Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vänta nu här, jag bor i en bostadsrättsförening & jag pröjsar 0:-/mån för min 100/10 BBB uppkoppling & innan föreningen svalde kostnaden så kostade det mig 90:-/mån (initialt låg den på 180:-/mån när föreningen skrev avtal med BBB för att sedan sjunka efterhand som fler i föreningen ville ha billigare bredband tills föreningen anslöt alla lägeheter & svalde kostnaden) så enligt ditt resonemang så kan jag påstå att -> Om vi ser till prissättningen för kund så varierar bredbandsbolagets erbjudanden beroende på avtalet med föreningen mellan 0-180kr/månad för 100/10 & då ingår IP-telefonins fasta kostnad!

När du säger att "föreningen svalde kostnaden" är väl det en försköning för att den kostnaden placeras på annat håll istället. Jag har till exempel väldigt svårt att se hur föreningen bara ska "bjuda" alla boenden på bredband - utan detta kommer garanterat att återhämtas på hyreshöjning eller liknande.

Skall man jämföra rättvist får man väl i så fall göra någon slags schablonberäkning på hur mycket ett hushåll kostar - och just i det här fallet när det kommer till Ownit kontra Bredbandsbolaget tror jag att Ownit drar det längre strået.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Fast du pratar ju lite grann runt ämnet där också. En "enskild anslutning" är ju enskild just bara för att föreningen har valt att ha det så - det är ett avtal i sig. Bredbandsbolaget till exempel brukar ju t.ex. bjuda på fastighetsnätet men att avtalstiden är ofantligt lång och att slutpriset för kunderna är högt.

Det blir onekligen väldigt svårt att ha en helt enskild anslutning med tanke på vad fiberhyra går på.

Enskild där man får en egen faktura utan att fastighetsägaren/föreningen är inblandad & kostnaden för uppkopplingen finns angiven på operatörens hemsida..

Skrivet av Slabb^:

När du säger att "föreningen svalde kostnaden" är väl det en försköning för att den kostnaden placeras på annat håll istället. Jag har till exempel väldigt svårt att se hur föreningen bara ska "bjuda" alla boenden på bredband - utan detta kommer garanterat att återhämtas på hyreshöjning eller liknande.

Skall man jämföra rättvist får man väl i så fall göra någon slags schablonberäkning på hur mycket ett hushåll kostar - och just i det här fallet när det kommer till Ownit kontra Bredbandsbolaget tror jag att Ownit drar det längre strået.

I min förening 97 lgh.+ gemensamhets lokal vaktmästeri totalt 99st uppkopplingar + fasta kostnaden för telefonin månadkostnad 14500:- ( är dock lite osäker på summan) vilket gör att kostnaden är drygt 146:-/st... Men varför i frågasätter du inte deppans påstående även han påstår att ownit skänker bort uppkopplingar dvs 0:-, jag citerar:

Citat:

Om vi ser till prissättningen för kund så varierar ownits erbjudanden beroende på avtalet med föreningen mellan 0-200kr/månad för 100/100. Bredbandsbolaget tar hutlösa 379kr/mån för samma hastighet.

Vilket avtal har ownit finns inte ett ljud om kostnader på deras hemsida utan det hänvisas till avtal med fastighetsägare/förening etc.. Så kan du plocka fram kostnaden på ownit till enskild kund precis som finns angivet på BBB hemsida?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless