Permalänk

Ny CPU och moderkort?

Hej.
Fick tag i ett billigt 7970 och jag undrar om jag får någon mer prestanda om jag fixar ny processor,minne och moderkort.
I nuläget har jag:
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3
Processor : Q9550
Minne: 4Gb 800MHz

Tänkte kanske köpa detta uppgraderingspaket från Inet
http://www.inet.se/produkt/v100099/msi-uppgraderingspaket-int...

Så frågan är får jag fler FPS i spel vid en uppgradering och i så fall blir det en märkbar skillnad?
Undrar även om någon har erfarenhet av Samsung SSD Basic 830-Series 128GB eller om man ska satsa på en annan SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganboy2:

Hej.
Fick tag i ett billigt 7970 och jag undrar om jag får någon mer prestanda om jag fixar ny processor,minne och moderkort.
I nuläget har jag:
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3
Processor : Q9550
Minne: 4Gb 800MHz

Tänkte kanske köpa detta uppgraderingspaket från Inet
http://www.inet.se/produkt/v100099/msi-uppgraderingspaket-int...

Så frågan är får jag fler FPS i spel vid en uppgradering och i så fall blir det en märkbar skillnad?
Undrar även om någon har erfarenhet av Samsung SSD Basic 830-Series 128GB eller om man ska satsa på en annan SSD?

Jag skulle tro att du får bättre prestanda om du kör på en Ivy Bridge eller Sandy Bridge-setup, minne är inget akut men 8GB är liksom en "sweet spot" för de som spelar i dagsläget. Samsung 830 är det bästa du kan få imo, bra read/write och stabil som satan.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganboy2:

Hej.
Fick tag i ett billigt 7970 och jag undrar om jag får någon mer prestanda om jag fixar ny processor,minne och moderkort.
I nuläget har jag:
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3
Processor : Q9550
Minne: 4Gb 800MHz

Tänkte kanske köpa detta uppgraderingspaket från Inet
http://www.inet.se/produkt/v100099/msi-uppgraderingspaket-int...

Så frågan är får jag fler FPS i spel vid en uppgradering och i så fall blir det en märkbar skillnad?
Undrar även om någon har erfarenhet av Samsung SSD Basic 830-Series 128GB eller om man ska satsa på en annan SSD?

Om du får bättre fps kan jag inte svara på då jag inte kan skvätt om fps. Men prestandan i lag borde gå upp ganska mycket om du byter från DDR2 och en gammal socket 775 processor till dagens teknologi.
(Rolig liten FYI, DDR2 minnen är idag dyrare än DDR3!)

Permalänk
Medlem

Skillnad blir det allt, beror dock mycket på vilket spel. I exempelvis Starcraft 2 och Crysis 1, som bara utnyttjar två kärnor, skulle prestandan förbättras mycket.
I de spel som använder mer än två kärnor skulle det också bli en förbättring, men inte lika stor.

Tycker du ska köra på det du har och se vad du tycker.
Att tänkas på är ju att Haswell ska komma nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arri-k:

Om du får bättre fps kan jag inte svara på då jag inte kan skvätt om fps. Men prestandan i lag borde gå upp ganska mycket om du byter från DDR2 och en gammal socket 775 processor till dagens teknologi.
(Rolig liten FYI, DDR2 minnen är idag dyrare än DDR3!)

Det är för att företagen vill skjutsa ut DDR2-minnen, därför blir dem dyrare. Undrar hur mycket jag kan få för den original-DDR-stickan jag har i min uråldriga Dell

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.