Permalänk
Medlem

Så, efter ett par koppar kaffe så har jag kikat på komplett och tittat på dessa kort,

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760323 ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765481 MSI GeForce GTX 660Ti 3GB PhysX CUDA

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765583 Gigabyte GeForce GTX 660Ti 3GB PhysX

Så frågan är om man borde skippa tänket på 5k lappen och köra på ett mindre dyrare och OM det blir så att om ett par år köpa till ett likadant för SLI ? Verkar som att vi inte är i behov av att köra SLI i dagens läge? Finns knappt något som kräver de vad jag kan se på marknaden.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Skulle satsa på AMD! Har själv testat Tri fire(4870 dock) och MS är Obefintlig! (testat med CRT, inget input lagg)

Så kör du på ett 6GB kort så är det bra mycket framtids säkrare än t.ex GTX 680 som har mindra minne, långsammare GPU och en klenare minnes buss

Nu är detta helt subjektivt för hur jag testat det nu!

Man kan vara framtidssäker och så kan man överdriva inte en chans att du har nytta av 6gb vram innan prestandan i kortet är för låg sett till utnyttjandet av vram. Köp något kort med 4gb vram så är du väldigt framtidssäker med, 6gb vram kör du om du har något i stil med 3x u3011 och då räcker den ändå inte med 1 kort för att få ok fps, då det inte är vramet i det läget som sätter gränserna. I min mening är kort designade med 6gb vram inriktade till extrem-extrem byggen typ 3-cf eller 4-cf. Det finns verkligen ingen mening att köra ett sådant kort annars, för har du den upplösningen som kräver 4-5gb vram så räcker ändå som nämnt inte 1 kort till för att få ok fps i ens medium settings skulle jag tro.

Dessutom innan 1 skärms lösningar börjar dra 6gb vram så kommer det vara resterande delar i gpu'n som drar ner din fps. 2gb är standard, 4gb är så det räcker och blir över, 6gb är overkill om man inte gillar extrem-extrem byggen.

Detta är dock min mening.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Jag har precis bytt från 7970 till ett 680 Lightning.
Kan bara säga ojoj vilken skillnad i fps och grymma oc möjligheter.
Lightning korten har varit dom mest överklockningsbara ett bra tag nu.
Lightning kortet har bla bättre strömförsöjning tackvare sin "gpu reactor"
Jag använder BF3 som lite tress test då i princip allt crashar i bf3.
Har haft stabilt i 3d mark 11 och CoD i nästan 1400mhz/7800mhz.
Men i bf3 kan jag "bara" ha kortet i 1333mhz/7800mhz stabilt utan tearing.
Kort o gott ett kanon kort som jag rekommenderar starkt.

Med vänlig hälsning, Danne

Skickades från m.sweclockers.com

okej okej, har du lust att länka kortet, så kan jag kika på de med, har 3 st som jag kollat på redan men inte bestämmt mig så kan vara bra att kolla alla kort som rekkas.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Man kan vara framtidssäker och så kan man överdriva inte en chans att du har nytta av 6gb vram innan prestandan i kortet är för låg sett till utnyttjandet av vram. Köp något kort med 4gb vram så är du väldigt framtidssäker med, 6gb vram kör du om du har något i stil med 3x u3011 och då räcker den ändå inte med 1 kort för att få ok fps, då det inte är vramet i det läget som sätter gränserna. I min mening är kort designade med 6gb vram inriktade till extrem-extrem byggen typ 3-cf eller 4-cf. Det finns verkligen ingen mening att köra ett sådant kort annars, för har du den upplösningen som kräver 4-5gb vram så räcker ändå som nämnt inte 1 kort till för att få ok fps i ens medium settings skulle jag tro.

Dessutom innan 1 skärms lösningar börjar dra 6gb vram så kommer det vara resterande delar i gpu'n som drar ner din fps. 2gb är standard, 4gb är så det räcker och blir över, 6gb är overkill om man inte gillar extrem-extrem byggen.

Detta är dock min mening.

Känner mig lite korkad här, detta med vram, 3-cf 4-cf etc etc , finns det att läsa om detta eller är de något du kan förklara lite snabbt hör över ?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Man kan vara framtidssäker och så kan man överdriva inte en chans att du har nytta av 6gb vram innan prestandan i kortet är för låg sett till utnyttjandet av vram. Köp något kort med 4gb vram så är du väldigt framtidssäker med, 6gb vram kör du om du har något i stil med 3x u3011 och då räcker den ändå inte med 1 kort för att få ok fps, då det inte är vramet i det läget som sätter gränserna. I min mening är kort designade med 6gb vram inriktade till extrem-extrem byggen typ 3-cf eller 4-cf. Det finns verkligen ingen mening att köra ett sådant kort annars, för har du den upplösningen som kräver 4-5gb vram så räcker ändå som nämnt inte 1 kort till för att få ok fps i ens medium settings skulle jag tro.

Dessutom innan 1 skärms lösningar börjar dra 6gb vram så kommer det vara resterande delar i gpu'n som drar ner din fps. 2gb är standard, 4gb är så det räcker och blir över, 6gb är overkill om man inte gillar extrem-extrem byggen.

Detta är dock min mening.

Folk sa precis likadant när 5870 2GB fanns! Fast nu så dom som har 5870 2GB har ju inte behövt byta då minnet räcker till

Behöver man mer prestanda så skaffar man 2 kort till när det är dags!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Känner mig lite korkad här, detta med vram, 3-cf 4-cf etc etc , finns det att läsa om detta eller är de något du kan förklara lite snabbt hör över ?

Det är mer en personlig åsikt än fakta, så gå inte enbart efter det jag skriver, men under tiden jag hållit hus här på swec så har man läst 1 och annat, men återigen det är en personlig åsikt. Men som exempel går jag efter staplar i diverse tester och recensioner här på swec, där man kan se hur mkt fps man har i vissa inställningar med vissa kort etc.

EDIT: Vill inte gärna förklara heller då jag med stor sannolikhet kommer att ha fel någonstans, men kolla på tester gjorda här på swec, för 7970 ghz edition gtx680 etc så kan du se ungefär hur de olika korten preserar i olika titlar, f.ö så är nog 7970 det bästa single-gpu alternativet efter senaste drivrutinen. Som lyfte kortet väldigt mycket, dessutom så är det billigare. Sen har ju gtx 680 vissa fördelar med, men nog ser det bättre ut för 7970 för tillfället om du frågar mig.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Folk sa precis likadant när 5870 2GB fanns! Fast nu så dom som har 5870 2GB har ju inte behövt byta då minnet räcker till

Behöver man mer prestanda så skaffar man 2 kort till när det är dags!

Planerar man att ha kortet länge utan att uppgradera så är det nog ett bra kort, men vad jag erfarat så är det folk som köper nytt varje generation som köper sådana extrema kort, inte personer som behåller samma kort i 3 generationer. Men återigen det är inte minnet som kommer vara problemet senare, det är allt annat i kortet som inte räcker lika långt, därför tycker jag att det är aningen "overkill" att köpa ett kort med 6gb vram.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Planerar man att ha kortet länge utan att uppgradera så är det nog ett bra kort, men vad jag erfarat så är det folk som köper nytt varje generation som köper sådana extrema kort, inte personer som behåller samma kort i 3 generationer. Men återigen det är inte minnet som kommer vara problemet senare, det är allt annat i kortet som inte räcker lika långt, därför tycker jag att det är aningen "overkill" att köpa ett kort med 6gb vram.

6GB Vram är väl om man ska ha 2-4 GPU:er, då man vill kunna lira utan att varken minnet eller GPU:n tar stopp.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

ATI 8xxx serien kommer snart, känns fel att köpa kort nu. ATI har ju alltid varit generöra med minnesmängd på kortet. Nästa serier lär ha lika el mer. Tror dock att kortet kommer få stöd för 4k upplösning. Så mitt råd är att vänta till nästa serie, eller köp ett "mellan" kort nu 78xx-79xx el 66x-67x nu och sedan uppgradera. Vill du köra nvidia då är det bara att handla. Då det lär inte komma en ny serie på ett bra tag.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

6GB Vram är väl om man ska ha 2-4 GPU:er, då man vill kunna lira utan att varken minnet eller GPU:n tar stopp.

Tänker i samma bana där, så ska man ha 1 kort känns det som att 6gb är lite väl mycket för vad man kan tänkas behöva.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

ATI 8xxx serien kommer snart, känns fel att köpa kort nu. ATI har ju alltid varit generöra med minnesmängd på kortet. Nästa serier lär ha lika el mer. Tror dock att kortet kommer få stöd för 4k upplösning. Så mitt råd är att vänta till nästa serie, eller köp ett "mellan" kort nu 78xx-79xx el 66x-67x nu och sedan uppgradera. Vill du köra nvidia då är det bara att handla. Då det lär inte komma en ny serie på ett bra tag.

Okej hänger med i tänket. Men kollat på ett 660 Ti med 2 gb vram eller va de heter så de bör räcka ett tag, enligt komplet och webbhallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Jag har precis bytt från 7970 till ett 680 Lightning.
Kan bara säga ojoj vilken skillnad i fps och grymma oc möjligheter.
Lightning korten har varit dom mest överklockningsbara ett bra tag nu.
Lightning kortet har bla bättre strömförsöjning tackvare sin "gpu reactor"
Jag använder BF3 som lite tress test då i princip allt crashar i bf3.
Har haft stabilt i 3d mark 11 och CoD i nästan 1400mhz/7800mhz.
Men i bf3 kan jag "bara" ha kortet i 1333mhz/7800mhz stabilt utan tearing.
Kort o gott ett kanon kort som jag rekommenderar starkt.

Med vänlig hälsning, Danne

Skickades från m.sweclockers.com

Så hitta de kortet och de har ju sjyssta klockor så blir till 90% de kortet. Prislappen var helt och och inget att klaga över

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

Köp ett 660 Ti eller ett 7950 nu och byt ut det om 2-3 år.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Så hitta de kortet och de har ju sjyssta klockor så blir till 90% de kortet. Prislappen var helt och och inget att klaga över

Ok glad to help...
Mitt tänk är att jag kommer att skaffa ett till om ca 1år el så för att kunna hänga med...
Jag har 75fps avg i Ultra med min stabila klock (1333mhz) i BF3 Caspian Border 64spelare mätt på 5minuter mycket runt gasstation och hilltop.
Allt beror ju på vilka titlar man spelar och BF3 är ju bland dom mest krävande just nu ialf av dom jag spelar...
Mitt 680 Lightning sopar banan totalt i BF3 med mitt gammla 7970 Windforce 3.
Annars kör jag mycket CoD 4 och BO i det räcker det ju med typ ett GTX480 för att maxxa 90fps ;D

PS jag gav 5200:- för mitt MSI GTX680 Lightning och det är det absolut värt nu är det dock ännu billigare... DS

Mvh Danne

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Varför köpa ett gtx660ti när du kan köpa ett 7970 windforce för ca 300 kr till ? http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd...

Med 12.11 drivrutinerna så är det det självklara valet då det ska presterar mer eller mindre som gtx680 i bf3 ( 1080p ultra)
Det presterar bättre än gtx680 i högre upplösningar tack vare den större minnesbussen

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Har stirrat mig lite blind på alla kort ute just nu, vet inte riktigt vilket man ska ta för att få ut prestanda och inte behöva tänka på att skaffa kort de senaste 2-4 åren. Ett kort som troligtvis hänger med.. Sitter just nu med ett ganska slutkört kort, 6870.. Original klock och fläkten ligger på 90% för att de inte ska lagga på normal inställningar på D3 tex.. Bf3 ska vi inte tala på hur mycket de laggar..

Några bra tips på kort. ?
Spelar de någon roll om det är 2 Gb eller 4 GB ? kortet ska helst ha 2 urtag för display, HDMI, för tv går på de för tillfället.

Mitt 6850 klarar High med stabil fps och fläkten på 25%, kanske ska testa att damma av grafikkortet?

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Varför köpa ett gtx660ti när du kan köpa ett 7970 windforce för ca 300 kr till ? http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd...

Med 12.11 drivrutinerna så är det det självklara valet då det ska presterar mer eller mindre som gtx680 i bf3 ( 1080p ultra)
Det presterar bättre än gtx680 i högre upplösningar tack vare den större minnesbussen

Jo, men om du jämnför korten så har ett 680 bättre kärnklockor än vad ett 7970 har, enligt vad som är skriver på kompletts hemsida. Så jag väljer heller ett kort som har drygt 1200 än ett som precis kommit över 1000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Jo, men om du jämnför korten så har ett 680 bättre kärnklockor än vad ett 7970 har, enligt vad som är skriver på kompletts hemsida. Så jag väljer heller ett kort som har drygt 1200 än ett som precis kommit över 1000.

Skickades från m.sweclockers.com

? Du visade 3 länkar med gtx660 och ja skrev att det var bättre o köpa ett 7970 oc med windforce då det prestar i klass med gtx680 men är ca 1000kr billigare än gtx680. Det går inte jämföra enbart kärnklock heller för den delen, då grafikkorten inte har samma tillverkare (dom fungerar inte på samma sätt).

gtx680 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1373983
hd7970 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1109395

edit: finns ju recension som visar här på sweclockers att 7970ghz ( 1000mhz på kärnan) presterar bättre än gtx680. Som sagt så har det priset till sin fördel och med dom senaste drivrutinerna borde de vara det bättre köpet. http://www.anandtech.com/show/6393/amds-holiday-plans-cat1211...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

? Du visade 3 länkar med gtx660 och ja skrev att det var bättre o köpa ett 7970 oc med windforce då det prestar i klass med gtx680 men är ca 1000kr billigare än gtx680. Det går inte jämföra enbart kärnklock heller för den delen, då grafikkorten inte har samma tillverkare (dom fungerar inte på samma sätt).

gtx680 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1373983
hd7970 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1109395

edit: finns ju recension som visar här på sweclockers att 7970ghz ( 1000mhz på kärnan) presterar bättre än gtx680. Som sagt så har det priset till sin fördel och med dom senaste drivrutinerna borde de vara det bättre köpet. http://www.anandtech.com/show/6393/amds-holiday-plans-cat1211...

Nja det är ju en sanning med modifikation...
7970Ghz edition presterar NÄSTAN lika bra i BF3 som ett referens 680 dvs inte alls som ett 680 Lightning....och definitivt inte som ett klockat lightning.
Ett referens 680 ligger på 1006mhz gpu och lightning ligger på 1200mhz gpu stock sedan tillkommer minnes överklockningen på det.
Var det inte så att Ghz edition inte klockar lika bra som tidigare heller?? dvs kommer ändå aldrig upp i samma klass som ett oc 680.
Men Nvidia har en flaskhals med lite minne och låg minnes bandbred dock inget problem om man inte kör på flera skärmar då bör man kanske kolla på ett med 4gb.
Som sagt allt beror ju på vilka titlar man tänkt spela...
Ska han spela mycket BF3 och kanske Crysis 3 när det kommer så är det tyvärr Nvidia som gäller annars CoD så spelar det ingen roll vilket.

edit: Ville bara tillägga att jag i princip alltid kört ATI innan detta 680 men vart tvungen o krypa till korset och skaffa ett Nvidia då dom presterar bättre i många grafik tunga titlar.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Har stirrat mig lite blind på alla kort ute just nu, vet inte riktigt vilket man ska ta för att få ut prestanda och inte behöva tänka på att skaffa kort de senaste 2-4 åren. Ett kort som troligtvis hänger med.. Sitter just nu med ett ganska slutkört kort, 6870.. Original klock och fläkten ligger på 90% för att de inte ska lagga på normal inställningar på D3 tex.. Bf3 ska vi inte tala på hur mycket de laggar..

Några bra tips på kort. ?
Spelar de någon roll om det är 2 Gb eller 4 GB ? kortet ska helst ha 2 urtag för display, HDMI, för tv går på de för tillfället.

Det här skull jag köpa om jag va dej med den budgeten du nämner. Jag ångrar mitt GTX 680 köp.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760517

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi