Hur man får enkelt bort damm i datorn?

Permalänk
Medlem

Hur man får enkelt bort damm i datorn?

Hej, jag har köpt en dator i slutet av sommaren och jag vill gärna ta hand om den så att den fungerar 100% En dag så började en av mina fläktar låta väldigt högt, lät som den gick imot något. Jag öppnade upp den och märkte hur mycket damm det var i datorn. Jag började plocka bort damm så mycket jag kunde ifrån fläkten, startade datorn och fläkten lät normal igen
Min fråga är; Hur kan man enkelt ta bort damm i datorn? Jag har ju damm filter osv, men hur ofta ska man "rena" de? Kan man ta något så blåser luft så att det "flyger" ut från datorn?

Tack för svar

MVH
iFuze (Killen som vill ta hand om sin dator som det vore ett barn)

Visa signatur

Intel i7 6700K | Gigabyte GeForce GTX 980 4GB OC x2 i SLI | Kingston HyperX 16GB DDR4 | Gigabyte Z170X Ultra Gaming | Corsair Hydro H110i GTX | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 4TB 7200rpm 64MB | Corsair Graphite 780T

Permalänk

Tryckluft på burk, inet säljer det

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kolla på biltema luft på burk 99:- billigt och funkar fint.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Hur fungerar de exakt?

Visa signatur

Intel i7 6700K | Gigabyte GeForce GTX 980 4GB OC x2 i SLI | Kingston HyperX 16GB DDR4 | Gigabyte Z170X Ultra Gaming | Corsair Hydro H110i GTX | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 4TB 7200rpm 64MB | Corsair Graphite 780T

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFuze:

Tack för alla svar! Hur fungerar de exakt?

Som en vanlig sprayflaska, fast med luft som man använder för att rengöra elektronik.

Bara ta och ställ datorn utomhus och spraya. (Om du nu inte gillar att fylla ditt hus/din lägenhet med damm:P)

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFuze:

Jag har ju damm filter osv, men hur ofta ska man "rena" de? Kan man ta något så blåser luft så att det "flyger" ut från datorn?

Är dina dammfilter hela?
Jag har min dator på dygnet runt och jag kan inte ens hitta minsta antydan till damm i min burk och jag är inte direkt duktig på att städa hemma plus att jag har husdjur.
Men hur som helst så kan det väl vara värt att göra rent dina dammfilter någon gång i månaden iaf om det lätt blir dammigt hos dig.

Hur du ska göra rent datorn har du redan fått svar på så ska inte gå in på det

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Som en vanlig sprayflaska, fast med luft som man använder för att rengöra elektronik.

Bara ta och ställ datorn utomhus och spraya. (Om du nu inte gillar att fylla ditt hus/din lägenhet med damm:P)

Så jag kan spraya luft med den på mitt grafik kort för att ta bort dammet utan att grafik kortet tar skada?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har du kompressor så funkar det galant kan jag lova

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Skrivet av iFuze:

Så jag kan spraya luft med den på mitt grafik kort för att ta bort dammet utan att grafik kortet tar skada?

Var bara försiktig så att inte fläkten/fläktarna övervarvar pga luftflödet. När du blåser rent själva fläkten eller fläktarna så är det bäst att hålla fast den/dem med ett finger.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Lego Master
Skrivet av arision:

har du kompressor så funkar det galant kan jag lova

Se bara till att du har en avfuktare till kompressorn isåfall, många kompressorer får kondens i luften när den expanderar om den inte är korrekt avfuktad. Vatten + datorkomponenter = kass skit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har kört med hårtork som har "kall" inställning istället för tryckluft.... Bara stå å blåsa på och ha en dammsugare redo för all skit som blåser upp.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFuze:

Jadå. Som någon här sa, håll fast fläktarna när du sprayar kylaren.
Tror det står på burken hur man ska göra också.

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Damm från filter kan man ta bort lätt, brukar ta bort mitt dammfilter och damsuga den och sätta tillbaka sedan.
Haft datorn sen i Maj tror jag och inte behövt damma av därinne än, filterna gör sitt jobb bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFuze:

Hej, jag har köpt en dator i slutet av sommaren och jag vill gärna ta hand om den så att den fungerar 100% En dag så började en av mina fläktar låta väldigt högt, lät som den gick imot något. Jag öppnade upp den och märkte hur mycket damm det var i datorn. Jag började plocka bort damm så mycket jag kunde ifrån fläkten, startade datorn och fläkten lät normal igen
Min fråga är; Hur kan man enkelt ta bort damm i datorn? Jag har ju damm filter osv, men hur ofta ska man "rena" de? Kan man ta något så blåser luft så att det "flyger" ut från datorn?

Tryckluft på burk som de andra har föreslagit

Men det är också en god idé att se över hur du har placerat dina fläktar. En tumregel är att ha INBLÅS vid fläktfilter och UTBLÅS vid de ställen där det inte finns fläktfilter. Jag har ett Define R4 med inblås i fronten och i bottnet, där finns fläktfilter. Som utblås har jag en fläkt fär bak och på sidan, där finns inget fläktfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jadå. Som någon här sa, håll fast fläktarna när du sprayar kylaren.
Tror det står på burken hur man ska göra också.

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Håll fast fläktarna när man sprayar bort dammet på de, fattar! Då ska man bara åka ner till Biltema och köpa en sån

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Jag har kört med hårtork som har "kall" inställning istället för tryckluft.... Bara stå å blåsa på och ha en dammsugare redo för all skit som blåser upp.

Jag kan inte direkt svära på detta, men en hårtork är i princip rätt lik en dammsugare och luftströmmen genom den borde kunna ta rätt mycket statisk laddning i alla partiklar som passerar igenom alla plastdetaljer. Därför skulle jag knappast rekommendera hårtork!

I princip kan man ladda upp partiklar i luftströmmen även på det lilla plaströret till en burk med tryckluft, omkring 2000V om plaströret inte är av rätt typ. Tryckluft på burk för "elektronikrengöring" brukar levereras med ett plaströr som inte laddas upp av luftströmmen ifall någon nu undrar.
Men bara tanken på att den lilla plastbiten kan samla en laddning på 2000V gör ju att man funderar på vad en hårtork kan åstadkomma!

Permalänk

Jag tycker det är dyrt med tryckluft. Jag gör slut på en burk på två-tre tillfällen. Skulle hellre investera i nån form av luftkompressor och slippa punga ut för burkar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kerbo:

Jag kan inte direkt svära på detta, men en hårtork är i princip rätt lik en dammsugare och luftströmmen genom den borde kunna ta rätt mycket statisk laddning i alla partiklar som passerar igenom alla plastdetaljer. Därför skulle jag knappast rekommendera hårtork!

I princip kan man ladda upp partiklar i luftströmmen även på det lilla plaströret till en burk med tryckluft, omkring 2000V om plaströret inte är av rätt typ. Tryckluft på burk för "elektronikrengöring" brukar levereras med ett plaströr som inte laddas upp av luftströmmen ifall någon nu undrar.
Men bara tanken på att den lilla plastbiten kan samla en laddning på 2000V gör ju att man funderar på vad en hårtork kan åstadkomma!

När jag en gång skulle shoppa hårtork till kvinnan så ägnade jag bra många dagar att undersöka marknaden och olika konstruktioner. Jag fann till slut att det bästa var kullagrad AC-motor (annars ofta DC och glidlagrat), men nu till det viktigaste, någon sorts jongenerator som gjorde att luften blev helt elektriskt neutral. Inget flygigt hår pga statiskt elektricitet längre. Hon blev överlycklig!

Om det är applicerbart på eletronik låter jag vara osagt. Man måste ju också lägga de extra pengarna på dessa über-torkar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Se bara till att du har en avfuktare till kompressorn isåfall, många kompressorer får kondens i luften när den expanderar om den inte är korrekt avfuktad. Vatten + datorkomponenter = kass skit.

Spelar ingen roll eftersom du ju inte har datorn i två hål i väggen. Låt datorn torka en stund om du är orolig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Jalle64:

Spelar ingen roll eftersom du ju inte har datorn i två hål i väggen. Låt datorn torka en stund om du är orolig.

Spelar ingen roll. Du kan få avlagringar och ärgning och annat mög om du har otur, plus att vatten gärna kryper in på random ställen och vägrar avdunsta. Har du inte möjlighet att garantera avfuktad luft från kompressor skulle jag aldrig i livet rekommendera det för att rengöra elektronik. Icke.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

http://www.teknikproffset.se/DATOR/Datortillbehoer/Oevrigt-ba... 45 kr istället för 99 som på alla andra ställen. 400ml.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

http://www.teknikproffset.se/DATOR/Datortillbehoer/Oevrigt-ba... 45 kr istället för 99 som på alla andra ställen. 400ml.

Köpte vid senaste tillfälle en sådan Deltaco tryckluft, det gör jag inte igen. Vet inte om det va nåt knas med burken jag hade men det var t.om bättre fjong i den gamla flaskan som nästan var slut.

https://www.inet.se/produkt/6301241/tryckluft-pa-burk-300ml Skulle rekommendera den istället

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Spelar ingen roll. Du kan få avlagringar och ärgning och annat mög om du har otur, plus att vatten gärna kryper in på random ställen och vägrar avdunsta. Har du inte möjlighet att garantera avfuktad luft från kompressor skulle jag aldrig i livet rekommendera det för att rengöra elektronik. Icke.

Sluta skoja nu.
Mängden kondens i en kompressor är så minimal att chansen är noll, sen håller du aldrig munstycket nog nära pga det mycket högre trycket en kompressor håller på luften jämfört med en sprayburk.
Alla moderna kompressorer har också en dräneringsventil.

+1 på det Jalle säger att det inte spelar roll.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Gainsgoblin:

Sluta skoja nu.
Mängden kondens i en kompressor är så minimal att chansen är noll, sen håller du aldrig munstycket nog nära pga det mycket högre trycket en kompressor håller på luften jämfört med en sprayburk.
Alla moderna kompressorer har också en dräneringsventil.

+1 på det Jalle säger att det inte spelar roll.

*shrugs*
Ni gör som ni vill, men jag hade inte använt en kompressor, all I'm saying. End of discussion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

*shrugs*
Ni gör som ni vill, men jag hade inte använt en kompressor, all I'm saying. End of discussion.

Ja du gör som du vill, men om du inte kan något om kompressorer kanske du inte ska uttala dig och ge råd till alla med tanke på hur många nybörjare som inte ens kan byta ram som finns här på sweclockers?
Kondens i en kompressor uppkommer av hög belastning eller temp skillnader, har du den i ett rum med samma temp och sen startar den kommer du inte ha någon kondens. Du kommer aldrig belasta den nog mycket för att få kondens på de få sekunder det tar att blåsa ur en dator.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja du gör som du vill, men om du inte kan något om kompressorer kanske du inte ska uttala dig och ge råd till alla med tanke på hur många nybörjare som inte ens kan byta ram som finns här på sweclockers?

Varför antar du att jag inte kan något om kompressorer? Jag vet att det finns kompressorer med avfuktningsfilter, dränering osv, som är väldigt bra att ha till just detta, men inte alla modeller (inklusive äldre som folk har hemma) har det ena, andra eller båda. Att då säga att "det är ingen fara med en kompressor" ger för handen att ALLA kompressorer skulle vara lämpliga för detta. Farsan har tex en i garaget hemma som spottar vatten i alla ändar när man blåser på. Uppenbarligen är inte alla kompressorer lämpliga som elektronikrenblåsare. Alltså skulle jag inte rekommendera att använda en UTAN BEKRÄFTAD AVFUKTARE. Random budgetmodell från Harald Nyborg känns inte som ett bra alternativ till en verifierat säker (och billigare) burk med tryckluft.

Och som du själv säger, så finns det folk på forumet som inte kan skilja en RAM-sticka från ett nätaggregat. Då vill jag inte ge dem tanken på att blåsa datorn ren med farsans gamla kompressor i garaget. Är det feltänk menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Din far bör kasta sin kompressor för länge sen då med tanke på att den är skrot till ja.... allt?
Jag räknar med att man har en kompressor som är tät om man äger en och inte samlar på sig saker som skrotnisse.
Behåller man en kompressor som inte är tät och sprutar vatten bör man fundera på vad man egentligen sysslar med, den har inget användningsområde då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Köpte vid senaste tillfälle en sådan Deltaco tryckluft, det gör jag inte igen. Vet inte om det va nåt knas med burken jag hade men det var t.om bättre fjong i den gamla flaskan som nästan var slut.

https://www.inet.se/produkt/6301241/tryckluft-pa-burk-300ml Skulle rekommendera den istället

Har själv använt Deltacos, fungerade bra för mig. Med tanke på att Deltacos både kostar under halva priset och innehåller mer luft så är den förmodligen bättre. Deltacos sprayburk är av universalmodell, i princip alla sådana är identiska.

Skrivet av Blomkungen:

Kondens i en kompressor uppkommer av hög belastning eller temp skillnader, har du den i ett rum med samma temp och sen startar den kommer du inte ha någon kondens. Du kommer aldrig belasta den nog mycket för att få kondens på de få sekunder det tar att blåsa ur en dator.

Du vet väl att i princip alla förespråkare för kompressorer på Sweclockers har åsikten att kondens är ett riktigt problem med kompressorer? Hittills är du den enda som påstår säkert att det inte är det, så visa gärna källa på det. Vet du förövrigt om att kompressorer som inte är oljefria ofta blåser ut olja också? Eller är det också en myt enligt dig?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Gainsgoblin:

Din far bör kasta sin kompressor för länge sen då med tanke på att den är skrot till ja.... allt?
Jag räknar med att man har en kompressor som är tät om man äger en och inte samlar på sig saker som skrotnisse.
Behåller man en kompressor som inte är tät och sprutar vatten bör man fundera på vad man egentligen sysslar med, den har inget användningsområde då.

Ja, det är absolut möjligt att han borde. Men det finns sådana i omlopp. Och att då förutsättningslöst tycka att "en kompressor kan du använda" är dumt, just av samma anledning som du tycker att jag inte ska ge rådet att låta bli. Är du med på tankebanan? Better safe (inte använda kompressor om du inte vet vad du gör) than sorry (använda en gammal skitkompressor som riskerar att sabba din fina dator). Jag står fast vid min ståndpunkt, och de som faktiskt vet saker om kompressorer, och har en för ändamålet, kommer använda dem iaf. Jag hoppas bara hindra dem som inte vet bättre, eller har nåt gammalt skit (som min farsa).

Visa signatur