12-12-12 Världen gick under idag. - CoH servrar nere?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaakaaN:

De har hittat en fortsättning på typ 1miljon år till.

jupp, för några dagar sen sändes dokumentären "National Geographic Maya Underworld The Real Doomsday" där dom visar att dom har hittat fortsättning på den där jävla kalendern så alla kan ju bara droppa 21 december saken nu.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg dramatiken det var när det skulle bli nytt årtusende... Eller vänta... det gör jag knappt. Om några år kommer dumheterna kring året och dess domedagssägare vara bortglömda och vi har något nytt trams att oroa oss för. Klimatförändringar kanske *host* *host*.

Klimatförändringarna är ju faktiskt något vi bör oroa oss för... kanske kommer vi få se riktiga domedagsprofetior i framtiden ^^

Dold text
Permalänk
Medlem

var väl premiär på filmen Bilbo idag 12/12/12 iaf
inte sett den än.. men hoppas den är bra

Permalänk
Skrivet av Malawie:

Men det har ju redan hänt, Dom räknade ju inte skottår (skottdagen?) det var för några månader sedan tror jag.

Skrivet av Azured:

Precis det skulle ha inträffat den 4 oktober, då mayaindianerna (eller vilka det nu är som avslutade kalendern och tog ett långt kafferep istället)
då gregorianska kalendern (den vi använder idag) inte hade börjat användas då.

Alltså, Maya-indianernas kalender behöver inte ta hänsyn till skottår, pga att skottår är någonting som måste finnas i den kalendern som vi använder nu. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det pedagogiskt, men skottårsteorin är något som någon trott sig vara klyftig har hittat på. Maya-indianerna använde inte en 12 månaders kalender.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Avstängd

FYI så är det 21,12,12 inte 121212 som vissa fått för sig.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qlimaxed:

De fyra ryttarna kommer!

Omöjligt.

Kriget sitter fängslad och Döden är ute på äventyr.

(Darksiders referens)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WolfOfVengeance:

bredbandsbolaget gick under här idag

De går väl under varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

(Darksiders referens)

Tack för uppklarningen, Kapten Uppenbar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dwightschrute:

FYI så är det 21,12,12 inte 121212 som vissa fått för sig.

Jo, det var inlägg nummer 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

var väl premiär på filmen Bilbo idag 12/12/12 iaf
inte sett den än.. men hoppas den är bra

Kollade på den idag dock så var Ridskolan bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

EDIT: Det kanske är SD som tar makten i Sverige? De är ju bra på väg tyvärr.

Det är inte så tyvärr tycker jag dock.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

slitz....

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Alltså, Maya-indianernas kalender behöver inte ta hänsyn till skottår, pga att skottår är någonting som måste finnas i den kalendern som vi använder nu. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det pedagogiskt, men skottårsteorin är något som någon trott sig vara klyftig har hittat på. Maya-indianerna använde inte en 12 månaders kalender.

Dom fick många presenter dom! och gamla blev dom också!

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Enligt mayaindianerna ska en ny värld ta vid och den gamla ska sluta. Se det mer som en ny tidsålder.
Det är bara fanatiska eskatologer i USA som har tolkat det som att världen ska gå under och alla ska dö.

Snarare så har den romaniserats som det. Sedan dess har flertalet "omkalkuleringar" gjorts och flera olika datum har dykt upp.. Allt från år 3023 till att världen skulle ha gått under för 3 år sedan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Mayaindianerna hade många olika kalendrar, och deras syn på tid var annorlunda. Vi har en linjär tidsuppfattning, de hade en cirkulär tidsuppfattning.
Genom att multiplicera deras olika "kalendrar/tidsår" med antalet dagar i varje gånger varandra fick de fram ett datum när deras tidsepok skulle ta slut, och en ny ska ta vid, och detta datumet ska tydligen vara den 21 Dec i år.

Som jag sa tidigare så ansåg dom däremot inte att jorden ska gå under.

Nja, inte så mycket "tröttna" som att deras rike gick mer eller mindre under.

Alla domedagsteorier är onödigt tjat. Har man rätt kommer det ändå inte finnas någon som kan klappa en på axeln och säga "du hade rätt", och har man fel så tycker större delen av mänskligheten att man är en idiot.
Titta bara på den gamla gubbstrutten i USA som förespråkade att jorden skulle gå under inte bara en utan två gånger under 2011 - man har inte hört av honom sen dess, för alla skrattar åt honom. (Eller så är han död nu, han var/är ganska gammal.)

Menar du Camping? Killen som gått under jorden sedan hans förra matematiska uträkning om undergången inte visat sig vara sann?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Harold_Camping

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Ridskolan 2

Fruktskolan *

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Jösses vad mycket skräp i en och samma tråd. Inläggen som är on topic är lätträknade. Skärp er!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.