Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem

Hej, sitter med en 2500k på ett sabertooth p67 med h40 kylare, är ganska färsk när det kommer till överklockning men jag har en liten humm om vad som gäller. Kör min processor i 5.0 ghz för jämnan, körde Prime 95 och i max load 88 grader. Kör fortfarande samma klock, kommer dock ej ihåg vad vcore ligger på men jag tror den går över 1.5v om jag inte minns fel innebär detta att jag är faqd? Jag har kört lite benchmarks typ: 3dmark 11, 3dmark 6, prime95 som sagt och MSI combustion.
känns som att det bara är att göra om och göra rätt och följa riktlinjerna. Var nog lite för ivrig kanske.

edit: har inte fått någon BSOD eller liknande än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underb1:

Hej, sitter med en 2500k på ett sabertooth p67 med h40 kylare, är ganska färsk när det kommer till överklockning men jag har en liten humm om vad som gäller. Kör min processor i 5.0 ghz för jämnan, körde Prime 95 och i max load 88 grader. Kör fortfarande samma klock, kommer dock ej ihåg vad vcore ligger på men jag tror den går över 1.5v om jag inte minns fel innebär detta att jag är faqd? Jag har kört lite benchmarks typ: 3dmark 11, 3dmark 6, prime95 som sagt och MSI combustion.
känns som att det bara är att göra om och göra rätt och följa riktlinjerna. Var nog lite för ivrig kanske.

edit: har inte fått någon BSOD eller liknande än.

Om den fungerar i 5ghz och 88 är maxtempen vid stresstest och du kört minst 6h så känns det som om du fått ett bra ex. Däremot är det alldeles för varmt i mitt tycke för en 24/7 klock och 1,5v är väldigt saftigt. Klarar du få den stabil på 1,4 så kommer du ha en mycket lägre temp och då skulle det nog vara mer ok.

Tänk på att det tar ett tag med stresstestet innan du får maxtemp. I guiden står det 15min men det finns stor chans att den failar senare. Det kortare testet ger dig ett bättre hum om vart du behöver ligga i spänning för att få det att fungera, sen blir det mer finlir med vcore, turbo osv och längre och längre test för att se att det verkligen är stabilt.

1,5v och 5ghz fungerar om du bara vill köra några snabba benchmarks och kräma ut några extrapoäng men för dagligt bruk är det inget jag skulle rekommendera.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nu har jag använt de riktlinjer som ges i guiden, men något tycks vara fel, jag har ställt vcore på 1.275 offset +0.05 men när jag startar datorn hoppar den upp till 1.56. Någon som vet varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underb1:

Nu har jag använt de riktlinjer som ges i guiden, men något tycks vara fel, jag har ställt vcore på 1.275 offset +0.05 men när jag startar datorn hoppar den upp till 1.56. Någon som vet varför?

Ju mer du överklockar ju mer går volten upp automatiskt. Det är nog därför. Sen finns det ju turbo volt som läggs på beroende på hur du ställt in det.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av underb1:

Nu har jag använt de riktlinjer som ges i guiden, men något tycks vara fel, jag har ställt vcore på 1.275 offset +0.05 men när jag startar datorn hoppar den upp till 1.56. Någon som vet varför?

Vad har du för Vcore när den är igång och idle:ar och vad har du för Vcore vid load?
Vilket program kollar du med?

Skrivet av OliZ:

Ju mer du överklockar ju mer går volten upp automatiskt. Det är nog därför. Sen finns det ju turbo volt som läggs på beroende på hur du ställt in det.

Har han fast VCore och kör med ofset så är det Vcore + ofset = Total Vcore i idle.

Jag tolkar det som att han har Fast Vcore på 1.275V + En Turbo Ofset på +0.05V.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu har jag ställt ner alla värden, visar nu CPU voltage: 1.160 volt(pendlar ca:0.5volt hela tiden) bakom detta står "offset mode" vilket är det jag valt, sedan har jag satt 0.005v offset multiplier 33 blck 100. Vcore load 1.260 idle 1.160. Använder prime95 cpuz realtemp. Och vad jag kan se så har jag inget val gällande vcore turbo... Klockar med asus eufi ai tweaker

Edit nu klockade jag igen :Notera max 98 grader @ multiplier 44 vcore 1.170 med 0.005 offset, jag måste ha ändrat någonting förr och gjort det heeelt galet... :S

Permalänk
Medlem

om du verkligen inte har högre volt vid full load så verkar din kylning vara åt helvete. hur ser det ut med kabeldragningen? är det ordentligt luftflöde? vad har du för cpu-kylare?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Är det orginalspänning + 0,005 Offset = Ny Vcore ?

Går det att på något sätt göra så att man ändrar Offset för Idle och Load var för sig?

För som jag ändrar Offset nu stiger/sjunker båda värdena, vill inte hamna för lågt så att processorn blir ostabil i idle

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk

Hej, jag har lite frågor.
Jag kör med 4,6 ghz med 1,26 vcore på en 3570k.
Borde jag dra upp den till 5 Ghz?
Kan jag köra med 1,3 vcore med luftkylning?
Kan tempsen ligga på 40 i idle och 85 i max load?

Permalänk
Skrivet av Skum-tomte:

Hej, jag har lite frågor.
Jag kör med 4,6 ghz med 1,26 vcore på en 3570k.
Borde jag dra upp den till 5 Ghz?
Kan jag köra med 1,3 vcore med luftkylning?
Kan tempsen ligga på 40 i idle och 85 i max load?

1. Tvivlar att du kommer upp till 5ghz under 1.4v så jag skulle inte dra upp den till 5ghz och ha det som 24/7 klock
2. Ja
3. Ja men jag skulle nog hellre klockat ner så man kan sänka volten så att man ligger under 80grader i load

Permalänk

Provat mig på offset lite nu.

Ligger på 4,5ghz 1,34-1,35v , är detta okej? Temperaturerna på kärnorna ligger runt 70-75 grader efter 1½ timma Prime95 (blend).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Provat mig på offset lite nu.

Ligger på 4,5ghz 1,34-1,35v , är detta okej? Temperaturerna på kärnorna ligger runt 70-75 grader efter 1½ timma Prime95 (blend).

acceptabelt, se till att hålla tempen hanterbar även utanför prime också så har du garanterat stabil stabilitet

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Jekean:

acceptabelt, se till att hålla tempen hanterbar även utanför prime också så har du garanterat stabil stabilitet

Japp, utanför prime är temperaturerna mycket lägre

Fick dock en frysning med de där inställningarna i spel, detta fall Leauge of Legends. Så jag sänkte multipliern till 44 istället men fortfarande samma Vcore. Nu verkar det stabilt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

om du verkligen inte har högre volt vid full load så verkar din kylning vara åt helvete. hur ser det ut med kabeldragningen? är det ordentligt luftflöde? vad har du för cpu-kylare?

När jag satte i min nya gpu (msi gtx680) så drog jag om alla kablar, den enda kabeln som "hindrar" luftflödet är 12v kabeln, resten är draget på baksidan av chassiplåten. men jag har en corsair h40, det kanske är där skon klämmer, verkar som den inte presterar värst bra. kikar på lite andra alternativ lutar åt phanteks PH-TC14PE, men vi får la se....

Permalänk
Medlem
Skrivet av underb1:

När jag satte i min nya gpu (msi gtx680) så drog jag om alla kablar, den enda kabeln som "hindrar" luftflödet är 12v kabeln, resten är draget på baksidan av chassiplåten. men jag har en corsair h40, det kanske är där skon klämmer, verkar som den inte presterar värst bra. kikar på lite andra alternativ lutar åt phanteks PH-TC14PE, men vi får la se....

Vad har du för kylpasta?
Kan mycket väl vara DEN som är boven

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Jag vet ej fasen, har svårt att få till det tycker jag.

Så här ser det ut
http://valid.canardpc.com/2680204

Detta är under load i Prime95 med en temp på 65c, vatten.
Kör på offset +0.035 och har min LLC på 2.

Med mindre spänning än detta blir det inte stadigt.

Över 4.5GHz verkar omöjligt, spelar ingen roll hur mycket jag drar upp späningen, kommer ej in i win utan den bootar om direkt när win börjar ladda in.

Tankar? Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyrst:

Tankar? Tips?

Alla processorer är olika, med fler eller mindre fel och detta påverkar när man ska överklocka. Du har helt enkelt fått en lite sämre propp, när det kommer till just överklockning.
Min 2500k både bootar upp och kan köra prime95 i 5.1GHz (givetvis kör jag inte sådär 24/7 då spänningen är sjukt hög, men som test är det kul.)

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2674112

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyrst:

Jag vet ej fasen, har svårt att få till det tycker jag.

Så här ser det ut
http://valid.canardpc.com/2680204

Detta är under load i Prime95 med en temp på 65c, vatten.
Kör på offset +0.035 och har min LLC på 2.

Med mindre spänning än detta blir det inte stadigt.

Över 4.5GHz verkar omöjligt, spelar ingen roll hur mycket jag drar upp späningen, kommer ej in i win utan den bootar om direkt när win börjar ladda in.

Tankar? Tips?

Testa att höja LLC? På min hjälpte det med stabiliteten i part load.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Alla processorer är olika, med fler eller mindre fel och detta påverkar när man ska överklocka. Du har helt enkelt fått en lite sämre propp, när det kommer till just överklockning.
Min 2500k både bootar upp och kan köra prime95 i 5.1GHz (givetvis kör jag inte sådär 24/7 då spänningen är sjukt hög, men som test är det kul.)

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2674112

Det är ju helt sant förvisso, man får kanske helt enkelt nöja sig så här!

Fick upp den i 4.6 med LLC på 100& samt en ökad offset, då med en vcore som drar iväg precis över 1.4, vilket känns omotiverat högt för den lilla vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Vad har du för kylpasta?
Kan mycket väl vara DEN som är boven

Den befintliga på h40 kylaren, har en tub noctua nt-h1 kanske demontera skiten och kladda på lite ny pasta.

Permalänk
Medlem

mycket bra guide, uppskattas !
En fråga bara hur ställer man in offset på MSI Z77A-S01 eller går det inte ?

Permalänk
Medlem

Tjo!

kör min i5a 2500k på 1.260 V ingen LLC, 4.2 ghz, Evo 212 kylare och ligger på maxtemp 64-66 grader vid full load i Intel burn test.

Klocken är stabil och allt fungerar prima, funderar dock på att dra upp den lite mera, och undrar om denna värme kommer bli ett problem vid högre klock? Eller ligger jag inom rimlig temperatur?
http://imgur.com/Q2nkgAP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

http://www.overclock.net/t/1198504/sandy-ivy-bridge-complete-...

Guiden är typ copypastad från overclock.net?
Fast på svenska

Sen så går det ju inte att klocka på så många vis heller
Fick höra precis samma sak när jag skrev min guide för överklockning av graffikort. Vad ska man göra? Man kan inte mer än att beskriva en överklockning Och det funkar ju nästan likadant oavsett dator

Permalänk
Medlem

Hallå!

Jag har en fråga, och jag vet ej ifall jag har hamnat rätt.

Det är så att jag har en "Intel Core 2 Extreme (2.66) QX6700 (Kentsfield)" processor som jag skulle vilja överklocka, men jag har aldrig tidigare gjort det.

Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

Jag kör med en H50 kylare.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cAWPer:

Sen så går det ju inte att klocka på så många vis heller
Fick höra precis samma sak när jag skrev min guide för överklockning av graffikort. Vad ska man göra? Man kan inte mer än att beskriva en överklockning Och det funkar ju nästan likadant oavsett dator

Ser ut att vara mycket annat man ska göra om man läser denna guide om mitt moderkort: http://www.overclock.net/t/1323214/overclocking-i5-3570k-usin... fast jag kommer bara upp i 4.3 stabilt och då känns det lite meningslöst att överklocka. Får leva med att fått en CPU som inte klarar mer.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av underb1:

Den befintliga på h40 kylaren, har en tub noctua nt-h1 kanske demontera skiten och kladda på lite ny pasta.

Glöm inte att du inte bara kan kladda på mer utan även måste rengöra ordentligt

Skrivet av Akkesigh:

mycket bra guide, uppskattas !
En fråga bara hur ställer man in offset på MSI Z77A-S01 eller går det inte ?

Nej Offset finns ej. Dock har jag bidragit med en guide på hur man gör i andra posten i denna guide.
Just på det moderkortet du har idag.

Skrivet av Strikez:

Tjo!

kör min i5a 2500k på 1.260 V ingen LLC, 4.2 ghz, Evo 212 kylare och ligger på maxtemp 64-66 grader vid full load i Intel burn test.

Klocken är stabil och allt fungerar prima, funderar dock på att dra upp den lite mera, och undrar om denna värme kommer bli ett problem vid högre klock? Eller ligger jag inom rimlig temperatur?
http://imgur.com/Q2nkgAP
http://imgur.com/Q2nkgAP

Låter som jäkligt hög spänning för bara 4.2GHz. Men klocka på så får du se vart det leder.

Skrivet av Zyzz:

http://www.overclock.net/t/1198504/sandy-ivy-bridge-complete-...

Guiden är typ copypastad från overclock.net?
Fast på svenska

Tur att vi har börjat utveckla den med delar som inte kommer från den sidan
Eller för att använda ett känt citat:
"It's alive.... ALIIIIVEEEEE!"

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janehult:

Hallå!

Jag har en fråga, och jag vet ej ifall jag har hamnat rätt.

Det är så att jag har en "Intel Core 2 Extreme (2.66) QX6700 (Kentsfield)" processor som jag skulle vilja överklocka, men jag har aldrig tidigare gjort det.

Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

Jag kör med en H50 kylare.

Tack på förhand!

Jag tror du kan använda Throttlestop för att klocka den.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk

Jag undrar hur lång livslängden är på överklockningar på Ivy Bridge med spänningar med 1.3+ volt..
Ska bli intressant å se om någon rapporterar att de börjar få problem och hur lång tid det tar

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Ja har en i5 3570k och har klockat den till 4,0ghz med 1,080v som max i prime95, stress testade med prime i en och en halv timme och maxvärmen på cpun blev 72 grader, vill inte klocka mer för tillfället då ja i nuläget kör med stock kylare. Är detta säkert? Fick inga felmedelanden eller bluescreens, spänningen o värmen ligger stabilt, så min fråga är typ, har ja gjort rätt och låter detta bra?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Peeero:

Ja har en i5 3570k och har klockat den till 4,0ghz med 1,080v som max i prime95, stress testade med prime i en och en halv timme och maxvärmen på cpun blev 72 grader, vill inte klocka mer för tillfället då ja i nuläget kör med stock kylare. Är detta säkert? Fick inga felmedelanden eller bluescreens, spänningen o värmen ligger stabilt, så min fråga är typ, har ja gjort rätt och låter detta bra?

Låter som en låg spänning du har där. Inte helt omöjligt att det fungerar om du har ett bra exemplar.

Att det är stabilt?
Inte en chans att veta för än du har stresstestat ordentligt. 12h+ absolut minimum. Helst mer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin