Permalänk

Ett riktigt seriöst engagemang må jag säga! Sånt är svårt att hitta, till och med på sweclockers.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut!

Dock ett par påpekande: Slipa gärna INTE med vad som ser ut som en kap skiva! är väldigt obehagligt att hålla i maskinen om/när skivan sprängs, har du ansiktsskydd och heltäckande klädsel hjälper det, men det gör bra ont att få ett par fragment i bröstkorgen.

Du har svetsat lite med vad som ser ut som MMA, höj gärna amperen lite för att slippa få sådan råge på svetsen. I detta obehandlade materialet som du har införskaffat hade jag rekommenderat att svetsa allt med MIG svets som du började med. homogen tråd typ OK 12.51 och kolsyra eller mison 25 är underbart att svetsa med i svart obehandlat stål.

Ska bli riktigt intressant att fälja denna konstruktionen ( har du/någon räknat på vad den totala vikten kommer att sluta på? går det att marklyfta den?)

Visa signatur

Moderkort: GA-X58-UD3R | CPU: I7 930 | Kylsystem:EK Block 6X120mm radiatoryta, D5 , EK-Res X3 150, 4 x Corsair SP 120 fläktar | Chassi: Thermaltake Level 10 Gt Snow Edition | GPU: XFX 7990 | RAM: Corsair 12GB | PSU: Corsair HX850w | Lagring: Corsair force 3 SSD120 & 1TB 7200rpm | Skärm: Eyeinfinity 3X22 Benq GL 2250 | Eget tillverkat stativ i 20X40 profil.

Permalänk
Medlem

Jösses, det var ett rejält monster du bygger där!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tycker den ser awesome ut, men att kunna flytta på den från rum till rum och alternativt sälja senare så måste den vara nedmonteringsbar på något sätt. Har du tänkt något på det? Tex att man kapar bakom huvudet och sätter fast den med 4 bultar eller något där så man kan dela den i två.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Ser riktigt schysst ut! Coolt bygge!

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Mycket stål, kommer bli tungt och stabilt. Ska bli intressant att följa detta projekt!

Permalänk
Medlem

Du borde seriöst göra något form av stöd för "överdelen" ned mot golvet. Iom att du har tangentbordet fäst i samma konstruktion som skärmarna kommer det guppa och röra på sig rätt rejält, du har ju bara en "tunn" profil som håller i hela skiten. Kommer krävas rätt mycket stål för att styva upp det där annars.
Det du kan göra är att ha tangentbords-delen så den viks in från sidan istället för att den följer med skärmarna upp när du lyfter allt. Förhoppningsvis kommer det inte guppa så mycket av att du typ sätter dig eller rör på dig i stolen bara, men du slipper iaf problemet med att varje tangentbordstryck får skärmarna att guppa.

Förresten, vad är det för skitprogram du CAD'at allt i? Ser ju förjävligt ut med alla streck hit och dit.
Du kan ju använda typ Autodesk Inventor, finns gratis att ladda ner från deras hemsida (som alla andra Autodeskprodukter), bara tanka ner educational-varianten. Det är precis som fulla varianten fast med vattenstämpel på ritningarna man skriver ut.
https://students.autodesk.com/?nd=download_center <--

Permalänk
Medlem

Coolt bygge, kommer följas. Skulle vilja ha något sånt här själv när jag väl flyttar till hus. Lite trångt att klämma in det i 2:an kanske.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82a:

Ser riktigt bra ut!

Dock ett par påpekande: Slipa gärna INTE med vad som ser ut som en kap skiva! är väldigt obehagligt att hålla i maskinen om/när skivan sprängs, har du ansiktsskydd och heltäckande klädsel hjälper det, men det gör bra ont att få ett par fragment i bröstkorgen.

Du har svetsat lite med vad som ser ut som MMA, höj gärna amperen lite för att slippa få sådan råge på svetsen. I detta obehandlade materialet som du har införskaffat hade jag rekommenderat att svetsa allt med MIG svets som du började med. homogen tråd typ OK 12.51 och kolsyra eller mison 25 är underbart att svetsa med i svart obehandlat stål.

Ska bli riktigt intressant att fälja denna konstruktionen ( har du/någon räknat på vad den totala vikten kommer att sluta på? går det att marklyfta den?)

Är du seriös? finns väll ingen som svetsar med kolsyra nuförtiden, är ju den sämsta gasen du kan använda till svetsning. mison/atal, heter acral nu. (beroende på om du hämtar den på AGA eller air liquide) är att rekomendera, kolsyra ger nästintill ingen inträngning alls, pluss att det bara sprutar. Själv hade jag svetast med TIG för ett fint resultat, men det är bara jag. har du en tjock kapskiva och vet vad du gör så är det inga problem ;D kanske hade varit en ide att bygga den i aluminium för viktens skull dock. men som andra har sagt, ett mycket gediget projekt som ska följas!

för folk som undrar så är svart järn inte så många KR per KG, frakten brukar va dyrare
EDIT: ska det dock va färdigkapade längder så snackar vi ju ett helt annat pris, eftersom någon måste uföra jobbet, men en 6m fyrkantsprofil är inte så dyr.

EDIT. såg att du skrev att du skrev att det va första gången du svetsade, NOT TO BAD, ett tips, fallande är bra myckert lättare att köra för en nybörjare. råkade det va så att du lägger lite förmycket tråd så gör tyngdkraften resten när du når slutet. blir lite mer vända, men resultatet kan inte gemföras ;D GL!

http://www.airliquide.se/sv/gaser/svetsning-och-skarning-1/sk...
http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/doc...

dock funkar kolsyra säkert för dina ändamål, men det brukar inte löna sig med att använda en sämre gas bara för den är billigare. för efterarbetet blir så mycket mer. pluss att ju sämre gas ju svårare är det att svetsa.
Enligt egen erfarenhet så tycker jag att air liquide har bättre gaser.

Permalänk
Medlem

Skjyst för att vara första gången du svetsar och verkar vara ett seriöst projekt
kan vara smart att montera några hjul du kan fälla ut/in så du enkelt kan flytta den i rummet om det skulle behövas
vad kommer den väga gissar du på?

Permalänk

Sjukaste

Permalänk

Vill se fortsättning

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Avstängd

slutvikten lär väl landa på 200kg +

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Spännande! Vill se update!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

haha så jävla coolt, nördigt men coolt:D

Permalänk
Medlem

Vikter

66 kilo väger fyrkantsrören vi sponsrade projektet med.

-
Per Silvin, VD Bromma stål
Www.brommastal.se - Bromma Stål
Www.telgestalcenter.se - Telge Stålcenter

Permalänk
Avstängd

Mjo, att du för första gången svetsar är ganska tydligt

Permalänk
Medlem

Kommer det fler bilder sen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silvin:

66 kilo väger fyrkantsrören vi sponsrade projektet med.

-
Per Silvin, VD Bromma stål
Www.brommastal.se - Bromma Stål
Www.telgestalcenter.se - Telge Stålcenter

Stabilt bygge

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Verkar lovande, ska bli kul att se resultatet.

Tror inte mina första svetsningar såg så där bra ut, tycker inte du har något att skämmas över.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Kul bygge, ser fram emot lite uppdateringar.

Bilder bara, glöm inte ett överflöd med bilder!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Är du seriös? finns väll ingen som svetsar med kolsyra nuförtiden, är ju den sämsta gasen du kan använda till svetsning. mison/atal, heter acral nu. (beroende på om du hämtar den på AGA eller air liquide) är att rekomendera, kolsyra ger nästintill ingen inträngning alls, pluss att det bara sprutar. Själv hade jag svetast med TIG för ett fint resultat, men det är bara jag. har du en tjock kapskiva och vet vad du gör så är det inga problem ;D kanske hade varit en ide att bygga den i aluminium för viktens skull dock. men som andra har sagt, ett mycket gediget projekt som ska följas!

för folk som undrar så är svart järn inte så många KR per KG, frakten brukar va dyrare
EDIT: ska det dock va färdigkapade längder så snackar vi ju ett helt annat pris, eftersom någon måste uföra jobbet, men en 6m fyrkantsprofil är inte så dyr.

EDIT. såg att du skrev att du skrev att det va första gången du svetsade, NOT TO BAD, ett tips, fallande är bra myckert lättare att köra för en nybörjare. råkade det va så att du lägger lite förmycket tråd så gör tyngdkraften resten när du når slutet. blir lite mer vända, men resultatet kan inte gemföras ;D GL!

http://www.airliquide.se/sv/gaser/svetsning-och-skarning-1/sk...
http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/doc...

dock funkar kolsyra säkert för dina ändamål, men det brukar inte löna sig med att använda en sämre gas bara för den är billigare. för efterarbetet blir så mycket mer. pluss att ju sämre gas ju svårare är det att svetsa.
Enligt egen erfarenhet så tycker jag att air liquide har bättre gaser.

"Leksakssvetsning" som detta i tunnplåt kör man med fördel med MIG (alltså blandgas). Men för "riktig" svetsning i grov svartplåt är tveklöst MAG (co2) med slaggbildande rörtråd effektivast, mest ekonomisk och ger bäst svetskvalitet. Är svetsningen halvmekaniserad kör man med fördel pulverbågsvetsning.

Fallande är bara nonono..., det är utvisning på nollor som kör fallande på en seriös verkstad.

Permalänk
Medlem

Seriösa grejer!

Permalänk
Medlem

Bra idé. Kommer att följas

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Är du seriös? finns väll ingen som svetsar med kolsyra nuförtiden, är ju den sämsta gasen du kan använda till svetsning. mison/atal, heter acral nu. (beroende på om du hämtar den på AGA eller air liquide) är att rekomendera, kolsyra ger nästintill ingen inträngning alls, pluss att det bara sprutar. Själv hade jag svetast med TIG för ett fint resultat, men det är bara jag. har du en tjock kapskiva och vet vad du gör så är det inga problem ;D kanske hade varit en ide att bygga den i aluminium för viktens skull dock. men som andra har sagt, ett mycket gediget projekt som ska följas!

för folk som undrar så är svart järn inte så många KR per KG, frakten brukar va dyrare
EDIT: ska det dock va färdigkapade längder så snackar vi ju ett helt annat pris, eftersom någon måste uföra jobbet, men en 6m fyrkantsprofil är inte så dyr.

EDIT. såg att du skrev att du skrev att det va första gången du svetsade, NOT TO BAD, ett tips, fallande är bra myckert lättare att köra för en nybörjare. råkade det va så att du lägger lite förmycket tråd så gör tyngdkraften resten när du når slutet. blir lite mer vända, men resultatet kan inte gemföras ;D GL!

http://www.airliquide.se/sv/gaser/svetsning-och-skarning-1/sk...
http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/doc...

dock funkar kolsyra säkert för dina ändamål, men det brukar inte löna sig med att använda en sämre gas bara för den är billigare. för efterarbetet blir så mycket mer. pluss att ju sämre gas ju svårare är det att svetsa.
Enligt egen erfarenhet så tycker jag att air liquide har bättre gaser.

Vet väl inte om jag kan hålla med dig om att kolsyra skulle vara den sämsta gasen, samt att man inte skulle få någon igenom bränning. Sedan så är det rätt så många som svetsar med det. Alla Alimak hissar är svetsade med kolsyra. Vidare så visst blir det finare med TIG:en, men det är inte så många som har varken har en inverter eller ett slangpaket för den delen till TIG. Varför göra det svårare för? Nä skulle ha hållt mig till spraykanonen Sedan så skulle jag inte köra fallande, det blir snyggare, och det är lätt men blir det mer hållbart? Det finns rondell så då är det bara att bränna på, möjligtvis att öka strömmen lite. Sedan så tycker jag att det verkligen var en fin fog för att vara första gången

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

"Leksakssvetsning" som detta i tunnplåt kör man med fördel med MIG (alltså blandgas). Men för "riktig" svetsning i grov svartplåt är tveklöst MAG (co2) med slaggbildande rörtråd effektivast, mest ekonomisk och ger bäst svetskvalitet. Är svetsningen halvmekaniserad kör man med fördel pulverbågsvetsning.

Fallande är bara nonono..., det är utvisning på nollor som kör fallande på en seriös verkstad.

Har faktiskt inte kört så mycket av rörtråd, men har hört både ont och gott om det.

Vidare så håller jag med om fallande. Nononono

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnikanor:

Har faktiskt inte kört så mycket av rörtråd, men har hört både ont och gott om det.

Vidare så håller jag med om fallande. Nononono

varför inte fallande??

(fint bygge)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Matt svart enligt mig!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Matt svart pulverlack med fin struktur är riktigt snyggt.
Hadde du bott i Helsingborg hade jag gjort det för en billig peng åt dig.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Ditt bygge kommer ju väga en aning, har du tänkt på hur du får in det osv? Jag hade då inte svetsat allt utan även skruvat ihop ett par delar för att enklare kunna flytta på ekipaget. Är ju inte precis kul att behöva riva en vägg för att sedan få in det i huset. Förövrigt förstår jag inte poängen med detta men intressant bygge ändå.