att använda tradera så det är väl bara å anmäla. Om det händer något är svårt att säga, men värt ett försök

Jo, dock så har personen i fråga, som jag skrev i post #1, förmodligen stulit någon annans identitet. Ringde numret iaf och det gick inte till någon Lars Karlsson.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Go for it. Man måste ange personnummer för att använda tradera så det är väl bara å anmäla. Om det händer något är svårt att säga, men värt ett försök

Lol! Är du så naiv att du tror att man inte kan fejka ett personnummer? De kollar inte ens om personnumret och namnet hör ihop. Jag har själv både namn och personnummer som inte är mina men som hellr inte existerar som kombination. Inte för att jag sysslar med bedrägerier men jag blev avstängd från tradera för några år sen p.g.a en tvist med dom och fick inte regga med mina riktiga uppgifter igen.
Bedragarna använder samma metod och går inte att spåra med detta. Tradera hjälper heller inte till med att lämna ut ip-nummer eller liknande, inte ens om man har polisanmälan. De är väldigt ohjälpsamma vid bedrägerier. Sen verkar det som om en del av bedragarna verkar från utlandet , vilket komplicerar saker och ting ännu mer.
Till TS, kolla traderas forum på facebook, det är många som postar om bedrägerier där: http://www.facebook.com/Tradera/app_202980683107053

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd

Att anmäla är lönlöst, har sett många fulingar på tradera sista tiden, jag är dock noga med att betala även om jag köpt något. Som jag säger till alla andra, köp från swec eller köp nytt. Är priset för billigt (utan att det kan motiveras varför det är billigt) så är det något som inte stämmer. Kolla alltid upp personen innan ni köper på tradera eller blocket.

"Jag har själv både namn och personnummer som inte är mina men som hellr inte existerar som kombination". Vad hederlig du verkar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Lol! Är du så naiv att du tror att man inte kan fejka ett personnummer? De kollar inte ens om personnumret och namnet hör ihop. Jag har själv både namn och personnummer som inte är mina men som hellr inte existerar som kombination. Inte för att jag sysslar med bedrägerier men jag blev avstängd från tradera för några år sen p.g.a en tvist med dom och fick inte regga med mina riktiga uppgifter igen.
Bedragarna använder samma metod och går inte att spåra med detta. Tradera hjälper heller inte till med att lämna ut ip-nummer eller liknande, inte ens om man har polisanmälan. De är väldigt ohjälpsamma vid bedrägerier. Sen verkar det som om en del av bedragarna verkar från utlandet , vilket komplicerar saker och ting ännu mer.
Till TS, kolla traderas forum på facebook, det är många som postar om bedrägerier där: http://www.facebook.com/Tradera/app_202980683107053

Detta land verkar vara ett paradis för brottslingar i så fall. Sorligt nog!

Men om man anger någon annans personnummer så är det ett brott i sig. Stöld av identitet eller något sådant.

Permalänk
Inaktiv

Snuten ska väl jobba lite mer med sånt här, enda chansen för dom att mäta brott och få tillräckligt ekonomiska resurser är att anmäla.

http://www.polisen.se/Vastra_Gotaland/Aktuellt/Nyheter/Gemens...

Permalänk
Skrivet av devour:

Köpte i förrgår ett grafikkort som jag länge varit ute efter till en gammal dator för lite uppgradering. Hittade ett förvånandsvärt billigt 560TI på Tradera, kollade omdömena lite snabbt och han hade 3 bra sådana iaf, dock bara 3 som köpare. Slog till på kortet och betalade dagen efter efter att ha fått mail med kontonummer osv.

Har under många år köpt saker på Blocket, Tradera och även här på SweC utan några som helst bekymmer. Dock nu tror jag nästan att jag blivit lurad. Fick ett mail igår om att han skulle ha råkat lämna negativt omdöme av misstag och ville att jag skulle godkänna att omdömet togs bort. När jag efter att ha betalt senare igår på dagen kollat hans profil så hade någon annan lagt 2 negativa omdömen, dock väldigt snabbt efter den aktuella auktionen gått ut, vilket jag inte riktigt greppar.

Så långt kan jag tänka mig att allt är legit. Gjorde en sökning på användarens avslutade auktioner dock senare och såg inte lika roliga saker...

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ended=1&alias=...

Förutom 5 auktioner på samma vara (Nintendo DS) så finns även det kort jag var intresserad av i 4 auktioner.

*Kontaktuppgifter borttagna*

Visst kan man lägga in en polisanmälan men ska jag vara ärlig så känns det som om Polisen bara rycker på axlarna åt sådant och lägger det på hög, trots att man har kontonummer t.ex till den som fått pengarna, även Tradera bör ha IP-loggar på inloggningar, vilket inte är hela världen att dölja men...

Vad anser ni här på SweC, något mer man kan göra utan att lämna in en anmälan? Vet inte om det är så lätt att snoka fram vem själva bedragaren egentligen är utan inside-hjälp på t.ex Swedbank.

Tyvärr, om du högerklickar på e-mailet så kan du se "headern" så kan du se" X-originating" detta är hans ip-adress.

IP-logsen härleds till Holland, Ryssland samt England. Anmälan är värdelös. Kontonumret går till en betalningstjänst sedan in på ett spelbolag sedan tvättas pengarna via pokerspel. Kommer läggas ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterAndersson:

Tyvärr, om du högerklickar på e-mailet så kan du se "headern" så kan du se" X-originating" detta är hans ip-adress.

IP-logsen härleds till Holland, Ryssland samt England. Anmälan är värdelös. Kontonumret går till en betalningstjänst sedan in på ett spelbolag sedan tvättas pengarna via pokerspel. Kommer läggas ned.

Förhoppningsvis tradera kanske sitter med mer info om användaren och ip-loggar där han kanske loggat in utan att vara anonym.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Min bil blev stulen och total förstörd för ett par år sedan. Bilen vart inte värd mer än 30.000 med jag anmälde till polisen att fordonet har blivit stulet.

Nånstans 90% av alla bilar som stjäls och totalkvaddas/eldas upp/sänks i sjöar är egentligen försäkringsbedrägeri. Det gör det jäkligt trist för de sista tio procenten, eftersom både polis och försäkringsbolag har som startpunkt för sin utredning att du har snott och kvaddat bilen själv.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nånstans 90% av alla bilar som stjäls och totalkvaddas/eldas upp/sänks i sjöar är egentligen försäkringsbedrägeri. Det gör det jäkligt trist för de sista tio procenten, eftersom både polis och försäkringsbolag har som startpunkt för sin utredning att du har snott och kvaddat bilen själv.

Källa på statistik?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterAndersson:

Tyvärr, om du högerklickar på e-mailet så kan du se "headern" så kan du se" X-originating" detta är hans ip-adress.

IP-logsen härleds till Holland, Ryssland samt England. Anmälan är värdelös. Kontonumret går till en betalningstjänst sedan in på ett spelbolag sedan tvättas pengarna via pokerspel. Kommer läggas ned.

Jo det var det jag kände när jag googlade på kontot och såg lite trådar på Flashback osv med samma uppgifter. Visade sig då gå till något spelbolag osv, förjävla märkligt att folk kan få hålla på så här. Men men, personen i fråga tjänar ju några lätta hundra-/tusenlappar, svenska staten förlorar mycket mycket mer med alla de kostnader som blir för att man polisanmäler, kul värre.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nånstans 90% av alla bilar som stjäls och totalkvaddas/eldas upp/sänks i sjöar är egentligen försäkringsbedrägeri. Det gör det jäkligt trist för de sista tio procenten, eftersom både polis och försäkringsbolag har som startpunkt för sin utredning att du har snott och kvaddat bilen själv.

Taget helt ur luften eller försäkringsbolagens påhittade statistik? Detta förekommer givetvis men det är INTE 90%. Tyvärr märks detta väl när man har med försäkringsbolag att göra, de ska alltid nämna att det faktiskt kan vara en själv som stulit sakerna eller haft sönder sin egen bil. Några bevis eller anledningar till detta verkar inte behövas. Extremt dåligt beteende.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skorpan1:

Polis anmäl och kontakta mig ang detta så kan vi gemföra våra konton vi satt in pengarna på och är det samma person så har han ju lurat mig med med en annons på blocket.....

Vad körde din bedragare för.bank?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rippero:

samma lirare som lurade mig på blocket,också ett grafikkort..men det var i vintras...googlade hans kontonummer i swedbank och hittade en massa länkar till olika forum där samma snubbe lurat andra.. men jag betalade som tur var in bara halva summan innan lev.och andra halvan efter...är inne i säljbranschen, men då helt andra saker än elektronik. och jag kör med dealen att kunden betalar hälften och jag skickar allt, när kunden fått sitt s¨sätter han in sista hälften...mycket uppskattat....men som sagt en helt annan bransch..iaf jag kontaktade swedbank ang.hans kontonummer.. dom kunde inget göra förän han är dömd...jeppen sitter i thailand och lägger ut fejkprylar på blocket ,tradera, mm mm..plockar ut i bankomat..
Och polisen gör inget s¨länge blåsningarna är av ringa vär. under 10.000.
rätt soft tillvaro den snubben har

I vilket Swedbank kontor var kontot placerat?

Skickades från m.sweclockers.com