Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Varför lämnar du inte in den på service om den är trasig? Om du ska dras med den i två år till så är det väl värt att vänta ett par veckor för att få den fixad.

Jag har varit bortrest under en längre tid och när jag kommer hem ska den in på service. Tro mig.

Undra hur många gånger den åker in där under denna 2-års period. Detta kommer bli den andra.

Permalänk
Skrivet av Telepati:

Om du lär dig läsa så ska du se att det ordnar sig:

"As many of the Windows Phone devices in production have chipsets that support the feature, users who install the update will immediately be able to listen to their favorite local radio stations. It should be noted that all device may not have chipsets that have an FM radio tuner built in so results could vary. Nokia has already gone on record with The Verge, saying that every Lumia except the Lumia 620 has an FM radio."

Alla Lumior utan 620 har hårdvaran för det.

Nu blandar du nog ihop FM-sändare och FM-mottagare. Artikeln du citerar säger just det att det finns ett chip med MOTTAGARE så man kan lyssna på radio. Det folk snackar om här på tråden är SÄNDARE, som tex Nokia N8 hade inbyggt. Med den kunde man spela upp musik på mobiltelefonen som tex din bilradio plockar upp om man rattar in den på rätt frekvens. Dvs, telefonen hade en inbyggd radiosändare som sände en signal till din bilradio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Nu blandar du nog ihop FM-sändare och FM-mottagare. Artikeln du citerar säger just det att det finns ett chip med MOTTAGARE så man kan lyssna på radio. Det folk snackar om här på tråden är SÄNDARE, som tex Nokia N8 hade inbyggt. Med den kunde man spela upp musik på mobiltelefonen som tex din bilradio plockar upp om man rattar in den på rätt frekvens. Dvs, telefonen hade en inbyggd radiosändare som sände en signal till din bilradio.

Men bilradion kan väl spela upp den frekvensen ändå? Eller? Misar jag någvot?

Jag förstår nu att jag förväxlat sändare med mottagare, men vari ligger poängen att sända över radio till en bilradio?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Om du lär dig läsa så ska du se att det ordnar sig:

"As many of the Windows Phone devices in production have chipsets that support the feature, users who install the update will immediately be able to listen to their favorite local radio stations. It should be noted that all device may not have chipsets that have an FM radio tuner built in so results could vary. Nokia has already gone on record with The Verge, saying that every Lumia except the Lumia 620 has an FM radio."

Alla Lumior utan 620 har hårdvaran för det.

Som MrPhilicorda skrev ovan så är du som fått det om bakfoten, även om jag hade hoppats att du hade haft rätt.

Skrivet av MrPhilicorda:

Tack för uppbackning av mitt påstående.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

men vari ligger poängen att sända över radio till en bilradio?

Är väl ingen poäng med det, men däremot kan du sända streamad radio till bilradion

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Men bilradion kan väl spela upp den frekvensen ändå? Eller? Misar jag någvot?

Jag förstår nu att jag förväxlat sändare med mottagare, men vari ligger poängen att sända över radio till en bilradio?

Grejen med en sändare är att sända alla typer av ljud från mobilen till bilstereon. Musik, podcasts och bilnavgerings direktioner M.m.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av nVIDIA:

Är väl ingen poäng med det, men däremot kan du sända streamad radio till bilradion

OCH mp3or, det var så jag själv använde funktionen då jag hade min N8. Hela funktionen var som ett alternativ till Bluetooth för dom som inte hade Bluetooth i sin bilstereo. Ganska kul egentligen, med N8:ans radiosändare kunde man strömma musik trådlöst tom. till en 100 år gammal radio. Snacka om olika teknologier som möts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

... N8:ans radiosändare ...

Sanerligen en mycket trevlig inbyggd funktionalitet. Synd att det inte är allt för vanlig i nyare lurar, så vitt jag vet är det endast(?) n8 som haft det.

Men när vi är inne på ämnet: Är det bara jag som har haft problem att koppla L920/wp8 till bilsteron via Bluetooth. Har testat att koppla till både en v40 samt en v60 har däremot inga problem att koppla till lite headset SE-mw600.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och detta går inte idag med BT eller NFC? Är Nokia verkligen så dumma att ta bort en grej, som förmodligen uppskattas typ ungefär lika mycket som trådlös laddare.

Men har ni testat att köra med NFC till en annan källa? Det tycker jag är så förbannat bra. Har de en gång hittat varandra så räcker det man kommer inom ett visst räckhåll så aktiveras kopplingen, typ som WIFI, där den alltid kopplar upp sig på de den känner igen.

Undra om inte detta är en vidareutveckling av tekniken, för så bra var inte BT, och jag kan svara utan att ha igång min BT, så fort det ringer sätter jag på den så kopplar NFC ihop på en sekund, Så därigenom behöver man inte ha sin BT-enhet igång mellan samtalen, vilket gör att dess uppladdning varar i flera dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Och detta går inte idag med BT eller NFC? Är Nokia verkligen så dumma att ta bort en grej, som förmodligen uppskattas typ ungefär lika mycket som trådlös laddare.

Men har ni testat att köra med NFC till en annan källa? Det tycker jag är så förbannat bra. Har de en gång hittat varandra så räcker det man kommer inom ett visst räckhåll så aktiveras kopplingen, typ som WIFI, där den alltid kopplar upp sig på de den känner igen.

Undra om inte detta är en vidareutveckling av tekniken, för så bra var inte BT, och jag kan svara utan att ha igång min BT, så fort det ringer sätter jag på den så kopplar NFC ihop på en sekund, Så därigenom behöver man inte ha sin BT-enhet igång mellan samtalen, vilket gör att dess uppladdning varar i flera dagar.

Jo otroligt synd att det försvann. För att svara på min egen fråga så verkar det som att deras senaste symbian lurar har denna funktion bla Nokia 808. Verkar Mao ha försvunnit IOM övergång till WP. Nästan som man ångrar lite att man inte införskaffade en 808 istället för L920 hade iaf varit skoj att testa.

Beträffande nfc så verkar det förbaskat smutt men om jag förstått det användes det bara vid första uppkoppling. Mitt bt-headset(mw-600) har inte nfc men funkar på liknande sätt som du beskrev att det kopplar ihop med luren automatiskt när headsetet startas, smidigt som tusan.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ture6600:

Sanerligen en mycket trevlig inbyggd funktionalitet. Synd att det inte är allt för vanlig i nyare lurar, så vitt jag vet är det endast(?) n8 som haft det.

Men när vi är inne på ämnet: Är det bara jag som har haft problem att koppla L920/wp8 till bilsteron via Bluetooth. Har testat att koppla till både en v40 samt en v60 har däremot inga problem att koppla till lite headset SE-mw600.

Det funkar perfekt i mina föräldrars V50, men med första mjukvaran krånglade det ibland. Har du uppdaterat?

Permalänk
Medlem

Youtube i hd via IE?

Kan ni se youtube i HD via ie i telefonen eller måste man använda appen för detta? Använder "desktop" versionen av youtbe och på valfritt 1080p HD klipp kan jag välja mellan 360p, 720p eller 1080p. Men det är samma dåliga kvalitet vad jag än väljer.

Skrivet av Massabrassan:

Det funkar perfekt i mina föräldrars V50, men med första mjukvaran krånglade det ibland. Har du uppdaterat?

Har den senaste. Funkar det smidigt? Har du samma funktionalitet som med iPhone, se låtnamn samt byta låt eller detta kanske bara funkar vi USB. Föresten ska det gå att koppla wp8 till bilstereo via USB eller är det endast iphone/ipod som stödjer detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

i explorer går det inte att se i hd, vet inte om microsoft appen klarar av hd men ingen app är lika bra som metrotube, den flyter på perfekt och du har alla val du kan tänkas ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture6600:

Kan ni se youtube i HD via ie i telefonen eller måste man använda appen för detta? Använder "desktop" versionen av youtbe och på valfritt HD klipp kan jag välja mellan 360p, 720p eller 1080p. Men det är samma dåliga kvalitet vad jag än väljer.

De olika upplösningarna kommer som alternativ i desktopversionen som du säger, fast det är inte alla klipp som har 1080p?

Hursomhelst så hittar jag inte det via IE eller appen i luren, men det kanske finns ändå. Hittar det dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexis_A:

i explorer går det inte att se i hd, vet inte om microsoft appen klarar av hd men ingen app är lika bra som metrotube, den flyter på perfekt och du har alla val du kan tänkas ha

MS appen klarar HD. Testade mobilsidan m.youtube.com och där fanns en knapp som heter HQ om den är ikryssad så är det vanlig(läs dålig) kvalitet om du kryssar av den får du ännu sämre kvalitet.
Osmidigt att om man hittat ett klipp man vill se gå ur IE öppna appen samt söka rätt på klippet man ville se. Finns det någon genväg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kände på en 920 idag, en attrapp (demo) då i butik, för att bilda mig en uppfattning om hur den ligger i handen.

Är baksidan på riktiga versionen i samma finish ?

När man "blänker" med baksidan så är reflektionerna inte jämna och fina utan man ser att plasten är lite ojämn så spegelbilden blir förvrängd, sen ser plasten lite blek ut i infärgningen, man ser att den är baserad på en klar PC.

Är det så på de riktiga ?

Det kan tyckas fånigt men jag jobbar professionellt med att formspruta plast och skulle bli tokig av att se det varje dag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Kände på en 920 idag, en attrapp (demo) då i butik, för att bilda mig en uppfattning om hur den ligger i handen.

När man "blänker" med baksidan så är reflektionerna inte jämna och fina utan man ser att plasten är lite ojämn så spegelbilden blir förvrängd, sen ser plasten lite blek ut i infärgningen, man ser att den är baserad på en klar PC.

Det kan tyckas fånigt men jag jobbar professionellt med att formspruta plast och skulle bli tokig av att se det varje dag.

min gula är slät som en nyrakad,,haka! Nä den är jämn och spegelblank.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture6600:

Kan ni se youtube i HD via ie i telefonen eller måste man använda appen för detta? Använder "desktop" versionen av youtbe och på valfritt 1080p HD klipp kan jag välja mellan 360p, 720p eller 1080p. Men det är samma dåliga kvalitet vad jag än väljer.

Har den senaste. Funkar det smidigt? Har du samma funktionalitet som med iPhone, se låtnamn samt byta låt eller detta kanske bara funkar vi USB. Föresten ska det gå att koppla wp8 till bilstereo via USB eller är det endast iphone/ipod som stödjer detta?

Hej
Det funkar fint för mig i min XC70, det krävdes dock att para ihop den lite mer manuellt än brukligt men efter det ansluter den som den ska varje gång.
Att spela upp musik från t.ex. Nokia Music fungerar fint, kan byta låt från ratten och jag ser artist och låt i displayen.
Ett stort plus är ju såklart att Volvo on Call appen finns till WP8 också. Klockrent!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

min gula är slät som en nyrakad,,haka! Nä den är jämn och spegelblank.

Spegelblanka var de allt, men när jag reflekterade ett lysrör i taket i butiken på baksidan så blev spegelbilden avlång men inte helt symmetrisk, rätt längd men ojämn på bredden eller hur man ska säga.. jaja what ever

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Spegelblanka var de allt, men när jag reflekterade ett lysrör i taket i butiken på baksidan så blev spegelbilden avlång men inte helt symmetrisk, rätt längd men ojämn på bredden eller hur man ska säga.. jaja what ever

Du får ju tänka på att baksidan är konvex åt två håll. Dels från centrum ut till sidorna, men också från centrum mot topp & botten vilket inte är uppenbart när man först kollar på den. Så spegelbilden kommer aldrig bli rak hur man än gör. Min åsikt är att det är svårt att hitta en mobil som har en lyxigare finish än 920.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Själv kan jag inte svara på frågan angående reflektionen då jag äger den matt svarta. Men en sak vet jag och det är att alla demo(attrapp) l920 jag har hållit i har gett ett billigare intryck en plastleksakerna så du får i en happymeal. Dem är kvalitetsmässigt så långt från "the real deal" man kan komma om du frågar mig. Så om du gör bästa i att leta reda på en riktig l920 om du vill skapa dig en rättvis uppfattning av produkten.

När du skriver pc syftar du på powder coating? Det ända jg vet är väl att en Nokia lumia 920 inte är lackerad med varken färg eller klarlack, det är färgad plast.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Du får ju tänka på att baksidan är konvex åt två håll. Dels från centrum ut till sidorna, men också från centrum mot topp & botten vilket inte är uppenbart när man först kollar på den. Så spegelbilden kommer aldrig bli rak hur man än gör. Min åsikt är att det är svårt att hitta en mobil som har en lyxigare finish än 920.

Ja det förstår jag, det är mer ytans beskaffenhet jag syftar på, svårt att förklara.

Skrivet av Ture6600:

Själv kan jag inte svara på frågan angående reflektionen då jag äger den matt svarta. Men en sak vet jag och det är att alla demo(attrapp) l920 jag har hållit i har gett ett billigare intryck en plastleksakerna så du får i en happymeal. Dem är kvalitetsmässigt så långt från "the real deal" man kan komma om du frågar mig. Så om du gör bästa i att leta reda på en riktig l920 om du vill skapa dig en rättvis uppfattning av produkten.

När du skriver pc syftar du på powder coating? Det ända jg vet är väl att en Nokia lumia 920 inte är lackerad med varken färg eller klarlack, det är färgad plast.

Syftade på PolyCarbonate, PC är en vedertagen förkortning för detta inom branschen.

Det du säger känns bra att höra, då behöver jag inte ge upp hoppet för en Nokia än iaf, ska kolla på den mattsvarta, ogillar blankt. (Blankt är snyggt tills någon kollat med något annan än ögonen på det, repor, damm, fingeravtryck, fett...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture6600:

MS appen klarar HD. Testade mobilsidan m.youtube.com och där fanns en knapp som heter HQ om den är ikryssad så är det vanlig(läs dålig) kvalitet om du kryssar av den får du ännu sämre kvalitet.
Osmidigt att om man hittat ett klipp man vill se gå ur IE öppna appen samt söka rätt på klippet man ville se. Finns det någon genväg

visst, hq är bara ett snäpp från sämsta kvalitet.

det du nämner är ett av de största problemen med mobila OS. det är inte smidigt att behöva byta program för att se på nåt man redan har framför sig.

nåt jag blir tokig på att behöva jämt byta till nån app för att göra saker som att kolla på streaming av video eller audio från sidor jag har surfat fram till men som explorer inte klarar av. i bara vissa fall ger appen en bättre upplevelse.
jag kollar ofta på tv kanaler (online) och lyssnar på webradio som streamas men inte en enda klarar explorer av, antar att de är flash eller nåt annat som wp8 inte klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

var ju bara tvungen att testa,,jo lysröret reflekterar jämt och fint!! Utom runt kameraöppningen,där verkar det vara en utbuktning av något slag,men inte så att det syns utan lysrör och det kan jag leva med.

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem

Har haft min lumia 920 ett tag nu och är ändå rätt nöjd. Dock något litet som jag stör mig på. Om jag gör en ny kontakt och väljer en bild på personen i fråga och sparar det hela, typ på mitt google konto, så blir bliden nerpixlad dvs suddig?! Något som de lätt kan fixa med en update...
Sen att de aldrig uppdaterar spotify appen är väl inte Nokias fel men det är ändå störande med alla dess buggar.
Vidare.. Vilka är de roligaste spelen till Lumia920? Personligen så tycker jag om Fastball2, CastleMine (som gör mobilen as varm och nästan dödar den i kombination med spotify), Flow Free, Wizard Choice samt Funny Bounce ^^

Permalänk
Skrivet av Grante:

Har haft min lumia 920 ett tag nu och är ändå rätt nöjd. Dock något litet som jag stör mig på. Om jag gör en ny kontakt och väljer en bild på personen i fråga och sparar det hela, typ på mitt google konto, så blir bliden nerpixlad dvs suddig?! Något som de lätt kan fixa med en update...
Sen att de aldrig uppdaterar spotify appen är väl inte Nokias fel men det är ändå störande med alla dess buggar.
Vidare.. Vilka är de roligaste spelen till Lumia920? Personligen så tycker jag om Fastball2, CastleMine (som gör mobilen as varm och nästan dödar den i kombination med spotify), Flow Free, Wizard Choice samt Funny Bounce ^^

Testa Greed City

http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/greed-city/25a78a...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Grante:

Kolla med https://gethelp.live.com/sv-se/Pages/wp8.aspx ifall de vet något om problemet du upplever.
Kontakta Spotify via deras app (?) eller https://support.spotify.com/se/problems/
Själv gillar jag Wordament och Skulls of the Shogun. Kolla även på HarshQuad, Turbo Racing League och DaVinci Pinball.

Permalänk
Medlem

Någon som har hört om någon uppdatering snart? Har vart tyst ett bra tag nu tycker man.

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Någon som har hört om någon uppdatering snart? Har vart tyst ett bra tag nu tycker man.

WP8 GDR2 uppdateringen ska komma nu i sommar, dock är väl inget specifikt datum satt ännu vad jag vet. Den ska iaf vara den största uppdateringen hittils till WP8.