Zenbook U500VZ - Hands on recension

Permalänk
Medlem

Synd att det är lite liten hårddisk. Hade hoppats på 2x256. Men det kanske räcker gott + en extern iofs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Yes! Asus PR-avdelning är inte kända att göra det lätt för konsumenterna Imponerande maskin med FHD-IPS och dubbla ADATA SSD, 14 341kr studentpris hos dustin är inte en helt oäven prissättning. RAM, Batteri och WiFi/BT går att byta ut vilket är generöst.

Visst kan man tycka 16 000kr "baspris" är saftigt men ser man till prestandan och jämför med tex UX31A som kostar 12.000kr känns det inte så konstigt.
HD4000 -> GT 650M
128 SSD -> 256 mSATA SSD
13.3 -> 15.6
4GB -> 8GB
i7-ULV -> i7-QM
+ RJ45/1 USB 3.0

Tyvärr är det i vissa exemplar Sandisk-ssder som inte riktigt presterar lika bra som A-data men ändå dugligt. Tyvärr är det heller inte mSATA-standarden vi pratar om utan en proprietär variant.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Tyvärr är det i vissa exemplar Sandisk-ssder som inte riktigt presterar lika bra som A-data men ändå dugligt. Tyvärr är det heller inte mSATA-standarden vi pratar om utan en proprietär variant.

Antog att den varianten hade liknande specs med svenska, men förstås inte (Asus..).
Du har alltså SanDisk RAID?

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint om man fick någon input på värmeutveckligen på denna maskin. Skulle vara värdelöst att ens köpa den nuvarande modellen med GT 650M om CPUn rullar upp på 95 grader och GPUn på 80+ när man spelar 2 timmar på den. Grejerna lär ju inte hålla alltför länge...

Siffror tagna ifrån:
http://www.ultrabookreview.com/1948-asus-zenbook-u500-review/

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Skulle vara fint om man fick någon input på värmeutveckligen på denna maskin. Skulle vara värdelöst att ens köpa den nuvarande modellen med GT 650M om CPUn rullar upp på 95 grader och GPUn på 80+ när man spelar 2 timmar på den. Grejerna lär ju inte hålla alltför länge...

Siffror tagna ifrån:
http://www.ultrabookreview.com/1948-asus-zenbook-u500-review/

Har kommit på MediaMarkt i dag lördag (Barkarby) och kommer in på fler ställen. Tittade på den i dag. Väldigt trevlig sak. Men jag var inte helt nöjd med skärmen. IPS och bra vinklar men..
1) övermättade färger och ett gulstick över allting, gick ej att korrigera.
2) Dålig teckning i det svarta området. Kolla "gubben med kostym" i kontrollpanelen under färgkalibrering. Bara man lyckas hitta den i Windows 8 så ser det ut som i Windows 7. Det gick inte att skilja kostym, skjorta, bakgrund (med X) åt. Allt var samma svarta färg.
Skärmen är tydligen densamma som i Envy 15 och Sony Vaio SV-S1511X9E/B. Envyskärmen blev beryktad för sitt "orangegate", där rött blev orange. Sony hade blåstick. KAnske förklarar gulstick. Eller var det ett dåligt ex?VAd säger ni andra som sett den. Vid test i Notebookreview så hade Envy 15 bara 80% av sRGB, dvs ett väldigt dåligt färgomfång som inte duger till fotoredigering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem0612:

Har kommit på MediaMarkt i dag lördag (Barkarby) och kommer in på fler ställen. Tittade på den i dag. Väldigt trevlig sak. Men jag var inte helt nöjd med skärmen. IPS och bra vinklar men..
1) övermättade färger och ett gulstick över allting, gick ej att korrigera.
2) Dålig teckning i det svarta området. Kolla "gubben med kostym" i kontrollpanelen under färgkalibrering. Bara man lyckas hitta den i Windows 8 så ser det ut som i Windows 7. Det gick inte att skilja kostym, skjorta, bakgrund (med X) åt. Allt var samma svarta färg.
Skärmen är tydligen densamma som i Envy 15 och Sony Vaio SV-S1511X9E/B. Envyskärmen blev beryktad för sitt "orangegate", där rött blev orange. Sony hade blåstick. KAnske förklarar gulstick. Eller var det ett dåligt ex?VAd säger ni andra som sett den. Vid test i Notebookreview så hade Envy 15 bara 80% av sRGB, dvs ett väldigt dåligt färgomfång som inte duger till fotoredigering.

Tack för tipset, får ta en titt hos Mediamarkt i barkarby, nära och bra

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Antog att den varianten hade liknande specs med svenska, men förstås inte (Asus..).
Du har alltså SanDisk RAID?

Jo jag fick Sandisk i min. Hastigheten är dock helt ok i raid0;

http://dl.dropbox.com/u/4480781/irstfirstday.png

Skrivet av Lillem4n:

Skulle vara fint om man fick någon input på värmeutveckligen på denna maskin. Skulle vara värdelöst att ens köpa den nuvarande modellen med GT 650M om CPUn rullar upp på 95 grader och GPUn på 80+ när man spelar 2 timmar på den. Grejerna lär ju inte hålla alltför länge...

Siffror tagna ifrån:
http://www.ultrabookreview.com/1948-asus-zenbook-u500-review/

Värmeutvecklingen ser faktiskt bra ut, se http://forum.notebookreview.com/asus/685796-zenbook-u500-anno...

Jag gjorde även ett enklare batteritest där laptopen klarade att driva en 1080p mkv-film med 50% brightness och subwoofer inkopplad i 4 timmar. http://forum.notebookreview.com/asus-reviews-owners-lounges/6...

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Hm, det blir nog till att köpa den från USA istället för ett lägre pris och dubbla hårddisksutrymmet. ÅÄÖ klarar jag mig utan i vilket fall. + att man kan välja till extra ram direkt istället för att behöva pilla på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldaron:

Hm, det blir nog till att köpa den från USA istället för ett lägre pris och dubbla hårddisksutrymmet. ÅÄÖ klarar jag mig utan i vilket fall. + att man kan välja till extra ram direkt istället för att behöva pilla på egen hand.

Har du någon sida du rekommenderar som skickar till Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paiytor:

Har du någon sida du rekommenderar som skickar till Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte som jag kan gå i god för. Men har hittat detta: http://forum.notebookreview.com/asus-reviews-owners-lounges/6...

och att sedan ta: http://www.gentechpc.com/config.asp?config_id=Asus-UX51VZ-XH7... vilket innebär att jag kan få den med 12gb ram direkt från butik. (eller ta en av de andra och få den för ett par tusenlappar mindre än vanliga varianten som finns här hemma + mer hdd i vilket fall)

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på denna jämtemot ASUS N56VZ? Är det egentligen bara ssd-diskarna och det slimmade chassit?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Vad är skillnaden på denna jämtemot ASUS N56VZ? Är det egentligen bara ssd-diskarna och det slimmade chassit?

Chassit (indirekt vikt), SSD, även CPU frekvensskillnad på ynka 100MHz.
Skiljer i batteritid också, favör u500vz.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Chassit (indirekt vikt), SSD, även CPU frekvensskillnad på ynka 100MHz.
Skiljer i batteritid också, favör u500vz.

Trots den lilla skillnaden blev plötsligt N56VZ ganska ointressant... Hoppas denna modell kommer i någon lite snålare variant, typ med bara en ssd, lite svagare cpu osv.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Recension på norska: http://www.tu.no/tester/2012/11/12/en-helt-utrolig-kjapp-pc'

"Batterilevetiden synes vi er god. Den er i seg selv ikke voldsomt imponerende, men tatt i betraktning den heftige maskinvaren synes vi likevel U500VZ gjør godt fra seg med 5 timer og 44 minutter med produktivitet i Powermark."

Permalänk
Medlem

I recensionsvideon säger han att det inte går att byta hårddiskar, men plockar ut dem utan större problem. Vad är det som försvårar? 2x128 känns lite futtigt. Vet någon hur man uppgraderar minnet också? Det ska ju vara enklare (men ingen leverantör jag hittat här ger något alternativ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Chassit (indirekt vikt), SSD, även CPU frekvensskillnad på ynka 100MHz.
Skiljer i batteritid också, favör u500vz.

N56 har väl ingen IPS heller?

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldaron:

I recensionsvideon säger han att det inte går att byta hårddiskar, men plockar ut dem utan större problem. Vad är det som försvårar? 2x128 känns lite futtigt. Vet någon hur man uppgraderar minnet också? Det ska ju vara enklare (men ingen leverantör jag hittat här ger något alternativ)

Diskarna använder inte sata eller msata-standarden utan en egen proprietär sådan, dvs. det blir svårt att få tag på diskar på annat håll.

Minnet går att uppgradera till 12GB, 4GB är redan ditlött på moderkortet och en sticka på 4GB går att byta tiill 8 = 12.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Diskarna använder inte sata eller msata-standarden utan en egen proprietär sådan, dvs. det blir svårt att få tag på diskar på annat håll.

Minnet går att uppgradera till 12GB, 4GB är redan ditlött på moderkortet och en sticka på 4GB går att byta tiill 8 = 12.

Det var ju ärkedåligt. Du råkar inte veta vad det är för sorts disk de använder och om det går att få tag på sådana på något håll? Eller man kanske helt enkelt måste kontakta Asus själva för att få ordning på det?

Vilket minne ska man köpa för att uppgradera? Vilket skulle du rekommendera?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att spela BF3 på denna, och isåfall på vilka inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

N56 har väl ingen IPS heller?

Jo den har IPS.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

N56 har ingen IPS - bara "vanlig" Full HD skärm. Den saknar också DDR5-minne på sitt GF 650M - något har avsevärd prestandaskillnad.

650M med DDR3 - som sitter i N56VZ - presterar mer i linje med ett 640M utrustat med DDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldaron:

Det var ju ärkedåligt. Du råkar inte veta vad det är för sorts disk de använder och om det går att få tag på sådana på något håll? Eller man kanske helt enkelt måste kontakta Asus själva för att få ordning på det?

Vilket minne ska man köpa för att uppgradera? Vilket skulle du rekommendera?

Har tyvärr inget bra svar på någon av frågorna. Det sitter Sandisk-SSDer i datorn som faktiskt presterar bra. Finns massa mer info i tråden på notebookreview!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Den nya N56:an som de pratar om här har IPS och GDDR5-minnen:

http://www.inet.se/produkt/1969550/asus-n56vz-full-hd-ips

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordlic:

N56 har ingen IPS - bara "vanlig" Full HD skärm. Den saknar också DDR5-minne på sitt GF 650M - något har avsevärd prestandaskillnad.

650M med DDR3 - som sitter i N56VZ - presterar mer i linje med ett 640M utrustat med DDR5.

"Det Mothman skrev"

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Yes såg det nu, hade missat det fullständigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mothman:

Den nya N56:an som de pratar om här har IPS och GDDR5-minnen:

http://www.inet.se/produkt/1969550/asus-n56vz-full-hd-ips

Är man 100 % säker på att det sitter en ips-panel i den där? Har någon fått det bekräftat på något sätt?

Och också om det är från LG eller Samsung, skulle vara kul att veta....

Om det är en bra ips-panel så kommer jag att slå till mot den utan tvekan, då den här verkar vara lättare att uppgradera när det gäller hårddisken och minnet...

För övrigt...Tack till k3x för svar på frågorna.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Gött, blir till att köpa en sån här nu. Fick precis min reklamation på XPS 15 godkänt pga WiFi-problem. Ännu tunnare, ännu lättare och med 650 istället för 640. Kommer dock att sakna glasskärmen - sjukt bekvämt att bara kunna torka av med glasspray

Permalänk
Medlem

Notebookcheck review har anlänt (engelska kmr snart, kör translate):
http://www.notebookcheck.com/Test-Asus-Zenbook-UX51VZ-U500VZ-...

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Jag hade tyvärr ett fel på monteringen av chassit i mitt exemplar, där bakplåten inte satt fast som den skulle. Se bild; http://dl.dropbox.com/u/4480781/2012-11-09%2013.45.09.jpg.

Jag antog att mina alternativ var att skicka in den på reparation eller själv skruva loss de 12 torx5-skruvarna som håller fast bakplåten och montera den rätt, men jag vill inte vänta upp till 4-5 veckor på att få tillbaks min dator och vill inte riskera att öppna den och ändå inte få dit bakplåten rätt.

Men jag pratade med Dustin idag. De godkänner att jag skickar in den för retur och får en ny i utbyte istället. Det bästa av allt är att de skickar den idag, alltså redan innan jag skickar tillbaks den gamla. Jag får antagligen den nya imorgon och får skicka tillbaks den gamla nästa vecka. Fantastiskt bra support!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är orolig för throttling och ljudnivån ? Detta är ju saker som typiskt sett kan styras från BIOS men det verkar inte som att ASUS över huvud taget erkänner att problemet finns. Från NBR-forum

"I'm interested in the new U500VZ laptop. However, on reviews and forums, three things have arisen:
1. The fan noise. The fan is constantly on, even in idle. This makes the laptop a lot
less attractive, since I like low noise when focusing on the
computer.
2. The throttling. The CPU and GPU are constantly throttling, mak\ing the powerful CPU and GPU a lot less useful.
3. The battery will drain in about 5 hours, regardless of a powerful battery. (It seems something is using up a lot of battery even in idle?)

Is any of these issues being addressed?"

Svar: "Hi Mirar

Issues are not known for the U500VZ model. If something should come up, then you have two years of warranty, so then we can help you."

Skönt... förtroendeingivande.. Just nu är throttling och ljudet det enda som hindrar som hindrar mig från att beställa en.