Raid-0 Långsamt?

Permalänk

Raid-0 Långsamt?

Tjosan!

Jag sitter på ett RAID-0 system som jag upplever är lite för långsamt.

Jag använder mig just nu av en styck Corsair Force 3 och en ADATA, båda 120GB.

Jag bifogar här lite bilder om min nuvarande hastighet, mitt moderkort är ett Asus Formula IV.

Hoppas ni kan hjälpa mig, eller om det bara skall vara i denna hastighet.

Tack på förhand,
Daniel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Vila i frid

Sätt SATA-diskarna på t.ex. port 1 och 3, 1 och 4, 1 och 5 eller 1 och 6. Aldrig någonsin 1 och 2, 3 och 4 eller 5 och 6. Sen ser du till att "write cache" är aktiverat på raid-setet.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Sätt SATA-diskarna på t.ex. port 1 och 3, 1 och 4, 1 och 5 eller 1 och 6. Aldrig någonsin 1 och 2, 3 och 4 eller 5 och 6. Sen ser du till att "write cache" är aktiverat på raid-setet.

Har dem på 1 & 3. Hur ser jag om "write cache" är aktiverat?

Mvh

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Vila i frid

http://www.overclock.net/t/1129060/solved-amd-sb950-raid-0-po...

Citat: "Connect the Raid array's disks to ports 1&2 (or 1,2,3 and than 4 - depending on number of disks). Obviously when I had my 2 SSDs on ports 1 & 3 it limited the performance drasticaly."

Det är ASUS som har numrerat SATA-portarna fel i manualen.

Permalänk
Medlem

det är ju två olika diskar för tusan.

om den ene disken är dålig på en typ av arbete så kommer den söla ner den andra disken till samma nivå.
har den andra disken också några akilleshälar så blir då den första disken också hämmad.

slutresultatet blir alltså att arrayen är sämst på allt!

nu överdriver jag, och som ovanstående talare påpekar, försäkra dig om att diskarna sitter i sata 6 portarna.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

http://www.overclock.net/t/1129060/solved-amd-sb950-raid-0-po...

Citat: "Connect the Raid array's disks to ports 1&2 (or 1,2,3 and than 4 - depending on number of disks). Obviously when I had my 2 SSDs on ports 1 & 3 it limited the performance drasticaly."

Det är ASUS som har numrerat SATA-portarna fel i manualen.

Skrivet av Devildoll:

det är ju två olika diskar för tusan.

om den ene disken är dålig på en typ av arbete så kommer den söla ner den andra disken till samma nivå.
har den andra disken också några akilleshälar så blir då den första disken också hämmad.

slutresultatet blir alltså att arrayen är sämst på allt!

nu överdriver jag, och som ovanstående talare påpekar, försäkra dig om att diskarna sitter i sata 6 portarna.

Ja, jag tror de sitter som de ska bara att jag ska testa port 1&2 istället för 1&3 tänkte jag.

Tack för tips!

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

http://www.overclock.net/t/1129060/solved-amd-sb950-raid-0-po...

Citat: "Connect the Raid array's disks to ports 1&2 (or 1,2,3 and than 4 - depending on number of disks). Obviously when I had my 2 SSDs on ports 1 & 3 it limited the performance drasticaly."

Det är ASUS som har numrerat SATA-portarna fel i manualen.

Skrivet av Devildoll:

det är ju två olika diskar för tusan.

om den ene disken är dålig på en typ av arbete så kommer den söla ner den andra disken till samma nivå.
har den andra disken också några akilleshälar så blir då den första disken också hämmad.

slutresultatet blir alltså att arrayen är sämst på allt!

nu överdriver jag, och som ovanstående talare påpekar, försäkra dig om att diskarna sitter i sata 6 portarna.

Hejsan igen!

Jag har nu testat det mesta, bytt kablar så jag garanterat vet att det är sata 6GB/s, ändrat portat osvosv.
Dock har jag i princip samma hastighet som innan, jag undrar om det kan ha något att göra med "Stripe Size" och isåfall hur man ändrar det?

Tack på förhand,
Daniel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981