Kommer Windows Phone ta andra platsen efter Google/Android på sikt?

Permalänk
Avstängd

Kommer Windows Phone ta andra platsen efter Google/Android på sikt?

Jag såg att Windows Phone går bra i södra Europa:
http://bgr.com/2012/12/21/windows-phone-growth-analysis-26282...

De lär väl aldrig rå på Google/Android tror jag men kanske det blir så att de går om iOS?
http://www.wired.com/gadgetlab/2012/06/why-idc-predicts-windo...

Om Apple vill ha mer volymer kanske de får gå ner i prisklasserna med en modell utöver iPhone 5? Men å andra sidan tjänar de väl så bra på sina mobiler så de kanske inte behöver ändra strategi.

Permalänk

Ja, det tror jag. På sikt tror jag att det kommer vara Android och Windows Phone som slåss om siffrorna.

Eftersom Apple faktiskt säljer mest på märket, och för att det är viktigt för folk att ha den nyaste iPhonen - inte för att de vill ha prestandan eller funktionerna, utan för att det är en märkesgrej, ungefär som kläder, så tror jag inte att de kommer släppa en budgetvariant av iPhonen. Det skulle förstöra hela grejen.

Om inte Apple vågar ändra på något så kommer de försvinna. Man kan redan se att iPhonen inte längre är vad alla vill ha mest, utan delar plats med t.ex Galaxy S3. Många säger "S3 är ju en bättre telefon, men...", och köper iPhonen pga att det är det de är vana vid, och Android känns nytt och krångligt. Android kommer växa ännu mer när folk blir mer vana vid det.

Min gissning är att både WP och Android kommer gå långt förbi iOS, och sen kommer Apple förslka göra någon panikförändring för att få tillbaka kunderna, och misslyckas totalt. Jag tror inte att de kommer vilja ändra något förrän det är för sent.

Jag tror faktiskt att WP kommer gå öm Android också, så länge inte Google spottar upp ett bra OS till datorer. När folk kör W8 (och 9 och 10 beroende på hur lång tid det tar) så vill de ha samma OS på sin telefoner. OSX växte ju när iOS gjorde det, och på samma sätt kommer nog WP växa på Windows förtjänst. Windows kommer inte vara det överlägset största OSet på datorer i all evighet, men ett bra tag till i alla fall tror jag Säga vad man vill om W8, men jag tror att det är viktigt att de vågar göra förändringar innan det är för sent. Kanske sitter många kvar på W7 nu, men när det är dags för nästa Windows-version, så har de tagit till sig kritiken och finslipat konceptet, samtidigt som folk har vant sig vid det nya systemet. Ungefär som med Visa och W7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnh3:

Jag såg att Windows Phone går bra i södra Europa:
http://bgr.com/2012/12/21/windows-phone-growth-analysis-26282...

De lär väl aldrig rå på Google/Android tror jag men kanske det blir så att de går om iOS?
http://www.wired.com/gadgetlab/2012/06/why-idc-predicts-windo...

Om Apple vill ha mer volymer kanske de får gå ner i prisklasserna med en modell utöver iPhone 5? Men å andra sidan tjänar de väl så bra på sina mobiler så de kanske inte behöver ändra strategi.

Jag har sagt att MS med Nokia i spetsen kommer gå om Apple inom ett år (september 2013) och nafsa Android i nacken om ca tre år...

Kanske blir i5S nu till våren/tidig sommar lite mera riktigt standardiserad konsumentlur med äkta HD, NFC, och fungerande 4G även i Sverige? allt detta i samma skal som 5:an men med en variation av färger som det ryktas... Man har tydligen lyssnat på slutkonsumenten (äntligen) och följer trenden.

i6 ska iaf bli en helt ny lur (och inte heta i6 heller) utan den fysiska startknappen där nere och en minst 4.3-skärm (4.8 snackas det också) i fullhd som drivs av en 4-kärnig CPU. denna ska tydligen nå oss i slutet av -13 redan och jag hoppas innerligt att den är mera öppen för användaren och har en USB istället för det nuvarande tramset...
Sedan priset, de måste ner med det till konkurrerande nivåer, att sälja dyrt och hävda "premium" går bara de allra dummaste och fanatiker på i dagsläget, resten av oss skakar på huvudet... Det har de ju iofs börjat med i USA nu, i5 reas ut på Wal Mart för att nå säljprognosen tydligen.
Dessa anledningar KAN göra att MS inte når fram till apple på det året jag har gissat.

Frågan är hur många som lämnar apple vs android för WP8, jag tycker mig se en större övergång från apple vilket kan ha med att göra att android-användare konfigurerat sin telefon så perfekt efter sina önskemål och inte vill gå ifrån den än iaf...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Fast Apple täcker ju "budget"-segmentet med de gamla modellerna av iPhone, som är något billigare än den nyaste.

Bra poäng där _MmattiasS_ med iOS/Mac OS-synergier. Även om iPhone tog vid där iPod hade startat accelerationen för Mac-datorer. Möjligen kan detsamma ske även för Microsoft.

Jag tror dock att en stor anledning till varför det går så bra för Apple med deras iPhone är att de gör en enda mobiltelefonmodell och köper man den har man inte köpt några kompromisser på något sätt. Detta, förutom då att det är av många ansedd som den snyggaste telefonen av de få telefoner som inte ser ut som plastleksaker, är en stor pådrivare tror jag.

Jämför man t.ex. med Sonys Xperia, HTC, Samsung etc, är allting genast mycket mer förvirrande över varför de har flera modeller. Det kommer naturligt att man funderar på vad skillnaderna är mellan tillverkarnas olika top-of-the-line-modeller och versioner på telefoner, och här menar jag alltså inom varje enskild tillverkares utbud. För den gemene konsumenten, alltså inte Swec-forumbesökaren, är det lite som att välja bank, tänker jag mig, det är oöverskådligt och man har för lite kunskap för att lita på att man själv gör rätt val. Det är inte kontroversiellt att hävda att Apple enbart gör kvalitetsprodukter, så för en vanlig konsument är det ett högst rationellt, logiskt och tryggt val att välja Apples senaste mobiltelefon, av ovan nämnda anledningar.

Själv sålde jag min iPhone 4S för någon vecka sedan. Innan dess har jag haft de olika iPhone-modellerna med min första iPhone importerad från USA ett litet tag efter den stora releasen. Men i samband med Nokia Lumia 920 började ploppa upp på nätet kände jag helt plötsligt vad totalt drypless jag var på iPhone-upplägget. Det har faktiskt inte ändrats substantiellt sedan första telefonen. Förändring för sin egen skull är ju en sak men i det här fallet jämför jag med 920:n, då jag beställt just en sådan Nokia, och jag tycker att det är ett klart mer dynamiskt, personligt och intressant OS. Över huvud taget en klar förbättring över iPhone, och framförallt Android i min mening.

Scott Forstall eller vad han heter, en av höjdarna på Apple, som grönljusade releasen av Apples egna kart-app, är inte kvar på Apple. Delvis pga maps-fiaskot men också, enligt vad jag uppfattat det som, hans skilda uppfattning gällandes designval för iOS jämfört med bland annat Jonathan Ive. Enligt vissa tech-journalister har meningsskiljaktigheter med Jonathan Ive tidigare lett till liknande avslut på karriärer inom Apple, men vad vet man. Hur som, vad jag vill komma till med detta är att man eventuellt kan börja förvänta sig ett nyare och bättre upplägg av iOS vad gäller iPhone i alla fall. Vissa har sagt att Scott Forstall har varit den drivande kraften bakom iOS:s verklighetshärmande, "skeumorphic", utseende. Som, vidare, enligt vissa, varit hämmande för designutvecklingen.

raidarn, din för hoppning om USB på iPhone kan du nog glömma tills vidare, det kommer krävas lagändringar, som förvisso är på G som jag förstår det i europa iaf, för att Apple ska byta till en standardkontakt. Av den enkla anledningen att det passar Apples profil på flera sätt. Framförallt är det ett sätt att se till att de har kontroll och tjänar pengar även på 3:e-partsprodukter så som dockstationer etc. Det finns en anledning till Apples fina lönsamhet...

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att det är möjligt, men osäkert om det faktiskt händer. Möjligtvis i slutet av 2014 eller senare. Jag har svårt att se att det händer under 2013.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hypermode:

raidarn, din för hoppning om USB på iPhone kan du nog glömma tills vidare, det kommer krävas lagändringar, som förvisso är på G som jag förstår det i europa iaf, för att Apple ska byta till en standardkontakt. Av den enkla anledningen att det passar Apples profil på flera sätt. Framförallt är det ett sätt att se till att de har kontroll och tjänar pengar även på 3:e-partsprodukter så som dockstationer etc. Det finns en anledning till Apples fina lönsamhet...

Absolut, en kollega på El-giganten sa att de sålden en lightning-->HDMI för 530 :-, man får ju nästan hjärtinfarkt när man hör sånt...

Därav att man byter till USB enligt mig ovan, man lockar över kunderna igen och skrotar gamla fasoner då de just är gammalt... varför inte bara koppla sin lur till TV:n genom USB-->USB och se film på ett billigt och smidigare sätt?

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk

Det är mycket möjligt. Här i Europa borde man kunna ta andra platsen bakom Android. Sen är frågan var man kommer plocka mest kunder? Givetvis helt nya som börjar med Windows Phone som sin första smartphone men kommer det vara mest iPhone eller Android användare som går över till WIndows Phone det kan man undra.

Sen i USA har inte RIM lanserat Blackberry 10 än och vi vet inte hur det kan komma att påverka Windows Phone försäljning i USA där Blackberry ( av det jag läst ) brukar vara ganska stora.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tror också det är fullt möjligt att det kan säljas fler WP8 lurar än iPhone i framtiden. De följer samma recept som android med telefoner i alla prisklasser och från flera tillverkare jämfört med en tillvekare av iPhones (och i högre prisklassen).

När/om det händer tror jag beror mycket på hur väl de lyckas med att få över utvecklare till plattformen. Som det är nu är den för lågt prioriterad av utvecklare för min egen del och säker på att jag inte är ensam att tycka så.

Skrivet av raidarn:

Jag har sagt att MS med Nokia i spetsen kommer gå om Apple inom ett år (september 2013) och nafsa Android i nacken om ca tre år...

Kanske blir i5S nu till våren/tidig sommar lite mera riktigt standardiserad konsumentlur med äkta HD, NFC, och fungerande 4G även i Sverige? allt detta i samma skal som 5:an men med en variation av färger som det ryktas... Man har tydligen lyssnat på slutkonsumenten (äntligen) och följer trenden.

i6 ska iaf bli en helt ny lur (och inte heta i6 heller) utan den fysiska startknappen där nere och en minst 4.3-skärm (4.8 snackas det också) i fullhd som drivs av en 4-kärnig CPU. denna ska tydligen nå oss i slutet av -13 redan och jag hoppas innerligt att den är mera öppen för användaren och har en USB istället för det nuvarande tramset...
Sedan priset, de måste ner med det till konkurrerande nivåer, att sälja dyrt och hävda "premium" går bara de allra dummaste och fanatiker på i dagsläget, resten av oss skakar på huvudet... Det har de ju iofs börjat med i USA nu, i5 reas ut på Wal Mart för att nå säljprognosen tydligen.
Dessa anledningar KAN göra att MS inte når fram till apple på det året jag har gissat.

Frågan är hur många som lämnar apple vs android för WP8, jag tycker mig se en större övergång från apple vilket kan ha med att göra att android-användare konfigurerat sin telefon så perfekt efter sina önskemål och inte vill gå ifrån den än iaf...

En massa ogrundat skitsnack från dig igen raidarn. Den som har hängt med i branchen ett tag vet att det är totalt meningslöst att snacka om hur nästa iPhone kommer bli så här långt iförväg. Det är bara massa lösa rykten och gissningar, det kan vem som helst göra men det betyder ingenting.

Och att iPhone 5 reas i USA för att den säljer dåligt är som jag redan sagt till dig löjligt. Läs istället senaste statisiken som visar att iOS t o m har sålt bättre än Android i USA de senaste månaderna. Och om du tycker iPhone 5 reas ut billigt för 127 dollar bunden till ett abonnemang så kan jag berätta att 920 reas ut för 99 dollar med abonnemang...antar att det också är en budgetmobil som iPhone 5, eller?...

Permalänk
Avstängd

Nu har en av Huaweis WP8 modeller blivit certifierad i Kina:
http://m.wpcentral.com/huawei-ascend-w1-passes-certification-...

Vi får väl se om det blir 2 eller 3 modeller som visas upp CES mässan i januari?

Jag tror det är viktigt för WP8/Microsoft att ha med en Kinesisk tillverkare från fastlandet.
Inte minst för att Huawei forskar mycket:
http://hbl.fi/nyheter/2012-12-10/huawei-ska-sysselsatta-hundr...
http://gigaom.com/2012/07/24/huawei-knocks-off-ericsson-as-wo...

Sen rent generellt sett tror jag inte alls det är orealistiskt att Windows Phone går om iOS under 2013 eller 2014.
(om inte Microsoft gör bort sig totalt)
Ofta slår flera tillverkare en i längden.

Det var väl det som hände med Mac vs PC för ett antal år sedan också.

Permalänk
Medlem

Nej. Inte en chans. Microsoft är för sent ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Jag har sagt att MS med Nokia i spetsen kommer gå om Apple inom ett år (september 2013) och nafsa Android i nacken om ca tre år...

Kanske blir i5S nu till våren/tidig sommar lite mera riktigt standardiserad konsumentlur med äkta HD, NFC, och fungerande 4G även i Sverige? allt detta i samma skal som 5:an men med en variation av färger som det ryktas... Man har tydligen lyssnat på slutkonsumenten (äntligen) och följer trenden.

i6 ska iaf bli en helt ny lur (och inte heta i6 heller) utan den fysiska startknappen där nere och en minst 4.3-skärm (4.8 snackas det också) i fullhd som drivs av en 4-kärnig CPU. denna ska tydligen nå oss i slutet av -13 redan och jag hoppas innerligt att den är mera öppen för användaren och har en USB istället för det nuvarande tramset...
Sedan priset, de måste ner med det till konkurrerande nivåer, att sälja dyrt och hävda "premium" går bara de allra dummaste och fanatiker på i dagsläget, resten av oss skakar på huvudet... Det har de ju iofs börjat med i USA nu, i5 reas ut på Wal Mart för att nå säljprognosen tydligen.
Dessa anledningar KAN göra att MS inte når fram till apple på det året jag har gissat.

Frågan är hur många som lämnar apple vs android för WP8, jag tycker mig se en större övergång från apple vilket kan ha med att göra att android-användare konfigurerat sin telefon så perfekt efter sina önskemål och inte vill gå ifrån den än iaf...

Inte ett rätt där

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Nej. Inte en chans. Microsoft är för sent ute

Ja men det är inte första gången de är sent ute:
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.474047/microsoft-gor-en...

Det blir i alla fall ett spännande år framför oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej. Inte en chans. Microsoft är för sent ute

På vilket sätt kan man vara försent ute på en marknad som växer och förändras väldigt snabbt?
Det där "försent ute" snacket har jag inte riktigt förstått mig på alls, med det synsättet är det försent för så gott som allt och alla idag och ge sig ut på en befintlig marknad.

Lät det inte så här när Microsoft lanserade Xboxen?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Xboxen var iofs också en enorm failure. Jag tror wp8 komme gå samma öde tillmötes som wp7

Permalänk
Medlem

I Sverige är IOS outstanding, har 62% av marknaden enligt http://gs.statcounter.com/#mobile_vendor-SE-monthly-201201-20.... Där får nog MS ligga i. Jag tror att de får svårt att gå om vare sig Android eller IOS eftersom de inte tillför något som inte Android och IOS redan kan och de är för sent ute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Inte ett rätt där

Lovar att återkomma tidig sommar, kan vi räkna hur många "inte ett rätt" jag hade idag.

EDIT: får rätta mig själv här, finns "billiga" Lightning-->HDMI: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=767102&cks=ASS&assoc=...

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Microsoft/Pc marknaden har en total marknadsandel på drygt 70% om jag minns
rätt, Windows phone 8 har en stor chans att bli riktigt stort, spelar Ms o 3djeparts leverantörerna korten rätt så .. Visst finns det svagheter i mjukvaran men det löses med hjälp av uppgraderingar.
finns ju ingen tele i dagsläget som matchar L920, allt annat ser ut att ruttna i jämförelse, o det lär inte bli sämre med updaten som kommer, som ett exempel såg ett par nya foton tagna med nya firewiren o kan lugnt påstå att det är ett av de bättre fotona jag sätt,utan tvekan. Bilderna är tydligen en bra bit över 3mb

edit
Ios är bara bra på en sak o det är deras mjukvara, Ios som varit identisk sedan iPhone 1, det är lättanvänt o med snygga animeringar, vissa kan tydligen inte vara utan det och det är precis ALLT. För min egna så räcker inte snygga animeringar, jag gillar att vara långt fram inom det tekniska o då är det det senaste som gäller. Ios har ingen chans där.

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Xboxen var iofs också en enorm failure. Jag tror wp8 komme gå samma öde tillmötes som wp7

Nja vi får se. Sånt här kan skifta snabbt. En produkt som har varit "inne" kan snabbt hamna ute i kylan för att övertagas av nån annan:
http://www.phonearena.com/news/Mark-Cuban-says-the-Nokia-Lumi...

Några kändisar här och där börjar använda den sen kommer det vanliga folket efter som en fårskock om jag överdriver lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Xboxen var iofs också en enorm failure. Jag tror wp8 komme gå samma öde tillmötes som wp7

Xbox en failure? Visst var den det, i 5-6 år. Den kom ut allt för sent, på en marknad där Playstation 2 redan hade tagit allt.

Idag är Xbox360 en stor succé, med en större marknadsandel än PS3.

WP kommer gå samma väg. Det tar tid, men om 2-3 år är WP en av de stora med en marknadsandel på ~30%. MS har musklerna att "tvinga" ut WP på marknaden, fast det är en stor förlustaffär de första 5 åren.

Permalänk
Avstängd

Sen kan man ju undra hur Samsung, Sony, HTC med flera tillverkare ser på att Google kommer att prioritera Motorola hädanefter:
http://www.zdnet.com/google-and-motorola-tighten-their-smartp...

Google äger ju Motorola så det är väl i och för sig logiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik6504:

Sen kan man ju undra hur Samsung, Sony, HTC med flera tillverkare ser på att Google kommer att prioritera Motorola hädanefter:
http://www.zdnet.com/google-and-motorola-tighten-their-smartp...

Google äger ju Motorola så det är väl i och för sig logiskt.

Åandra sidan är det möjligt att Google själva är lite oroliga:

Citat:

Some Google executives have expressed fears the relationship could go sour if Samsung decided to use a "forked" version of Android, according to four people familiar with the matter. That means Samsung would create devices based on a version of Android that doesn't come with Google apps preinstalled.

Källa: http://online.wsj.com/article/SB10001424127887324731304578191...

Samsung är ju fullständigt överlägsna på Androidsidan och ifall de skulle få för sig att gå sin egen väg skulle det ju vara ett jätteproblem för Google. Så att stöta sig med Samsung tror jag Google vill undvika så långt det bara går.