Asus Maximus IV gene-z/gen3 ingen bild

Permalänk
Medlem

Asus Maximus IV gene-z/gen3 ingen bild

Hej!

Jag har hjälp min kompis att sätta ihop hans nya dator. Nyköpta komponenter blev:

  • Asus Maximus IV gene-z/gen3 moderkort

  • Intel Core i5 3570K

  • Corsair TX650 powersupply

  • ASUS Radeon HD7950 3GB

Sedan använder vi hans gamla HDD (SATA) på 500GB samt 2x4GB Corsair XMS3 RAM.

När allt är ikopplat och vi slår på strömmen lyser "Start" och "Reset" knapparna på moderkortet, slår igång datorn och alla fläktar sätter igång, grafikkortet, hårddisken startar också. Dock får vi ingen signal till skärmen... En liten fundering; moderkortet har två strömkontakter, en 24V och en 12V, om vi bara använder 24V startar allt och det snurrar, om vi dessutom sätter in 12V börjar en display blinka med siffrorna 10 och 19 (felkoder) men då stänger allt ner och startar upp, stänger ner och startar upp om och om igen (ingen bild där heller).

Vi har testat att ta bort grafikkortet samt ett RAM-minne, samma resultat. Vi har testat att rensa CMOS, men det verkar inte fungera. Nu när jag läste en annan tråd var förslaget att ta bort processorn, rensa CMOS och sätta dit den igen? Behöver kanske processorn ytterligare kylpasta annat än det som redan satt på den medföljande processorfläkten?

Grundproblemet är som sagt att vi inte får någon bild, men moderkortet har bara HDMI (inte som förr med en VGA som default), vi körde med en HDMI - DVI kabel. På en annan tråd hade en kille liknande bekymmer, han skaffa sig en Intel core i7 istället för i5 och det hjälpte, ska det verkligen behövas?

Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp och förslag, vi sitter fast och vet inte vad mer vi kan testa eller om det är något som är galet.

Stort tack på förhand!

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme7 Gen 3 - Intel core i7 2600 - Noctua NH-C12P SE14 - Intel SSD 160 GB - AMD Radeon 6850HD -
Corsair Vengeance Low Profile 8 GB RAM - 2 x WD 500 GB - LG Flatron Wide 22" - Logitech 5.1