Kommer inte in i Windows efter att ha kört "Nätverks-ID"

Permalänk
Medlem

Kommer inte in i Windows efter att ha kört "Nätverks-ID"

Jag hade ett problem med att två av mina datorer i nätverket inte hittade varann trots att de tillhör samma arbetsgrupp. Dock gick det att "pinga" den ena datorn ifrån den andra åt båda hållen. Jag googlade problemet och fann att man skulle högerklicka på "Den här datorn", välja den andra fliken (som jag inte vet namnet på eftersom att jag inte kör med XP på den här datorn men som har med nätverket att göra), klicka på knappen "Nätverks-ID" och sen köra den guiden. Jag valde självklart "hemmanätverk" på båda datorerna. Sen var jag tvungen att starta om båda datorerna för att inställningarna ska börja att gälla.
Sagt och gjort...

Nu kommer jag till en inloggningsruta där det står "Administratör" i rutan "Användarnamn" (likadant på båda datorerna). Jag har inte satt något lösenord på någon av datorerna eftersom att det är bara jag som använder dom men nu helt plötsligt går det inte att logga in alls längre. Jag har provat att bara trycka "OK", samt ett antal olika lösenord som t.ex "password", "lösenord", "admin" och "administratör" men hittills har jag inte lyckats att gissa rätt. Så nu undrar jag om någon har koll på vad defaultlösenordet är för att komma in i Windows XP?

Och sen undrar jag vad inloggningsrutan gör där över huvud taget? Jag har inte bett om någon inloggningsruta alls. Det finns ingen anledning att behöva ha det eftersom att det bara är jag (och någon enstaka gång nån besökare) som använder datorerna.

Problemet löst
Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Inaktiv

Vad heter ditt användarkonto på datorn då? Det som i XP står vid ens bild i starmenyn. Prova logga in med det?

Permalänk
Medlem

Funkar inte heller. Har provat både Förnamn och Förnamn Efternamn. Har som sagt inget lösenord i vanliga fall så det borde ju bara vara att skriva in och klicka "OK" direkt.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Testa Administratör
utan lösenord

Permalänk
Medlem

Administratör med stort A funkade inte heller

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Testa Administratör
utan lösenord

Vad tror du det första som jag testade var?

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem

Vad hade du för användarnamn tidigare? Prova att byt till det och sedan lämna lösenordsraden blank.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Detta har jag som sagt var provat tidigare, kom inte ihåg om det bara var mitt förnamn eller om det var både för och efternamn som var mitt login men jag har ju provat båda utan resultat så...

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem

Hittade det här:

Windows XP är installerat på en NTFS-partition
Så här hämtar du lösenordet från filen Setupact.log om Windows XP är installerat på en NTFS-partition:

Konfigurera datorn för start från CD-ROM- eller DVD-ROM-enheten. Mer information om hur du gör detta finns i dokumentationen till datorn eller kan fås från datortillverkaren.
Sätt in CD:n för Windows XP i datorns CD-ROM- eller DVD-ROM-enhet och starta om datorn.
När meddelandet Tryck på en valfri tangent för start från CD visas på skärmen trycker du på en tangent.
När skärmen Välkommen till installationsprogrammet visas startar du Återställningskonsolen genom att trycka på R.
Välj önskad installation i Återställningskonsolen.
Ange administratörslösenordet. Om det inte finns något administratörslösenord trycker du bara på RETUR.
Skriv följande rad vid kommandotolken, och tryck sedan på RETUR:
type setupact.log
Leta reda på följande rad, där Användarnamn är namnet på användarkontot och xxxxxxxxxxxxx är lösenordet för kontot:
Random password for Användarnamn is xxxxxxxxxxxxx
Anteckna lösenordet exakt som det anges i filen Setupact.log.
Skriv exit vid kommandotolken, och tryck sedan på RETUR så att Återställningskonsolen avslutas och datorn startas om.
Logga in på datorn med lösenordet som du har hämtat.

När du är inloggad ändrar du lösenordet för användarkontot i Användarkonton på Kontrollpanelen.

Dock så vet jag inte om jag har någon installationsskiva för 32-bitars XP liggandes. Den som jag har för 64-bitars XP gick inte att starta någon återställningskonsoll med.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem

Hittade det här: http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/ efter lite googlande, kanske värt att pröva?

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.

Permalänk
Medlem

Problemet är löst med hjälp av http://www.piotrbania.com/all/kon-boot/. Jag lyckades inte återställa det gamla administratörskontot men lyckades komma in så jag kunde skapa ett nytt.

Visa signatur

Det fanns en tid då man tyckte det var kul och sitta och pilla med sin dator i flera veckor för att få installationen exakt som man ville ha den. Numera vill jag fortfarande ha mina egna inställningar men orkar inte sitta och pilla med det längre för att komma dit.