Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem

När man håller in pilen så kommer ju startade program, önskar dom kunde sätta ett X på allt så man enkelt och snabbt kunde stänga appar. Och sen en liten dropdown i hörnet för Bluetooth, wifi, GPS.

min är på 100% nu och 14h med allt av samt ljuset på det lägsta. När det borde vara 2 dagar.

hoppas det är wp8 och inte telefonen så detta kan fixas med Windows update.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

När man håller in pilen så kommer ju startade program, önskar dom kunde sätta ett X på allt så man enkelt och snabbt kunde stänga appar.]

Detta var uppe på tapeten häromdagen på någon av WP-sidorna, minns inte om det var på poweruser eller wpcentral. Så det är nog inte långt borta, även om jag inte tror att det idagsläget skulle spela så stor roll i praktiken, då det dels uppskattas av många att kunna ha igång lite multitasking light, men framförallt så tror jag inte det påverkar batteriet nämnvärt med tanke på hur få appar det är som är igång.

Jag minns ju när jag hade ifånen och hur otroligt sällan man nyttjade just den funktionen. Istället såg man möjligheten att kunna ha flera grejer igång.

Jag tror att så länge du har koll på att hur mycket/vilket som är igång i bland bakgrundsaktiviteterna, så bör det väl vara lugnt. Ett annat ex är ju Skype, som du kan ha igång i bakgrunden, alltså vara inloggad, utan att det påverkar batteriet. Det är en av en del saker du kan ha igång utan att det står som aktivt som bakgrundsaktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag tror att så länge du har koll på att hur mycket/vilket som är igång i bland bakgrundsaktiviteterna, så bör det väl vara lugnt. Ett annat ex är ju Skype, som du kan ha igång i bakgrunden, alltså vara inloggad, utan att det påverkar batteriet. Det är en av en del saker du kan ha igång utan att det står som aktivt som bakgrundsaktivitet.

behöver inte ex skype lite drift för att säga till att något händer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eJohanssonlol:

Jag tänker köpa mig en Windows Phone, lutar åt en Nokia 920. Har dock sett att det verkar komma en Nokia 928 till påsk, är det värt att vänta på tror ni?

Mvh.

Var har du hört påsk? Det ryktas om en Lumia för Verizon i USA och att den eventuellt ska visas i April.

Rimligt att denna eller en liknande version kommer också till Sverige, dock tror jag mer på att den kommer till sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

behöver inte ex skype lite drift för att säga till att något händer?

Förmodligen, men poängen med den nya integreringen är ju att det kan ligga ajour i bakgrunden utan att snylta på energin. Medan de flesta appar både kräver energi för att vara igång standby och när de väl nyttjas. Medan Skype är som att du stänger av telefonen då du inte använder det, och sätter på luren exakt de stunder du har igång det. Men själva fördelen med just Live Tiles är ju just att man är online utan att logga in, så att säga, samtidigt som man själv bestämmer vad man vill lägga sin energi på.

Poängen med smartphone är ju att kunna komma åt info, eller möjligheten till att vara närvarande till det man vill, när man vill. Därför vågar jag påstå att det är fler som skulle vilja ha fler än 8 fönster än att kunna stänga och ha igång färre.

Sedan tror jag just att öppna och stänga om vartannat både blir lite av en paradox och samtidigt kräver en del onödig energi. Lite som att tända lampan bara när man vill se en specifik sak, istället för att ha tänt i rummet när du är där och släckt när du lämnar det. Att släcka och tända drar mer energi i sig.

Jag nöjer mig med att batteriet räcker den tiden jag är vaken. Och det gör det.

En annan sak jag märkte var att när jag hade en sådan där batteri-app, som man ser återstående % på, så blev det en liten stressfaktor i sig. Innan var det klockan man skulle kika på med jämna mellanrum, sedan blev det den där jävla batteriappen. Jag kollade för fan på den som om den höll på att dö när som helst, fastän jag hade typ 72% kvar. Men jag var såååå nyfiken på ifall den kanske hade kommit ner till 71%.

Därför är den funktionen så grym, den som finns på ex Nokia N9, att man ser ex missade samtal, klockan, ev nyinkomna mess, mail, batteri%, etc, utan att vidröra telefonen. Den funktionen belastar inte batteriet, det är bara de exakta pixlarna för vald funktion som är aktiva i standby, så det kräver en amoledskärm. Men fatta hur många jävla gånger man tryckt in den förbannade powerknappen för att kolla läget, helt i onödan. Det där meningslösa pillandet blir ett minne blott med den funktionen. Misstänker att 928 kommer ha det då den tydligen ska ha Amoled.

Nej, nu får det räcka, nu måste jag ladda luren!!!!1111 l

Skrivet av Laban80:

Var har du hört påsk? Det ryktas om en Lumia för Verizon i USA och att den eventuellt ska visas i April.

Rimligt att denna eller en liknande version kommer också till Sverige, dock tror jag mer på att den kommer till sommaren.

Till Påsk låter definitivt lite väl tidigt, ja. Tippar på sensommaren, eller i början på hösten, här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Uppdaterade via Care suite till nyaste versionen idag. Märker ingen, absolut ingen skillnad.
Känns som innan.

Någon som vet vad som förändrats?

Version: 1232.5957.1308.0017 har jag nu.

Är det jag som läst/sett fel, men denna uppdatering har exakt samma nummer på två olika färger, minst. Vilken färg har du, så kanske vi kan komma fram till om den har samma revisionsnummer till ännu en färg?

Sedan undrar jag varför intresset är så svalt för denna uppdatering, då den tydligen ska ge kameran ytterligare lite skärpa, bättra på vitbalansen, och sedan var det fler grejer, som lagring och färgval, har jag för mig. Den har ju funnits ute en vecka eller nåt, men alla är nöjda som det är och avböjer förbättringar?

Sedan undrar jag; Är det verkligen någon som på fullaste allvar tror att det är en fördel att ha igång 4G, förutom de stunder ni använder det? Ni har väl inte igång det när luren ligger i fickan? LOL.

Skrivet av Troberg:

Det jobbiga är att jag alltid backar så långt jag bara kan så att de stängs ner.

En dag hade jag inte ens startat något och den dog på under 4timmar.
Andra dagar så har jag lyssnat på spotify 4-5h och sedan surfat 2h, pratat i tele 1h och skickat väldigt många sms.
Ändå så har jag ca 60% kvar efter den dagen.

Annars är det den bästa mobilen jag haft och jag har då haft många olika.

Du har väl inte igång 4G så som du hade igång 3G innan? Om ja, varför då?

Permalänk
Avstängd

Nu fick jag åtta uppdateringar efter uppdateringen igår.

Fick "Utrymmeskontroll" ,klockren funktion.

Ska leta efter mer nytt.

Ang. Care Suite har jag version 5.0.0 (2012.45.4) och angående färgen och revisionsnumret så är svart, röd, vit och gul samma revision. Men olika flashfiler.

Permalänk
Skrivet av Returburk:

Nu fick jag åtta uppdateringar efter uppdateringen igår.

Fick "Utrymmeskontroll" ,klockren funktion.

Ska leta efter mer nytt.

Ang. Care Suite har jag version 5.0.0 (2012.45.4) och angående färgen och revisionsnumret så är svart, röd, vit och gul samma revision. Men olika flashfiler.

Är det alltså en punkt under inställningar som heter just "utrymmeskontroll"? Fick telefonen tillbaka från service idag och försöker lista ut om jag fick den senaste programvaran eller inte. De hade nämligen flashat om luren men hittar ingen punkt som heter just så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrPhilicorda:

Är det alltså en punkt under inställningar som heter just "utrymmeskontroll"? Fick telefonen tillbaka från service idag och försöker lista ut om jag fick den senaste programvaran eller inte. De hade nämligen flashat om luren men hittar ingen punkt som heter just så.

Näst sista posten under inställningar heter "Utrymmeskontroll"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinabatang:

Så, efter tre veckor utan min telefon fick jag äntligen tillbaka den igår. Dom hade bytt ut 'batterihållaren' och provat av luren. Allt frid och fröjd, MEN fanskapet rasslar till fortfarande när vibratorn går igång. Jag vet inte om jag lämnar in den en gång till, för vad vet jag, en telefon för 5800 kanske ska rassla? Missnöjd......

Samma problem här, min telefon rassalde också från start. Fick tbx den från service i veckan. man hade totalt bytt 3 grejer... Men tro inte att det slutat rassla för det. Ska in till telia igen i helgen. En chans till får dom , sedan kommer jag kräva återköp!

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Nu fick jag åtta uppdateringar efter uppdateringen igår.

Fick "Utrymmeskontroll" ,klockren funktion.

Ska leta efter mer nytt.

Ang. Care Suite har jag version 5.0.0 (2012.45.4) och angående färgen och revisionsnumret så är svart, röd, vit och gul samma revision. Men olika flashfiler.

Vad har du för nummer på radioprogramvaran?

Skumt att uppdateringen ter sig olika, jag ser inte det du ser men jag ser annat.

Skrivet av Returburk:

Näst sista posten under inställningar heter "Utrymmeskontroll"

Det står att det du nämner ska ingå i denna, men varken jag eller brorsan fick med den.

Tar du filen i produktsupport (den andra gula ikonen uppeifrån) eller gör du en refurbish i software updater?

Permalänk
Avstängd

Radioprogramvara: 1.0.202093.3

När jag kopplade den i "Multi Software updater" så sa den "out-of-date" så jag tryckte på play tecknet så uppdaterade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Radioprogramvara: 1.0.202093.3

När jag kopplade den i "Multi Software updater" så sa den "out-of-date" så jag tryckte på play tecknet så uppdaterade den.

Samma nummer som jag och samma tillvägagångssätt i NCS, men jag märker ingen skillnad. Såg att du märkte skillnad först idag, alltså dagen efter du gjorde refurbish, och att du fick 8 uppdateringar dagen efter. Då kommer väl det dagen efter här också då, alltså imorgon. Ser du även den grejen där man kan justera färgstyrkan?

Permalänk
Medlem

Så där ja, nu har Samsung skickat i väg ännu en plastraket. Lilla Lumia får nog akta sig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Du har väl inte igång 4G så som du hade igång 3G innan? Om ja, varför då?

Har enbart igång 4G när jag känner för det kort och gott. Dvs typ aldrig.
Kör alltid på 3G då jag surfar mest hemma med wifi.

Kort och gott så kör jag på wifi när jag behöver det, dvs aktiverar vid surf om jag inte kör på 3G samt blåtand när jag behöver något tillkopplat, annars stänger av det när det inte behövs osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbee:

Börjar tröttna lite på telefonen nu. Den dör ungefär en gång om dagen och jag får bara igång den genom att hålla ner volymknappen+on/off-knappen. Va likadant innan uppdateringen men inte lika frekvent, tror jag. Är det många som upplever denna skit eller?

Dessutom är batteritiden kass. Visst att jag använder wi-fi hela dagarna med den borde hålla 9-10h+ iaf...Kameran och gui't gillar jag men tyvärr ångrar jag nästan mitt köp nu.

Ingen ska få ha en telefon som din! Det är uppenbarligen fel på den! Kan man inte göra något åt det, få återköp eller liknande?

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite förvirrad tror jag, men vilken version av programvara är den senaste egentligen?

Har nu: 1232.5951.1249.1016, men det finns ju faktiskt en som heter 1232.5957.1308.2 samt 1232.5957.1308.17.

Vilken är det egentligen som är den senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbee:

Börjar tröttna lite på telefonen nu. Den dör ungefär en gång om dagen och jag får bara igång den genom att hålla ner volymknappen+on/off-knappen. Va likadant innan uppdateringen men inte lika frekvent, tror jag. Är det många som upplever denna skit eller?

Det förekommer ju uppenbarligen, men jag tror inte det är vanligt.

Citat:

Dessutom är batteritiden kass. Visst att jag använder wi-fi hela dagarna med den borde hålla 9-10h+ iaf...

Vad menas med att du använder WiFi hela dagarna, menar du att står uppkopplad mot nätverket hela dagen, eller menar du att du använder den hela dagarna och då genom WiFi? För det är ju en jäkla skillnad på de två, att bara ha Wifi igång ska inte vara särskilt belastande för batteriet.

Skrivet av Mubaslat:

Börjar bli lite förvirrad tror jag, men vilken version av programvara är den senaste egentligen?

Har nu: 1232.5951.1249.1016, men det finns ju faktiskt en som heter 1232.5957.1308.2 samt 1232.5957.1308.17.

Vilken är det egentligen som är den senaste?

Den senaste är den sista du nämner, 1232.5957.1308.0017, den uppdateringen kom häromdagen. Att den slutar på 0017 eller 0002 spelar ingen roll, det är samma uppdatering. Den till 920 är 1232.5957.1308.00xx

(http://wmpoweruser.com/nokia-announces-software-updates-for-l...)

Permalänk
Medlem

Ju mer jag använder mina Lumia 920 ju mer tycker jag om den.

En sak jag undrar dock, "jag har inte uppgraderat WP8 ännu" men ibland när jag ska kolla klockan eller vad som helst så verkar det som att telefonen har startat om automatiskt eftersom jag måste skriva in min PINkod.

Jag hör inte att den startar om eller något.
Eller kommer detta upp om man tappar signal med "3"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ju mer jag använder mina Lumia 920 ju mer tycker jag om den.

En sak jag undrar dock, "jag har inte uppgraderat WP8 ännu" men ibland när jag ska kolla klockan eller vad som helst så verkar det som att telefonen har startat om automatiskt eftersom jag måste skriva in min PINkod.

Jag hör inte att den startar om eller något.
Eller kommer detta upp om man tappar signal med "3"?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är samma här, fast inte ofta. Vi snackar en gång i veckan. Alltid undrat vad det är som triggar det.

Edit: Den kanske hamnar i flygplansläge och sedan byter tillbaka så man behöver skriva in pin?

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mubaslat:

Börjar bli lite förvirrad tror jag, men vilken version av programvara är den senaste egentligen?

Har nu: 1232.5951.1249.1016, men det finns ju faktiskt en som heter 1232.5957.1308.2 samt 1232.5957.1308.17.

Vilken är det egentligen som är den senaste?

Hur får man den senaste uppdateringen ? Har kollat genom tel men den hittar ingen nyare än den jag har 1016 på slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexa:

Hur får man den senaste uppdateringen ? Har kollat genom tel men den hittar ingen nyare än den jag har 1016 på slutet.

Den hittar du inte i telefonen, utan antingen i Navifirm, eller i Nokia Care Suite. Men då jag antar att du väntade till den du har nu, portico, kom OTA, så kan du ju göra det nu också. Allt hänger på hur nyfiken du är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Näst sista posten under inställningar heter "Utrymmeskontroll"

Nu fick jag den också, bra funktion att få en överblick över hur olika saker påverkar/belastar själva minnet, och infon om alla apparna tycker jag var mycket nyttig, för tack vare den fick jag se att en app jag knappt använder tar nästan mest plats av alla mina appar, och det är ju onödigt, så därför gjorde jag mig av med den. Bra att få så detaljerad insyn i telefonens olika avdelningar. Denna funktion var helt klart värd en uppdatering, nu kan man hålla ordning på ett annat sätt.

Hoppas resten av det som skulle ingå finns imorgon när jag vaknar.

Permalänk
Medlem

Tack för infon, då jag jag vänta tel funkar kanon som den är..

Permalänk
Medlem

Ibland när jag lägger ner telefonen i fickan kommer det ett "rullande" ljud från högtalaren. Ljudet går inte hitta annars på telefonen.

Nån som känner igen sig och kan säga varför den ger ifrån sig detta ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ska det ta lång tid att uppdatera NCS? Den har tuggat i 30 min nu och är endast på 13%..

Permalänk

Jag fick tillbaka min telefon från service igår. Hade lämnat in den pga dålig batteritid (ca 15 tim med minimal användning) och frysningar som sker i snitt en gång per vecka. Som väntat hade de i princip inte gjort ett skit. De hade flashat om luren och rengjort batterikontakterna och hade den sedan på ett "långtest" i fyra dagar utan att den frös och konstaterade att den var ok. Vilket skämt.

Sitter nu och funderar på att byta batteri själv. Ett batteri kostar 300 spänn och efter att ha kollat på några youtubeklipp så verkar det vara rätt enkelt att byta. Å andra sidan vet jag inte om ett batteribyte fixar problemet eller om det är mer sannolikt att det är någon annan felaktig komponent som orsakar förhöjd strömförbukning. Någon tekniskt kunnig som vet om det är värt att testa byta batteri?

Edit: De lade tydligen in den senaste programvaran (1232.5957.1308.0004) men har inte fått någon "utrymmeskontroll" ännu. Däremot fick jag en OTA uppdatering igår men hittade inget nytt på luren efter den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Jag fick tillbaka min telefon från service igår. Hade lämnat in den pga dålig batteritid (ca 15 tim med minimal användning) och frysningar som sker i snitt en gång per vecka. Som väntat hade de i princip inte gjort ett skit. De hade flashat om luren och rengjort batterikontakterna och hade den sedan på ett "långtest" i fyra dagar utan att den frös och konstaterade att den var ok. Vilket skämt.

Sitter nu och funderar på att byta batteri själv. Ett batteri kostar 300 spänn och efter att ha kollat på några youtubeklipp så verkar det vara rätt enkelt att byta. Å andra sidan vet jag inte om ett batteribyte fixar problemet eller om det är mer sannolikt att det är någon annan felaktig komponent som orsakar förhöjd strömförbukning. Någon tekniskt kunnig som vet om det är värt att testa byta batteri?

Edit: De lade tydligen in den senaste programvaran (1232.5957.1308.0004) men har inte fått någon "utrymmeskontroll" ännu. Däremot fick jag en OTA uppdatering igår men hittade inget nytt på luren efter den.

Min farsa hade samma sak som du, han fick byta telefonen för att det är ett svårfunnet fel och då var det lika bra att han fick en ny..

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Hur uppdaterar jag?
läser ju om alla dom uppdaterat, min telefon hittar inget nytt. Programvara på datorn som fixar det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hur uppdaterar jag?
läser ju om alla dom uppdaterat, min telefon hittar inget nytt. Programvara på datorn som fixar det?

Japp, du behöver ladda hem Nokia Care Suite, sedan löser sig resten.