Asus P8Z77-M, kan ej installera drivrutiner med Windows 8?

Permalänk
Inaktiv

Asus P8Z77-M, kan ej installera drivrutiner med Windows 8?

Hejsan, det är så att jag igår byggde ihop min nya burk, och satte då in skivan för att installera drivrutinerna till moderkortet, men då kommer det upp mer eller mindre att det ej fungerar med det här operativsystemet, Windows 8 använder jag nu. Då tänkte jag att jag går in på Asus hemsida och laddar ner programvaran där istället. Problemet är bara att det finns inte endast en fil som jag behöver ladda ner, utan väldigt många. Jag är osäker på vilka som behövs.

http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=P8Z77-M&...

Hoppas det här ligger i rätt forumdel nu!

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå till respektive tillverkare och hämta deras senaste version men oavsett vilket du gör så är det ju samma saker du har att välja på.

Och installera så få grejer som möjligt, om det är funktioner du inte använder så stäng av dem i bios setup istället.

Intels chipsetdrivrutiner.

Använder du det integrerade ljudet? I så fall Realteks ljuddrivrutiner.

Använder du det integrerade nätverkskortet? I så fall Realteks nätverksdrivrutiner.

Använder du den integrerade grafiken? I så fall Intels grafikdrivrutiner.

Vad gäller lagring skulle jag bara säkerställa att SATA-kontrollern är inställd på AHCI, då räcker MSAHCI/StorAHCI som följer med Windows gott.

Om det finns någon extra SATA-kontroller på kortet utöver Intels egna så skulle jag i första hand stänga av den, i andra hand se om den också vill köra AHCI rakt av.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle gå till respektive tillverkare och hämta deras senaste version men oavsett vilket du gör så är det ju samma saker du har att välja på.

Och installera så få grejer som möjligt, om det är funktioner du inte använder så stäng av dem i bios setup istället.

Intels chipsetdrivrutiner.

Använder du det integrerade ljudet? I så fall Realteks ljuddrivrutiner.

Använder du det integrerade nätverkskortet? I så fall Realteks nätverksdrivrutiner.

Använder du den integrerade grafiken? I så fall Intels grafikdrivrutiner.

Vad gäller lagring skulle jag bara säkerställa att SATA-kontrollern är inställd på AHCI, då räcker MSAHCI/StorAHCI som följer med Windows gott.

Om det finns någon extra SATA-kontroller på kortet utöver Intels egna så skulle jag i första hand stänga av den, i andra hand se om den också vill köra AHCI rakt av.

Tackar! Tror jag fick till, är det något mer än moderkorts- och grafikkortsdrivrutiner som behövs?