Installera win2k, hittar ej mina partitioner

Permalänk
Medlem

Installera win2k, hittar ej mina partitioner

Har länge använt winxp men tänker nu gå tillbaka till win2k av en anledning jag inte orkar dra här. Har 2st hårddiskar med sammanlagt 7st partitioner, 6st NTFS och en FAT32.
När jag bootar upp med win2k skivan så är det den enda partitionen som datorn hittar FAT32 partitionen. Har en NTFS partition formaterad som jag tänkte lägga in win2k på.
Kommer inte win2k hitta de partitioner som jag formaterat/konverterat till NTFS i winxp? Är de av en nyare version? Tex, kan jag konvertera min tomma partition till FAT32 för att lägga in win2k på den, kommer jag då hitta de övriga NTFS partitionerna i win2k då?

...please help...

EDIT: Såg nu i partition magic 7 att NTFS partitionerna är av version 3.1 om det är till nån hjälp

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

vet inte om detta hjälper men har du lagt in alla service packs till 2000?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zioxin
vet inte om detta hjälper men har du lagt in alla service packs till 2000?

Nope, jag har inte installerat win2k än eftersom när jag bootar upp med skivan så hittar den endast min FAT32 partition, jag vill lägga in det på en NTFS partition.

Frågan är alltså: Om jag konverterar en annan partition till fat32 och installerar win2k på den, kommer win2k då hitta de övriga NTFS partitionerna då som jag formaterat med winxp?

Kan ju efter installationen konvertera fat32 partitionen till NTFS.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Har du skapat en dynamisk disk i XP? I så fall. Boota till XP, gå in i diskhanteraren och välj att konvertera tillbaka disken till Basic.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
Har du skapat en dynamisk disk i XP? I så fall. Boota till XP, gå in i diskhanteraren och välj att konvertera tillbaka disken till Basic.

Vad jag vet har jag inte skapar en dynamisk disk, vad är det?
Kommer faktiskt inte heller in i diskhanteraren längre märkte jag nu, "Tjänsten Local Disc Manager Administrative Service är inaktiverad. Det går inte att upprätta en anslutning".

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

På mitt kort har jag VIA chipset så jag måste trycka in en diskett med drivrutiner till det för att mina hårddiskar som sitter på ATA100 idekabeln skall hittas.
Under Windows 2000 installationen står det tryck F6 för att installera IDE & scsi drivrutiner.

VIA drivrutinen tror jag jag fick ifrån win2000 mappen i VIA4in1 som kan laddas ner från www.viaarena.com

Om du nu skulle ha VIA chipset kan du testa detta.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foffe
Kommer faktiskt inte heller in i diskhanteraren längre märkte jag nu, "Tjänsten Local Disc Manager Administrative Service är inaktiverad. Det går inte att upprätta en anslutning".

Om du går in i "event Viewer" (loggboken på svenska) så i system-loggen så bör det finnas ledtrådar till varför denna service inte vill starta.

När det gäller din NTFS verison så säger M$ så här:
New Capabilities and Features of the NTFS 3.1File System (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;31074...)

sammanfattning: "NOTE:Microsoft Windows 2000 uses NTFS 3.0. NTFS 3.0 and 3.1 have compatible on-disk formats, so volumes upgraded to NTFS 3.1 by Windows XP can continue to be accessed by Windows 2000 or by Windows NT 4.0 with SP4 or later. ")

som jag har förstått det så har du ett VIS-kort och då gäller det som snausman säger. När du bootar på en CD-skiva så blri skärmen först svart med en massa vita punkter längstned, därefter så blir skärmen blå. Det är nu som texten i stil med "Press F6 to install any RAID och SCSI-drivers you need" (eller nått sånt). Det skadar inte att trycka flera gånger
Installationen fortsätter nu precis som vanligt (det visas med andra ord ingenting om at datorn uppfattat att man tryckt på en tangent), men efter en stund så kommer det upp en fråga om du vill installera ytterligare kontrollerkort i dator, det vill du... Stoppa nu in diskettetten med drivrutinerna i diskettstationen och förljintruktionerna på skärmen. Det är inte så ruskigt svårt egentligen..

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Har laddat ner via drivare och jag ska pröva att installera dessa vid installationen.
Kolla i loggboken och den var överfylld med fel av ett slag:
WMIAdapter, WMIApRes.dll
Vad är den filen till för något?

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foffe

Vad jag vet har jag inte skapar en dynamisk disk, vad är det?
Kommer faktiskt inte heller in i diskhanteraren längre märkte jag nu, "Tjänsten Local Disc Manager Administrative Service är inaktiverad. Det går inte att upprätta en anslutning".

du har väl inte varit i msconfig och petat?
jag var tvungen att installera om xp efter att jag stängde av fel tjänst....

du kan ju skaffa Powerquest PartitionMagic 7 eller 8.
Med dem kan man göra det mesta med partitioner.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får en känsla av att Snausman har någon extra ATA-100 kontroller eller raid kontroller på moderkortet. Har aldrig behövt använda speciella drivrutiner för att hitta hårddiskarna. Även min hårddisk som sitter på raid kontrollern (HPT370 (abit moderkort)), fast den körs inte i raid fungerar normalt.
hmm, oops det enda jag testat det här med är XP installationen.
Foffe, ser du dina NTFS partitioner om du använder XP skivan och bootar med? För om du ser då så kanske du efter allt ska ha drivrutiner.
Men jag har iaf inte behövt använda några drivrutiner för vanliga IDE kontrollrarna (fint ord va?) till win 2000.

btw zioxin, Han har redan partition magic 7 (läs första)

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyckats installera win2k, behövde inga extra drivrutiner utan win2k hittade alla partitioner. Fick boota upp med de 4 startdisketterna. Tänkte att jag kunde köra dualboot med winxp men det vill inte boota efter installationen av win2k, antar att det har att göra med att partitionerna blev omkastade. Spelar ingen större roll då jag inte verkar behöva XP någe mer.
Tack för all hjälp! (swec rules)

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL