Ångerrätt eller Reklamera ?

Permalänk
Medlem

Ångerrätt eller Reklamera ?

Skulle uppgradera mina minnen, från 8GB till 16GB, även 1600MHz till 1866MHz.

Beställde, fick hem dom, hade en jädrans massa strul. Körde memtest på de nya minnena och fick runt 2 millioner fel innan jag avbröt memtest och satte in mina gamla minnen,memtest = inga fel med dom gamla.

Jag skapade en tråd där jag försökte få info om det var fel på minnena osv Här

Så ringde och frågade bolag XXX och efter samtalet så är det, skicka tillbaka minnena, vi skickar dom till en firma som har XX antal dagar på sig göra testen sedan så återkommer vi med svar om du får nya minnen osv. Och sedan så nämner hon att eftersom det är jul osv så kanske det kommer ta ännu längre tid, så min gissning är la har jag tur så tar det kanske en månad innan jag får se några nya minnen.

Så... Om jag istället skulle använda mig av ångerrätten osv så skulle jag få tillbaka pengar och kunna köpa nya minnen med en gång osv.

Nackdelen om jag skickar tillbaka minnena för reklamering kommer då mina 14 dagar för Ångerrätt försvinna?

En fundering är att mina fungerande minnen har CL9, dom nya som strulade hade CL10, modekortet BIOS stog iförsig på Auto så den borde ha gjort rätt inställningar, men samma butik säljer 1866MHZ minnen med CL9. Så min fundering är på att använda mig av Ångerrätten, köpa de andra minnena som har CL9 som mina nuvarande minnen är.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1315031

Så jag tänkte kolla lite med vad annat folk tycker och tänker om det hela.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Hej,

Du lär själv få stå för frakten för returen, men annars så finns det ingen anledning att neka dig ångerköp, sålänge du har kvar paketet att lägga dom i. (även om vissa hävdar att man klarar sig utan även sådant, men det knepar till en ångerköpsansökan rätt rejält)

Om jag haft kvar så jag kunde returnera dom i originalskick så hade jag ansökt om ångerköp, utan det hade jag kört på reklamationen. Du kan ju hävda att det är orimligt att du ska behöva vänta så länge på nya minnen, om du har möjlighet att bekräfta memtest-fel på en annan dator så hade jag iom det styrkt fel och påpekat att företaget ska skicka ut nya minnen i samband med att du skickar in de defekta. Om det finns någon form av kundtänk så borde de kunna acceptera en sådan lösning.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag gissar att ditt moderkort inte klarar 8GB-moduler.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jag gissar att ditt moderkort inte klarar 8GB-moduler.

Mummel, varför prata om saker som inte har med tråden att göra ?

Anyway.... Mitt modekort är: Asus P8Z68-V LX
Om du går till länken och trycker på "Egenskaper" så kan du läsa att modekortet stöder max 32GB minnne och har 4st minnesplatser. = Den stöder 8GB minnen

Och ja modekortet stödjer även 1866MHz

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Hjälpsam

DDR3 standarden enligt JDEC är vad jag kommer ihåg upp till 1600MHz, därutöver är det mer eller mindre officiellt stöd för överklockning. Att moderkortet är OK för 1866MHz är att det finns inbyggt stöd för att överklocka till det mer eller mindre automatiskt.

Så gott som alla minnen jag har sett som är 1866MHz kräver 1,65v, standard är 1,5v så det behövs oftast ställas in manuellt i BIOS. Det finns några få högprestanda minnen som är 1866-2000MHz som skall klara sig på 1,5v men det är få.

Vidare är det svårare för moderkortet att driva CL9 än CL10. CAS Latency är antalet klockcykler som minnet behöver vänta innan det får läsa (grovt förenklat) så CL9 är på pappret snabbare än CL10 medan den faktiska skillnaden är försumbar.

För att man skall få ett minne att fungera skall;
Minnet vara kompatibelt med moderkortet
Minnet vara kompatibelt med minneskontrollen dvs. processorn

Vid överklockning (officiell eller inofficiell) blir marginalerna mindre.

Om minnet inte är med i moderkorttillverkarens QVL lista för garanterat fungerande minnen är det alltid risk för kompatibilitetsproblem. Med andra ord, antagligen fungerar minnet utmärkt i sig, och moderkortet fungerar kanon, bara inte tillsammans och det är inte minnets fel, utan ligger på dig som köpare att kontrollera kompatibiliteten att du köper rätt saker.

TLDR: Ångra köpet på de minnena och väl annan märke och modell.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Mummel, varför prata om saker som inte har med tråden att göra ?

Anyway.... Mitt modekort är: Asus P8Z68-V LX
Om du går till länken och trycker på "Egenskaper" så kan du läsa att modekortet stöder max 32GB minnne och har 4st minnesplatser. = Den stöder 8GB minnen

Och ja modekortet stödjer även 1866MHz

Bara för att det står max 32GB så fungerar det inte med alla 8GB-moduler (eller ens några), men fortsätt tjafsa om ångerrätten om du nu inte vill prata om varför det inte fungerar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Bara för att det står max 32GB så fungerar det inte med alla 8GB-moduler (eller ens några), men fortsätt tjafsa om ångerrätten om du nu inte vill prata om varför det inte fungerar.

ERh va ?
Hur är det då tänkt enligt dig att det ska vara 32GB med endast 4 minnesplatser, om den inte ska stödja 8GB moduler?

Du får gladerligen prata om vad som kan vara fel osv, men gör det hellre i den andra tråden.
Det står i min först inlägg, att jag har en tråd där jag försöker lista ut felet, jag har även gjort en länk till den tråden.
Här har du länken en gång till. Om du vill prata om vad som eventuellt är fel osv så gör det HÄR

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Om de säger att det ska ta en månad, så kan du vända dig direkt till Corsair istället, då får du förmodligen snabbare service

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

ERh va ?
Hur är det då tänkt enligt dig att det ska vara 32GB med endast 4 minnesplatser, om den inte ska stödja 8GB moduler?

Du får gladerligen prata om vad som kan vara fel osv, men gör det hellre i den andra tråden.
Det står i min först inlägg, att jag har en tråd där jag försöker lista ut felet, jag har även gjort en länk till den tråden.
Här har du länken en gång till. Om du vill prata om vad som eventuellt är fel osv så gör det HÄR

Varför skickar du inte tillbaka minnena och köper andra? Företaget XXX tar emot och byter under förutsättning att du har kvar orginalförpackningen (annars är det kört).

Självklart så måste orsaken till att moderkortet vägrar acceptera dina nya minnen dikskutteras. Det är ju själva grunden till att företaget XXX skall godkänna ett byte.

Jag har själv varit ute för liknande effekt. Moderkortet vägrade starta trots att mina nya minnen var exakt samma som mina tidigare. Alltså jag uttökade från 4 till 8 GB minnen. Det handlade om 1600 MHz minnen som moderkortet klarade. en noggrann genomläsning av instruktionsboken visade att moderkortet mycket riktigt klarade 1600MHz om man bara använde två minnen. Fyra var omöjligt på den frekvensen.
MVH
X

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Reklamera. Ångerrätten ska inte användas om något är trasigt. Det innebär bara att någon annan kund kommer få trasiga minnen. En sådan ond cirkel är aldrig kul, inte för någon. Bara för att folk gör så innebär det inte att det är rätt.
Dessutom så tror jag nog att de kan neka dig eftersom du har varit i kontakt med butiken som sålde minnena och förklarat att de är trasiga. Dessutom så får du betala frakt för ångerrätt, något du slipper vid reklamation till återförsäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Reklamera. Ångerrätten ska inte användas om något är trasigt. Det innebär bara att någon annan kund kommer få trasiga minnen. En sådan ond cirkel är aldrig kul, inte för någon. Bara för att folk gör så innebär det inte att det är rätt.
Dessutom så tror jag nog att de kan neka dig eftersom du har varit i kontakt med butiken som sålde minnena och förklarat att de är trasiga. Dessutom så får du betala frakt för ångerrätt, något du slipper vid reklamation till återförsäljaren.

Om du har läst hela tråden så är det en del som spekulerar i att det kanske är inget fel på minnena, inget fel på min hårdvara, bara dom helt enkelt inte är kompatibla med varandra.

Men saken är den att om jag skickar dom tillbaka som reklamering, dom kommer tillbaka där det visar sig att det inte är något fel på dom, utan som jag skrev inte kompatibla med mitt modekort.

Då har denna reklmation tagit ca 1månad, Och mina möjligheter till ångerrätt är borta.
Vilket resulterar i att jag skulle sitta med minnen som jag inte kan använda mig av = Inte bra.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer