Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Rätt dum jämförelse då det inte är olagligt med en i7

Tycker det var en ganska klockren jämförelse

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Är det inte lite beroende på hur framtidssäkrad man vill ha sin dator. Stöd för kärnor och HT bör väl bli vanligare och vanligare i framtiden. Svårt att se någon annan utveckling än att utnyttja en sån fin resurs......

Föresten borde väl Win7 och Win8 stödja detta redan, eller gör det inte?

Jo, och Windows XP hade stöd även det, för över 10 år sedan. Det är mest spelen som ligger efter nu.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Antielefant
Skrivet av shogun-r:

Är det inte lite beroende på hur framtidssäkrad man vill ha sin dator. Stöd för kärnor och HT bör väl bli vanligare och vanligare i framtiden. Svårt att se någon annan utveckling än att utnyttja en sån fin resurs......

Föresten borde väl Win7 och Win8 stödja detta redan, eller gör det inte?

Visst gör de det, men det är väldigt svårt att programmera den faktiska användande mjukvaran - windows drar inte så mycket CPU-kraft - att kunna dra nytta av det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Visst gör de det, men det är väldigt svårt att programmera den faktiska användande mjukvaran - windows drar inte så mycket CPU-kraft - att kunna dra nytta av det.

Windows schemalägger dock den faktiskt mjukvaran. Så såfort du har fler program igång än fysiska processorkärnor så använder du HT.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Tror inte BMW någonsin varit i närheten av lika problemfria bilar som Volvo sedan tidernas begynnelse fram tills Volvo slutade vara svenskt. Det är ingen slump att ägare av Volvo 240 fortfarande kör omkring utan problem medans många BMW ägare skrotat sina BWM E30 serie bilar.

Den var faktiskt något med betydelse i offtopicen

Jag själv föredrar 240 framför allt annat förutom jänkare. Pga att dom krånglar så lite. mycke lättare att laga än en BMW eller annat modenare.
200 diesel hästar är så mycke mer än 300 fjuttiga bensin hästar.
Sedan att jag har en volvo 740 med 560hk eller en volvo 360 med V8 är inte för att skryta med dom utan piska kebabräserna vid rödljusen och sätta dom på plats med bilar som igentligen är löjliga i deras ögon.

On topic.

Jag hade länge panerna på att skaffa en i7 när jag skulle uppgradera. Men hade ingen som heslt använding för den gemför mot en i5 kom jag fram till. och jag tror också att kunskapen om att överklocka ökar längden med sakerna ungefär ett år.

mitt grafik kort hänger fortfarande med mycke höga inställningar i tex BF3, men vill uppgradera det mott ett 580 eller 670 bara för att.

Visa signatur

i5 2500 4,2GHz Grafikkort: XFX GTX260 Nätagg: Corsair 650watt DDR3 16GB
Gör som jag, FOLDA.
Ligger på ca 8,000PPD =)

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en dator som duger till allt jag kan tänkas hitta på att göra med den trots att jag spelar för det mesta just nu. Därför valde jag i7 över i5.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Tror nog frågan är motiverad mot spelare, eftersom en snabbare, mer trådad CPU självklart fungerar bättre för andra applikationer som stöder det.

Kort svar är att om dom kör ett grafikkort som någonsin vart värst på marknaden så köpte dom I7 för att vara värst. Har dom inte ett kort som nånsin har varit värst så är dom dumma, eftersom dom istället kunde lagt mellanskillnaden på ett bättre grafikkort och fått mer prestanda.

Har du 1800 spänn, köp I5.
Har du 2200 spänn, köp I5 och en kylare och klocka.
Har du 2600 spänn, köp I5 och ett 400kr dyrare grafikkort.

Det är först när du börjar bli sugen på att lägga flera tusen mer du kan köpa 2011 socket och faktiskt gå en riktig jävla I7a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Synd att den blir mindre för varje dag xD
Jäkla teknik utveckling som ska gå så fort

Exact! Tillslut så har man en vagina.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Tror inte BMW någonsin varit i närheten av lika problemfria bilar som Volvo sedan tidernas begynnelse fram tills Volvo slutade vara svenskt. Det är ingen slump att ägare av Volvo 240 fortfarande kör omkring utan problem medans många BMW ägare skrotat sina BWM E30 serie bilar.

Fast volvo 240 är ju ingen bil - det är en traktor.

Permalänk
Medlem

En som vill /flex a lite inför polarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Windows schemalägger dock den faktiskt mjukvaran. Så såfort du har fler program igång än fysiska processorkärnor så använder du HT.

Det var precis så jag tänkte mig det.

Det måste ju vara så att "om man behöver en i7" beror mycket på hur länge man har tänkt ha den. Hur "framtidssäkrad" man vill vara osv. För visst är en i7 överflödig idag, men kanske kan vara riktigt bra att ha längre fram.

Dock svårt att se hur man skall kunna utnyttja prestandan i en i7a fullt ut. Har man haft en gammal bärbar så blir man riktigt imponerad av prestandan.

Testade att ha igång typ 15 flikar, körde 3 sidor på internet som uppdaterar börskurser och grafer automatiskt, ett fristående program som gör samma sak + ett youtube-klipp i 1080p + svt-play som kör ett program i 720p + att jag körde i gång en sagan om ringen-film i 1080p. Inte minsta antydan till hack och hur rappt som helst

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av cabraja:

Rätt dum jämförelse då det inte är olagligt med en i7

det är inte olagligt att trimma en bil....( fast finns gränser då man måste byta bromsar och sådant)