Studiomonitorer.. men! Väggupphängning?

Permalänk
Medlem

Studiomonitorer.. men! Väggupphängning?

Hej!

Jag kommer eventuellt få ett par M-Audio BX8 D2 och då jag inte har så mycket plats att röra mig på på skrivbordet så tänkte jag då en väggupphängning av dessa på vardera sida skärmen. Har sökt runt lite men jag hittar inga väggupphängningsanordningar(whoa! långt ord) någonstans. Någon som vet hur jag kan gå tillväga för att hänga upp dessa??

Permalänk
Medlem

Köp ett par hyllor och ställ dem där med sd-fötter under,se till att de hamnar i öronhöjd,dock kan basen lida om du ställer dem för nära väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Köp ett par hyllor och ställ dem där med sd-fötter under,se till att de hamnar i öronhöjd,dock kan basen lida om du ställer dem för nära väggen.

Aha, det är såpass enkelt alltså. Hehe Tackar!
Tips på några bra SD-fötter som inte kostar för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Aha, det är såpass enkelt alltså. Hehe Tackar!
Tips på några bra SD-fötter som inte kostar för mycket?

Fynda.se har kolla där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Fynda.se har kolla där.

Alright!
Detta är mina första studiomonitorer och jag har aldrig riktigt använt XLR förut, är det någon kvalitétsskillnad på olika märken på kablar? Eller är det bara ta vilken kabel som helst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Alright!
Detta är mina första studiomonitorer och jag har aldrig riktigt använt XLR förut, är det någon kvalitétsskillnad på olika märken på kablar? Eller är det bara ta vilken kabel som helst?

Kör på vad som helst men kanske inga 10kronors på rusta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tanax:

Alright!
Detta är mina första studiomonitorer och jag har aldrig riktigt använt XLR förut, är det någon kvalitétsskillnad på olika märken på kablar? Eller är det bara ta vilken kabel som helst?

Det som primärt skiljer XLR-kablar är hur hållbara de är. Billiga kablar har billiga kontakter och billig kabel vilket är lugnt för monitorer som ska kopplas in en gång och sedan rör man inte kablarna mer. Ska de vara till scenbruk där man packar upp och ner prylarna och dessutom drar och sliter i dem bör man köpa riktiga grejer för annars går prylarna sönder direkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Kör på vad som helst men kanske inga 10kronors på rusta.

Skrivet av Zotamedu:

Det som primärt skiljer XLR-kablar är hur hållbara de är. Billiga kablar har billiga kontakter och billig kabel vilket är lugnt för monitorer som ska kopplas in en gång och sedan rör man inte kablarna mer. Ska de vara till scenbruk där man packar upp och ner prylarna och dessutom drar och sliter i dem bör man köpa riktiga grejer för annars går prylarna sönder direkt.

Dessa ska ju bara vara för en liten hemmastudio. Som du sa så blir det ju inte mycket pill med kablarna när dom väl sitter i. Skulle t.ex. dessa fungera för mina ändamål?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1182930&artno=105779

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tanax:

Dessa ska ju bara vara för en liten hemmastudio. Som du sa så blir det ju inte mycket pill med kablarna när dom väl sitter i. Skulle t.ex. dessa fungera för mina ändamål?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1182930&artno=105779

Är det verkligen Neutrik-kontakter som det står så är det bra grejer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte att sätta upp dem på väggen/ställa på hylla. Ljudet kommer bli mycket lidande. Med ett par BX8'or skulle jag säga minst 15-20cm från vägg.

Se mitt tidigare inlägg; #12644416

http://www.m-audio.com/news/en_us-2030.html

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är det verkligen Neutrik-kontakter som det står så är det bra grejer.

Härligt att höra!

Skrivet av simonw:

Rekommenderar inte att sätta upp dem på väggen/ställa på hylla. Ljudet kommer bli mycket lidande. Med ett par BX8'or skulle jag säga minst 15-20cm från vägg.

Se mitt tidigare inlägg; #12644416

http://www.m-audio.com/news/en_us-2030.html

Ska kolla upp det! Tyvärr tror jag inte att jag har så himla mycket val i nuläget på grund av platsbrist :/ Blir nog till att köra med hylla först och sen någon gång i framtiden göra en mera ordentlig studio! Tackar för länkarna dock, bokmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Ska kolla upp det! Tyvärr tror jag inte att jag har så himla mycket val i nuläget på grund av platsbrist :/ Blir nog till att köra med hylla först och sen någon gång i framtiden göra en mera ordentlig studio! Tackar för länkarna dock, bokmärkt!

Förstår, du får då inte döma ut ljudet pga. taskig placering Du har inte plats att trycka dit två stativ på varsin sida av bordet?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Härligt att höra!

Ska kolla upp det! Tyvärr tror jag inte att jag har så himla mycket val i nuläget på grund av platsbrist :/ Blir nog till att köra med hylla först och sen någon gång i framtiden göra en mera ordentlig studio! Tackar för länkarna dock, bokmärkt!

Du kan prova att plugga igen portarna på högtalarna ifall det skulle bli för basigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Förstår, du får då inte döma ut ljudet pga. taskig placering Du har inte plats att trycka dit två stativ på varsin sida av bordet?

Tyvärr inte :/ Har en vägg på ena sidan med enbart 5cm tillgodo och på andra sidan är det en dörr som svänger upp. Blir till att antingen ommöblera någon gång eller fixa det när jag flyttar till mitt eget! Har ett litet rum hos föräldrarna Buhu. Aja, får göra det bästa av situationen!

Skrivet av oyegie:

Du kan prova att plugga igen portarna på högtalarna ifall det skulle bli för basigt.

Skickades från m.sweclockers.com

För en novice.. vilka portar menar du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tanax:

För en novice.. vilka portar menar du?

Basreflexporten (hålet) som sitter på baksidan

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tanax:

Härligt att höra!

Ska kolla upp det! Tyvärr tror jag inte att jag har så himla mycket val i nuläget på grund av platsbrist :/ Blir nog till att köra med hylla först och sen någon gång i framtiden göra en mera ordentlig studio! Tackar för länkarna dock, bokmärkt!

Eller ja, kontaktdonen är bra skit. Själva kabeln kan nog vara billigt eftersom 99 kr är vad du får betala om du ska köpa två XLR-kontakter från Neutrik löst. Men du behöver ändå ingen slitstarkt gummi, bra skärmning och så vidare om den bara ska sitta i ett par monitorer hemma. Så köp den och var glad, det hade jag gjort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är portarna på baksidan så bör du ha minst 10cm till bakvägg, gärna mer.

Det som händer när man placerar en högtalare nära en vägg är att den får med stöd av rummet i basregistret pga fler gränsande ytor. Ställer du högtalaren exakt mitt i rummet i alla dimensioner så kommer du få som minst bas, men ställer du den uppe/nere i ett hörn så får du som mest basförstärkning. Detta pga antalet gränsande ytor.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Basreflexporten (hålet) som sitter på baksidan

Ah! Tack

Skrivet av Zotamedu:

Eller ja, kontaktdonen är bra skit. Själva kabeln kan nog vara billigt eftersom 99 kr är vad du får betala om du ska köpa två XLR-kontakter från Neutrik löst. Men du behöver ändå ingen slitstarkt gummi, bra skärmning och så vidare om den bara ska sitta i ett par monitorer hemma. Så köp den och var glad, det hade jag gjort.

Hm, okej.. men ja, som sagt, ska inte gigga med dom så det bör nog vara lugnt!

Skrivet av Kalium:

Är portarna på baksidan så bör du ha minst 10cm till bakvägg, gärna mer.

Det som händer när man placerar en högtalare nära en vägg är att den får med stöd av rummet i basregistret pga fler gränsande ytor. Ställer du högtalaren exakt mitt i rummet i alla dimensioner så kommer du få som minst bas, men ställer du den uppe/nere i ett hörn så får du som mest basförstärkning. Detta pga antalet gränsande ytor.

Ska tänka på detta! Tack för tipsen allihopa

Permalänk
Rekordmedlem

Om du verkligen ska ha väggstativ så bör tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=26161 funka och ljudet fixar du till med en eq, helst parametrisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Köp ett par hyllor och ställ dem där med sd-fötter under,se till att de hamnar i öronhöjd,dock kan basen lida om du ställer dem för nära väggen.

HUr långt ifrån ska de stå från väggen? så inte basen blir sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

HUr långt ifrån ska de stå från väggen? så inte basen blir sämre?

Det står i tråden men kanske 10cm minst,men det är svårt att svara på rak arm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du verkligen ska ha väggstativ så bör tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=26161 funka och ljudet fixar du till med en eq, helst parametrisk.

Ohh! Den där verkar ju skitsmidig! Jag hittade ingen info på deras hemsida men passar de studiomonitorer jag ska ha, med dom fästena?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tanax:

Ohh! Den där verkar ju skitsmidig! Jag hittade ingen info på deras hemsida men passar de studiomonitorer jag ska ha, med dom fästena?

Då letade du nog dåligt

http://www.vogels.com/web/wcbservlet/com.gxwebmanager.solutio...

Det verkar ju som om måtten stämmer, så har du bara nått att fästa dem i så går det nog bra, ska det skruvas i gips så se till att plugga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Då letade du nog dåligt

http://www.vogels.com/web/wcbservlet/com.gxwebmanager.solutio...

Det verkar ju som om måtten stämmer, så har du bara nått att fästa dem i så går det nog bra, ska det skruvas i gips så se till att plugga.

Är det gips är det nog till och med dags för mollyplugg och inte bara färgglada plastgrejer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då letade du nog dåligt

http://www.vogels.com/web/wcbservlet/com.gxwebmanager.solutio...

Det verkar ju som om måtten stämmer, så har du bara nått att fästa dem i så går det nog bra, ska det skruvas i gips så se till att plugga.

Skrivet av Zotamedu:

Är det gips är det nog till och med dags för mollyplugg och inte bara färgglada plastgrejer.

Tackar och bockar! En fråga dock, om det är gipsvägg, kommer inte fästet att vibrera då? Därav ge distortion i ljudet från monitorerna? :/

Permalänk
Rekordmedlem

Jo allt vibrerar till en viss grad, men fästet i sig lär nog inte låta, däremot väggen om du spelar de frekvenser den har resonanser vid, det bästa är att fästa i regel, eller bygga rätt typ av väggar, men det är svårt i efterhand men nått att tänka på om man bygger hembio, enkelgips går bort direkt, men det är nog inget jätteproblem eftersom det inte är en basmodul du ska hänga upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo allt vibrerar till en viss grad, men fästet i sig lär nog inte låta, däremot väggen om du spelar de frekvenser den har resonanser vid, det bästa är att fästa i regel, eller bygga rätt typ av väggar, men det är svårt i efterhand men nått att tänka på om man bygger hembio, enkelgips går bort direkt, men det är nog inget jätteproblem eftersom det inte är en basmodul du ska hänga upp.

Ah okej! Får prova helt enkelt Tack för hjälpen!