cpu fan error, random krash, säkringar som går, tickande fläkt i nybyggt system

Permalänk
Medlem

cpu fan error, random krash, säkringar som går, tickande fläkt i nybyggt system

Tjena,

Hoppas att jag inte inkräktar på regler etc nu. Har byggt mitt första egna system

chassi: corsair 650D
moderkort: asus p9x79 pro
nätagg: be quiet 680w
minne: corsair vengeance LP 2x4gb
grafik: gtx 670
cpu kylare: phantek phtc14pe
ssd: intel 330 120gb
hdd: WD blue 500gb
fläktar: 1x120mm, 2x140mm, 1x200mm bitfenix spectre pro

fel 1:
ett av de första felen som uppstått kom efter att jag kopplat om alla fläktar från de inbyggda fläktkontrollern och satt dom 4 i moderkortet.
när jag stoppat i sladden från nätagget i väggen och slår på nätagget, så går säkringen. MEN. de händer bara vid första starten när allt varit urdraget. har dock inte testat detta inne på mitt rum ännu. uppdaterar senare...

fel 2:
den här bios texten såg jag bara några få ggr. kan liknans vid denna:
http://attachments.techguy.org/attachments/147678d1236618485/...
men inte de märket etc.
och felet som var var "CPU Fan error"
alla fläktar snurrar som dom ska vad jag kan se väl inne i bios och när jag kollar på fläktarna. bytte även från att köra båda cpu fläktar i samma kontakt till att koppla in bägge i moderkortet separat. vill minnas att felet kom upp igen. och att fläktarnas rpm ökade från 700 till 1100. och dom verkar inte gå så mycket fortare än 12-1300.

knas 1:
ssd dyker upp på separat skärm under boot processen med kort info och sist på raden står "unconfigured". vad menas med de?

knas 2:
har ett litet dos sträck blinkandes uppe till vänster när "startar windows" kommer upp. bara irriterande.

fel? 3:
körde windows prestanda index efter att jag installerat drivrutiner till grafiken. varpå datorn hänger sig och bara stänger av sig själv. detta hände 3 ggr. varpå den 4e lyckades. tyvärr hade jag ingen koll på cpu temp då.

cpu temp har legat på runt 30 idle och var upp någonstans på runt 40 efter stund när jag kör ungine heaven dx11.
grafiken var upp på 70 grader under heaven körningen. lekte runt lite bara för å spana in nya grafiken :). men hur pass normalt är de? så här nu när jag börja fundera på de kanske det var grafikkortet som fick datorn å stänga av sig själv vid prestandaindex testet?

fel? 4:
en av fläktarna til cpu'n har ett lite tickande. äre lugnt å köra med den eller bör jag byta?

tacksam för all hjälp som går att få. även tips på diverse stresstest för cpu etc och övervakningsprogram för temp etc är välkommet.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Permalänk
Medlem

Fel 1 låter som om du inte satt in distanser mellan moderkort och chassi vilket resulterar i kortslutning och dina säkringar kan gå.

Fel 2 låter som om CPU kylaren inte sitter fast ordentligt (vilket i och för sig motsäger sig själv med tanke på de låga CPU temps du har). Ingen aning hur din kyla fästs men den ska i vilket fall sitta som berget om den är rättmonterad.

Knas 1 har jag ingen aning om, kör inte själv med SSD, men Google borde kunna hjälpa dig.

Knas 2 har jag för mig brukar ligga där? Om inte annat så är Windows just Windows vilket inte alltid är att förlita sig på.

Fel 3 beror på hur datorn hänger sig. Blåskärm brukar innebära fel drivritin. Försäkra dig om att du har senaste drivern från tillverkarens hemsida. Har du redan det testa installera om drivern. Dina temperaturer som du anger är helt normala. Vid tungt spelade går mitt grafikkort upp mot 90 grader.

Fel 4 låter inte bra. Kolla så du inte har dragit någon kabel tvärs över CPU som ligger emot. Annars misstänker jag fel på fläkten, som ju dessutom POST meddelandet säger när du startar datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Fel 1 låter som om du inte satt in distanser mellan moderkort och chassi vilket resulterar i kortslutning och dina säkringar kan gå.

Fel 2 låter som om CPU kylaren inte sitter fast ordentligt (vilket i och för sig motsäger sig själv med tanke på de låga CPU temps du har). Ingen aning hur din kyla fästs men den ska i vilket fall sitta som berget om den är rättmonterad.

Knas 1 har jag ingen aning om, kör inte själv med SSD, men Google borde kunna hjälpa dig.

Knas 2 har jag för mig brukar ligga där? Om inte annat så är Windows just Windows vilket inte alltid är att förlita sig på.

Fel 3 beror på hur datorn hänger sig. Blåskärm brukar innebära fel drivritin. Försäkra dig om att du har senaste drivern från tillverkarens hemsida. Har du redan det testa installera om drivern. Dina temperaturer som du anger är helt normala. Vid tungt spelade går mitt grafikkort upp mot 90 grader.

Fel 4 låter inte bra. Kolla så du inte har dragit någon kabel tvärs över CPU som ligger emot. Annars misstänker jag fel på fläkten, som ju dessutom POST meddelandet säger när du startar datorn.

jag kan inte hitta något som ser ut som distanser för moderkortet någonstans. varken bland chassi prylarna eller moderkortslådan :S

när dator frös/hängde sig. så fick jag en stillbild och sen tog de en liten stund och så vare precis som om nån drog ur strömkabeln.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitchy:

jag kan inte hitta något som ser ut som distanser för moderkortet någonstans. varken bland chassi prylarna eller moderkortslådan :S

när dator frös/hängde sig. så fick jag en stillbild och sen tog de en liten stund och så vare precis som om nån drog ur strömkabeln.

Distanserna är små guldiga bitar som ska sitta i chassit och sen ska moderkortet skruvas i dessa. Dock kan det vara så att distanserna redan var monterasde på ditt chassi. Skruvade du i moderkortet direkt i chassit eller satte du de i guldiga distanser som stack upp ur chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Distanserna är små guldiga bitar som ska sitta i chassit och sen ska moderkortet skruvas i dessa. Dock kan det vara så att distanserna redan var monterasde på ditt chassi. Skruvade du i moderkortet direkt i chassit eller satte du de i guldiga distanser som stack upp ur chassit?

låg inga distanser i påsarna med skruvar. och jag satte i allt direkt i chassit.. tänkte aldrig på om de satt där eller inte. guldfärgade var dom iaf inte. har hur som mailat tech support på corsair för mer korrekt svar. såvida ingen här vet hur de ligger till med den saken på 650D :). tänker inte starta datorn igen nu iaf. måste dessutom tillbaka med skärmen för defekta knappar

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitchy:

låg inga distanser i påsarna med skruvar. och jag satte i allt direkt i chassit.. tänkte aldrig på om de satt där eller inte. guldfärgade var dom iaf inte. har hur som mailat tech support på corsair för mer korrekt svar. såvida ingen här vet hur de ligger till med den saken på 650D :). tänker inte starta datorn igen nu iaf. måste dessutom tillbaka med skärmen för defekta knappar

Kom och tänka på en sak, är det proppen som går eller är det din jordfelsbrytare? Om det är jordfelsbrytaren så går den om det är kortslutning, dvs exempelvis inga distanser mellan moderkort och chassi. Men om det är proppen som går så innebär det att för mycket är inkopplat på den, dvs de kan vara fel på ditt nätaggregat.

Blanda ihop propp och jordfelsbrytare, sry x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Kom och tänka på en sak, är det proppen som går eller är det din jordfelsbrytare? Om det är jordfelsbrytaren så går den om det är kortslutning, dvs exempelvis inga distanser mellan moderkort och chassi. Men om det är proppen som går så innebär det att för mycket är inkopplat på den, dvs de kan vara fel på ditt nätaggregat.

Blanda ihop propp och jordfelsbrytare, sry x)

De e en säkring för de rummet jag satt i, inte jordfel. Hade som ikopplade i en skarvdosa som satt direkt i väggen. Och de var datorn och skärmen ikopplat inge mer i den skarven

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Permalänk
Medlem

kommit fram till att de verkar vara en kondensator i agget som kräver väldigt mycket ström när den e kall. ingen säkring går när jag låter strömkabeln sitta i en stund innan jag slår på strömmen på datorn.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitchy:

kommit fram till att de verkar vara en kondensator i agget som kräver väldigt mycket ström när den e kall. ingen säkring går när jag låter strömkabeln sitta i en stund innan jag slår på strömmen på datorn.

Japp, det låter onekligen som ditt nätagg är kass. Skicka tillbaka de och även CPU-kylare eftersom den låter konstigt. Borde lösa många av dina problem

Permalänk
Medlem

Anledningen till att den står och blinkar vid boot är troligtvis att du har ssd'n inställd på IDE istället för AHCI. Kan vara därför den står som unconfigured också. Har du kollat spänningar på nätdelen?`

Såg nu att du lyckats lista ut det själv, jag hade reklamerat agget.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

stresstestat den lite ikväll.. inga krasher eller nåt sånt. tempen låg stadigt på 43-44C oklockat med luftkylning. använde mig av prime95 och orthos.
prövade även lite 3dmark basic versionen. kört heaven dx11 och fått upp grafiken i 70 grader som mest.
förväntade mig mer på cpun. men de kanske inte blir varmare?

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Anledningen till att den står och blinkar vid boot är troligtvis att du har ssd'n inställd på IDE istället för AHCI. Kan vara därför den står som unconfigured också. Har du kollat spänningar på nätdelen?`

Såg nu att du lyckats lista ut det själv, jag hade reklamerat agget.

vet du ungefär vart jag kollar efter IDE/AHCI i BIOS?

Nåt annat skumt är att "Startar Windows" står på engelska. nån som vet varför, går de att ändra?
och, såg att SSD dök upp i "säker borttagning" som när du ska ha ut ett usb minne å sånt. går de att få bort ssd från den menyn? jobbigt om man råkar missklicka å trycker på ssd'n och inte usb minnet empelvis

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitchy:

vet du ungefär vart jag kollar efter IDE/AHCI i BIOS?

Det skall ligga under SATA configuration under Advanced tabben om det är ett intel system, borde heta något i form av SATA mode eller liknande.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Det skall ligga under SATA configuration under Advanced tabben om det är ett intel system, borde heta något i form av SATA mode eller liknande.

ok, låter dock jävligt märkligt att den skulle ligga som IDE

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo EVOLV Nätagg Corsair HX750i 750W CPU i7 8700k 3,7GHz CPU Kylning NZXT Kraken X62 Moderkort ASUS ROG Strix Z390-E Ram Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3k MHz Speldisk Samsung 860 EVO 500GB Systemdisk Samsung 970 EVO 250GB Lagring WD Blue 1TB GPU ASUS RTX 2060 ROG Strix OS Win10 64bit Mus Steelseries Rival 700 Tangentbord Corsair K70 RGB Brown Hörlurar Astro A40 Skärm ASUS PB238Q 23"