Anledningen till varför ena grafikkortstillverkaren är bättre än den andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej.. 660TI har släppts och det har ryktats att 660 ska bara vara OEM och andra källor påstår att kortet även kommer ut till konsumenter..

Aha Tack för upplysningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Åter igen så har jag misslyckats att låta sarkastisk i text ;Z Svårare än man tror.. har redan bestämt mig för att köpa ett AMD 7970 Twin frozr.. Min anledning till just det kortet är efter mycket läsande och funderande så har jag kommit fram till att den passar best för mig och spelen jag vill spela i dagsläget.

Så jag väljer kort efter fakta och information om korten. Spelar ingen roll om det är AMD eller Nvidia! Bägge är som du själv skriver mycket potenta grafikkorts tillverkare! ;D

Sarkasm på internet är svårt att tyda ifrån någon man inte känner

Permalänk
Medlem

Argumenten ang. drivrutinerna stämmer för Linux, Nvidia tenderar att ha bättre drivrutiner än AMD. Utöver det skulle jag nog påstå att det kvittar om du använder Windows... Vilket de flesta gör.

Permalänk

Att folk köper ett GTX 680 när man kan (kunde?) få tag på ett 7970 för 3k på webhallen är för mig en gåta då 7970 är sjukt mkt mer kort för pengarna. sen under det så beror det på exakt på hur mkt pengar man vill lägga. Tycker både AMD och Nvidia fyller ut ganska så bra i olika prisklasser. man kan ju köpa ett kort i precis den prisklassen man vill ha och köra på det, man får ungefär rätt prestanda för rätt peng.
Innan nån gnäller på mitt 680 så köptes det begagnat till förmånligt pris

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Argumenten ang. drivrutinerna stämmer för Linux, Nvidia tenderar att ha bättre drivrutiner än AMD. Utöver det skulle jag nog påstå att det kvittar om du använder Windows... Vilket de flesta gör.

I linux vet jag att det stämmer fast hur många spel fungerar bra på linux anyway

Sen sitter så löjligt få gamers bara på linux (använder själv linux till att surfa och läxor just av anledningen att spela inte fungerar bra där)

Permalänk
Medlem

Jag gillar både Nvidia samt AMD, men det jag kollar på när jag köper ett grafikkort är priset.

Som till min m18x, man kan antingen köra CF eller SLI på den.

7979M X2 kostade runt 5000kr

680M x2 kostade just då 14000kr

Visst 680M är ett fin fint kort men dock INTE värt 3 gånger mer än ett amd 7970M x2 (12.8 drivrutinerna är faktiskt bra i CF för mig)

Sen till min stationära så hittade jag ett MSI 560 twin frozr till väldigt bra pris. (Funkar över förväntan på nya spel)

Så som sagt priset är vad jag kollar på först, och vad man får för det priset såklart. Båda gör bra GPU:er.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

Varför fortsätter folk med denna diskussionen?

Ta det grafikkort som passar dina behov bäst och som stämmer in med din budget, vare sig det är Nvidia eller AMD...
Att det finns två företag som bråkar om titeln "bästa grafikkortstillverkaren" nyttjar ju bara oss då som tvingas pressa priserna+ mer motivation att göra bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Varför fortsätter folk med denna diskussionen?

Ta det grafikkort som passar dina behov bäst och som stämmer in med din budget, vare sig det är Nvidia eller AMD...
Att det finns två företag som bråkar om titeln "bästa grafikkortstillverkaren" nyttjar ju bara oss då som tvingas pressa priserna+ mer motivation att göra bättre grafikkort.

är sjöäv trött på ämnet men kände för att försöka få till en seriös icke fanboy tråd som kan få fram ett svar på ämnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Nvidia har bättre drivers samt physx.

Amd har dåliga drivers och inte physx.

fanboyen här eller? har aldrig haft problem med mina grafikkort, förutom när jag överklocka dem rejält så det blev halva halva skärmar... säg inget om grafikkorten om du inte kan något om dem, att du köper t.ex hd radeon 7970 och jag har gtx 670 så ska jag inte säga att ditt grafikkort har dåliga drivrutiner när jag inte har testat, visst många har haft det men det kanske e något fel på deras datorer? för jag testade en kompis 7970 och den funka felfritt i mitt system.

Edit: Är INTE fanboy, men vill förklara för alla som säger drivrutiner hit o dit, SKITSNACK!
Alla korten har sina problem, och korten är till för olika, den ena är bättre här den andra där. förstå det bara?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Skrivet av Wully:

är sjöäv trött på ämnet men kände för att försöka få till en seriös icke fanboy tråd som kan få fram ett svar på ämnet

Syftade mest på folket i tråden som langar fram massa argument om varför det ena är bättre än det andra.
Är ingen expert men imo finns det inget svar, utan båda företagen har för/nackdelar. Båda är duktiga på vad dom gör så varför inte bara lämna det så?
Nästan dags att trådar som kickar igång denna diskussionen stängs då dom aldrig leder någonstans.

Permalänk
Skrivet av Wully:

Har inte 660 släppts? Inte riktigt hållit koll på det kortet så bra

Det är GTX 660Ti som har släppts. Vet inte om man kan kalla det ett mellanklass kort däremot. Kostar runt 3000 kronor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det intressanta är väl (för de flesta) prestandan i förhållande till priset? Båda ligger dock ganska jämnt enligt prisjakt när det gäller 680 vs 7970 GHz. Hur skilljer det sig i lägre klasser?

Permalänk
Medlem

Min tankebana när jag skulle köpa nytt grafikkort efter sommaren:
1. Jävlar vad kexigt det är med CF 5770!
2. Jag vill ha ett nytt grafikkort
3. Iochmed att jag studerar så bestämmer jag mig för att köra begagnat
4. Bestämmer mig för att hitta minst ett kort som motsvarar high i BF3(Det mest krävande spelet jag lirar, dock har det mest blivit wc3 på senaste tiden. Observera att detta endast var ett riktmärke på ~6970/570).
5. Försöker hitta ett bra kort som motsvarar kraven på punkt 4 och ser ett 570 för 1200kr.
6. Köper kortet
7. Observerar ännu en gång att den största skillnaden mellan AMD/Nvidia är färgen, särskilt när man inte kör CF/SLI.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Min tankebana när jag skulle köpa nytt grafikkort efter sommaren:
1. Jävlar vad kexigt det är med CF 5770!
2. Jag vill ha ett nytt grafikkort
3. Iochmed att jag studerar så bestämmer jag mig för att köra begagnat
4. Bestämmer mig för att hitta minst ett kort som motsvarar high i BF3(Det mest krävande spelet jag lirar, dock har det mest blivit wc3 på senaste tiden. Observera att detta endast var ett riktmärke på ~6970/570).
5. Försöker hitta ett bra kort som motsvarar kraven på punkt 4 och ser ett 570 för 1200kr.
6. Köper kortet
7. Observerar ännu en gång att den största skillnaden mellan AMD/Nvidia är färgen, särskilt när man inte kör CF/SLI.

Önskade att folk tänkte mer så Inte Grönt är för pr0ffzen och röd är för fattiga retards som inte vet vad dom köper, vice versa sker också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Ge mig några spel som behöver physx för att kunna köras med 7970 60fps+
Hur har amd dåliga drivrutiner?
Hur är Nvidias drivrutiner bra?

phys-x och fps, 2 skillda saker. kolla videos å se skilnaden på detaljerna istället. antingen kan spelet se tråkigt ut eller se lite mer realistiskt ut.

http://www.youtube.com/watch?v=luSAnouAFJs

http://www.youtube.com/watch?v=ONQfbGBtitY

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

phys-x och fps, 2 skillda saker. kolla videos å se skilnaden på detaljerna istället. antingen kan spelet se tråkigt ut eller se lite mer realistiskt ut.

http://www.youtube.com/watch?v=luSAnouAFJs

http://www.youtube.com/watch?v=ONQfbGBtitY

Mafia videon är ju den andra sidan inte på max settings orkade inte kolla på reklam för att se batman videon

Som sagt, det är två spel med physx som är hyfsat nya. Hur många fler finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Argumenten ang. drivrutinerna stämmer för Linux, Nvidia tenderar att ha bättre drivrutiner än AMD. Utöver det skulle jag nog påstå att det kvittar om du använder Windows... Vilket de flesta gör.

Var det inte Nvidia som skulle vara sämre än AMD? Har inte läst så jättemycket men såg någon video där Linus Torvalds var arg på Nvidia för dåliga drivrutiner/stöd (har jag för mig). http://www.wired.com/wiredenterprise/2012/06/torvalds-nvidia-...

Edit: Det kanske inte betyder att AMD automatiskt är bättre nu när jag tänker efter, men ändå.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Var det inte Nvidia som skulle vara sämre än AMD? Har inte läst så jättemycket men såg någon video där Linus Torvalds var arg på Nvidia för dåliga drivrutiner/stöd (har jag för mig). http://www.wired.com/wiredenterprise/2012/06/torvalds-nvidia-...

Edit: Det kanske inte betyder att AMD automatiskt är bättre nu när jag tänker efter, men ändå.

Han gav dem fingret pga färdigkompilerade drivisar, inte nödvändigtvis att dessa skulle vara dåliga

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Var det inte Nvidia som skulle vara sämre än AMD? Har inte läst så jättemycket men såg någon video där Linus Torvalds var arg på Nvidia för dåliga drivrutiner/stöd (har jag för mig). http://www.wired.com/wiredenterprise/2012/06/torvalds-nvidia-...

Edit: Det kanske inte betyder att AMD automatiskt är bättre nu när jag tänker efter, men ändå.

Det handlade om att nvidia hade färdigkompilerade på sina drivrutiner, fast annars är dom bättre än amd på linux sidan

Permalänk

PhysX funkar inte längre att använda i argument, nu när Havok blir allt mer populärt bland utvecklarna (Billigare licens samt enklare att hantera).
Drivrutiner är helt annat då AMD fokuserar på att fixa buggar för att förbättra användarens vardag medans nVidia satsar på att pumpa ut så mycket möjlig prestanda. Har GT440 och HD6550D i mina burkar och mår generellt sett bättre med AMD för vardagsbruk men spel funkar trevligare på min GT440.

Båda parter är lika bra och lika illaluktande, i slutändan får man det man betalade för.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Nvidia har bättre drivers samt physx.

Amd har dåliga drivers och inte physx.

PhysX åsido (som väl för övrigt inte är aktuellt nuförtiden?), så stämmer det inte. Båda är nära nog lika bra/dåliga. Det märker du om du har kort från både Nvidia och AMD i olika datorer samtidigt. Det totala strulet väger lika för båda.

Det enda som är sämre med AMDs drivare är installern, den är extremt ful och omodern, men det räknas omöjligen.

Tillägg: Personligen köper jag hellre AMD än Nvidia, enbart pga att jag avskyr Nvidias marknadsföring och Kim Jong ... jag menar Jen Hsun Huang.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det bästa med att det alltid är fight mellan dehär två elektronikjättarna är ju att priserna pressas och varorna blir bara bättre o bättre. Win/Win!

Permalänk
Medlem

Haft AMD/ATi kort sedan 2005 och aldrig haft problem med några drivrutiner så förstår inte vart det påståendet kommer ifrån här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Nvidia har bättre drivers samt physx.

Amd har dåliga drivers och inte physx.

Och vilka spel använder physx? Just precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hur lyckas folk få dåliga drivrutiner? har aldrig krånglat hos mej :/

Då har du haft otrolig tur, eller så köper du inte purfärsk hårdvara och spelar inte purfärska spel?

Eller så har du väldigt dåligt minne. Eller så ljuger du för dig själv. (OBS: Skämt!)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Alltså.. i varenda Nvidia vs AMD tråd så dyker du upp med samma argument.. Och då ställer man alltid frågan.. Har du någonsin provat AMD och deras drivrutiner eller lyssnar du bara på hörsägen från andra?

Så du menar att Nvidia krossar AMD i World of warcraft?

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-670-review,32...

Krossar och krossar

Förövrigt så har AMD fortfarande inte fixat problemen med Shogun 2 så det är i princip omöjligt att spela för alla med 79X0 kort.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Vilket eller vilka AMD kort har du haft problem med driverserna på? Ska snart köpa ett nytt AMD kort och undrar vilkar/vilket jag ska undvika?

Bara skitsnack, AMDs drivisar funkar fint.

Permalänk

alla hade stabila datorer förutom lydia, hon hade drivrutiner från nvidia..

AMD regerar helt klart hela vägen upp till toppen, där visserligen 680 är ett mycket bra kort som klockar lätt osv. Men bara en bråkdel av alla swec användare sitter på de bästa av det bästa, och då gör sig till exempel 7870 mycket bra till priset. För det är priset som är anledningen till varför jag kört med AMD i över 3 år

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36