Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Någon som vet om det finns mer information gällande "Catwalk" - dvs uppföljaren till 920 - mer än att den skall släppas under 2013?

Tror inte Nokia tar fram en sådan telefon för att sälja med endast Version. En aluminium-Lumia kommer nog men när är svårt att gissa, förmodligen till sommaren. Dock vet man väl inte om det är en 920 i aluminium eller om den är uppdaterad.

Permalänk
Skrivet av djaxxo:

vilken firmware ändelse har du? 1002?
heter något med Scandic NO?

Skickades från m.sweclockers.com

1308.0002 slutar den på!

Permalänk
Skrivet av Tuxsux:

Får väl bara beklaga att du för din del haft sådan osis, då jag gjorde samma procedur och faktiskt inte upplever nånting alls som är negativt.
Visst små saker som nog mer har med wp8 än luren i sig kan ju nämnas men inte luren den funkar jättebra och lika så batteri, men för att komma till skott.
Vad för fenomen kan det vara som uppstår när två ägare av denna lur gör samma sak dvs byter FW och det resulterar i så olika upplevelser efteråt?
Kan det vara mixen av appar eller är det rent definitionsmässigt? dvs att man har så olika uppfattningar om vad som är okej !!
Märkligt är det iaf att om man tittar historiskt!! i denna tråd så är det ju faktiskt en och samma lur ,men så väldigt skilda resultat.

ja jag var riktigt less på den ett tag. Men nu går den som på räls och upplever inget sånt! Batteritiden är nu åter bra precis som innan flashningen av svenska portico!

jag tror iofs att apparna kan spöka men inte alltid! Har ju samma appar som innan utan problem nu..
så mm det är väldigt märkligt det där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Vad hade du väntat dig, att när de väl släpper en app så bör det sedan komma en massa uppdateringar i tät följd, eller en rejäl veckan efter? Vad är det som fattas, tycker du? Själv tycker jag den är okej, definitivt bättre med den än utan den och jag tycker den är rätt schyst. Den strular inte och den spelar på ett smidigt sätt upp den musiken jag vill. Men du kanske fick en buggig variant?

håller med dig.
tycker exvis Spotify appen som är en BETA funkar faktiskt Bra för att vara en beta, jag har hittat några buggar och saknar några funktioner men bättre att dom släppte betan än att låta oss vänta i 3mån till innan "final" kommer ut(OBS! Det är bara vad jag tror att det kan ta för dom att fixa en "färdig" app) just för att musik kan man säkerligen inte vara utan

men man kan inte sticka huvudet i sanden å tro att det inte finns företag som släpper appar bara för att mjölka. Sådana har vi gott om. Man får hoppas bara att SVT gör en Bra app och fortsätter att utveckla den, här är det ingen brådska för mig iaf att ha appen. Men skall bli spännande å se vad dom lyckas åstadkomma med.

Spotify har mycket annat för sig, tror definitivt inte att wp8 är prio 1 på listan. Dom tampas med mycket andra saker, pga deras ekonomiska läge men detta hör till någon helt annan tråd.

jo en viktig punkt i det hela är att vi alla konsumenter saknar nog den viktigaste biten utav allt. Det är information/status om vad som händer.

Spotify är sjukt dåliga på att informera sina kunder, skrämmande dåliga alltså. Menmen, man kan inte få allt här i livet

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem
Skrivet av concorde11:

1308.0002 slutar den på!

tack! Jag har samma nu, alltså den firmware jag egentligen skall ha på mobilen som den skeppades med.

har givetvis fortfarande problem med "store", att det ej kommer uppdateringar för appar. Vet vilka appar som skall uppdateras nu efter att ha bytt firmware några ggr senaste veckan. Har försökt hitta någon lösning men finns inga ännu på problemet. Enligt Microsoft skulle det vara löst iom portico släpptes men icke.

har nu väntat i några dygn tror jag på updates. Orkar inte hålla på å fippla längre med mobilen, nu lär jag "orginal" på allt å bara håller tummarna för att allt löser sig utav sig själv. Kommer att manuellt uppdatera lite appar, typ "extra + info" så man får utrymmeskontroll funktionen i systemet. Den är fan riktigt trevlig, saknad är det rätta ordet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

någon som vet om det finns en datorräknare (tror det heter så) på 920? Så man kan se hur många GB man förbrukat?

Permalänk
Medlem

Trots att jag nu laddar telefonen flera gånger om dagen så tar batteriet slut.
Jag kan ta telefonen ur laddaren vid halv 9 och måste senare ladda den runt kl 1 för att jag bara har 40% kvar.
Har ominstallerat, inget skype, ingen push nu heller men ingen skillnad.

Jag har testat hårdvarureset men ingen skillnad.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadoro:

någon som vet om det finns en datorräknare (tror det heter så) på 920? Så man kan se hur många GB man förbrukat?

datasense så fint som det heter är funktionen du kanske letar efter. Detta är inbyggt i wp8 redan från början men för att få tillgång till detta så skall den operatör som du har godkänna och "stödja" den i deras system.

den visar datamängd spenderat under varje månad och mycket mer. Men jag har ingen aning om när detta kan komma till sverige eller när operatörerna kommer vilja stödja detta. Dumt gjort utav MS att lägga denna funktion helt i operatörernas händer.. Vill ha den!

men vilken operatör har du eller vill du även se wifi användande? För datamängd via en operatör kan du normalt se hos operatörens hemsida. Exvis tele2 har den enkla sida " wap.tele2.se " där man kan se om man har mått sitt "tak"/gräns på datamängd för månaden men även andra saker. Behöver inge inloggning där vilket är smidigt då tele2 använder sig utav sim-id som kontroll.

3de parts appar vet jag ej om det finns, kan tippa på att det ej finns, om det nu skulle finnas är dom nog inte Bra alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadoro:

Om du har Telia så kan du skicka ett sms till 4466 och skriv: datamängd

Jag har Telia total liten med 500mb i månaden och vill också kolla läget ibland.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

undra hur dom skall kolla om man har en smartphone eller inte

fast det är bara å neka om man nu inte kollar på SVT, barnkanalen, sveriges radio osv, å inte vill ha något med dem att göra.

kul ändå att SVT fixar en app. Då lär tv4 å tv3 haka på senare. Tror dock inte att SVT kommer lägga 110% krut på att få en Bra, den behöver endast funka så mycket så man kan se klipp å streama live så dom kan säga att det finns en funktionsduglig app så radiotjänst kan kräva pengar för det.

men det visar sig snart.

Hur kolla?? Jomen hej telia,jag vill ha ett abonnemang,,ok varför abonnemang vill du ha?'okej du ville ha datatrafik åsså,mm har du användning för 4G,,mm okidoki häpp!!

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av jbsr:

Med min 920 är det inte batteriet som är problemet, det är själva telefonen. Köpte den på elgiganten. Har den inlämnad nu för tredje gången.
Första gången uppdaterade dem den bara, 2a gången bytte de batteriet och jag fick ett varningsbrev om att inte lämna in den för samma fel igen för om de då inte hittade något skulle jag få betala allt. Batteritiden blev nästan sämre dock. Nu (3e gången) har den varit inne i ca 2 veckor. Ska bli intressant att se vilka ursäker de har nu. Och något intressant, Nokia garanterar 30 timmar standby men då utan användning och allt avstängt. Sista gången jag kollade innan jag lämnade in den gick den från 100% till 56% på 3 timmar. och då lyssnade jag bara på musik(offline). Min dröm är att köpet blir hävt så jag kan skaffa något annat.. Det är en grym telefon men jag skulle inte rekomendera någon att köpa den.

Har exakt samma dröm. Nästan så man överväger att kasta den i plurret och låta drulle försäkringen jobba. Tyvärr är jag för ärlig person för det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Dock vet man väl inte om det är en 920 i aluminium eller om den är uppdaterad.

Man kan nog lätt utesluta att de släpper en ny modell i nytt material men som kommer få samma namn som en annan modell, nämligen 920. Låter hur ologiskt som helst. Varför döpa den till samma namn som en annan modell när de båda inte är likadana? En ny modell i ett annat material kommer rimligtvis få ett eget namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Man kan nog lätt utesluta att de släpper en ny modell i nytt material men som kommer få samma namn som en annan modell, nämligen 920. Låter hur ologiskt som helst. Varför döpa den till samma namn som en annan modell när de båda inte är likadana? En ny modell i ett annat material kommer rimligtvis få ett eget namn.

Ja naturligtvis, det jag menade var att ryktena hittills har byggt på att telefonen är väldigt lik hårdvarumässigt men med ett annat skal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Ja naturligtvis, det jag menade var att ryktena hittills har byggt på att telefonen är väldigt lik hårdvarumässigt men med ett annat skal.

Allting som framkommit om denna nya aluminiummodell, är en ruskig kamera (bättre än den i 920, annars skulle man väl inte hålla på att retas med massa klockrena bilder), att den verkar heta 928, så jag vet inte riktigt vad du får att de skulle vara väldigt lika hårdvarumässigt? Man spår att frontkameran är minst lika bra som på 720, som tydligen skall vara bättre än den på 920 inom vissa bitar, etc.

http://nokiapoweruser.com/2013/03/18/many-more-probable-lumia...

Så jag kan tyvärr inte hålla med om att det finns något som tyder på en 920 i ny tappning, utan snarare tvärtom, allt talar för en helt ny modell, och följdaktligen då med andra funktioner. Skulle bli hyfsat poänglöst att göra en ny telefon, i annat material som hade nästintill identisk hårdvara. Det vi vet idag är att skalet är annorlunda, de små förhandsvisningar av kameran tyder på att den är annorlunda, så varför skulle det andra vara likadant om det enda som yppats går åt motsatt håll? Klart att något kommer vara likvärdigt, men en ny modell brukar vara just vad det låter, en ny modell.

Permalänk
Medlem

Ja vi får väl se, The Verge rapporterade om flera modeller enligt deras källa så förhoppningsvis vet vi mer under våren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Ja vi får väl se, The Verge rapporterade om flera modeller enligt deras källa så förhoppningsvis vet vi mer under våren.

Vilka modeller då? Har du länken eller minns du var/när du läste det?

http://www.theverge.com/2013/3/12/4093350/nokia-lumia-928-ver...

Ovan nämner The Verge 928, att den har annan kamera, att den har OLED-skärm, att den ska vara lättare, annan form på själva telefonen, och att den ska stödja tal över 4G, om jag uppfattade texten rätt.

" will include some significant changes that make it a new standalone device"

Verkar som sagt som att skillnaderna blir fler än likheterna. Det låter ju logiskt, och bra, för jag vill inte köpa en ny telefon som är identisk med min nuvarande, förutom höljet.

Permalänk
Medlem

Minns inte, kan ju vara 520 och 720 de syftar på. Men Catwalk och Laser (Verizon's modell?) samt något som ryktas som EOS (kan ju iofs vara Catwalk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Minns inte, kan ju vara 520 och 720 de syftar på. Men Catwalk och Laser (Verizon's modell?) samt något som ryktas som EOS (kan ju iofs vara Catwalk).

Jag tror inte, vilket du uttryckligen trodde, att det är otänkbart att de plockar fram en specialmodell till Verizon. De har ju gjort det innan i Lumia 822. De gjorde det i en av sina 920, då en amerikansk variant fick ett tunnare batteri och blev således lättare. Jag tror det finns 4 olika 920, RM-820-RM-822, plus den kinesiska 920T.

EOS verkar vara en WP-variant av 808, så tolkar i alla The Verge det http://www.theverge.com/2013/1/23/3906566/nokia-eos-lumia-win..., så den är inte Catwalk.

Catwalk är förmodligen 928, för The Verge skriver ju exakt samma saker om Catwalk som om,928.Annars är det en snarlik enhet.

http://www.theverge.com/2013/1/3/3831420/nokia-catwalk-future...

Slutsatsen blir att 928 har fått både smeknamnet Catwalk och Laser, eller så är dem två skilda enheter, där Laser går till Verzon och vi får en annan upplaga, som gått under kodnamnet Catwalk. Inte helt otänkbart då vi inte fått samma modell som Verizon innan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spicata:

Jag har Telia total liten med 500mb i månaden och vill också kolla läget ibland.

Har man Telia så har dom en app för detta om du vill slippa sms:a.

Annars så är Nokias egna program "Mätare" bra. Fungerar till alla operatörer och finns i Nokia Collection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Ta hem appen Mitt Telia, så blir det bättre och smidigare.

Skrivet av Jfqvist:

Annars så är Nokias egna program "Mätare" bra. Fungerar till alla operatörer och finns i Nokia Collection.

Telias app heter Mitt Telia och appen mätare finns endast till WP 7.8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

eeehh? Vad menar du för app?

har du lust å länka den? (Nokias egna)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

eeehh? Vad menar du för app?

har du lust å länka den?

Jag sa ju att den appen inte finns till Lumia 920 (den finns inte till WP8 överhuvudtaget)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Jag sa ju att den appen inte finns till Lumia 920 (den finns inte till WP8 överhuvudtaget)?

Eller syftade du på Mitt Telia?

http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/mitt-telia/398cdd...

tänkte på "Nokias egna" som tydligen kallas "mätare", citerade personen innan dig som inte lät som om det var datasense, för den finns ju inte i sverige än vad jag vet.

edit-

nu såg jag vad du skrev, men är "mätare" något liknande datasense då eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

tänkte på "Nokias egna" som tydligen kallas "mätare", citerade personen innan dig som inte lät som om det var datasense, för den finns ju inte i sverige än vad jag vet.

Mätare är en app som finns i Nokia Collection i WP 7.8. Du har väl själv en 920? Då ser du ju att den inte finns där? Däremot ser jag att den finns i NC på min gamla L900, så nu var den saken utredd

Jag vet inte hur Data sense funkar men 'mätare' visar på antal samtal, antal mess, och förbrukad datamängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Mätare är en app som finns i Nokia Collection i WP 7.8. Du har väl själv en 920? Då ser du ju att den inte finns där? Däremot ser jag att den finns i NC på min gamla L900, så nu var den saken utredd

Jag vet inte hur Data sense funkar men 'mätare' visar på antal samtal, antal mess, och förbrukad datamängd.

okej, då är det ungefär samma app som datasense, fast datasense skall vara mer utvecklad då, samt är lite utav en operatör låst app.

blev förvirrad när en person börjar skriva om mätare i Nokia Collection, å SJ har man ju 920 som du visste, så då kollar man ju såklart vad personen menar men hittade ej appen. Efterfrågan på datasense är hög hos mig.

sen i såg jag att det snackades om WP 7.8 app å inte wp8, därav blev jag förvirrad.

japp nu är det utrett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av djaxxo:

okej, då är det ungefär samma app som datasense, fast datasense skall vara mer utvecklad då, samt är lite utav en operatör låst app.

På vilket sätt kommer den att vara OP-låst? Har alla möjlighet att få den men att man måste kontakta sin OP först och de i sin tur aktivera tjänsten, eller kan det vara så olyckligt att bara någon OP kommer ha tillgång till den?

Det som appen mätare visar ser man ju på ex mina sidor hos sin OP. Visst är det smidigare i en app, men det jag menar är att infon finns inom räckhåll, om man nu vill åt den. Jag hade också uppskattat en app likt Data sense, för Mätare är lite simpel, även om infon om förbrukad data är lite intressant. Jag minns att jag körde vissa appar och sedan kollade direkt efter i Mätare för att se vilken som drog vad, etc. Så visst kan man ha nytta av en sådan app.

Permalänk
Skrivet av gele77:

Har exakt samma dröm. Nästan så man överväger att kasta den i plurret och låta drulle försäkringen jobba. Tyvärr är jag för ärlig person för det...

Har själv en rad med problem med min lumia, men det hjälper väll inte att reklamera? Det är väll väldigt ovanligt att man får tillbaka pengarna/liknande vara om man reklamerar en produkt? Dom "lagar" väll den bara och skickar tillbaks den. Är extremt besviken på microsoft/nokia just nu, ångrar att jag köpte min lumia :/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

På vilket sätt kommer den att vara OP-låst? Har alla möjlighet att få den men att man måste kontakta sin OP först och de i sin tur aktivera tjänsten, eller kan det vara så olyckligt att bara någon OP kommer ha tillgång till den?

Det som appen mätare visar ser man ju på ex mina sidor hos sin OP. Visst är det smidigare i en app, men det jag menar är att infon finns inom räckhåll, om man nu vill åt den. Jag hade också uppskattat en app likt Data sense, för Mätare är lite simpel, även om infon om förbrukad data är lite intressant. Jag minns att jag körde vissa appar och sedan kollade direkt efter i Mätare för att se vilken som drog vad, etc. Så visst kan man ha nytta av en sådan app.

såhär här har jag förstått det som:

*inbyggt i wp8 redan men aktiveras utav operatör

*visar allt som man kan se på operatörenssida, men även mycket annat som vilka appar som har hög förbrukning

*endast Verizon(tror jag) hade detta system igång från release datum. Skulle inte ta "lång tid" innan det kom till andra länder, handlade om information till operatörer, samarbete osv.

så kortfattat kan man säga såhär, så fort någon operatör vill stödja datasense i deras system och drar igång detta så känner os:et av detta i mobilen mha gsm nätet.

formulera andra inlägget lite dåligt men man kan nog säga att det är "operatörlåst" eftersom det är upp till var och en utav OP som väljer om dom vill stödja detta.

Microsoft har alltså gett OP all "makt" till datasense appen. Frågan är bara när detta kommer, vilken operatör som är snabbast på att ordna det här.

om jag inte minns fel så tror jag att TRE har svarat på sin support att deras tekniker redan kollar på detta. Men detta var ett tag sen jag läste det.

om du inte förstå får du med glädje kolla upp hur datasense funkar på MS hemsida å samtidigt vem som har ansvaret att det skall funka osv. För jag är inte 100% men har iaf ett hum on hur detta var när jag läste om detta, då jag saknade funktionen redan från dag 1.

(OBS! reservation för felskrivning i texten, jobbar å kör bil just nu nämligen)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, som jag trodde och hoppades. Att varje OP får ta ställning och det är där den isåfall aktiveras.

Den enda appen som idagsläget är framtagen av en OP (vad jag vet) är Mitt Telia. Vore kul om någon som känner till den kan recensera den. För att få reda på om en OP kan göra en lika preciserad app som ex en mobilleverantör, något jag inte tror. Tippar på att Data sense kan känna av hur apparna påverkar luren bättre än en OP-app. Men det är bara vad jag tror=)

Nåväl, det finns andra appar som jag mycket hellre ser komma före DS, även om den också är mycket välkommen.

Permalänk

Funderade på om lumia 920 kommer att bli uppdaterad till WP9?? läste nyss att Microsoft kommer att sluta att ge stör åt WP7.8 samt WP8 om 18 månader.
Man börjar fundera på vad dom tänker med, kommer gå i taket om 920:an inte får WP9.