Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Apr 2012

Server operativ

Jag har en ganska kraftfull gammal dator som jag skulle vilja köra några servrar på (Minecraft, Mumble, Nån cs, och liknande)
Jag undrar vad som skulle vara det smartaste och enklaste operativet, ifrånsett W7.
W7 är väl mera krävande, och jag tror att jag skulle vinna mer på att köra ett "lättare" 64x" OS.

Några tips?

/Klas

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av elklazor:

Jag har en ganska kraftfull gammal dator som jag skulle vilja köra några servrar på (Minecraft, Mumble, Nån cs, och liknande)
Jag undrar vad som skulle vara det smartaste och enklaste operativet, ifrånsett W7.
W7 är väl mera krävande, och jag tror att jag skulle vinna mer på att köra ett "lättare" 64x" OS.

Några tips?

/Klas

Någon version av windows server kanske, annars funkar ju ubuntu.

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | Custom loop | i5-3570k@4,8Ghz/65° (NAKED)
ASUS GTX680 DCII@1215/6008Mhz/45° | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
HP LP3065 (2560x1600) | Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2
ASUS N56VZ - i7-3610QM | GT650M | 2x4GB 1600Mhz | Arch/W10 | 1080p Matt

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Windows 7 blir högst troligt det bästa valet, om du redan har en licens för det.
Windows 7 är ju relativt lätt redan som det är. Det som var tungdrivet var ju Vista.

Vill du, och har råd, kan du alltid skaffa Windows Home Server:
https://www.inet.se/produkt/9128179/windows-home-server-2011-...
(Men det är lite overkill för spel-servrar enligt min mening)

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Ubuntu/Debian Server eller Arch Linux. Arch kommer utan en massa program installerade så du kan få operativsystemet precis som du vill ha det, dock kan det kanske vara lite svårt för att nybörjare.

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av elklazor:

Några tips?

/Klas

Jag tycker att Windows 8 känns otroligt lätt i jämförelse med Windows 7. På ungefär samma sätt som att Windows 7 känns lätt i jämförelse med Windows Vista. Så det är mitt råd.

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Täby
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av strejf:

Jag tycker att Windows 8 känns otroligt lätt i jämförelse med Windows 7.

Det är klart du tycker, du älskar ju Win8.
Windows 8 har vad jag vet inga funktioner som gör det mer lämpat som server-OS än Win7, men däremot ett helt gäng som är tveksamma (t.ex. att det aldrig stänger applikationer + älskar att swappa).

Allra mest lättdrivet är ett Linux utan GUI, förslagsvis Ubuntu Server. Mer "no nonsense" än så går det nog inte att få. Att administrera en server via commandline är inte helt okomplicerat, och man kan göra livet lite enklare för sig genom att t.ex. installera Webmin. Jag tror Webmin har support för Minecraft.

Lite mindre hardcore är ett Linux med lättvikts-GUI, t.ex. Linux Mint med XFCE.

Sen kommer alla övriga Linux (jag gillar Mint), och Windows Server (2003 är helt OK, har inte provat 2012).

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2002

Kan varmt rekommendera Linux Mint med XFCE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det är klart du tycker, du älskar ju Win8.
Windows 8 har vad jag vet inga funktioner som gör det mer lämpat som server-OS än Win7

Ehh, Hyper-V då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2010

är du stundent så kan du få windows server 2008 r2 gratis från dreamspark

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Centos http://www.centos.org/ eller nån annan serverinriktad Linux.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Täby
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av vacant:

Ehh, Hyper-V då?

Bara med Win 8 pro, är sämre än VMWare, och VMWare player är gratis. Men OK, Win7 säljs inte med nån virtualisering värd namnet alls, så det är väl en sak Win8 har som inte Win7 har direkt ur lådan.

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Bananas2thebeat:

Bara med Win 8 pro, är sämre än VMWare, och VMWare player är gratis. Men OK, Win7 säljs inte med nån virtualisering värd namnet alls, så det är väl en sak Win8 har som inte Win7 har direkt ur lådan.

Sämre än VMWare player? Skojar du eller? Du vet nog inte särskilt mycket om fördelar/nackdelar inom virtualisering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jul 2010

Men va fan kör XenServer/VmWare ESXi om ni ska börja snacka om hypervisors. Va inom ämnet. som server operativ så varför inte ubuntru 12.10 server eller Centos. Btw så bör du inte köra Win8 som server os. Passar illa. kör win7 i så fall.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Varför skall man ens köra Linux eller andra knöliga konfigurationer?
Windows 7 fungerar prima.
Tänk på användningsområdet: Spelserver
De flesta spelservrarna har inte ens Linux-versioner tillgängliga, så då skulle man behöva köra Wine på det hela.
...och sedan sitter ni och rekommenderar hypervisors, virtualisering och annat ännu mer utanför den tänkta uppgiften. Köra multipla operativ för en enkel spelserver?... nej nu får ni skärpa er.

Bara för att det är en server betyder det inte per automatik att Linux och/eller virtualisering blir det bästa valet.

Ordspråk: Rätt verktyg till rätt uppgifter.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007

ESXi 5.1 (gratis)
Kan du köra virtuella maskiner
Installera t.ex. Ubuntu server.

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2004

Server2008R2.
Exakt samma grundkod som W7 (slår man på desktop funktionen så ser de dessutom rätt lika ut).
Vill man sen virtualisera nått så slår man på Hyper-V rollen

Arbetsdator: HFX Mini. Core-i5 2405S, Radeon 6570, Asus P8P67-M . Skärm: Dell 2407
HTPC: HFX Classic, E8500, Radeon 3450, P5K/EPU, Floppydtv-s2
Hyper-V Server: E6750 8GB minne 2X3TB Raid1 samt 2X1TB raid 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Ubuntu Server är bra och gratis. Kör en Minecraftserver på det.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.