Permalänk
Medlem

Telenor köper Ownit

http://www.idg.se/2.1085/1.463513/telenor-koper-ownit

Hatten av. Idag är det sorgens dag.

Jag hoppas verkligen att Ownit får fortsätta med sin verksamhet ostört och att de kan förbli Sveriges i särklass bästa internetleverantör.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deppan:

http://www.idg.se/2.1085/1.463513/telenor-koper-ownit

Hatten av. Idag är det sorgens dag.

Jag hoppas verkligen att Ownit får fortsätta med sin verksamhet ostört och att de kan förbli Sveriges i särklass bästa internetleverantör.

Yes, en bra leverantör köps upp med en leverantör som har ett ännu bättre och stabilare nät (och eget fysiskt fibernät) vilket inte många operatörer har, utan Telenor är en av dem få som har ett eget fysiskt fibernät i egen ägo, andra operatörter är sk "pesudo ägare" (hyr svartfiber av en operatör som äger en fysisk fiber)

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Yes, en bra leverantör köps upp med en leverantör som har ett ännu bättre och stabilare nät (och eget fysiskt fibernät) vilket inte många operatörer har, utan Telenor är en av dem få som har ett eget fysiskt fibernät i egen ägo, andra operatörter är sk "pesudo ägare" (hyr svartfiber av en operatör som äger en fysisk fiber)

Hävdar du på fullt allvar att telenor skulle vara bättre på något än Ownit? Det finns inte många i detta land som håller med dig.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

jag har bara bra erfarenehet av telenor så jag ser inget hemskt sorgligt med detta det verkar ju inte direkt som att de har sparkat alla anställda och mördat deras husdjur så jag ser inte direkt varför det skulle vara en så stor sorg?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Ser inget större problem i det här heller

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Telenor är fina grejer

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ååh! Hoppas det inte blir massa krångel nu!

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Telenor är hjälpsamma och har aldrig varit några problem med dem.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk

Telenor är jättebra, enda operatören mig till känna som erbjuder/erbjöd fri surf (obegränsad mängd) för 79/kr per månad. Jättetrevlig support och bra täckning. Kan också tillägga att nej jag är ingen säljare för telenor så ni telenor haters får komma med något bättre.

MVH

Permalänk
Medlem

Jag har varken Bredbandsbolaget,Telenor eller Ownit men jag tycker detta känns tråkigt. Det behövs mindre kvalitetsbolag och det känns absolut som Ownit har varit det samt konkurrens.
Och angående att Telenor äger en del av sin infrastruktur själv spelar ju mindre roll i detta fallet. I sthlm lär ju knappast TN lägga egna kablar till fastigheterna utan precis som Ownit hyra via Stokab.

Permalänk
Medlem

Finns risk för att priset går upp som fan bara. Betalar 92 spänn till ownit idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deppan:

Hävdar du på fullt allvar att telenor skulle vara bättre på något än Ownit? Det finns inte många i detta land som håller med dig.

Ja, men du måste skilja på Telenor (mobiloperatören) och Bredbandsbolaget (bredbandsoperatören) i sammanhanget, det är Bredbandsbolaget som är inriktade på bredband för fasta anslutningar (ADSL, Fiber) medans Telenor är inriktade på mobil telefoni/mobila bredband.

Telenor/BBB är bättre då dem har ett riktigt stabilt och väl presternade fibernät, och att dem har egen fysisk fiber dragen, vilket inte är så vanligt att en operatör drar egen fiber.
Dem som har egen fysisk fiber i Sverige är: Teliasonera, Tele2, Telenor, IP-Only, Trafikverket, TDC och Svenska Kraftnät.
Sen finns det mindre lokala operatörer som bygger ut egen fiber inom ett mindre begränsat område.

Sen har vi företag som Stokab mfl som "bara" bygger ut svartfiber, och låter andra operatörer hyra in sig i den, och drifta egen utrustning osv.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Ownit Broadband AB

Hej alla,

Det finns ett par saker vi på Ownit skulle vilja klargöra i samband med att Telenor förvärvat oss som bolag.

För det första kommer ni kunder inte bli på något sätt bli drabbade utav detta - utan det dagsverke vi bedriver kommer fortsätta enligt de kärnvärderingar vi alltid stått för. Ownit kommer fortfarande agera under eget varumärke - även om det sker under Telenors ledning. Vi kommer att fortsätta med vårt aktuella kunderbjudande som består av konkurrenskraftiga tjänster till oslagbara priser. Självfallet kommer vi fortsätta att "ge lite mer" - varje gång ni kontaktar oss, eller vi kontaktar er. Den personliga andan som genomsyrat vår verksamhet kommer bibehållas som en försäkran om att ni, våra kunder, fortsätter vara viktigast för oss.

Vi ser detta som ett naturligt steg att ta i kampen om att fortsätta växa som leverantör och samtidigt sikta framåt. Under Telenors regi kommer vi kunna dra stor nytta utav deras erfarenheter, inte bara när det kommer till det finansiella utan även rent organisatoriskt. Telenor har tillsammans med deras övriga varumärken en väldigt bred och attraktiv produktportfölj som vi nu kommer att förstärka ytterligare med våra tjänster.

Skulle någon utav er ha några funderingar eller frågor vänligen maila mig på jonas@ownit.se så ser jag till att återkoppla snarast.

Med vänlig hälsning,
Jonas Elfving (tel.direkt: 08 - 525 029 76)
Kundservice
Ownit Broadband AB

Visa signatur

Öppettider kundtjänst:
Vardagar: 08:00 - 20:00
Helger: 10:00-18:00
Växelnummer: 08 525 07 300
#InItToOwnit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Telenor/BBB är bättre då dem har ett riktigt stabilt och väl presternade fibernät, och att dem har egen fysisk fiber dragen, vilket inte är så vanligt att en operatör drar egen fiber.

Ownit levererar i regel 100/100 för under 200kr/månad (och numera även 1000/1000 på flera orter), tjänsten är extremt stabil och är aldrig nere, och routingen är helt fenomenal. Vad är det som är "bättre" med Telenor? du kastar ordet omkring dig utan att föra något relevant argument annat än att de har eget nät, vilket inte riktigt säger något om hur tjänsten upplevs för kunderna.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deppan:

Ownit levererar i regel 100/100 för under 200kr/månad (och numera även 1000/1000 på flera orter), tjänsten är extremt stabil och är aldrig nere, och routingen är helt fenomenal. Vad är det som är "bättre" med Telenor? du kastar ordet omkring dig utan att föra något relevant argument annat än att de har eget nät, vilket inte riktigt säger något om hur tjänsten upplevs för kunderna.

Det är skillnad på en nätägare vs en operatör, Bredbandsbolaget är både nätägare och operatör (numera ägs BBB´s utbyggda fibernät av Telenor sen dem vart uppköpta), medan Ownit till stora delar hyr in sig i andras fibernät, och stadsnät.

I dagens läge så har det mindre betydelse vilken operatör man egentligen har i ett stadsnät, då alla operatörer delar samma fysiska infrastruktur i det lokala stadsnätet, medans där det är skillnaden är i peering och eller stabilitet i operatörernas stamnät, vilket inte skiljer direkt något mellan dem olika operatörerna.

Dem flesta felen som drabbar en slutkund är oftast antingen kundens eget fel (trasig router, switch, dator osv), alternativt så ligger det i stadsnätets nätverk (i switchar, fiberkablar, vlan, osv).

Det är egentligen en mindre del av problemen som drabbar en slutkund i ett stadsnät som direkt beror på sin operatörs utrustning/fel, utan det kan i dem flesta fall härledas till det lokala stadsnätets utrustning(fiber/vlan.

Ytterligare en fördel som ger BBB övertaget/"vinsten" mot dem flesta operatörer är att BBB ger 5 publika ip adresser, medan dem flesta operatörer oftast ger 1 eller max 2 st (med vissa undantag beroende på stadsnät osv).

Att ha publika ip adresser direkt till enheterna minimerar problem vid online spel med dator/konsoll, eller att man vill kunna komma åt en enhet t.ex. webbserver utan att ha en router/brandvägg emellan.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag har vetat detta i fyra veckor nu, men inte fått säga något. Jag är VÄRDELÖS på att hålla hemligheter så vilken lättnad det är nu. Om ni undrar konsultar jag på Telenor för tillfället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jag har varken Bredbandsbolaget,Telenor eller Ownit men jag tycker detta känns tråkigt. Det behövs mindre kvalitetsbolag och det känns absolut som Ownit har varit det samt konkurrens.
Och angående att Telenor äger en del av sin infrastruktur själv spelar ju mindre roll i detta fallet. I sthlm lär ju knappast TN lägga egna kablar till fastigheterna utan precis som Ownit hyra via Stokab.

I stockholm ska du ha stockholmstadsnät... Prova, du blir garanterat nöjd och får personlig service på riktigt www.stosn.se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är skillnad på en nätägare vs en operatör, Bredbandsbolaget är både nätägare och operatör (numera ägs BBB´s utbyggda fibernät av Telenor sen dem vart uppköpta), medan Ownit till stora delar hyr in sig i andras fibernät, och stadsnät.

I dagens läge så har det mindre betydelse vilken operatör man egentligen har i ett stadsnät, då alla operatörer delar samma fysiska infrastruktur i det lokala stadsnätet, medans där det är skillnaden är i peering och eller stabilitet i operatörernas stamnät, vilket inte skiljer direkt något mellan dem olika operatörerna.

Dem flesta felen som drabbar en slutkund är oftast antingen kundens eget fel (trasig router, switch, dator osv), alternativt så ligger det i stadsnätets nätverk (i switchar, fiberkablar, vlan, osv).

Det är egentligen en mindre del av problemen som drabbar en slutkund i ett stadsnät som direkt beror på sin operatörs utrustning/fel, utan det kan i dem flesta fall härledas till det lokala stadsnätets utrustning(fiber/vlan.

Ytterligare en fördel som ger BBB övertaget/"vinsten" mot dem flesta operatörer är att BBB ger 5 publika ip adresser, medan dem flesta operatörer oftast ger 1 eller max 2 st (med vissa undantag beroende på stadsnät osv).

Att ha publika ip adresser direkt till enheterna minimerar problem vid online spel med dator/konsoll, eller att man vill kunna komma åt en enhet t.ex. webbserver utan att ha en router/brandvägg emellan.

Du verkar inte känna till hur Ownit sköter sin verksamhet.

Till att börja med agerar Ownit inte i stadsnät, de bygger egna lokala nät som de sedan överlåter till kunden/föreningen om så önskas. Jag har ett flertal vänner med Ownit i olika områden och Ownits nät har aldrig felat.
Vidare sköter Ownit majoriteten av sin utlandstrafik via TDC, som har grymt mycket bättre hastigheter utanför Sverige än Telenor.
IP-adressfrågan är en smaksak, Ownit kör med ett statiskt ip (du anger det alltså manuellt, inte dhcp), och är således "fast", på riktigt. Bredbandsbolaget ger förvisso fler ip-adresser vilket kan vara användbart, men de är dynamiska och således kan man när som helst bli av med dem. Personligen föredrar jag ett riktigt fast ip.
Om vi ser till prissättningen för kund så varierar ownits erbjudanden beroende på avtalet med föreningen mellan 0-200kr/månad för 100/100. Bredbandsbolaget tar hutlösa 379kr/mån för samma hastighet.

Bredbandsbolaget levererar alltså en sämre anslutning till dubbla priset jämfört med Ownit.

Telenor/Bredbandsbolagets ENDA pluspoäng är att de äger sitt stamnät, vilket inte ger några fördelar för kunden vad jag kan se.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deppan:

Du verkar inte känna till hur Ownit sköter sin verksamhet.

Till att börja med agerar Ownit inte i stadsnät, de bygger egna lokala nät som de sedan överlåter till kunden/föreningen om så önskas. Jag har ett flertal vänner med Ownit i olika områden och Ownits nät har aldrig felat.
Vidare sköter Ownit majoriteten av sin utlandstrafik via TDC, som har grymt mycket bättre hastigheter utanför Sverige än Telenor.
IP-adressfrågan är en smaksak, Ownit kör med ett statiskt ip (du anger det alltså manuellt, inte dhcp), och är således "fast", på riktigt. Bredbandsbolaget ger förvisso fler ip-adresser vilket kan vara användbart, men de är dynamiska och således kan man när som helst bli av med dem. Personligen föredrar jag ett riktigt fast ip.
Om vi ser till prissättningen för kund så varierar ownits erbjudanden beroende på avtalet med föreningen mellan 0-200kr/månad för 100/100. Bredbandsbolaget tar hutlösa 379kr/mån för samma hastighet.

Bredbandsbolaget levererar alltså en sämre anslutning till dubbla priset jämfört med Ownit.

Telenor/Bredbandsbolagets ENDA pluspoäng är att de äger sitt stamnät, vilket inte ger några fördelar för kunden vad jag kan se.

Nja, flera ip adresser är ingen nackdel.
Snålt att bara kunna erbjuda 1 eller max 2 som demflesta operatöerna gör, medans BBB har 5 ip adresser.
Sen erbjuder vissa operatörer möjligheten att köpa tiull en extra ip, vilket då också är begränsat till 1 st extra ip, vilket också är en ren snålhet. sätt en max gräns på att antingen ha 5 dynamiska eller att välja att ha 2 statiska med möjlighet att kunna köpa till upp till 3 st så man har 5 totalt.

Och et pris på 380 kr för en 100/100 lina är inget direkt att klaga på, då det ligger i normal prisklassen, om man ser till vad t.ex. Telia tar så varierar det runt 4-650kr för en 100/100.

TDC har ett fins nät, med bra peering mot andra länder, vilket även Telia har, lika så Telenor.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Helt onödigt med mer än en publik ip. Bättre säkerher dessutom

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ozo64:

Helt onödigt med mer än en publik ip. Bättre säkerher dessutom

Det beror väl ändå helt på vad det är du ska göra..?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Helt onödigt med mer än en publik ip. Bättre säkerher dessutom

Som Newklear säger. Det beror helt och hållet på vad man ska göra.

Sen vill jag gärna veta vad du syftar på när du påstår att det skulle vara bättre säkerhet med ett IP? Jag håller verkligen inte med.

Är du endast nåbar på ett IP är du ju uppenbarligen mycket mer sårbar för en DDoS och står sen utan möjlighet att åtgärda det, genom att t.ex. byta IP.

Ska du sen köra redundans med HSRP eller CARP och alltid finnas på ett nåbart ip behöver du ju minst 3 st adresser inom samma nät, ett som de "delar på" och ett för respektive host.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Skrivet av deppan:

Du verkar inte känna till hur Ownit sköter sin verksamhet.

Till att börja med agerar Ownit inte i stadsnät, de bygger egna lokala nät som de sedan överlåter till kunden/föreningen om så önskas. Jag har ett flertal vänner med Ownit i olika områden och Ownits nät har aldrig felat.
Vidare sköter Ownit majoriteten av sin utlandstrafik via TDC, som har grymt mycket bättre hastigheter utanför Sverige än Telenor.
IP-adressfrågan är en smaksak, Ownit kör med ett statiskt ip (du anger det alltså manuellt, inte dhcp), och är således "fast", på riktigt. Bredbandsbolaget ger förvisso fler ip-adresser vilket kan vara användbart, men de är dynamiska och således kan man när som helst bli av med dem. Personligen föredrar jag ett riktigt fast ip.
Om vi ser till prissättningen för kund så varierar ownits erbjudanden beroende på avtalet med föreningen mellan 0-200kr/månad för 100/100. Bredbandsbolaget tar hutlösa 379kr/mån för samma hastighet.

Bredbandsbolaget levererar alltså en sämre anslutning till dubbla priset jämfört med Ownit.

Telenor/Bredbandsbolagets ENDA pluspoäng är att de äger sitt stamnät, vilket inte ger några fördelar för kunden vad jag kan se.

asså snälla ta de lite lungt o fanboy'a inte förmycket nu bara..

jag sj har Ownits 100/100 och de första 2 månaderna hade jag bara dålig erfarenhet av deras kundtjänst och dom inpå vägrade att skicka någan att kolla på felen jag hade..men det blev ju löst efter nästan 2 månader..

det jag vill säga är att det kan variera väldigt mycket från person till person av olika företags kundtjänster och leveranser m.m

Permalänk
Medlem

Haha. Vänta bara tills ni Ownit kunder kommer bli uppringda 3-4 gånger i månaden av Telenors ihärdiga säljare som ska försöka kränga på en allt från Ipads och mobilabonnemang tlll tv-paket och digitalboxar och det spelar ingen roll hur många gånger man påtalar på tydligaste svenska att man aldrig någonsin kommer köpa något över telefon så fortsätter dom lik förbannat ringa.

Nej Telenor/BBB skulle jag inte ens rekommendera min värsta fiende och nu har det precis lagts en operatör till på den listan.

Min gissning är att Telenor glatt kommer sitta fat and happy och låta Ownits tjänster förfalla precis som dom gjorde med Bostreams för 8-9 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Om vi ser till prissättningen för kund så varierar ownits erbjudanden beroende på avtalet med föreningen mellan 0-200kr/månad för 100/100. Bredbandsbolaget tar hutlösa 379kr/mån för samma hastighet.

Bredbandsbolaget levererar alltså en sämre anslutning till dubbla priset jämfört med Ownit.

Vänta nu här, jag bor i en bostadsrättsförening & jag pröjsar 0:-/mån för min 100/10 BBB uppkoppling & innan föreningen svalde kostnaden så kostade det mig 90:-/mån (initialt låg den på 180:-/mån när föreningen skrev avtal med BBB för att sedan sjunka efterhand som fler i föreningen ville ha billigare bredband tills föreningen anslöt alla lägeheter & svalde kostnaden) så enligt ditt resonemang så kan jag påstå att -> Om vi ser till prissättningen för kund så varierar bredbandsbolagets erbjudanden beroende på avtalet med föreningen mellan 0-180kr/månad för 100/10 & då ingår IP-telefonins fasta kostnad!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vänta nu här, jag bor i en bostadsrättsförening & jag pröjsar 0:-/mån för min 100/10 BBB uppkoppling & innan föreningen svalde kostnaden så kostade det mig 90:-/mån (initialt låg den på 180:-/mån när föreningen skrev avtal med BBB för att sedan sjunka efterhand som fler i föreningen ville ha billigare bredband tills föreningen anslöt alla lägeheter & svalde kostnaden) så enligt ditt resonemang så kan jag påstå att -> Om vi ser till prissättningen för kund så varierar bredbandsbolagets erbjudanden beroende på avtalet med föreningen mellan 0-180kr/månad för 100/10 & då ingår IP-telefonins fasta kostnad!

Se där, visste inte att bredbandsbolaget har sådana lösningar. Nu använder jag dock prisexempel från 6 olika föreningar med ownit (alla jag känner till), men det vore ju bra om andra med BBB kan flika in och säga hur mycket de betalar.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Se där, visste inte att bredbandsbolaget har sådana lösningar. Nu använder jag dock prisexempel från 6 olika föreningar med ownit (alla jag känner till), men det vore ju bra om andra med BBB kan flika in och säga hur mycket de betalar.

Visst är det intressant om andra med gruppanslutningar kan skriva lite om vad dom betalar & får, men nu ska det vara gruppanslutningar för föreningar & inte enskilda anslutningar som av praktiska skäl blir dyrare!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Visst är det intressant om andra med gruppanslutningar kan skriva lite om vad dom betalar & får, men nu ska det vara gruppanslutningar för föreningar & inte enskilda anslutningar som av praktiska skäl blir dyrare!

Fast det finns väl inget som kan klassas som "enskild anslutning" i sammanhanget? Det bygger ju på att det finns ett lan-jack kopplat till BBB's nät i lägenheten, och det är sådant som installeras efter att ett avtal med föreningen är ingånget.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Fast det finns väl inget som kan klassas som "enskild anslutning" i sammanhanget? Det bygger ju på att det finns ett lan-jack kopplat till BBB's nät i lägenheten, och det är sådant som installeras efter att ett avtal med föreningen är ingånget.

Enskild anslutning där en enskild ansluter sig till ett bredband menar jag, medan gruppanslutning där fastighetsägare/förening administrerar kostnaderna & betalar en klumpsumma månatlig eller kvartalsvis..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Enskild anslutning där en enskild ansluter sig till ett bredband menar jag, medan gruppanslutning där fastighetsägare/förening administrerar kostnaderna & betalar en klumpsumma månatlig eller kvartalsvis..

Fast du pratar ju lite grann runt ämnet där också. En "enskild anslutning" är ju enskild just bara för att föreningen har valt att ha det så - det är ett avtal i sig. Bredbandsbolaget till exempel brukar ju t.ex. bjuda på fastighetsnätet men att avtalstiden är ofantligt lång och att slutpriset för kunderna är högt.

Det blir onekligen väldigt svårt att ha en helt enskild anslutning med tanke på vad fiberhyra går på.