Zenbook U500VZ - Hands on recension

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Habaneropeppar:

Tröttnade på gnisslet i mellanslaget så jag köpte en burk CRC electronic cleaner. Tog en tandpetare och bröt lite försiktigt upp mellanslagstangenten och sprutade lite CRC via det tunna röda röret som medföljer. Gnisslet försvann direkt.

Cleanern lämnar inga rester (provat på fönsterglas) så man behöver inte oroa sig för bråk med ASUS vid ev framtida garanti fall.

jag har gjort samma sak, funkat grymt sen dess

Permalänk

WOW, bara wow!
Trodde aldrig det skulle vara så med funktionaliteten hos Asus produkter...
Min (mina) Zenbook Touch U500VZ funkade fint men alla har ett kosmetiskt defekt:

Läs min review på prisjakt.nu för mer info:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1581552

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Skrivet av duck_the_hitman:

WOW, bara wow!
Trodde aldrig det skulle vara så med funktionaliteten hos Asus produkter...
Min (mina) Zenbook Touch U500VZ funkade fint men alla har ett kosmetiskt defekt:
http://i1347.photobucket.com/albums/p720/DuckTheHitman/AsusZe...

Läs min review på prisjakt.nu för mer info:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1581552

Att det glappar lite mellan displayens gummilist och moder delen stör inte mig så mycket. Det stora problemet verkar dock vara att limmningen mellan displayens bakre högra kant och metallen är bristfälligt gjort från fabrik. Glaset ligger inte korrekt bakom gummilisten längs högra sidan

Har du kollat att glaset är jämnt limmat längs listen?

Fick DOA min första enhet (U500VZ Touch) då det satt helt löst och knirkade så fort man tryckte där. Min ersättningsenhet var givetvis en helt ny enhet och den kändes inte helt 100 i limmningen från början heller. Jag ringde för att påpeka detta och har fått bekräftat att det inte skall vara nåt problem att få de fixat om det blir värre. Nu 2 månader senare har det blivit lite mer glapp i högra övre hörnet, det är dock inget som påverkar funktionen så det får vara till dess att jag inte orkar med det längre.

Det som stör mig mest är att när jag via Wifi streamar video från min router där några HDD är anslutna, så fryser bilden ofta till några sekunder. Detta problem har jag inte när jag kör via LAN kabel, endast Wifi (både 2.4 och 5GHz) Likadant när jag lyssnar på Sverigesradio, så bryts det sporadiskt när jag kör via Wifi och jag får då starta om spelningen (OK via LAN). Detta problem har jag bara i U500VZ, i övriga 4 ASUS laptops som vi har i familjen är det aldrig dessa problem via Wifi, vilket garanterat måste vara hårdvaru/mjukvaru relaterat i Zenbook. Talade med ASUS support om detta och de sa att jag måste uppdatera Wifi till den senaste och det finns ingen senare än den som levererades med datorn.....

Det skumma är dock att när jag kollar på Youtube så fryser aldrig bilden.

Jag kommer att göra ett test med en Wifi USB dongle och funkar det då så kommer jag be ASUS att de får hämta den och fixa till denna brist. Kan tillägga att jag har återställt hela datorn utan någon förbättring.

Skulle ASUS vägra framtida reklamation så blir det en krasch i trappan och så tar jag en ny dator på drulleförsäkringen, men då lär det knappast bli någon mer ASUS.

I övrigt är det en utmärkt dator med hyffsad batteritid, men det blir inte någon Apple dödare så länge batteritiden inte kommer i närheten av Apples.

Permalänk
Skrivet av Habaneropeppar:

Att det glappar lite mellan displayens gummilist och moder delen stör inte mig så mycket. Det stora problemet verkar dock vara att limmningen mellan displayens bakre högra kant och metallen är bristfälligt gjort från fabrik. Glaset ligger inte korrekt bakom gummilisten längs högra sidan

Har du kollat att glaset är jämnt limmat längs listen?

Fick DOA min första enhet (U500VZ Touch) då det satt helt löst och knirkade så fort man tryckte där. Min ersättningsenhet var givetvis en helt ny enhet och den kändes inte helt 100 i limmningen från början heller. Jag ringde för att påpeka detta och har fått bekräftat att det inte skall vara nåt problem att få de fixat om det blir värre. Nu 2 månader senare har det blivit lite mer glapp i högra övre hörnet, det är dock inget som påverkar funktionen så det får vara till dess att jag inte orkar med det längre.

Det som stör mig mest är att när jag via Wifi streamar video från min router där några HDD är anslutna, så fryser bilden ofta till några sekunder. Detta problem har jag inte när jag kör via LAN kabel, endast Wifi (både 2.4 och 5GHz) Likadant när jag lyssnar på Sverigesradio, så bryts det sporadiskt när jag kör via Wifi och jag får då starta om spelningen (OK via LAN). Detta problem har jag bara i U500VZ, i övriga 4 ASUS laptops som vi har i familjen är det aldrig dessa problem via Wifi, vilket garanterat måste vara hårdvaru/mjukvaru relaterat i Zenbook. Talade med ASUS support om detta och de sa att jag måste uppdatera Wifi till den senaste och det finns ingen senare än den som levererades med datorn.....

Det skumma är dock att när jag kollar på Youtube så fryser aldrig bilden.

Jag kommer att göra ett test med en Wifi USB dongle och funkar det då så kommer jag be ASUS att de får hämta den och fixa till denna brist. Kan tillägga att jag har återställt hela datorn utan någon förbättring.

Skulle ASUS vägra framtida reklamation så blir det en krasch i trappan och så tar jag en ny dator på drulleförsäkringen, men då lär det knappast bli någon mer ASUS.

I övrigt är det en utmärkt dator med hyffsad batteritid, men det blir inte någon Apple dödare så länge batteritiden inte kommer i närheten av Apples.

Riktigt tråkigt att läsa ditt inlägg, Habaneropeppar!
Asus har varit mitt favoritmärke hela tiden, dock har min bild av dom gått ner i vasken helt de senaste veckorna, ännu mer efter denna tråden!
Det är inget jag har märkt, men efter lite försiktig "tapping" (engelska) runtom hela skärmkanten så finns det områden då glaset slår emot baksidan, alltså att det inte sitter fast! HELT OTROLIGT URUSEL KVALITET, Asus!

Är skärmen dåligt limmad tycker jag att man absolut ska häva köpet eller reklamera.
Att behålla ett defekt exemplar kan vara riskabelt, då defekten kan orsaka problem i framtida garantiärenden!
I ditt fall har det gått lång tid så det är din personliga preferens om du väljer att returnera, och det kan bli en väldigt långdragen historia tyvärr.
Men i allmänhet bör man absolut returnera om det är inom ångerrätten. Och då se till att, om du ska få en ny, så ska det vara en helt ny order/avtal för att igen ha 14 dagars ångerrätt!
Om du inte tror att du kan få en ny felfri, välj något annat i värsta fall. Är vad jag kommer göra.

Mitt glapp med luckan är inte det värsta som kan hända, och många skulle acceptera det.
Jag är däremot noga med sånt på en dator som är köpt mycket för sin design.

Men det riktiga allvaret ligger inte där, jag har kommit fram till att denna kosmetiska defekten mycket väl kan påverka garantin!
Då den kan tolkas av Asus vid inspektion som en skada orsakad av användaren, i vilket fall garantin lätt kan nekas!
Läs mitt inlägg i denna tråden: Haswell till Asus Zenbook? (inne på icke-köpråd forumet, Bärbara datorer: Support och övriga trådar).

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk

Så där låter det bara vid mitt högra övre hör + 3cm till vänster samt 15 cm ned längs högra sidan. När jag klämmer ihop glas och metallhöljet med tumme/pekfinger vid övre högra hörnet samt ned längs högra sidan så flexar glaset någon millimeter samt fastnar till precis som om det finns lite aktivt lim kvar. Det släpper dock omgående. Antingen har man använt för lite lim vid tillverkning, alternativt kanske metalldelen varit bristfälligt rengjord. Det är inte lätt att få lim att fastna på aluminium om det är minsta smuts/fett.

Hoppas det är fler som upptäcker denna brist med hjälp av Youtube videon, ju fler vi blir desto större är chansen att ASUS tar åt sig av kritiken och fixar till detta. Jag har ju förväntat mig att ha denna i minst 3 år och köpte därför tilläggs garanti så den har 3 år.

Man kan väl knappast säga att ASUS har någon kvalitetskontroll när sådant här slinker igenom. Top of the line dator? NOT

Min hittills dyraste ASUS laptop av totalt 5 är den enda jag haft problem med och det på 2 olika ex!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Habaneropeppar:

Så där låter det bara vid mitt högra övre hör + 3cm till vänster samt 15 cm ned längs högra sidan. När jag klämmer ihop glas och metallhöljet med tumme/pekfinger vid övre högra hörnet samt ned längs högra sidan så flexar glaset någon millimeter samt fastnar till precis som om det finns lite aktivt lim kvar. Det släpper dock omgående. Antingen har man använt för lite lim vid tillverkning, alternativt kanske metalldelen varit bristfälligt rengjord. Det är inte lätt att få lim att fastna på aluminium om det är minsta smuts/fett.

Hoppas det är fler som upptäcker denna brist med hjälp av Youtube videon, ju fler vi blir desto större är chansen att ASUS tar åt sig av kritiken och fixar till detta. Jag har ju förväntat mig att ha denna i minst 3 år och köpte därför tilläggs garanti så den har 3 år.

Man kan väl knappast säga att ASUS har någon kvalitetskontroll när sådant här slinker igenom. Top of the line dator? NOT

Min hittills dyraste ASUS laptop av totalt 5 är den enda jag haft problem med och det på 2 olika ex!

Är själv i köpsuget efter en Zenbook tills jag hittade den här tråden vill säga. Man blir ju lite besviken när kvalitetsfloppar av det här slaget slinker igenom på en dator som ändå har en så pass tilltagen prislapp.

Fan vet om det inte blir en rMBP 13" iaf, även om den inte har dedikerad grafik.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk

Här finns ett forum där man kan läsa lite om en del andra problem som Zenbook kan drabbas av. http://forum.notebookreview.com/asus-reviews-owners-lounges/6...

Verkar som DC anslutningen riskerar packa ihop innan man haft datorn i 1 år..... Och det står väl skrivet i skyarna att det är kunden som orsakat = ingen garanti. Oddsen ökar för att det blir skilsmässa från Asus i framtiden. Nästa laptop blir med stor sannolikhet från annan tillverkare. Hade jag köpt idag och varit medveten om felen man kan läsa om så hade det ev blivit en MSI, eller Lenovo

Permalänk

Köpte den här datorn i Fregads. Förutom att 3 tangenter var trasiga hörs ett vinande ljud. Inte direkt högt med kan det vara en trasig fläkt?
Hör fläktljud också men de är ganska tysta och inte direkt att jag stör mig.
Någon annan med liknande problem?

Permalänk
Medlem

Har spanat länge på denna dator men verkar vara riktigt mycket problem med den vad jag kan se.
Eftersom U500VZ Touch har gått ur lager så undrar jag vad som blir efterträdaren? Finns det någon ny U500VZ på väg?

Permalänk

Så, då har glaset börjat släppa helt i nedre högra hörnet när man öppnar locket. Blir en glipa på 5 mm mellan glaset och ramen så man kan se in bakom displayen.

Har begärt service åtgärd av ASUS. Skall bli intressant att se om de byter ut hela locket, eller bara limmar om skiten så man får problem om 1 år igen.

I övrigt så går maskinen utmärkt efter 1 års användning uppdaterad till Win 8.1. Batteriet har väl tappat c 10% , men räcker gott och väl fortfarande 3-4 timmar. Var ju synd att man köpte den under sommaren @ 15000kr, senare på hösten 2013 sjönk priset markant.

Gnissel i tangenter har inte återkommit efter jag sprejade med elektronikrengöring.

Ett tips ! Ladda ned ASUS Backtracker så kan ni blåsa över den dolda återställningspartitionen till ett USB minne och radera den dolda partitionen.

Permalänk

Lite återkoppling: Tog drygt en månad innan jag fick tummen ur och skickade in den....

Datorn fixad, tog 18 dagar från inskick till retur, varav väntan på reservdelar stod för c 9 dagar. Det enda som strulade lite var feedback när man gjorde uppföljning via ASUS support hemsida. Stod bara "Slutdatum 2014/09/23" , inget om kollinummer, transportbolag, men så dök den oväntat upp med Postens utkörning idag !

Svårt att säga, men det verkar som lock och display är utbytt, nu går det mycket lättare att öppna locket + att flex mellan display och dator är mindre (Det är fortfarande lite flex).

Well well, slutet gott allting gott och skönt att slippa surdegar som en del andra haft med ASUS garanti. Hoppas att den håller nu!

Stort tack till ASUS och LetMeRepair för professionell och hyfsat snabb hantering!

Permalänk

Hej,

Min laddare har börjat glappa så har kommit iu aktur behov av en ersättare, vad kan man köra med? Tack så hemskt mycket på förhand!

Visa signatur

ASUS UX51VZ