Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Guide: Konvertera GPT till MBR och Vice Versa

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Guide: Konvertera GPT till MBR och Vice Versa

Har du ett par olika hårddiskar och vill byta vilken disk du har Windows installerat på men du kan inte pga Fel format?

Säger windows:
"Det går inte att installera Windows på den här disken.
Den valda disken har partitionstypen GPT.
Det går inte att installera Windows på det här hårddiskutrymmet.
Partitionen är en Microsoft Reserverad - partition (MSR)"

Kort skillnaden mellan MSR och GPT:

Skrivet av Aiwzor:

[...]GPT är ett sett för windows att hantera diskar som är större än 2Tb. Windows kan helt enkelt inte hantera en partition som är större än 2Tb med MBR utan omvandlar den istället till 2 partitioner, en på 2Tb och resterande på den andra.
Nackdelen med GPT är dock att man förlorar möjligheten att boota från den hårdisken, detta gör det omöjligt att installera windows på den eftersom att windows då måste boota från just den disken.
Det gäller som sagt inte UEFI.

Jag har sammanfattat en liten steg för steg lösning som jag hjälpe en annan forummedlem med som hade detta problemet.

Kort lösning:

  1. Formatera hela hårddisken med ett "clean" commando i Kommandotolken och i diskpart.

  2. Konvertera hårddisken till rätt typ, (MSR eller GPT).

  3. Installera windows.

Instruktioner nedan:
Läs mer här: Windows Commands

Converting Partition Table Styles

Using the CONVERT command, DiskPart can help you change partition table styles from MSR to GPT or from GPT to MSR. Changing partition table styles is useful when you

Move disks between X86-based computers and IA64-based computers

Receive new disks that are formatted for the wrong partition table style

You can only convert partition table styles on empty disks, however. This means the disks must either be new or newly formatted. You can, of course, empty the disk by removing any existing partitions or volumes on the disk that you want to convert.
Note

DiskPart provides the CLEAN command for wiping out all the volume or partition information on a disk. When you give a disk focus and then use the CLEAN command, all partition or volume information on the disk is removed. On MBR disks, this means that the MBR partition and hidden sector information are overwritten. On GPT disks, the GPT partition information, including the protected MBR, is overwritten. You can also use CLEAN ALL to specify that each and every sector on the disk should be set to zero.
Caution

If you haven't backed up the data on the drives you want to convert, don't delete any partitions or volumes. Doing so will clear all data on the disk.

The procedure you use to convert the partition table style is as follows:

Invoke DiskPart by typing diskpart at the command prompt.

Select the disk to work with to give it focus, such as

DISKPART> select disk 2

Convert the disk, as follows:

To convert a disk from MBR to GPT, type convert gpt at the command prompt.

To convert a disk from GPT to MBR, type convert mbr at the command prompt.

Dold text

Här har du steg för steg instruktioner.
Starta windows eller en recovery skiva för Windows

  1. Gå till startmenyn och skriv cmd

  2. Högerklicka på programmet och starta som administrator

  3. Starta Diskpart

    1. Skriv: "diskpart" ->Enter;

  4. Kolla efter hårddiskarnas nummer: Skriv: "list disk" - > Enter;

  5. Kolla nu efter hårddisken du vill omvandla, den kommer ha en asterisk i kolumnen som heter "Gpt" ute i höger samt ligga på ca 1.861GB(2TiB) eller vad du har i lagring, se bara till att rätt väljs!

  6. Ta detta hårddisknummer som står till vänster [OBS viktigt att det är rätt så du inte tar bort fel hårddisk nu] och lägg fokus på denna disken.

    1. Skriv "select disk 2" -> Enter; om detta nu är det hårddisknumret som hårddisken har. Annars byt ut numret till rätt nummer.

  7. Rensa hårddisken innan konvertering. Skriv: "clean all" -> Enter;

  8. Konvertera nu hårdisken till MSR: Skriv: "convert mbr" - > Enter;

Kanske inte den mest pedagogiska guiden men hoppas det hjälpte.

Städade lite.
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Här är en liten guide som beskriver hur man öppnar cmd (Kommandotolken) när man bootar datorn med Windows 7 DVD skivan eller USB minnet med installations filerna och om man har skapat en systemreparationsskiva så kan man även använda den http://www.sevenforums.com/tutorials/682-command-prompt-start...

Visa signatur

janee

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av janee:

Här är en liten guide som beskriver hur man kan använda cmd (Kommandotolken) när man bootar datorn med Windows 7 DVD skivan eller USB minnet med installations filerna och om man har skapat en systemreparationsskiva så kan man även använda den http://www.sevenforums.com/tutorials/682-command-prompt-start...

Super! Tack!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hej. Sitter duktigt i skiten nu, har samma problem. Lyckats ta mig in i kommandotolken och startat diskpart. Men när jag tar "clean all" så står den bara och tuggar och jag kan inte skriva något mer i fältet. Hur länge skall en "clean all" ta?

Mvh

Någon timme senare sitter jag och installerar grafikdrivisar. Tack så mycket för informationen! Den var ovärderlig

Permalänk
Sötast

MBR, inte MSR.
Utöver det så är citatet från Aiwzor felaktigt då varken MBR eller GPT har något att göra med windows, och båda är bootbara, dock ej av windows.

Utöver detta så är det såklart trevligt att du lägger ner tid på att skapa en guide åt dina medmänniskor, det är dock viktigt att du är källkritisk och lägger ner tid personligen för att se till att det du skriver stämmer.

MSR är däremot en partition som läggs först på diskar som använder GPT som partitionstabell .

Finns mycket att läsa på t.ex wikipedia om MBR och GPT.

Permalänk

Hur konvertera man till MBR på en laptop om det bara finns en disk?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Knotvillage:

Hur konvertera man till MBR på en laptop om det bara finns en disk?

Precis som guiden förklarar. Endast en disk användes i exempelt. Dock behövs ett windows installationsmedia.

Boota in i installationsmediga och använd reparationsverktyg -> kommandotolken. Bara följa guiden sen.
Instruktioner för detta finns i inlägg #2.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hur kommer jag in i reparationsverktyget? kör jag in skivan vill den bara installera os.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Så fort jag installerar W8 igen så formaterar den om HDD till GPT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Ingen som vet hur man ska lyckas installera W8 utan GPT?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Ingen som vet hur man ska lyckas installera W8 utan GPT?

Skickades från m.sweclockers.com

MBR eller GPT har inget med formatering att göra utan berör partitionering.
Vad installerar du på för media ? MBR kan bara partitionera upp till 2Tbyte stora partitioner sedan krävs det GPT, men i övrigt är det inga problem att installera win 8 på MBR partitionerade enheter.
Om du själv partitionerar i MBR så behöver du inte låta wins installationsprogram partitionera disken, du måste inte radera partitionerna för att kunna installera, du kan även formatera själv om du inte vill överlåta det åt installationsprogrammet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Installerar via skiva. Jag formaterar disken till MBR i komandotolken innan installation. Installerar windows och då är det GPT igen. Disken är på 500gb och jag gör en clean installation. Hur startar jag datorn via reparationsverktyget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Installerar via skiva. Jag formaterar disken till MBR i komandotolken innan installation. Installerar windows och då är det GPT igen. Disken är på 500gb och jag gör en clean installation. Hur startar jag datorn via reparationsverktyget.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt GPT/MBR har inte med formatering att göra, du kan inte formatera disken till nått av dem, den måste partitioneras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Som sagt GPT/MBR har inte med formatering att göra, du kan inte formatera disken till nått av dem, den måste partitioneras.

Njae till partitionering, snarare initiering, dvs. det första man gör med en blank/tom/ny disk e att initiera den antingen som MBR eller GPT. Först därefter partitionerar man och formaterar.

1. Initiera som MBR eller GPT
2. Partitionera
3. Formatera partitionerna

Permalänk

Använde Rufus och USB. Då skötte det sig självt.

Tack ändå.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv

Alternativt skiter man i att förlora all data på disken och bara använder partition assistant för att konvertera MBR till GPT eller tillbaka.

http://www.disk-partition.com/gpt-mbr/convert-mbr-to-gpt-with...

PS: Ja, jag har testat och det fungerade utan minsta lilla problem trots att det var 1,5 TB data på disken till att börja med.

Permalänk
Medlem

Har problem med nedgradering från win 8 till win 7. Dator Sony vaio. Ändrade i bios så datorn bootar från usb. Har win 7 på usb minnet. Kommer inte längre in i bios.... Testat alla f-knappar. assist knappen på datorn funkar inte nu. Går inte att installera pga att partitionerna är i gpt. Kommer bara till "Windows boot manager". Jag tror jag behöver ställa in så datorn bootar från hdd igen så jag kan köra cmd och ändra partitionerna. Hur gör jag för att komma in i bios igen?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Samme22:

Har problem med nedgradering från win 8 till win 7. Dator Sony vaio. Ändrade i bios så datorn bootar från usb. Har win 7 på usb minnet. Kommer inte längre in i bios.... Testat alla f-knappar. assist knappen på datorn funkar inte nu. Går inte att installera pga att partitionerna är i gpt. Kommer bara till "Windows boot manager". Jag tror jag behöver ställa in så datorn bootar från hdd igen så jag kan köra cmd och ändra partitionerna. Hur gör jag för att komma in i bios igen?

Om datorn kom med Windows 8 är det inte säkert att den kan boota från Windows 7 korrekt. Windows 7 Stödjer UEFI hjälpbart och måste fortfarande använda Legacy till stor del. Dvs, kör windows 8 om du inte är säker på att datorn klarar av windows 7.

Har jag förstått det rätt så finns det lite program som kan starta om datorn och boot:a direkt in i UEFI. Annars finns det nog folk som har brick:at sina datorer med genom att förstört möjligheten att kunna komma in i UEFI och samtidigt ingen möjlighet att boot:a datorn.

Mina hetaste tips är att undersöka om datorn stödjer Win 7, och om det finns programvara i Linux eller annan Live dist som kan ta dig till UEFI.
Skapa förslagsvis detta först och skapa en egen support tråd om du behöver hjälp med detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Samme22:

Har problem med nedgradering från win 8 till win 7. Dator Sony vaio. Ändrade i bios så datorn bootar från usb. Har win 7 på usb minnet. Kommer inte längre in i bios.... Testat alla f-knappar. assist knappen på datorn funkar inte nu. Går inte att installera pga att partitionerna är i gpt. Kommer bara till "Windows boot manager". Jag tror jag behöver ställa in så datorn bootar från hdd igen så jag kan köra cmd och ändra partitionerna. Hur gör jag för att komma in i bios igen?

Det ska vara assistknappen enligt manualerna, att du inte kan boota borde inta ha med problemet att göra eftersom du befinner dig "före det"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick till det rev ur hdd och kopplade ihop med en annan dator

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk

Har försökt detta utan att lyckas, disken dyker upp i kommando tolken men kan inte konvertera den där då det står att den inte är mbr-formaterad, och när jag ska formatera den så delar den upp disken i två delar och jag kan enbart formatera halva. Hur löser jag detta?

Obs. Ska användas som lagring alltså inte köra någon Os på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshitoshi:

Har försökt detta utan att lyckas, disken dyker upp i kommando tolken men kan inte konvertera den där då det står att den inte är mbr-formaterad, och när jag ska formatera den så delar den upp disken i två delar och jag kan enbart formatera halva. Hur löser jag detta?

Obs. Ska användas som lagring alltså inte köra någon Os på.

Du kan testa om du kan fixa problemet i windows inbyggda program Diskhantering http://www.sweclockers.com/forum/trad/1367140-hjalp-med-att-a...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Du kan testa om du kan fixa problemet i windows inbyggda program Diskhantering http://www.sweclockers.com/forum/trad/1367140-hjalp-med-att-a...

Funkade galant med MiniTool.

Dock uppkom ett nytt problem, min externa HDD försvann och den dyker upp endast i Minitool och nu som att den måste alkoleras.. Vad gör jag nu!!!? Hur kan jag lösa detta, allt ligger ju där som jag skulle föra över till nya,stora disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshitoshi:

Funkade galant med MiniTool.

Dock uppkom ett nytt problem, min externa HDD försvann och den dyker upp endast i Minitool och nu som att den måste alkoleras.. Vad gör jag nu!!!? Hur kan jag lösa detta, allt ligger ju där som jag skulle föra över till nya,stora disken.

Du kan kolla om det räcker med att ange en ny enhetsbeteckning http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-add-remove-...

Om du hade den externa enheten inkopplad när du försökte fixa problemet på den interna hårddisken så är det mycket möjligt att du har raderat något på den externa, du kan kolla om MiniTool programmet Partition Recovery Wizard hittar några filer på den externa hårddisken.

Visa signatur

janee

Permalänk

Hej jag sitter inne i själva installation av Windows och har detta problem nu. Vad gör jag ? Står precis samma för mig men kommer ju inte åt datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Nickelarssone: Du kan komma åt kommando-tolken även via en installation.
Detta gör du normalt sett genom att välja reparation istället för att välja installation. Sedan väljer du avancerade alternativ och den vägen kommer du åt en kommandotolk.

Tillvägagångsätten variererar lite men sök på Google så hittar du hur man gör.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Geeks Gaming

Bra guide! Var tvungen o konvertera min 3TB hårddisk till GPT. Enkelt gjort när man hittade en bra guide!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@TheMadPanda: Kul att höra. Förklaringarna i guiden är åt H***** men man kan genomföra alla steg fast jag var riktigt grön på ämnet när jag skrev guiden.

Well, somethings are better left alone....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är dessa instruktioner endast avsedda för bootning? Jag inväntar en 4 TB-disk som ska användas för lagring, och jag har ingen aning om vad som gäller, utöver att jag behöver GPT!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av L'ombra:

Är dessa instruktioner endast avsedda för bootning? Jag inväntar en 4 TB-disk som ska användas för lagring, och jag har ingen aning om vad som gäller, utöver att jag behöver GPT!

jag följde guiden för att konvertera min 3 TB för lagring,

starta en terminal
skriv diskpart
list disk
select disk 0 (eller det nummer du har)
convert gpt

det var allt jag gjorde, funkar galant!

guide 2.0 för bara konvertering @davidthedoom